Rodina

Když se dítě nechce vzdát mateřského mléka

 

Jste šťastnou maminkou, která se s velkým nadšením pustila do kojení a s většími či menšími problémy vytrvala, jedno jak dlouho? Pak jste zcela jistě řešila, nebo v budoucnu řešit budete, kdy a jak malého kojence odstavit.

 

Kojení je dozajista úžasná věc, ale záleží čistě jen a jen na mamince, zda se pro něj rozhodne, či nikoliv. Pokud dáte kojení zelenou, je to skvělé nejen pro vás, ale i pro vaše dítě, protože jste mu poskytla tolik důležité obranné látky, které by měly posílit jeho imunitní systém.

 

Děti kojené nemívají tak často nemoci z nachlazení, (3)mateřské mléko by je mělo také ochránit před nejrůznějšími alergiemi i cukrovkou. Záměrně používám slůvko "mělo", protože to samozřejmě není nikde dané, i kojené děti jsou alergické, nicméně riziko se samozřejmě snižuje.

 

I pro vás je kojení výhodné. Pravda, připadáte si asi unavená, trápí vás vypadávání vlasů, nečistá pleť nebo problémy se zuby, ale na druhou stranu máte výhodu oproti ostatním maminkám při shazování přebytečných kil po porodu. Díky velkému výdaji energie to jde podstatně lépe. Navíc, podle odborníků, u maminek, které své děti kojily déle než šest měsíců, klesá riziko vzniku rakoviny prsu.

 

Plně můžete své miminko kojit až do šestého měsíce. A to i bez přídavku jakýchkoliv jiných tekutin, ty lékaři doporučují pouze při extrémně parném létě či průjmovém onemocnění dítěte. Ale z vlastní zkušenosti vím, že i to se dá zvládnout čistě jen s mateřským mlékem bez problémů.

 

Po ukončení šestého měsíce, což není samozřejmě striktní pravidlo, můžete začít dříve i později, podávejte dítěti první příkrm. Nejprve by měly přijít na řadu příkrmy z jednoho druhu zeleniny. Teprve po několika dnech, pokud nemá dítě žádnou negativní reakci, přidejte jiný druh. Nejvhodnějšími pro začátek jsou brambory, mrkev a brokolice.

 

Pokud se vám vašeho malého drobka podaří přesvědčit, že ta oranžová kaše, co měl k obědu, je vlastně docela dobrá, vyzkoušejte také ovocné pyré. Odborníci však s ovocem nedoporučují začínat, protože jeho přirozeně sladká chuť by pak byla oproti chuťově nevýrazné zelenině příliš velký konkurent.

 

K večeři pak zkuste podávat rýžovou kaši s ovocnou příchutí. Výhodou jsou instantní kaše, které jsou k dostání v lékárnách i obchodech a jejichž příprava je snadná, a hlavně nenáročná na čas. K pití můžete podávat čaj, ale vyvarujte se sladkostí i slazeného čaje. Do jednoho roku není také příliš vhodné exotické ovoce, bývá velmi častým alergenem.

 

Zvolíte-li příkrmy doma vyráběné či hotové v obchodě, záleží čistě na vás. Asi každá z dnešních maminek už si vyslechla výtku, kterak kupovaná hotová jídla pro nejmenší jsou barbarstvím a odmítala podsouvanou svíčkovou s knedlíkem. Nemusíte se kupovaných jídel bát, procházejí velmi přísnými kontrolami a podléhají ještě přísnějším normám.

 

Tak co říkáte? Čte se to hezky a jednoduše, že? Prostě se jednoho krásného dne rozhodnete, že mateřské mléko už maličkému stačilo a dáte místo oběda příkrm, místo svačiny příkrm, k večeři kaši a je po starostech. Avšak asi všechny maminky, které dlouho kojily, se teď musely od srdce zasmát, protože takhle jednoduché to opravdu není.

 

A jak tedy na to? Jako první nabízejte dítěti příkrm v poledne k obědu, poté nahraďte kojení svačinou, později snídaní a asi jako poslední budete odbourávat kojení noční. I když je pravda, že se můžete také setkat s názorem zcela opačným, ale faktem je, že ti naši malí kojenci berou to své mlíčko i s večerním pomazlením jako prima uspávačku. A těžko jim budete vysvětlovat, že ode dneška nebude nic.

 

Pediatři radí, aby maminka v době, kdy se pokouší o odstavení, odjela na týden, dva na dovolenou nebo k rodičům, aby si dítko odvyklo. Avšak při návratu se vám namísto sladké pusinky od vašeho drobečka může také dostat přivítání typu: „Hulá, mlíčko, mlíčko je tu.“

 

Jediná zaručená rada na to, jak odstavit kojené dítě, je trpělivost a důslednost. Ty, které věří v sílu Měsíce, si moho(4)u vzít na pomoc jeho vliv a začít s odstavováním ve chvíli, kdy Měsíc stojí ve znamení Býka a je zrovna v úplňku. Pomoci Vám také může šalvěj, která staví tvorbu mléka, ale nakonec zjistíte, že je to stejně jen a jen na vás, jak dokážete zvládnout ten plačící uzlíček, dožadující se vstupu do vaší podprsenky.

 

Ale věřte, že v tom nejste sama:

 

Aneta, 28 let, syn Danek

„Kojila jsem Danečka až do dvou a půl roku, odstavení bylo právě o to těžší. Křičel, vztekal se, plakal i prosil, několikrát jsem podlehla, ale pak jsem si uvědomila, že jestli ho nechci kojit, až půjde k zápisu do první třídy, musím s tím něco udělat. A tak jsem byla neoblomná, lehla jsem si večer k němu, přečetla mu pohádku a mazlila se s ním, ale místo mlíčka se mu dostalo vysvětlení, že už to maminku moc bolí a že mlíčko už pro tak velké kluky není. Trvalo to čtrnáct dní, možná tři týdny, než to vzdal a  přestal každou noc plakat. Ale teď jsem šťastná, že jsem to dokázala, protože jsem hodně, až nehezky zhubla, kojení mi pak už ke konci bralo velmi mnoho energie.“

 

Alena, 32 let, synové Adam a Kája

„Kojila jsem oba své syny. Adam se odstavil v osmém měsíci úplně sám, takže jsem spíš řešila problém, co s přebývajícím mlékem, ale Kája, ten se jen tak odstavit nenechal. Takže jsem zkusila na týden chodit večer k mamce, dokud ho manžel neuspal a zvládal to bez problémů, problém byl, když jsem večer zůstala doma i já. To  pak bylo scén a slz. Dokázala jsem to s velkou pomocí manžela, když jsem každý večer odbíhala k mamce a on utěšoval Káju a vysvětloval mu, že maminka už mu nemůže dávat mlíčko. Zvládli jsme to, ale bylo to příšerné.“

 

Eva, 25 let, syn Jakub

„Kuba byl od mala velmi aktivní dítko, takže večerní mazlení spojené s kojením a jeho usínáním pro mě byly vzácné chvilky klidu, které jsem si dlouho nechtěla upřít, ale nakonec jsem otěhotněla a problém se vyřešil sám. Jakubovi jsem prostě vysvětlila, že teď schováme mlíčko pro mladšího bratříčka a postavila ho do role velkého a silného bráchy a on se s tím kupodivu velmi rychle smířil.“

 

A jak jste zvládala Vy? Kojila jste dlouho? Jak se vám podařilo vaše dítko odstavit? Svěřte se nám…

 

 
   
03.03.2006 - Těhotenství a porod - autor: Eliška

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [62] medved [*]

    Victoria: krasne spojeni matky a ditete....hm...tak tim jsem byla zblbla v tehotenstvi a velice se na to tesila...a 9 mesicu na to cekam...a nic

    superkarma: 0 05.03.2006, 22:16:28
  2. avatar
    [60] Suzanne [*]

    *Kotě*: to mu bude šest??? No potěš, to bude chodit ze školy na obědy

    superkarma: 0 05.03.2006, 12:22:17
  3. avatar
    [59] Jeremi [*]

    kareta: O tomhle jsem před časem dlouze debatovala s naší alergoložkou. Zastává názor, že to doporučení WHO kojit do dvou let je celosvětové a poněkud zapomíná zohledňovat teritoriální a jiné rozdíly. Samozřejmě, že na řadě míst světa je MM ta nejhygieničtější potravina, která se dá sehnat. V našem zamořeném prostředí se ale skutečně právě do MM uvolňuje řada škodlivin. Z odborných studií nicméně vyplývá, že výhody plného kojení (byť trochu zamořeným mlékem) do půl roku a s příkrmama do roku stále převažují nad krmením umělou výživou. V případě atopiků pak převažují výhody kojení i dál, u zdravých dětí ale už prý ne.

    superkarma: 0 05.03.2006, 09:39:55
  4. avatar
    [58] kareta [*]

    Je otázka, jestli je v dnešní době kojení opravdu to nejzdravější, už jsem i slyšela, že se v těle matky ukládají škodliviny z prostředí, které se drží v tucích a vylučují se právě kojením s tuky obsaženými v MM. Docela mě vzalo, že jsem syna kojením asi poškodila, protože celou dobu, co byl kojený měl exém, nejvíc, když byl plně kojený. Jak přecházel na jinou stravu, pomalu mu mizel a 3 dny po ukončení kojení se mu zázračně zpravila kůže. U dcery jsem si hlídala sebemenší pupínek- kdyby se objevil, byla jsem rozhodnutá okamžitě ukončit kojení, ať si říká kdo chce co chce, naštěstí to nebylo třeba (kojení je nesmírně pohodlné).

    superkarma: 0 05.03.2006, 08:26:03
  5. avatar
    [57] sevenofnine [*]

    no já mám berušku (19m.) naučenou, že mlíčko (malá říká prsíííí) je jen doma a ve dne. Takže venku nebo v noci ji ani nenapadne dožadovat se mléka. Myslím, že je to o tom určit hranice nebo pravidla a pak na nich trvat a je jedno jestli jde o kojení nebo cokoliv jiného. Jinak kojit roční a starší dítko na veřejnosti nejlépe na nejfrektovanějším místě mi přijde divné.

    superkarma: 0 05.03.2006, 07:16:34
  6. avatar
    [56] *Kotě* [*]

    Suzanne: na předporodním kursu se mnou byla paní, která měla pětiletého chlapečka, jehož údajně kojila až do čtyř let. Teď čekala druhé dítě a povídala, že už se malý zase těší na mlíčko...

    superkarma: 0 04.03.2006, 23:59:13
  7. avatar
    [55] Suzanne [*]

    peguša: Pravda, i mně to přijde ...velmi neobvyklé. Ale třeba jednou přejde od prsu rovnou k dýmce

    superkarma: 0 04.03.2006, 23:51:14
  8. [54] Darara [*]

    Musím říci, že jsem malého kojila také všude a byla to obrovská výhoda. Pokud budu mít druhé dítko, tak jsem pevně rozhodnuta kojit co nejdéle. Myslím, že kojení přispívá k upevňování vazby matky s dítětem a děti se někdy nechtějí kojení vzdát proto, že je pro ně příjemné být v těsném kontaktu s matkou. Když dochází k odstavování, je potřeba se s dítětem více mazlit, aby nemělo pocit, že je odstrčené nebo že ho maminka nemá ráda.

    superkarma: 0 04.03.2006, 21:54:52
  9. avatar
    [53] peguša [*]

    Suzanne: No, děvčata, myslím, že nikdo se nepozastaví nad tím, když maminka nakojí roční nebo dvouleté dítě, ale kojit čtyřleté dítě, to už rozhodně divné je. Vždyť to už je věk, kdy dítě chodívá do školky, umí se samo obléknout a najíst, dojít si na záchod a dudá jak mimino . Mě by taková maminka asi přivedla do rozpaků, to se tedy přiznám. Tady snad nikdo proti kojení není, ale co je moc, je prostě moc.

    superkarma: 0 04.03.2006, 21:25:50
  10. avatar
    [52] Suzanne [*]

    Kojila jsem do 12 měsíců, a to i proto, že jsem chtěla ráno chrápat do devíti Kojila jsem naprosto všude a nikdo se nad tím nepozastavoval. Kdyby jo, tak si stejně mohl trhnout nohou
    Dlužno říci, že mi za ten první rok narostly krásný vlasy (přes 20 cm) a pleť jsem měla jedna báseň A zuby to taky neodnesly.

    superkarma: 0 04.03.2006, 18:27:36
  11. avatar
    [51] Mánička [*]

    BTW ja odstavila sveho synka ve 22 mesicich a slo to velmi lehce prave proto, ze uz komunikoval a pochopil, ze uz je velky kluk a mlicko z prsa je jenom pro miminka

    superkarma: 0 04.03.2006, 18:03:01
  12. avatar
    [49] Z_U_Z_U [*]

    tak já nevím... kojila jsem malého do roka a čtvrt, v tu dobu už chodil...zvrhlého jsem na tom nic neviděla, neb zvrhnout se může flaška s umělým mlékem, koza drží na svém místě ... zuby mám všechny, vlasů na dvě hlavy, vedle sebe spokojené dítě a nějaké názory na to že kojit bych už neměla jsem neřešila... kojila jsem kdekoli a kdykoli to bylo potřeba a plánovat dalšího skřetíka, dělala bych to tak zas

    superkarma: 0 04.03.2006, 15:55:22
  13. avatar
    [48] RenataP [*]

    Zastávám názor, že kojit se má tak dlouho, dokud to mamince a dítěti vyhovuje..... lhostejno, jestli je to 6 měsíců nebo 3 roky

    superkarma: 0 04.03.2006, 15:18:47
  14. avatar
    [47] Mánička [*]

    Nastesti kojit chodici a komunikujici dite nepripada zvrhle Svetove zdravotnicke organizaci, ktera to dokonce doporucuje do dvou let i dele....

    Zvrhle mi pripadaji spis ty vase nazory, mile damy...

    superkarma: 0 04.03.2006, 11:11:40
  15. [46] Pe-ťule [*]

    kojila jsem do dvou let a potom jsem Péti řekla,že mlíčko jsme dali jinýmu miminku,kterýmu jsme dali i flašku a cumel.A taky zabralo při odnaučování nošení.

    superkarma: 0 04.03.2006, 07:57:56
  16. avatar
    [45] edith1975 [*]

    Tobbi: Dítě v 1. třídě, které je kojeno neznám, a je to blbé, to souhlasím,

    superkarma: 0 04.03.2006, 00:04:15

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [44] Mici [*]

    medved: přesně totéž říkám doma - budu chodit o velké přestávce do školy "přikojit" synáčka

    superkarma: 0 03.03.2006, 23:12:48
  2. avatar
    [43] *Kotě* [*]

    Já nechápu ty vaše názory o zubatých a mluvících dětech a jiné nesmysly... co bych dala za to, kdybych svého 10-měsíčního syna mohla stále kojit... a klidně bych ho kojila ještě v roce, ba možná i ve dvou

    superkarma: 0 03.03.2006, 22:30:08
  3. avatar
    [42] peguša [*]

    Darara: No a to je přesně ono. Být důsledná. Pokud se rodič nechá dítětem v podstatě vydírat a povolí, je to mnohem horší. Dítě rychle pozná, kde je naše slabina a ví jak zabrnkat na tu správnou strunku. A tím nemyslím jen odstavování dítěte od prsu, ale všeobecně.

    superkarma: 0 03.03.2006, 22:25:12
  4. [41] Darara [*]

    Právě jsem v situaci,kdy se snažim odstavit 17 měsíčního syna, teď jsme už tři noci bez kojení a myslím, že to zvládáme docela dobře. První noc se sice budil a snažil se pláčem vynutit si mléko, ale vydržela jsem. Musím však říci, že to není vůbec lehké odstavit dítko od prsu, rozhodovala jsem se k tomu poměrně dlouhou dobu, ale teď už jsem byla unavená, protože jsem se v noci moc nevyspala. S uspáním nebyl problém, protože po koupání vypije celou láhev mléka, ale v noci chtěl potom pořád pít. Přeji všem maminkám pevnou vůli a trpělivost při odstavování svého dítka.

    superkarma: 0 03.03.2006, 21:54:53
  5. avatar
    [40] medved [*]

    nektere nazory na kojeni resp. odstavovani me tedy dost zarazi treba ze se nekoji zubate dite...a to jako proc ????

    dcera ma 9 mesicu a jak psala Gabi, tak mliko stale tvori naprostou vetsinu jeji stravy i tekutin a vzhledem k HA vyzive, kterou ji kvuli sve alergii krmim mi to prijde jako nejschudnejsi reseni...navic mliko je stale pri ruce a tudiz je clovek daleko mobilnejsi ...jak jsem zezacatku nebyla z kojeni moc nadsena, tak se mi libi vic a vic

    takze asi budu chodit kojit do skoly o prestavce

    superkarma: 0 03.03.2006, 21:53:16
  6. avatar
    [39] Meander [*]

    Eva, 25 let, syn Jakub: On mu to ten velký, silný brácha jednou vrátí i s úroky, se obávám

    superkarma: 0 03.03.2006, 17:35:59
  7. avatar
    [38] peguša [*]

    Meander: 37 Nemůžu říct, že bych pokaždé sdílela tvůj názor, ale tentokrát souhlasím na 100%. Kojit téměř čtyřleté dítě, jako má kámoška, je opravdu šílené. Řekla bych, že do roka je to ještě snesitelné pro dítě i maminku, déle už je to trochu divné, ale nad dva roky ....?

    Můj názor je, že dělat dítěti dudlíka je pěknej fujtajbl, ale je to pro pohodlnou maminku jediná možnost, jak mít klid bez trpělivosti a vysvětlování. Já taky musela ani ne tříleté dceři vysvětlit, že ji nemůžu zvedat, protože mám v bříšku druhé . Pochopila a když se chtěla pomazlit, sedla jsem si a ona mi vylezla na klín. Myslím, že i odbourání kojení, které je jen holý zvyk, se dítěti dá vysvětlit. Vždyť je sousta jiných věcí, které dítě chce a taky se mu musí vysvětlit, že to mít nemůže a řvaním si to nevynutí. Tedy pokud nechybí důslednost. Takový malý umanutec si párkrát pořve a když zjistí, že na to není žádná reakce, nechá toho. Mě takhle řvala holka, když měla být ve školce. Ječela jak siréna, ale jen při loučení. Prostě to zkoušela přes citečky, potvůrka. Měla jsem z ní málem depku, ale neustoupila jsem, protože jsem začala chodit do práce. Po 3 dnech vřískání jí došlo, že jí to není nic platné a dala pokoj. S kojením a jinými zlozvyky u dětí je to stejné.

    superkarma: 0 03.03.2006, 17:14:22
  8. avatar
    [37] Meander [*]

    Přijde mi docela šílené, když je kojeno dítě tak velké, že si o to samo řekne a zvládne to ve stoje

    superkarma: 0 03.03.2006, 16:37:23
  9. [36] Tobbi [*]

    edith1975: No, děti brečí docela často, že chtějí tohle a ne nic jiného To není řešení.
    Mluvící, jednající dítě sající z prsu ještě v první třídě je humus.

    superkarma: 0 03.03.2006, 15:14:31
  10. avatar
    [35] RenataP [*]

    Rikina: náš byl zubatej už ve 4 měsícíh no a je fakt, že i zubatý se kojit dá. Zatím je to pohodlný,ale souhlasím trošku s článkem, že to hodně unavuje a ubírá tělu sil...
    Tož doufám, že se po roce odstaví sám

    superkarma: 0 03.03.2006, 15:12:05
  11. avatar
    [34] Jeremi [*]

    Rikina: Jenže toho půl roku kojíš plně, to dítě nic jiného než mléko nedostává, tak pak těžko úplně odstavíš ze dne na den. Mně přišlo ideální postupné nahrazování kojení příkrmama, nakonec jsme (v necelém roce) odbourali i poslední kojení v pět ráno a nahradili ho mlékem z flašky. Kojit mluvící dítě považuju za úchylné. Viz třeba neteř mojí kolegyně, která před Mikulášem vykládala, že ji "čeRti odnesou do pekla, pRotože Zuzanka pozád bumbá mlíčko od maminky" (byly jí tři a půl) .

    superkarma: 0 03.03.2006, 15:08:05
  12. [33] Rikina [*]

    peguša: nevím, mně se zdá půl roku (jak píšou v článku) až až. Většinou dřív dětem zuby nerostou.

    superkarma: 0 03.03.2006, 14:34:56
  13. avatar
    [31] peguša [*]

    Rikina: Já, bohužel, nekojila, ale podle tvého mínění bych musela holku odstavit už v pěti měsících. To by bylo trochu brzo, nemyslíš. A občas se mimi narodí se zoubkem. Nemám zkušenost se zubatým mrnětem, které je kojeno, ale prý nekoušou. Naučej se to. Myslím, že ten rok kojení je tak akorát. Co bych bývala za to dala, kdybych měla mlíko a mohla kojit.

    superkarma: 0 03.03.2006, 14:21:31
  14. avatar
    [30] peguša [*]

    Bridgetj: Buď v klidu, může se ti stát, že nebudeš kojit vůbec. Stejně jako mě. Prsa mám sedmičky a po porodu se mi vůbec nenalily. Zůstaly stejný jako před tím. Mlíka bylo jen pár kapek. A tak byly obě děti "odkojené" flaškou. Zkoušea jsem to pokaždé měsíc, ale bezvýsledně.
    jajynka: Měla jsem strach jako ty. Nakonec to bylo tak, že starší dcera byla nemocná tak jednou za rok a někdy ani to ne a mladší měla neustále záněty středního ucha, laryngitydy a záněty průdušek. Kámoška kluka kojila do 2,5 let a byl věčně nemocnej. Myslím, že tak docela to v kojení není. Někdo se prostě narodí odolnější, někdo ne. S tím se nedá nic dělat.
    Mám jinou kamarádku, ta kojí, i když jsou klukovi skoro 4 roky. To už mi přijde neúměrně dlouho. Ale zatím se nějak nemá k tomu, aby ho odstavila. Je to pro ní pohodlné. Kluk se budí v 6 (spí s mámou v posteli a táta v jiné místnosti od narození ), ona chce vyspávat do půl 9. nebo do devíti. Tak vrazí klukovi prso a on si žužlá (sama říká, že nepije , ale žužlá) a ještě usne. V noci se jí pořád budí a dožaduje se kojení. Nevím, nepřijde mi to moc dobré. Čím později ho bude odstavovat, tím to asi bude obtížnější.

    superkarma: 0 03.03.2006, 14:16:07
  15. [29] Rikina [*]

    No nevím, moje osobní přesvědčení je, že dítě se má kojit, dokud je kojenec, tj. dokud nemá zuby. Pak už je to batole a bez nároku. Mí potomci měli jednoduše smůlu, dostali taky láhev s dudlíkem prakticky od začátku.

    superkarma: 0 03.03.2006, 14:06:34
  16. avatar
    [28] Gabi [*]

    Nyotaimori: mně taky , ale u svých dětí jsem měla docela jasno. Je fakt, že to v prvním případě byl docela boj - ale jsem tvrdá palice . Kojení mělo pro mě jednu obrovskou výhodu (kromě finanční úspory - nezapomeň, že před 30 lety byl Sunar a Feminar "zdarma na přepis") - měla jsem jídlo pro mimčo všude s sebou v čerstvém a nezávadném stavu a mohla jsem chodit a jezdit kamkoliv, třeba jít na túru po horách

    superkarma: 0 03.03.2006, 12:33:29
  17. avatar
    [27] jajynka [*]

    Já jsem bohužel nekojila ani jedno ze svých dvou dětí. "obal" by byl , jen náplň nějak nebyla .
    Měla jsem strach, že budou děti stonal, ale vyrostly oba na umělé výživě a jsou naprosto bez problémů.

    superkarma: 0 03.03.2006, 12:11:23
  18. avatar
    [25] Meander [*]

    Nyotaimori: MNĚ

    superkarma: 0 03.03.2006, 11:57:42
  19. avatar
    [22] svetluszka [*]

    ..chtěla jsem kojit "dlouho" , tak 4-6 měsíců maximálně... ...bohužel se to nějak nedařilo.
    Taky mi přijde přinejmenším divný kojit dítě, který chodí a mluví... ...ale kždej to vidí jinak...

    superkarma: 0 03.03.2006, 11:29:17
  20. avatar
    [20] Meander [*]

    To bych si radši nechala zuby a vlasy plus ta kila navíc

    superkarma: 0 03.03.2006, 10:47:20
  21. avatar
    [19] Gabi [*]

    Bridgetj: buď vklidu, mléčná žláza se zvětší u každé kojící ženy podobně, takže většinou to spíše postihne dámy s menším poprsím, které mají najednou dvojnásobek toho, co předtím

    superkarma: 0 03.03.2006, 10:40:59
  22. avatar
    [18] Gabi [*]

    Já vidím, že problém je často v tom, odstavování ze dne na den moc nefunguje - je to pro dítě velký stres. Mě se osvědčila metoda postupná a mnohaměsíční (tzv. nenápadná ) a "uspávací" kojení nechat nakonec. Také se často maminka nemůže sama rozhodnout nebo podléhá nějakému nesmyslnému nátlaku okolí a vlastně ani sama nechce přestat. Nevím, co by bylo na dlouhodobém kojení závadného, za takovou magickou hranici považuju 3 roky. V odbdobí 6-12 měsíců stejně kojení tvoří většinu jídelníčku a příjmu tekutin. Dítě toho mimo kojení příliš nevypije a vrazit mu v 6 měsících láhev s dudlíkem místo hrnečku považuju za zvrhlost.

    superkarma: 0 03.03.2006, 10:38:35
  23. avatar
    [17] edith1975 [*]

    Prvního syna jsem kojila 4 měsíce. Jelikož jsem si myslela, že mám málo mléka, dala jsem mu ochutnat sunar, ten mu chutnal, tak jsme přešli bez obtíží. U druhého dítěte to bylo vše jinak. Sunar ani nic jiného Editce nechutnal, takže jsme vydržely s kojením až do 18. měsíce. Přes den si na mléko ani nevzpomněla, ale večer u usínání, se ke mně přitulila a dožedovala se mého prsa. Vyřešila jsem to tak, že chodil uspávat manžel a po třech dnech dobré a přestaly jsme. Jen vzkaz pro maminky, kterým se dítě odstavilo samo. Ono to není tak jednoduché přestat, když dítě brečí, že chce mlíčko od mámy a nic jiného. Kdo to nezažil, tak to nepochopí. Většinou těm, kdo kojily dítě nejméně, třeba 4 týdny, se zdá divné až skoro nenormální, kojit dítě třeba do dvou let. A déle.

    superkarma: 0 03.03.2006, 10:36:55
  24. [11] Jana 01 [*]

    Přestala jsem v roce a zcela bez problémů. V článku mne ale zarazilo, ž ejakoposlední budete odbourávat noční kojení... S tím jsem přestala na radu lékaře dost brzy, protože v noci se spí a měl by se začít pěstovat nějaký denní režim.

    superkarma: 0 03.03.2006, 08:54:08
  25. [10] Tobbi [*]

    Avšak při návratu se vám namísto sladké pusinky od vašeho drobečka může také dostat přivítání typu: „Hulá, mlíčko, mlíčko je tu.“
    Mno, prostě musíte dítku vysvětlit, že pokud se máte v budoucnu stát peněženkou, musíte přestat být mlékárnou
    Moje matka s tím určitě problémy neměla. Kojit nemohla a i kdyby mohla, prostě by mi řekla, "už nebude". Rozhodně by se se mnou takhl nepatlala.

    superkarma: 0 03.03.2006, 08:18:09
  26. avatar
    [9] kareta [*]

    Dítě je klasifikováno jako kojenec do 1 roku a má na MM nárok, pak je to batole a nevidím důvod ke kojení. Mě i mým kamarádkám se děti odstavily mezi 8měs. až 1 rokem přirozeně. Kojení staršího dítěte, které mluvi, chodí.. Připadá mi to divné.

    superkarma: 0 03.03.2006, 07:23:17
  27. avatar
    [6] Petronilka [*]

    svetluszka: Tak já kojila celkem dlouho, 2,5 roku a náš malej se může po normálním mléku utlouct. Neviděla bych souvislost mezi kojením a následným pitím mléka

    superkarma: 0 03.03.2006, 06:35:27
  28. avatar
    [5] svetluszka [*]

    ..no mě teda na kojení nic úžasnýho nepřipadalo... ....a vydržela jsem to necelý dva měsíce...

    A umělá mléka mají jednu velikou výhodu.....láhev může v oci dát dítěti kdokoli, takže se matka může někdy i trošku vyspat... no a taky děti krmený z láhve nemají problémy pít mléko i později... ....aspoň ty z mýho okolí...

    superkarma: 0 03.03.2006, 05:38:12
  29. avatar
    [3] Lubar [*]

    *Kotě*: Já jsem jednou pro Maxe jídlo doma zapomněla ... byly mu asi dva měsíce a bylo to děsný ... měla jsem to štěstí, že jsem ho do čtyř měsíců alespoň přikojovala, takže jsem holt z prsa dolovala, co to šlo, ale bylo to šílený ... ještě dneska mám podvědomou hrůzu z toho, že by se to mohlo opakovat ... Naštěstí už dítě můžu "zaplácnout" rohlíkem, který se dá sehnat skoro všude, tak už to je jen neopodstatněný strach, ale stejně

    superkarma: 0 03.03.2006, 01:42:27
  30. avatar
    [2] *Kotě* [*]

    Nyotaimori: No, nekojení např. dost leze do peněz, kvalitní umělé výživy jsou drahé. Navíc když matka kojí, tak se jí jaksi nemůže stát, že by třeba zůstala někde s dítětem bez jídla

    To byla moje noční můra, když jsem po měsíci snažení naznala, že kojit opravdu nemohu - děsila jsem se toho, že třeba někde s dítětem uvíznu (ve výtahu, v dopravní zácpě apod.) a nebudu mu mít dát co jíst... pořád jsem sebou tahala obrovské zásoby UM a obří termosku s vodou a stejně jsem furt byla nervní... časem jsem to přestala tak řešit.

    superkarma: 0 03.03.2006, 01:17:05

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme