Novinky

Když smažit...tak na čem?

Výběr vhodného typu oleje nebo jiného produktu na smažení by neměl být dílem náhody či výhodného nákupu v supermarketu. Proč? Smažené pokrmy totiž určitě nejsou prospěšné našemu tělu. Pokud se k této tepelné úpravě pokrmů přeci jen uchýlíte, myslete na své zdraví a dodržujte doporučení týkající se správné volby tuků!

„Mnoho z nás vnímá druhy olejů jen z hlediska kulinářského. Necháváme se ovlivňovat tím, na co jsme byli tzv. z maminčiny kuchyně zvyklí. Často je také volba podmíněna zakořeněným podvědomím, že smažit se má jedině na sádle a olivový olej vůbec nepatří do tepelně zpracovaných pokrmů. Jediným správným a směrodatným hlediskem je výběr oleje na základě jeho vhodnosti pro naše zdraví. Samozřejmě – smažení není nejzdravější tepelnou úpravou potravin. Daleko vhodnější je restování na minimu tuku. Z tohoto důvodu doporučuji výběru správného oleje věnovat zvýšenou pozornost,“ říká RNDr. Lucie Svobodová, odbornice na výživu a zdravý životní styl.

NA CO SE ZAMĚŘIT?

Měřítkem kvality oleje na tepelnou úpravu je jeho tepelná stabilita. Tedy hraniční teplotní bod, při kterém se olej začíná přepalovat. A samozřejmě obsah nenasycených mastných kyselin, které jsou našemu tělu prospěšné. Z tohoto pohledu je jasným vítězem – ŘEPKOVÝ OLEJ. Jste překvapeni? Podívejte se na naši tabulku tepelné stability dalších druhů olejů nebo sádla či másla…

KDY SE PŘEPÁLÍ

  • Řepkový olej                            - až při 240 stupních Celsia
  • Rýžový olej                              - až při 215 stupních Celsia
  • Extra panenský olivový olej  - při 210 stupních Celsia
  • Olivový olej z pokrutin           - při 210 stupních Celsia
  • Slunečnicový olej                  - při 180 stupních Celsia
  •  Sádlo                                     - už při 180 stupních Celsia
  •  Máslo                                     - už při 110 stupních Celsia

RADA ODBORNÍKA: S oleji nakládejte rozumně

I tuky, které jsou nám prospěšné, musíme používat v rozumném množství. Olivový olej je sice zdravý, ale nemůžeme ho přesto použít na vaření nebo do salátu třeba „půl láhve“. Tuky totiž obsahují 2x více kalorií oproti bílkovinám a sacharidům, proto bychom s jejich množstvím měli být opatrnější.

olej

OLEJE V DETAILU

Řepkový olej – má nejnižší obsah nasycených mastných kyselin, a oproti tomu vysoký podíl mono nenasycených mastných kyselin, což z něj činí jednoznačně nejvhodnější olej na tepelnou úpravu. Navíc má nejvyšší obsah omega 3 mastných kyselin v porovnání s běžnými tuky (omega 3 MK obsahují například ryby). Tento tuk je pro naše zdraví prospěšný, má protizánětlivé účinky, pozitivní vliv na snižování hladiny cholesterolu v krvi, protisrážlivý efekt a blahodárně tak působí na naše srdce a cévy.

Rýžový olej – i když je méně tradiční, můžete jej na smažení klidně použít. Jeho teplená stabilita je totiž 215 stupňů Celsia. V dnešní době jej pohodlně zakoupíte ve větších supermarketech - strach o jeho dostupnost tedy rozhodně nemějte.

Extra panenský olivový olej - ke smažení je tento olej vhodný. Vysoké teploty totiž ničí látky (antioxidanty), které se lisováním za studena získávají. Proto stačí na tepelnou úpravu použít olivový olej z pokrutin (z 2. lisu), který má stejné vlastnosti, co se týká teplotní stability i chutě, a navíc je výrazně levnější. Extra panenský olivový olej použijte raději ve studené kuchyni.

hodne

Slunečnicový olej - má nízký podíl nasycených mastných kyselin, ale i nižší poměr mono nenasycených mastných kyselin, čím se stává tepelně velmi nestabilní. Navíc má výraznou převahu omega 6 mastných kyselin oproti omega 3 (poměr cca 150:1), což může zapříčinit zvýšený prozánětlivý efekt (tedy následně vliv na naše cévy). Jeho konzumace našemu tělu rozhodně neprospívá.

Sádlo- tento tuk je sice teplotně stabilní (cca 180 stupňů Celsia) a z tohoto pohledu by se tedy mohl zdát pro smažení vhodný. ALE! Obsahuje velké množství nasycených tuků.

Máslo - to není vůbec vhodné na tepelnou úpravu, začne se totiž přepalovat již při 110 stupních Celsia. Navíc obsahuje nasycené tuky a cholesterol, které nejsou pro naše zdraví prospěšné.

 RADA ODBORNÍKA: Potraviny tepelně upravujte co nejšetrněji, ideálně jedním způsobem

 „Složité kulinářské recepty, kdy potraviny nejdříve smažíme nebo vaříme a pak zapékáme, bychom si měli odpustit. Je třeba si uvědomit, že těmito úpravami se kalorická hodnota, glykemický index, ale i látky pro naše tělo nevhodné (např. akrylamidy) výrazně navyšují. Těstoviny si raději uvařte tzv. al dente“ a vyhněte se jejich dalšímu zapékání.  Maso je vhodnější klasicky orestovat na minimu (lžíci) tuku, nikoliv je poté ještě zapékat v troubě se smetanou a dalšími ingrediencemi. Také si dejte pozor na potraviny, které díky své struktuře mají tendenci do sebe olej více vstřebávat. Mluvím například o topinkách – pokud si je nedokážete odpustit, můžete si je udělat na pánvi, v toustovači nebo grilu bez omastku.

dkdkkddd

RNDr. Lucie Svobodová, odbornice na výživu a zdravý životní styl

 

Zdroj: tisková zpráva

oil

 Kampaň financovaná z prostředků Evropské unie a České republiky

   
12.09.2014 - Redakční novinky - autor: Hana Novotná

Komentáře:

  1. avatar
    [29] Eva_CZ [*]

    gerda — #28ady taky segedin, hahaha. Dietnejsi verze - a VON nic nepoznal!Sml58Sml58Sml58Sml58

    Predtim jsem delala kureci na kari s rajcaty a spenatem, no uzasny!

    superkarma: 0 14.09.2014, 19:58:30
  2. avatar
    [28] gerda [*]

    [27 peču, vařím, dusím....vařím furt - a musímSml30. Ale protože vařím pro marody, mám na paměti hlavně zdraví a podle toho volím jídelníček i přípravu. Takže smažené by jim samozřejmě chutnalo (nedávno jsem dělala řízky z obrovské pýchavky a rok budem vzpomínat), ovšem je to jenom svátečně. Takže: včera špenát, dnes segedín, jablečné řezy (báječný nový recept z kynutého těsta, kterého je opravdu jenom tenký proužek a mezitím lahodná jablečná náplň s medem).

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #29
    superkarma: 0 14.09.2014, 05:33:03
  3. avatar
    [27] Eva_CZ [*]

    gerda — #26 ja bych se smazeneho ujedla, ja bych se vubec ujedla....Sml30Sml30Sml30Sml30Sml30

    superkarma: 0 13.09.2014, 18:52:58
  4. avatar
    [26] gerda [*]

    Eva_Fl — #25Pravda je, že u nás smažené taky dělám jenom vzácně. Friťák nemám vůbec, pokaždé smažím na novém oleji. Popřípadě vezmu Omegu.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #27
    superkarma: 0 13.09.2014, 13:51:35
  5. avatar
    [25] Eva_CZ [*]

    kobližka — #24tak 2x rocne mame rizky taky, letos jsme meli i smazeny kvetak. Ale fakt se snazim smazit minimalne.

    Gerdo, to jo. Tomu rozumim. Sml22

    1. na komentář reaguje gerda — #26
    superkarma: 0 13.09.2014, 13:30:43
  6. avatar
    [24] kobližka [*]

    Eva_Fl — #18 Baba ti neporadí Sml30 sama tyhle oleje nepoužívám,ani jsem je v obchodě neviděla a nepídím se po nich.U vás je to asi docela běžné,nevím.Já teda smažím,ale málo,ovšem řízek,nebo i ten smažák asi hnusnej,ale mě chutná,ten si udělám.Jinak je mi to putna Sml58

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #25
    superkarma: 0 13.09.2014, 13:10:53
  7. avatar
    [23] diblice [*]

    tak já většinou vše na sádle, na oleji vidím namodralý kruhy jako na sjvrnách od nafty, takže olej spíš jen do těsta a za studena na salát

    superkarma: 1 13.09.2014, 09:41:46
  8. avatar
    [22] gerda [*]

    Eva_Fl — #21no jo...ale stejně budu používat řepkový. Řepka nám tu roste, palmy nee. Dávám přednost tomu, co je od nás a ne z dalekých krajůSml16

    superkarma: 2 13.09.2014, 05:43:18
  9. avatar
    [21] Eva_CZ [*]

    gerda — #15http://www.prozdravi.cz/bio-panensky-kokosovy-olej-lisovany-za-studena-purity-vision-300-ml.htmlPochazi z palmovych haju v Indii. Jaky pralesy?

    1. na komentář reaguje gerda — #22
    superkarma: 1 13.09.2014, 03:26:00
  10. avatar
    [20] Eva_CZ [*]

    http://www.lekarna.cz/bio-panensky-kokosovy-olej-200ml/

    Palmovy nevim, nepouzivam, hodne lidi kupuje avokadovy, ale ten se hodi pro studenou kuchyni, do salatu atd.

    gerda — #15 nekoupim ja, koupi jinej

    superkarma: 0 13.09.2014, 03:23:20
  11. avatar
    [19] Eva_CZ [*]

    kobližka — #16 vsimni si, O CEM se tam hovori - o nejakym levnym kramu

    superkarma: 0 13.09.2014, 03:20:14
  12. avatar
    [18] Eva_CZ [*]

    kobližka — #16 http://authoritynutrition.com/top-10-evidence-based-health-benefits-of-coconut-oil/

    A ted babo rad. Ja nejak verim spis Amikum.

    1. na komentář reaguje kobližka — #24
    superkarma: 0 13.09.2014, 03:18:44
  13. avatar
    [17] Eva_CZ [*]

    kobližka — #16 ja ty odkazy cist nebudu, ja vim... Vim, kdy a kam ho pouzit a jaky pouzit. Mam 100% organicky, za studena lisovany, panensky - a je bajecny. Ja nesmazim. Sml23

    superkarma: 0 13.09.2014, 03:16:49
  14. avatar
    [16] kobližka [*]

    Eva_Fl — #14 No,nejsem si až tak jistá tím zdravým kokosovým a palmovým olejem

    http://www.vitalia.cz/clanky/kokosovy-a-palmovy-olej-velmi-levne-tuky/

    http://www.dtest.cz/clanek-2520/palmovy-olej-dobre-utajeny-zabijak?gclid=CIGn8Iac3MACFcISwwodMqkAcQ

    http://www.ireceptar.cz/zdravi/nekolik-duvodu-proc-nepouzivat-palmovy-olej/

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #17
    2. na komentář reaguje Eva_Fl — #18
    3. na komentář reaguje Eva_Fl — #19
    superkarma: 0 12.09.2014, 19:41:47
  15. avatar
    [15] gerda [*]

    Eva_Fl — #14kokosový olej nebrat!! Jeho nákupem se podporuje mýcení deštných pralesů.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #20
    2. na komentář reaguje Eva_Fl — #21
    superkarma: 2 12.09.2014, 18:14:17
  16. avatar
    [14] Eva_CZ [*]

    Pro prudké smažení a fritování[/b] (pro steak) vybírejte oleje s kouřovým bodem nad 180 ºC. Do této skupiny patří avokádový olej, ghí, palmový tuk a kokosový olej. TY JSOU TADY UVEDENY KDE?

    1. na komentář reaguje gerda — #15
    2. na komentář reaguje kobližka — #16
    superkarma: 0 12.09.2014, 17:07:41
  17. avatar
    [13] gerda [*]

    Léthé — #12už jsem na něm i smažila, a chutnalo to stejně dobře. Žádná rybí nebo podobně nepříjemná pachuť tam není.

    superkarma: 0 12.09.2014, 16:05:50
  18. avatar
    [12] Léthé [*]

    gerda — #11 a je taktéž bez vedlejšího zápachu jako ten rýžový ? Fakt to zkusím. Zatím jsem k němu neměla důvěru.

    1. na komentář reaguje gerda — #13
    superkarma: 0 12.09.2014, 15:42:17
  19. avatar
    [11] gerda [*]

    Léthé — #10já už mám druhý měsíc pouze řepkový a jsem spokojená. Snad naši učenci nezmění za rok názor a nebudou nám vykládat, že je ten řepkový škodlivýSml52

    1. na komentář reaguje Léthé — #12
    superkarma: 0 12.09.2014, 15:34:54
  20. avatar
    [10] Léthé [*]

    gerda — #8 díky za osvětu. Možná zkusím vyměnit můj rýžový olej který používám již roky, neb olivový mi smrdí, za řepkový.

    1. na komentář reaguje gerda — #11
    superkarma: 0 12.09.2014, 14:46:57
  21. [9] mospika [*]

    Smažíme minimálně, řízek vždy na sádle. Oleje používám málo, jen olivový, hlavně do salátů a specialit. Na tepelnou úpravu používám sádlo a přepuštěné máslo, podle druhu připravovaných surovin.

    superkarma: 0 12.09.2014, 13:37:49
  22. avatar
    [8] gerda [*]

    tady je možné vysvětlení:

    Lidé však stále žijí v zajetí starých představ, kdy řepka a z ní vyráběný olej měly úplně jiné složení, než je tomu dnes. "Současné odrůdy řepky, z nichž se olej vyrábí, jsou kvalitativně významně jiné a výrazně lepší, než staré - tzv. erukové odrůdy. Od roku 1985 se v České republice pěstují výlučně tyto nové, tzv. dvounulové odrůdy řepky, které poskytují olej velmi ceněný a doporučovaný odborníky na zdravou výživu prakticky po celém světě," vysvětluje Doc. Ing. Petr Baranyk, CSc. ze Svazu pěstitelů a zpracovatelů olej

    1. na komentář reaguje Léthé — #10
    superkarma: 0 12.09.2014, 12:45:50
  23. avatar
    [7] gerda [*]

    kobližka — #1jsem z toho taky paf. Je pravda, že jsem nedávno vyměnila slunečnicový za řepkový, protože jsem se dočetla o jeho větší prospěšnosti. Ale do té doby to bylo jaksi opačněSml30

    superkarma: 0 12.09.2014, 12:41:26
  24. avatar
    [6] vladka321 [*]

    Osobně smažím velmi málokdy. Pokud však smažím, tak většinou na oleji z olivových pokrutin, nebo na sádle. Poté rychle namočím pokrm do vroucí vody, následně vysuším a pokapu ze všech stran citronem.

    superkarma: 0 12.09.2014, 12:31:51
  25. avatar
    [5] kobližka [*]

    Eliana — #4 Asi tak Sml22 někdy fakt stačí používat vlastní rozum a nepodléhat kdejaké reklamě.

    superkarma: 0 12.09.2014, 12:12:11
  26. avatar
    [4] Eliana [*]

    ...jo, nedávno to byl slunečnicový a pak kokosový a nyní se vracíme k Babišově zlatu-řepkovému Sml16...spíš platí pravidlo - všeho s mírou nebo s MírouSml16

    1. na komentář reaguje kobližka — #5
    superkarma: 0 12.09.2014, 12:08:00
  27. avatar
    [3] kobližka [*]

    Věrulinka — #2 Jo,to je dobrý,používám Sml22

    superkarma: 0 12.09.2014, 11:48:23
  28. avatar
    [2] Věrulinka [*]

    kobližka — #1 po každý řeknou něco jinýho Sml30

    právě smažím květákové placičky a n domácím sádle Sml67Sml30

    1. na komentář reaguje kobližka — #3
    superkarma: 0 12.09.2014, 11:45:10
  29. avatar
    [1] kobližka [*]

    Ráda bych se zeptala odborníka,proč nám před pár lety byl nabízen slunečnicový olej jako ten nejlepší a naopak řepkový byl zatracovaný? Ale tady mi asi nikdo neodpoví Sml80

    1. na komentář reaguje Věrulinka — #2
    2. na komentář reaguje gerda — #7
    superkarma: 3 12.09.2014, 11:40:39

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme