Rodina

Když jsme Romanku dostali, byla hodně zanedbaná

Osudy dětí z kojeneckých ústavů a dětských domovů bývají často smutné. Co všechno si takové děti musí prožít... Naštěstí hodně z nich skončí v nových rodinách, kde se o ně s láskou starají a jsou rádi, že je mají.

To mohou potvrdit manželé Ivana s Danem. Oběma už bylo přes třicet, když zjistili, že vlastní dítě mít nebudou. A tak se rozhodli pro adopci - před dvěma lety adoptovali roční holčičku. Na dítě čekali dlouho, ale nakonec to dopadlo dobře. Teď už je i malá Romanka spokojené dítě.kid

Takhle to ale asi nebylo, když jste si malou přinesli domů?
Ivana: Nebylo... Nerada na to vzpomínám. Na jednu stranu jsem byla šťastná, že máme doma konečně dítě. Ale když jsem viděla, jak Romanku nic nezajímá, jak byla úplně apatická, jen ležela nebo seděla, dívala se kolem... bylo mi do pláče.

Dan: Romanka byla hodně zanedbaná. Ale na to nás všichni upozorňovali, že dětem se v ústavech nikdo nemá čas věnovat, takže většina dětí jen leží v postýlce a radši ani nebrečí. Romanka ani nechodila, to jsme ji naučili až my.

Jak dlouho jste čekali, než se pro vás našlo vhodné dítě?
Ivana:
O adopci jsme měli zažádáno dva roky. Původně jsme chtěli bílé dítě, to jsme ale nakonec změnili, protože byla větší šance získat ho, když budeme chtít i romské nebo černouška. Romanka je napůl Romka, její biologická matka byla bílá.

Kolik bylo Romance, když jste ji poznali?
Ivana: Malé bylo půl roku. Už předtím jsme delší dobu chodili do dětského domova na různé pohovory s psycholožkou, měli jsme vyplněné všechny dotazníky, papíry, posudky, kontrolovali nás doma, jak žijeme, jaký máme spolu vztah... Chvílemi to bylo dost potupné. Když jsem si pomyslela, že každá feťačka nebo alkoholička může porodit dítě...

Dan: Už na to nemysli. Když jsme čekali už asi rok a půl, zavolali nám z dětského domova, že tam mají půlroční holčičku, je napůl romského původu, ale ještě bude chvíli trvat, než ji budeme moci dostat. Tak jsme se na ni byli podívat...

A jaké to bylo?
Dan:
Ivanka se rozbrečela... Holčička ležela v postýlce, koukala na nás velkýma očima, ale nedala najevo vůbec nic, asi jí bylo všechno jedno.

Ivana: Říkali nám, že vůbec na nic nereaguje. Asi byla zvyklá pořád jen někde ležet. Když jsem si ji pochovala, věděla jsem, že si ji vezmeme.

Jak dlouho to potom ještě trvalo?
Ivana:
Asi tři měsíce trvalo, než se jí biologická matka vzdala, její otec už tou dobou nežil. Občas jsme si pak Romanku brali domů na víkend, potom jsme si ji mohli vzít i na delší dobu.

Dan: A adoptovali jsme ji, když jí byl rok.

A jaké je to teď, po dvou letech? Máte s Romankou nějaké starosti?
Ivana:
Ani ne, Romanka je teď docela spokojené a šťastné dítě. Občas mívá záchvaty vzteku, ale to mají asi všechny děti. Jinak celkově mi připadá trošku míň citlivá, ani se moc nechce mazlit.

Dan: To jsme taky věděli, že tyhle děti dlouho neznají, co je to cit, takže jsme s tím počítali.

Ivana: Ale stejně mě to občas mrzí...

Dan: Co se dá dělat. Jinak je malá moc šikovná, mluví krásně, všechno jsme ji naučili.

Ivana: Jsem ráda, že ji máme.

Další články v našem magazínu:

   
13.06.2013 - Děti - autor: Lucie Paličková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [41] cibulicka [*]

    ¨Přeji nejen rodičům,ale i Romance moc a moc zdraví a mnoho krásných chvil.

    superkarma: 0 20.06.2013, 22:18:06
  2. [40] telelot [*]

    LadyZ — #20 no přesně podobný příklad znám, otec byl ředitel školy, matka s klukem zůstala doma až do nástupu do první třídy... někdy koelm 15 let se to zvrtlo... několikrát je okradl, platili za něj dluhy...Sml80

    superkarma: 0 18.06.2013, 13:29:07
  3. [39] telelot [*]

    gerda — #10 No právě, to je snad jediné, čeho bych se bála... a bohužel u dvou známých rodin se časem tyto "geny" projevily a dosud bezproblémové dítě se ze dne na den neuvěřitelně změnilo...Sml80

    superkarma: 0 18.06.2013, 13:21:06
  4. avatar
    [38] gerda [*]

    peetrax — #37 asi jak kde. Já byla v roce 1976 - plus mínus - s dcerkou na pokoji po operaci třísené kýly. Byla to vojenská nemocnice. Myslím, že si spočítali výhody mít zdarma ošetřovatelku dítěte po operaci.

    superkarma: 0 14.06.2013, 12:44:18
  5. avatar
    [37] peetrax [*]

    kobližka — #34 šmankote. Sml15

    No celkem závidím dnešním dětem a maminkám, že když už, tak můžou být ve špitále spolu. To tehdy za mě v tom r. 82 nebylo...

    1. na komentář reaguje gerda — #38
    superkarma: 0 13.06.2013, 23:43:30
  6. avatar
    [36] Jindriska8 [*]

    Přeji,aby už Romanka měla v životě jenom štěstí.

    superkarma: 0 13.06.2013, 21:32:12
  7. avatar
    [35] evelyn [*]

    kobližka — #34 Sml15

    superkarma: 0 13.06.2013, 21:15:27
  8. avatar
    [34] kobližka [*]

    evelyn — #24 To znám taky ze své zkušenosti.Moje dcera byla v 15 měsících veselá,žvatlala,uměla spoustu věcí....pak musela do nemocnice,jen na 10 dní a vrátila se taky apatickák,kani po mě nevztáhal ručičky,zadeček rozpíchaný,opruzeniny kam se podíváš.Doma jsem brečeli všichni.....co myslíš?Dávali těm mrňatům hysteps,aby neplakaly...

    1. na komentář reaguje evelyn — #35
    2. na komentář reaguje peetrax — #37
    superkarma: 0 13.06.2013, 20:43:29
  9. [33] smailinka74 [*]

    Hlavně,že vše dobře dopadlo.Sml59Sml59

    superkarma: 0 13.06.2013, 16:51:39
  10. avatar
    [32] evelyn [*]

    peetrax — #30 no, to verim, on ten personal nema cas, tak je nechaj rvat, az se unavi a prestanou reagovat na nedostatek zajmu a dotyku

    superkarma: 0 13.06.2013, 16:29:33
  11. [31] Rikina [*]

    Lucie Paličková — #29 těžko můžu nevidět tendenční článek, když dokola jako kolovrátek zdůrazňujete, jak bylo to dítě v ústavu zanedbávané. Ale pořád nevím, co by se tedy mělo s těmi dětmi dělat? S těmi, co nejsou "vhodné" k adopci? Které nikdo nechce? Sml80 Sirotčince byly už za Marie Terezie, a celkem pochybuji, že vbrzku nastane doba, kdy by vůbec nebyly potřebné. Nijak zvlášť se mi nelíbí znevažování práce lidí, kteří se v takových zařízeních o ty děti starají. Není to snadná práce, a já sama bych to nejspíš dělat nemohla. Ale někdo to bohužel dělat musí, a že to není možné na stejné úrovni, jako v milující rodině, to celkem dá rozum. Sml80

    A že rodiče mají radost z holčičky? Inu, ten tatínek to řekl hezky - co se dá dělat. Sml57

    superkarma: 3 13.06.2013, 16:26:44

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] peetrax [*]

    evelyn — #16 podobně mě prý domů vrátili poté, co jsem byla ve svých 9 měsících na operaci kýly. Vyřvaná, apatická, taková jakoby zaostalá.

    1. na komentář reaguje evelyn — #32
    superkarma: 0 13.06.2013, 16:24:11
  2. [29] Lucie Paličková [*]

    Rikina — #21 Mluvili o době, kdy ji dostali domů nastálo, tedy v roce holčičky. Neočekávali vůbec nic, natož to, že dítě bude skákat radostí, byli upozornění, že děti z ústavů jsou jiné. Prostě viděli, že se dítě o nic nezajímá... Myslíte, že se v životě nesetkali s jiným dítětem?

    A nemusíte hned kritizovat, ti rodiče si prošli těžkým obdobím. Teď mají radost z holčičky a vy v tom hned vidíte tendenční článek.

    1. na komentář reaguje Rikina — #31
    superkarma: 0 13.06.2013, 15:11:19
  3. [28] Lucie Paličková [*]

    evelyn — #19 Rodiče neusoudili, vždyť to dítě viděli a vzali si ho domů. Jasně, roční dítě samozřejmě chodit nemusí, ale normálně reaguje na mluvení, směje se, snaží se komunikovat, hraje si... Malá prý jen ležela a nereagovala. Časem začala...

    superkarma: 0 13.06.2013, 15:07:07
  4. [27] Lucie Paličková [*]

    Dimsy — #18 Jasně, oni mluvili i o jiných věcech, tohle byl jen příklad. Malá prý nereagovala skoro na nic, začala až časem.

    superkarma: 0 13.06.2013, 15:04:57
  5. [26] Lucie Paličková [*]

    evelyn — #16 To je mi moc líto...

    superkarma: 0 13.06.2013, 15:03:20
  6. avatar
    [25] Suzanne [*]

    evelyn — #24 Věřím, že to člověka rozesmutní i po letech Sml22

    superkarma: 0 13.06.2013, 14:21:03
  7. avatar
    [24] evelyn [*]

    Suzanne — #22 strasny to bylo, ona se uz zacala nahlas smat, nez jsme nastoupily do nemocnice, po prichodu nic, jen lezela a koukala do stropu. Bydlel tehda u nas bracha se svagrovou a malym synovcem, on se uplne vydesil, jak ji videl.Sml13

    1. na komentář reaguje Suzanne — #25
    2. na komentář reaguje kobližka — #34
    superkarma: 0 13.06.2013, 14:01:27
  8. [23] cilani [*]

    Rikina — #21souhlasím, já mám oba rodiče a taky nejsem muchlovací. Vlastně jsem se tomu povinnému objímání a pusinkování vyhýbala vždy jak jen to šlo.. ne že bych naše neměla ráda, jen nemám ráda když na mě furt někdo šahá..

    superkarma: 0 13.06.2013, 13:57:27
  9. avatar
    [22] Suzanne [*]

    evelyn — #16 to je děsný Sml15

    1. na komentář reaguje evelyn — #24
    superkarma: 0 13.06.2013, 13:56:01
  10. [21] Rikina [*]

    evelyn — #19  Asi tak. Zřejmě si někde načetli, co má mimino teoreticky všechno umět. Sml80 

    Mě pobavilo tohle - "Holčička ležela v postýlce, koukala na nás velkýma očima, ale nedala najevo vůbec nic, asi jí bylo všechno jedno." - A co čekali, že bude půlroční holčička dělat? Radostně mávat ručičkama a volat "tatínku, maminko, to jsem ráda, že jste pro mě přišli"? Sml80 Nebo řeči, že dítě je na jejich vkus málo citlivé a moc se nechce mazlit - za prvé, s čím to porovnávají? A za druhé - ono se pořizuje dítě kvůli mazlení? Sml80 Ne každé dítě je nadšené z neustálého muchlání a ťutínkování, to nemusí mít nic společného se "zanedbáním". Co by asi říkali, kdyby měli vlastní dítě a ono jaksi nevyhovovalo těm jejich představám a parametrům - na co by to svedli pak? Nemůžu si pomoct, ale podle mě nejde o nic jiného než o tendenční článek s jasným zaměřením.

    1. na komentář reaguje cilani — #23
    2. na komentář reaguje Lucie Paličková — #29
    superkarma: 1 13.06.2013, 13:52:39
  11. avatar
    [20] LadyZ [*]

    No přeju rodičům, aby se jim holčička vyvedla, protože teď to všechno začíná a vrozené disproporce se nedají ošálit. Před 30 lety známí adoptovali chlapce z děcáku a taky romského původu. Byli přesvědčeni, že z něj bude člověk, jakého chtějí mít . Ona lékárnice on inženýr ekonomie. Od patnáctého roku kluka začalo peklo, i když věděl co je zač, tak najednou se v něm ta jejich povaha probudila a co následovalo není k vyprávění.

    Takže hodně štěstí.Sml16

    1. na komentář reaguje telelot — #40
    superkarma: 0 13.06.2013, 13:52:00
  12. avatar
    [19] evelyn [*]

    Dimsy — #18 no to urcite, jen z toho textu tezko soudit, i vlastni mamy maji mnohdy pochyby a komplexy, kdyz supermatky zacnou chvalit sve potomky, co uz vsechno zvladaj, jak jsou uzasni... Tihle adoptivni rodice to znali pravdepodobne jen z prirucek, jak se dite v urcitem veku ma vyvijet a z toho usoudili, ze bylo mrne zanedbane.

    1. na komentář reaguje Rikina — #21
    2. na komentář reaguje Lucie Paličková — #28
    superkarma: 0 13.06.2013, 13:41:28
  13. avatar
    [18] Dimsy [*]

    evelyn — #9 blanca — #13  Moje dcera chodila někdy kolem desátého měsíce, syn až kolem roku a půl. Jen mi přišlo, že to, že v roce nechodila, nebyl ten nejlepší příklad zanedbání. Věřte mi, že z vlastní zkušenosti vím, jak vypadá roční zanedbané dítě.

    1. na komentář reaguje evelyn — #19
    2. na komentář reaguje Lucie Paličková — #27
    superkarma: 0 13.06.2013, 13:34:44
  14. avatar
    [17] tauferova monika [*]

    Vidím na kojenecký a dětský domov a nemůžu říct,že by se jim nevěnovali.Děti jsou denně na zahradě,mají pro nejmenší kočárky a chodí s nimi na procházky.Samozřejmě že kvalitní rodina to není a ani nebude,ale možná se jim věnují víc než někde v rodině.Určitě né ve všech ústavech jsou děti zanedbané....Sml23

    superkarma: 0 13.06.2013, 13:31:31
  15. avatar
    [16] evelyn [*]

    Lucie Paličková — #14 Aby bylo dite takle apaticke staci docela kratka doba.

    Jsem sla na operaci, kdyz bylo mladsi 3,5 mesice, jelikoz jsem ji kojila, musela se mnou. Ac mi muj lekar sliboval, ze bude se mnou na pokoji, v nemocnici se se mnou ani nebavili a soupli ji primo na detske oddeleni. Ma rehabilitace po zakroku byla velmi rychla, mozna proto, ze jsem tam nechtela setrvavat dyl, nez bylo nezbytne nutne, prave z duvodu naseho odlouceni. Jenze ona tam dostala prujem a tim se nas pobyt v nemocnici znacne prodlouzil. Nemohla jsem ji kojit a ani navstevovat, jednou se ale hodna sestricka smilovala a pustila me za n, abych ji aspon videla, to lezela mala s kapakem v hlave, prikurtovana, aby s sebou zbytecne nehazela. Strasny pohled, desiva vzpominka.Sml13

    Usedave plakala v pocatku naseho pobytu tam asi tri dny, slychavala jsem ji, kdyz jsem za ni chodila kojit ji, pak uz jsem ji neslysela. Kdyz jsme pak konecne po trech tydnech z toho pekla dorazily domu, byla stejne apaticka, jako ty zminovene deti z ustavu. Jen lezela v postylce a nevydala hlasku, bylo to tak hrozne, ze jeste ted, kdyz o tom pisu, je mi do breku.Sml13

    1. na komentář reaguje Suzanne — #22
    2. na komentář reaguje Lucie Paličková — #26
    3. na komentář reaguje peetrax — #30
    superkarma: 0 13.06.2013, 13:19:22
  16. [15] lidicka [*]

    Dojemný příběh. Jen chci podotknout, že to, že dítě v 1 roce živote nechodí není tím, že by bylo zanedbáváno. Náš malý, a to se mu hodně věnujeme celá rodina, začal chodit až v 15 měsících, dcera chodila v 1 1/2 roce. Moje maminka kdysi říkala, že ja jsem začala chodit už v necelých 10 měsících. Je to u každého dítěte individuální.Sml22Sml80

    superkarma: 0 13.06.2013, 12:48:19
  17. [14] Lucie Paličková [*]

    blanca — #7 Přesně tak. V roce, když si ji brali, byla hodně zanedbaná...

    A nebylo to myšleno jako kritika ústavů, je to příběh jednoho dítěte. Je jasné, že tam je hodně dětí a ty pracovnice se jim nemohou věnovat. Rodiče jsou na to upozorňováni, že děti toho moc neumí, většinou jen leží a jsou zticha.

    1. na komentář reaguje evelyn — #16
    superkarma: 0 13.06.2013, 12:32:16
  18. avatar
    [13] blanca [*]

    Dimsy — #8 tak je jasné, že každé dítě je jiné, ze svého okolí jich znám opravdu hodně, které chodily před dovršením jednoho roku a spíš jen pár, které začaly chodit dýl. Samozřejmě vím, že není žádnou podmínkou, aby dítě v roce chodilo Sml33. Určitě za to můžou předpoklady toho konkrétního dítěte, kdy bude chodit, to souhlasím, ale zas na druhou stranu asi taky dost záleží, jestli to dítě dostává nějaké podněty, a pokud si ho celé dny nikdo moc nevšímá, moc podnětů zřejmě nemá....

    1. na komentář reaguje Dimsy — #18
    superkarma: 1 13.06.2013, 12:25:32
  19. [12] Danulka K. [*]

    Hezké počteníčko, které ale vyhnalo slzy do očí. Přeji vám,a't máte s Romankou jen samé hezké chvilky, málo starostí a hezký život.

    superkarma: 0 13.06.2013, 11:56:01
  20. avatar
    [11] Kofola [*]

    Moc hezký příběh. Jen je mi líto, kolik malých dětí zůstává v ústavech a nezažije ten pocit, že je má někdo rád Sml80

    superkarma: 0 13.06.2013, 11:36:06
  21. avatar
    [10] gerda [*]

    tak teď už jenom popřát, aby se holčička vyvíjela dobře a adoptivní rodiče nepřekvapila zděděnými geny.Sml15

    1. na komentář reaguje telelot — #39
    superkarma: 0 13.06.2013, 11:24:09
  22. avatar
    [9] evelyn [*]

    Dimsy — #8 starsi dcera zacala chodit v deviti mesicich, zato mladsi teprve lezt v roce a chodit v 15ti, takze ono to spis bude predpoklady toho ditete, nez prostredim, i kdyz i to muze neco ovlivnit.Sml80

    1. na komentář reaguje Dimsy — #18
    superkarma: 0 13.06.2013, 10:22:08
  23. avatar
    [8] Dimsy [*]

    blanca — #7 Sedět, lézt po čtyřech a možná stát s oporou to ano, ale chodit v roce umí málokteré dítě. Sml80

    1. na komentář reaguje evelyn — #9
    2. na komentář reaguje blanca — #13
    superkarma: 0 13.06.2013, 09:45:07
  24. avatar
    [7] blanca [*]

    Dimsy — #6 myslím, že je myšleno, že když si jí brali v roce, že ještě neuměla chodit Sml33

    1. na komentář reaguje Dimsy — #8
    2. na komentář reaguje Lucie Paličková — #14
    superkarma: 0 13.06.2013, 09:35:19
  25. avatar
    [6] Dimsy [*]

    Rikina — #3 Copak ty nevíš, že půlroční dítě má běhat, mluvit, samo se najíst příborem, chodit na nočník a ve volných chvílích si přečíst nějakou nenáročnou literaturu? Třeba něco od Jiráska.Sml52

    1. na komentář reaguje blanca — #7
    superkarma: 1 13.06.2013, 09:28:35
  26. avatar
    [5] janinkab [*]

    Rikina — #3 jo, jo...musí se nějak veřejnosti zošklivit dosavadní systém péče, a vychválit nový....když už ho málokdo přijal s nadšením....Sml57

    superkarma: 0 13.06.2013, 09:25:36
  27. avatar
    [4] janinkab [*]

    Škoda, že jsou u nás takové průtahy s adopcí. Myslím, že spoustu možných zájemců odradí  to papírování a vyšetřování...Nikoho nezajímá, do jakého prostředí se dostane dítě s vlastní matkou, ale sáhodlouze se zjišŤuje, jaké je prostředí u možných náhradních rodičů.....

    superkarma: 0 13.06.2013, 09:23:17
  28. [3] Rikina [*]

    Jasně, půlroční holčička byla strašně zanedbaná, ani nechodila. Sml57 Další reklama na to, jak jsou kojenecké ústavy a dětské domovy špatné? Sml80  V poslední době mi přijde, že média snad dostala nějak zaplaceno za setrvalou kampaň proti těmto zařízením. Jsem jenom zvědavá, jak bude rvačka pěstounských rodin o ty děti, které doteďka nikdo nechtěl... Sml80

    1. na komentář reaguje janinkab — #5
    2. na komentář reaguje Dimsy — #6
    superkarma: 2 13.06.2013, 09:20:03
  29. [2] Anime Otaku [*]

    Škoda, že u některých rodičů nejde urychlit zbavení rodičovských práv, potom by se děti snad rychleji dostávali k rodičům, kteří je budou opravdu milovat.

    superkarma: 0 13.06.2013, 08:53:09
  30. avatar
    [1] marde [*]

    Škoda, že v ústavu mají tak málo času na dětiSml22

    superkarma: 0 13.06.2013, 07:43:42

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme