Zdraví

Když nemůžu být anonymní, nejdu do toho

O čem je řeč? O dárcovství spermatu. V naší republice program anonymního darování spermatu funguje docela dobře, což samozřejmě oceňují jak dárci, tak budoucí rodiče. Co by se stalo, kdyby už dárci nebyli anonymní?

sperm

Podle odborníků z řad lékařů a pracovníků center asistované reprodukce by se o hodně snížil počet dárců, a tím by mohly postupně zaniknout i dárcovské programy, tak jako se to stalo třeba ve Švédsku. „Nejsme proti možnosti zavedení tzv. Open identity, tedy možnosti darovat vajíčka či spermie neanonymně, ale považujeme za zcela zásadní pokračování možnosti i anonymního darování,“ shodli se účastníci sympózia asistované reprodukce, které se nedávno konalo v Brně.

Dárcovství u nás upravuje zákon, podle nějž mohou sperma darovat zdraví muži od 18 do 40 let, kteří mají vhodný spermiogram a alespoň středoškolské vzdělání. Návrh na změnu Zákona o specifických zdravotních službách vloni podali poslanci Marek Benda, Jaroslav Plachý a Jitka Chalánková. Ti se bojí, že by se mohli dát dohromady dva lidé, jejichž matky byly kdysi oplodněny stejným spermatem, a hrozil by tak incest „Smyslem je zabránit možným genetickým poškozením dětí, které by z takového svazku vznikly,“ vysvětlil Benda.

V praxi by to fungovalo tak, že by rodiče museli dětem v 18 letech říct, kdo je jejich biologický otec. Na matrice, která by vedla evidenci takto narozených dětí, by si pak každý mohl zjistit adresu biologického rodiče a přihlásit se k němu. V případě svateb by matrikářky kontrolovaly, zda snoubenci nejsou biologicky příbuzní.

Malý průzkum mezi muži

Je to trošku děsivá představa, kdyby za pár let za mužem přišlo osmnáctileté dítě, že je jeho. A jak to vidí muži? Udělala jsem si malý průzkum mezi deseti muži, překvapivě zase nebyli až tak proti, jak jsem čekala. Dva z nich mi řekli, že by jim nevadilo, kdyby nemohli být anonymní. „Kdybych k tomu dítěti neměl žádné závazky, proč ne?“ řekl jeden z nich. Ostatních osm ale jednoznačně prohlásilo, že v takovém případě by sperma nikdy nedarovali. „Většina z nás by to podle mě udělala tajně, a tímhle by museli prozradit i před partnerem, že kdysi sperma darovali. A ta vidina, že se u dveří jednou objeví neznámé dítě a bude mi tvrdit, že jsem jeho táta, je strašná,“ řekl mi Matěj.

Ročně se u nás narodí jen asi 0, 2 procenta dětí díky darovaným pohlavním buňkám, takže pravděpodobnost, že se někdy potkají dva biologicky příbuzní partneři, je minimální. Podle lékařů tak vlastně neexistuje žádný problém v tomto směru, který by musel zákon nějak upravovat.

Návrh moc podpory nemá, mezi lékaři vůbec ne, a ani v poslanecké sněmovně nebo na ministerstvu zdravotnictví. „Jednoznačně to odmítáme. Nelze nařídit rodičům, aby dětem povinně říkali, že se narodily umělým oplodněním,“ řekl náměstek ministra pro legislativu Martin Plíšek.

Tak snad tenhle zákon neprojde.

Články na podobné téma najdete tady:

   
01.03.2013 - Zdraví - autor: Lucie Paličková

Komentáře:

  1. avatar
    [24] ladouch [*]

    daska59 — #20 Naprosto souhlasím.Sml22Sml22

    superkarma: 0 14.03.2013, 17:28:03
  2. [23] Trefa [*]

    Trefa:driv se o tom nemluvilo.dneska stale slysime ze nemohou zeny otehotnet.

    superkarma: 0 03.03.2013, 16:33:05
  3. avatar
    [22] rusalka2008 [*]

    Anime Otaku — #19 je to hlavně o zodpovědnosti - chci připravit svému dítěti vědomě utrpení?? Nemyslím tím ale lehčí genet. choroby jako třeba diabetes apod.

    superkarma: 0 02.03.2013, 08:06:42
  4. avatar
    [21] ToraToraTora [*]

    Suzanne — #18 Ano, je to plíživé, lepší s tím nezačínat Anime Otaku — #19 No vidíš, to jsou extrémně těžké případy. jenže já znám lidi, co to jsou schopni prohlásit i nad diabetikem. Jenže pak znám lidi, kteří i s velmi postiženým dítětem udělají divy a dokáží naplnit život svůj i jeho.

    superkarma: 0 01.03.2013, 15:47:43
  5. avatar
    [20] daska59 [*]

    Za dobrotu na žebrotu. Pomůžete bezdětnému páru k děcku a za osmnáct let vám to může rozvrátit manželství, když se objeví potomek u vašich dveří.

    1. na komentář reaguje ladouch — #24
    superkarma: 0 01.03.2013, 14:58:02
  6. [19] Anime Otaku [*]

    ToraToraTora — #17 Ono je tohle téma těžké. Občas si myslím, že lidé s některými nemocemi by potomky mít neměli. Denně do práce jezdím kolem domu s pečovatelskou službou kde se starají o mentálně zaostalé ale i jinak postižené lidi, kteří nejsou (většina nidy nebyli) schopni samostatného života a přesto se tam každoročně narodí několik dětí těžce postiženým ženám a většina z nich je také postižená. Jako nejhorčí příklad je tam holka, která trpá tancem sv. Víta přesto že jí bylo řečeno, že těhotenství její stav zhorší a je 75% pravěpodobnost, že její dítě bude touto chrobou trpět..hádejte co? Holčina teď chodí s kočárkem - musí chodit v doprovodu prtotože občas její záchvaty převrátí kočárek a nemůže se ho pustit a taky se již ví, že její holčička také touto nemocí trpí a ta paní? Jen nadává na doktory, že jí nepomůýou aby se jejímu stavu zlepšilo. Zní to hrozně ale myslím, že u některých chorob by byla sterilizace po narození přijatelnější

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #21
    2. na komentář reaguje rusalka2008 — #22
    superkarma: 1 01.03.2013, 14:06:24
  7. avatar
    [18] Suzanne [*]

    ToraToraTora — #17 Taky mi to tím trochu zavání. Ony tyhle nesmysly vznikají plíživě, ale za nějakou dobu můžou přerůst právě v takovou zhůvěřilost. Sml22

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #21
    superkarma: 0 01.03.2013, 13:51:52
  8. avatar
    [17] ToraToraTora [*]

    rusalka2008 — #15 za prvé to trochu smrdí šlechtitelskou stanicí a za druhé by k incestům a příbuzenskému křížení muselo docházet opakovaně v průběhu několika generací, aby došlo k nějaké významné mutaci genu. za chvíli může někdo klidně vymyslet, že ženy a muži, kteří jsou přenašeči nějaké geneticky přenosné choroby se nebudou smět pářit, jelikož tak zdravotnictví ušetří rozpočet.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #18
    2. na komentář reaguje Anime Otaku — #19
    superkarma: 0 01.03.2013, 12:32:46
  9. avatar
    [16] v.poho [*]

    rusalka2008 — #15 Stejně tak je dost nevěr a kukaččích mláďat, navíc, v tomto případě je mnohem pravděpodobnější než u umělého oplodnění, že se biologičtí sourozenci potkají a event. spáchají incest, protože se pohybují často ve stejné komunitě.

    A co? Budou ženy muset někde povinně nahlašovat, s kým měly v době otěhotnění techtle?

    Celý lidský život se prostě zregulovat nedá.

    Chválabohu.Sml24

    Jinak, nařídit krevní testy snoubenců je sice výborný nápad, ale tady a v tuto dobu?Sml80

    Když už se páry náhodou opravdu berou, často jim dávno mrňous běhá s kyblíčkem po pískovišti....

    superkarma: 0 01.03.2013, 12:18:30
  10. avatar
    [15] rusalka2008 [*]

    ToraToraTora — #14 No to ano, jenže neplodných párů přibývá a s tím i umělých oplodnění, takže stoupá riziko nechtěného a nevědomého incestu určitě...  V některých zemích to řeší obecně krevními testy snoubenců, ne?

    1. na komentář reaguje v.poho — #16
    2. na komentář reaguje ToraToraTora — #17
    superkarma: 0 01.03.2013, 11:53:00
  11. avatar
    [14] ToraToraTora [*]

    Zákonodárci patrně zapomněli, že rodiče dělá rodičem i něco jiného než jeden výstřik do zkumavky.

    1. na komentář reaguje rusalka2008 — #15
    superkarma: 0 01.03.2013, 11:01:22
  12. avatar
    [13] SStream [*]

    darovanému koňovi na zuby nehleď Sml30

    superkarma: 0 01.03.2013, 10:43:50
  13. [12] cilani [*]

    to je dobré a jak chtějí chytří páni poslanci ošetřit možnost incestu u dětí, které mají v rodném listě otec neznámý, nebo jsou kukačky? Takových bude asi více než těch z darovaných sperimií..

    superkarma: 0 01.03.2013, 10:15:28
  14. avatar
    [11] Suzanne [*]

    Rikina — #10 asi tak. Sml80

    superkarma: 0 01.03.2013, 10:10:21
  15. [10] Rikina [*]

    Mno, já jsem si dosud naivně myslela, že dárcovství čehokoli z člověka je důsledně a vždy anonymní. Ať už jde o orgány, kostní dřeň, vajíčka, sperma... jestli není, tak bych nedarovala ani vlasy. Sml57 Sml68 

    1. na komentář reaguje Suzanne — #11
    superkarma: 1 01.03.2013, 09:56:26
  16. [9] Anime Otaku [*]

    A já si naivně myslela, že dárci spermatu a vajíček jsou testováni na časté genetické poruchy aby k nim v dárcovských programech nedocházelo.

    A co se týče genetického příbuzenství, tak pokud ti dva mají pochyby, mohou si nechat udělat test jestli náhodou nejsou buď od stejného dárce nebo zda jejich rodiče nepatří k nejvěrnějším a letmo se kdysi poznali...

    superkarma: 0 01.03.2013, 09:39:09
  17. avatar
    [8] v.poho [*]

    Ještě by mě teda taky zajímalo, jak chtějí genetici uhlídat, že když se to děťátko doma nedaří, pořídí si ho mladá paní třeba se sousedem. Nojo, ale paní po pěti letech třeba přejede auto a nikdo neví, že... sousedova holčina má stejné geny jako ten náš kluk!Sml58

    superkarma: 0 01.03.2013, 08:29:58
  18. avatar
    [7] v.poho [*]

    OlgaMarie — #4 ...jenže jakékoli dárcovství, tedy i spermií a vajíček, je v podstatě charita. A proč by měl někdo za charitu ještě pykat?

    Notabene a jak k tomu přijdou ti, kdož normálně mít děti nemohou? Když po případném projití tohoto zákona už žádný normálně uvažující (a tedy i inteligentní, kdo by taky chtěl mít geny od někoho hloupějšího?) člověk sperma nedaruje?Sml80

    superkarma: 1 01.03.2013, 08:22:01
  19. avatar
    [6] átéčko [*]

    gerda — #2 Podle mě je to blbost! Proč tedy genetici neudělají kompletní genetický rozbor dárce. Pak by se mohl člověk v dopělosti, pokud by ovšem chtěl, rozhodnout, zda se podívá, jaké mu hrozí nemoci. Jaké je genetické zatížení v jeho případě.

    superkarma: 0 01.03.2013, 07:57:11
  20. avatar
    [5] kuzle [*]

    tady hned po ranu nekdo upadl na hlavu a to tak, ze poradne Sml28 to nemuzou myslet vazne Sml31Sml80 nejak si neumim predstavit, jak by mi nekdo zaklepal na dvere, ptal se po manzelovi a tvrdil, ze je jeho dite ... v prvni chvili bych ho snad srazila ze schodu Sml15 nedej boze mit tam tech "deti" vic ... a vyzadovali by treba po nem, at se o ne ted stara on .... to fakt ani nahodou, tohle nemuze projit Sml23

    superkarma: 1 01.03.2013, 07:54:00
  21. avatar
    [4] OlgaMarie [*]

    Jakmile se někdo rozhodne vajíčko nebo sperma darovat, musí počítat s tím, že mu nějaký ten potomek bude běhat po světě.

    1. na komentář reaguje v.poho — #7
    superkarma: 0 01.03.2013, 07:52:44
  22. avatar
    [3] reditelka [*]

    Nesouhlasím s dárcovstvím bez anonymity, je to zase jeden zákonný paskvil. Musí být přece všem jasné, na jaké etické hraně je celý tento problém postaven, nemohu přece tím, že v mládí daruji sémě, celý život trnout, jak se to proti mé osobě v dalším životě obrátí...

    superkarma: 2 01.03.2013, 07:42:20
  23. avatar
    [2] gerda [*]

    trošku chápu obavy genetiků, ale podle mě by měl převážit zdravý rozum. Někdo určitě chodí darovat sperma víckrát než jednou, a co pak s tou frontou za dveřmi? To s člověkem určitě zamává, vidět po 18 letech "své" dítě. Nějaký vztah by byl určitě navázán, ale bylo by to dobré?Pro dárce, pro potomka, pro vlastní rodinuSml80

    1. na komentář reaguje átéčko — #6
    superkarma: 5 01.03.2013, 06:49:39
  24. [1] lidicka [*]

    Je vidět, že naši poslanci tak skvěle placeni, nemaj nic jinýho na práci, jen vymýšlet blbé v praxi těžko proveditelné zákonySml30Sml23Sml80

    superkarma: 0 01.03.2013, 06:23:52

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme