Rodina

Když neplatí alimenty, podejte návrh na exekuci

Ke každému rozvodu patří mnoho nepříjemností. Rozvádějící se manželé musí vyřešit péči o děti, rozdělení majetku a také výši výživného na děti. Pokud se dohodnou a soud určí výši výživného, ještě to ale neznamená, že všechno bude fungovat. Někteří muži (nebo ženy) totiž alimenty neplatí.

A to je velká chyba, neboť rodiče mají vyživovací povinnost k dětem, dokud se dítě není schopné uživit samo. Navíc je to také trestný čin zanedbání povinné výživy, pokud rodiče výživné neplatí delší dobu. Za to může dostat trest odnětí svobody až dva roky.

Přečtěte si také:

Příběh Radky


muzNikdy jsem si nemyslela, že se bývalý manžel takhle zachová. Neměli jsme špatné manželství, až ke konci jsme se víc hádali. Pak přišel s tím, že má jinou ženu a chce se rozvést. Na všem jsme se dohodli, i na výživném, i když se snažil, aby bylo co nejnižší.

Nějakou dobu to fungovalo, vídal děti, jak jsme se domluvili, platil alimenty. Ale posledních pár měsíců je to horší. Alimenty přestal posílat a taky má o dost menší zájem o děti, což mě mrzí, ale nic s tím neudělám. Hlavně mi ale chybí ty peníze, přece jen je rozdíl mít o šest tisíc víc, nebo míň.

Nejspíš je to tím, že čeká dítě s novou ženou a potřebuje víc peněz. Ale to mě nezajímá, moje děti mají na ty peníze nárok. Dluží jim už za pět měsíců, na což jsem ho několikrát upozornila. Slíbil, že peníze pošle, a zase nic. Spoléhá na to, že jsem nikdy nešla do konfliktu a nechala jsem si všechno líbit? Tohle si ale líbit nenechám.

Poradila jsem se s právníkem. Ještě jednou mu řeknu, že jestli nepošle peníze, co dluží, podám na něj trestní oznámení a taky návrh na exekuci. A když se nevzpamatuje, opravdu to udělám. Nebude přece okrádat svoje děti!

Jak je to s neplacením alimentů?

Radka zvolila správný postup. Rodič, kterému soud vyměřil alimenty (více o tématu najdete TADY), má povinnost platit je podle soudního rozhodnutí v určené výši a v dohodnutý den. Pokud nezaplatí více než čtyři splátky alimentů, platí méně peněz nebo nepravidelně, lze na něj podat trestní oznámení na Policii ČR, návrh na výkon rozhodnutí k soudu nebo návrh na nařízení exekuce (nucené vymáhání dluhu). Můžete podat trestní oznámení i návrh na exekuci zároveň.

Nejrychlejší je cesta soukromé exekuce. Neplatícímu rodiči pak může soud nařídit dluh uhradit, a to několika způsoby, nejčastěji srážkami ze mzdy nebo jiného příjmu, dokud nebude dluh splacen.

Jak je to s dospělými dětmi?

Pozor, pokud máte dospělé dítě, které je stále nezaopatřené (studuje), musí si podat návrh na exekuci či trestní oznámení samo. Postup je stejný, jako kdyby to dělal rodič za nezletilé dítě.

Další články v magazínu:

   
06.03.2014 - Rodina - autor: Lucie Paličková

Komentáře:

  1. [25] andreacool [*]

    smutné... Sml15

    superkarma: 0 10.03.2014, 21:44:17
  2. [24] Trefa [*]

    Trefa:deti si nezaslouzi ze tata jim neposila penize.

    superkarma: 0 06.03.2014, 23:01:21
  3. [23] Rikina [*]

    Eva_Fl — #22 člověka, který má exekuci. Je jedno, jestli má praxi a vzdělání - takových přijde víc, ale když budu vědět, že dotyčný má exekuci na plat, tak ho prostě nepřijmu do práce, vezmu jinýho, který žádnou exekuci nemá. Když mi to sám neřekne, dozvím se to stejně poněvadž mi to přijde od soudu, tudíž pána propustím ve zkušební době. Sml80 Tím pádem nebude mít z čeho platit. To se ho nezastávám, to jenom popisuju běžnou praxi.

    superkarma: 0 06.03.2014, 22:36:14
  4. avatar
    [22] Eva_CZ [*]

    Rikina — #20 jakeho cloveka? Muj ex mel cisty trestni rejstrik, roky praxe i vzdelani. On sam doborvolne skoncil prac. pomer, ac vedel, ze ma vyzivovaci povinnost. Sml80 Ja bych ho klidne zalovala, at skonci v base. Sml22 Mel platit, neplatil. Jasny jak facka. Ze bych nedostavala alimenty? No ja je nedostavala ani tak.

    1. na komentář reaguje Rikina — #23
    superkarma: 0 06.03.2014, 21:56:07
  5. [21] Eva28 [*]

    Sml15

    superkarma: 0 06.03.2014, 19:43:14
  6. [20] Rikina [*]

    Eva_Fl — #19 soudkyně může mít seznam jakej chce, ale nemůže nikomu nařídit, že takového člověka musí zaměstnat. Sml80 Ve firmě máme interní nařízení - u každého potenciálního nového zaměstnance se kontroluje insolvenční rejstřík - pokud tam ten člověk je, nevezmeme ho. Ani na uklízení ne. Možná je to drsný, ale lidí je hodně, je jich dost na výběr na každé místo, tak proč si přidělávat práci a starosti. Insolvenční rejstřík je veřejná listina, volně k nahlédnutí.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #22
    superkarma: 0 06.03.2014, 18:15:21
  7. avatar
    [19] Eva_CZ [*]

    Nemate pravdu. Muj ex nepracoval a soudkyne si predem zjistila, ze v poslednim zamestnani podal sam vypoved. Na jeho argument, ze prace NENI, reagovala pohotove seznamem praci primerenym jeho vzdelani a praxi. Naparila mu 3 tisice. Se zpetnou platnosti, mel splacet, nikdy jsem se penez nedockala a nez bych se usoudila k smrti, odjela jsem do Ameriky. Tady jsem na syna vyzivne nepotrebovala. Ale frajerovi to neni ani trosku blby.... Tatinci.... Bych blila.

    1. na komentář reaguje Rikina — #20
    superkarma: 0 06.03.2014, 17:48:28
  8. [18] p.u.s.a [*]

    taky jsem to zažila

    superkarma: 0 06.03.2014, 16:34:10
  9. avatar
    [17] Suzanne [*]

    Mickey Mouse — #12 Rikina — #15 A fakt, nesluší Sml30

    superkarma: 0 06.03.2014, 16:33:35
  10. avatar
    [16] Suzanne [*]

    Mickey Mouse — #11 No, upřímně řečeno, některé lidi to asi fakt zahřeje. Můj mužský takhle řešil tři exekuce na účtě. Dnes totiž, mám pocit, stačí jít kolem soudu, nahlásit, že otec neplatí, a soud je s exekučním příkazem velmi rychlý. Druhá věc je, že "hříšník" se o tom dozví nejprve telefonátem z banky, po několika týdnech přijde papír od soudu, člověk se odvolá a jednání, na kterém prokážeš, žes platil, je nařízeno za dalších několik týdnů. I když vše bylo na výpisech z účtu, jedna exekuce trvala od dnešního rána 8 let, další dvě exekuce 2 a 3 roky. Stačí se neustále odvolávat, že platba sice proběhla, ale patřila k jinému měsíci. Když se prokáže, že celý rok probíhal dle plánu, tak se napadne jiný měsíc. Opravdu, soudu to trvalo osm let, než si někdo vzal ty výpisy a položku po položce přiřadil všechny platby za ta léta k jednotlivým měsícům. To jen taková perlička, že i z druhé strany může někomu prdnout v kouli a prostě jen pro ten pocit "zahřátí" prudit.

    Rikina — #14 Zcela souhlasím. Čím nižší pracovní postavení, tím větší bordel v závazcích. Takhle jsem ve exově firmě řešila exekuční příkazy snad u všech, co měli nejnižší oficiální mzdu (12 tis.).

    superkarma: 0 06.03.2014, 16:33:08
  11. [15] Rikina [*]

    Mickey Mouse — #12  Sml52  noo, nesluší! Sml79

    1. na komentář reaguje Suzanne — #17
    superkarma: 0 06.03.2014, 15:42:14
  12. [14] Rikina [*]

    Mickey Mouse — #11 no jo, ovšem například v té firmě, co o ní píšu, těch několik málo zaměstnanců, co nemají minimální mzdu, nýbrž nějakou vyšší, kupodivu nemá ani žádné exekuce. Zatímco ti zaměstnanci s těmi 8 a půl tisíci mívají zhusta exekucí pět i více. A kde nic není, ani čert nebere, rozhodnutí soudu samozřejmě respektujeme, ale víc než ty stokoruny jim strhávat nemůžu. Sml80 Dost pochybuju, že pak taková exekuce splňuje účel, přitom se tím musí zabývat plno lidí, co by mohli dělat užitečnější práci. Takže bych doporučovala zvážit ještě před těmi soudními kroky, jestli to vůbec má smysl a zda dotyčná dáma tím něco získá. Pochopitelně pokud pán vydělává o hodně více než minimum, může exekuce nebýt pouze formální akt, jenže tam to zas většinou nebývá potřeba - kdo má z čeho platit, nebude si dobrovolně přidávat soudní náklady a odměnu exekutora.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #16
    superkarma: 0 06.03.2014, 15:39:41
  13. avatar
    [13] Altamora [*]

    Pentlička — #5 Kdybych měla syna, který neplatí alimenty na moje vnoučata, rozhodně bych ho nekryla. Kdybych měla partnera, který neplatí na svoje děti, neměla bych s ním dítě já. Totéž by pak udělal mně.  Nechápu, proč je v této zemi okrádání vlastních dětí považované za gentlemanský zločin. Je mi z takových lidí na nic.Sml15

    superkarma: 0 06.03.2014, 14:44:33
  14. avatar
    [12] Mickey Mouse [*]

    Mickey Mouse — #11 Fuj, na tom "žluto-růžovočkém" pozadí mám avatara nějak "opařeného"... Vůbec mi to nesluší!

    1. na komentář reaguje Rikina — #15
    2. na komentář reaguje Suzanne — #17
    superkarma: 0 06.03.2014, 14:32:46
  15. avatar
    [11] Mickey Mouse [*]

    Rikina — #8 Ono tedy není každý na minimální mzdě. Pokud někdo vydělává více, pak se mu ze mzdy exekucí sebere vše do nařízené částky nebo nezabavitelného minima.

    Pokud někdo podniká, pak má exekuce přednost před investicemi. Čili lze exekucí např. zabavit peníze, které chce podnikatel použít na nákup nářadí nebo nové technologie, výpočetní techniky a pod. Ovšem logicky to dotyčného podnikatele omezuje a zabavitelné výdělky klesají.

    Smůla je, že někteří nerepektují ani soudem určené alimenty ani soudem nařízený splátkový kalendář. Pak  ženská nic nezmůže a záleží na ní, jestli jí zahřeje, že je dlužník odsouzený.

    1. na komentář reaguje Mickey Mouse — #12
    2. na komentář reaguje Rikina — #14
    3. na komentář reaguje Suzanne — #16
    superkarma: 0 06.03.2014, 14:31:06
  16. avatar
    [10] KatenkaSemJa [*]

    Já tedy exekuci na manžela podala :O A dnes mi alimenty posílá přímo jeho zaměstnavatel vše je bez problémů .. ;)

    superkarma: 0 06.03.2014, 11:51:14
  17. [9] Rikina [*]

    No a jestli ta paní z článku podá trestní oznámení, tak pána možná zavřou. Nebo mu dají podmínku. Z basy jí alimenty nepošle už vůbec, a se záznamem v rejstříku se mu značně ztíží možnosti zaměstnání, a podnikat už teprve nebude moct. Čili nebude míti příjmy a zase nebude platit alimenty. Jestli ono není lepší se rozumně domluvit, a dostat aspoň něco, než za pomocí sankcí a výhrůžek nedostat nic. Sml80

    superkarma: 0 06.03.2014, 10:28:46
  18. [8] Rikina [*]

    Dnes a denně mám plnou datovou schránku exekucí na zaměstnance. Mám s tím fůru práce a pěkně mě to štve. Ovšem 90% zaměstnanců ve firmě pracuje za minimální plat, tj. 8500,- Kč hrubá mzda. Odečteme-li nezabavitelnou částku, tak na tu exekuci dotyčnému pošlu asi tak 200,- Kč měsíčně. Pokud má víc exekucí, tak to posílám na tu, co došla jako první a ostatní holt čekají ve frontě. Jestliže je nějaká soudem označena jako přednostní, tak se platí na tuhle, a ostatní opět počkají. Takže jestli si někdo myslí, že si nějakou exekucí pomůže, myslet si to může. Sml57

    1. na komentář reaguje Mickey Mouse — #11
    superkarma: 0 06.03.2014, 10:23:20
  19. avatar
    [7] v.poho [*]

    Pentlička — #5 ...a když je bez práce opravdu, což taky není nic neobvyklého, tak by "nic neplatil" ani kdyby byli manželé.Sml22Sml22Sml22

    Jinak Radka z článku si bude muset uvědomit, že i ona bude mít nyní alimenty menší, protože jestliže má její bývalý další dítě, bude se muset dostat v jeho příjmu i na ně a nejspíš i na vyživovanou manželku na mateřské či rodičovské. Tady žádné kdo dřív přijde, ten dřív mele neplatí, všem jeho potomkům by měl zajistit obdobnou úroveň. Čili bych chlapovi doporučila, aby si zažádal o snížení výživného, a to co nejdřív, jinak se ani nedivím, že to nemůže utáhnout.

    Což ale nic nemění, že je to gauner, platit by měl na všechny děti, otázkou je jen kolik. A taky by se o ně měl zajímat.

    superkarma: 2 06.03.2014, 09:30:20
  20. avatar
    [6] Pentlička [*]

    Snad pomůže aspoň to zabavování řidičáku.

    superkarma: 0 06.03.2014, 09:22:52
  21. avatar
    [5] Pentlička [*]

    No, ono kde nic není, ani smrt nebere. Když chlap je oficiálně bez práce (a dělá třeba na černo) a bez majetku (všechno je psáno na rodiče nebo novou prtnerku), tak je žena s dětmi v troubě.

    1. na komentář reaguje v.poho — #7
    2. na komentář reaguje Altamora — #13
    superkarma: 0 06.03.2014, 09:22:26
  22. avatar
    [4] janaa1 [*]

    no,já podala exekuxi, nějakou dobu to fungovalo, pak přestal dělat a byla mi exekuce na nic :-/ a děti tahat po soudech aby žalovaly tátu, na to taky musí být žaludek :-/

    superkarma: 0 06.03.2014, 08:53:04
  23. avatar
    [3] simpina [*]

    Sml31

    superkarma: 0 06.03.2014, 07:03:59
  24. avatar
    [2] Věrulinka [*]

    Do dnes nemám alíky a to je řádka let Sml52Sml52Sml52Sml52, škoda slov.

    superkarma: 0 06.03.2014, 07:02:40
  25. avatar
    [1] gerda [*]

    Správně, povinnosti se mají plnit.

    superkarma: 0 06.03.2014, 05:02:24

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme