Domácnost

Když jde o peníze

Vlastní domácnost – sen každé dívky, protože si to doma bude moct zařídit po svém a na dobré rady s klidem může říkat: "Děkuji pěkně…"

Domácnost je ovšem radostnější sdílet s někým blízkým, kdo nám dá večer pusu na dobrou noc a ráno nás jemně vzbudí s pozváním k prostřenému stolu s křupavými rohlíky. Jenže život je i o něčem jiném, a tak je čas od času nutné zajistit takové nezbytnosti, jako jsou nákupy, čistírna, nájem, sem tam si i povyrazit…

Než jsme se s Pavlem sestěhovali, chtěla jsem mít jasno, jak to bude s financováním chodu teď už společné domácnosti. Dohodli jsme se, že on bude platit nájem i inkaso a já nákupy a služby typu čistírna. Zatím nám to tak vyhovuje,“ říká rehabilitační sestra Marie.

Dnes už asi nikdo nedává peníze po výplatě do obálek, aby měl určitě na nájem či elektřinu. Se zasíláním peněz na účet se tento způsob z dob našich maminek už jaksi nenosí.

„Věděla jsem, že až se jednou vdám, chci svobodu ohledně nakládání s vlastními financemi. Žádné obálkování, žádné stojky – první způsob mi přišel strašně „šetřivý“ a druhý zase nedůstojný,“ podotýká na téma financování společné domácnosti Jitka, učitelka v mateřské škole s výukou cizích jazyků. Tato mladá žena měla štěstí, našla si partnera, který to viděl stejně – o společné náklady na chod domácnosti se dělí rovným dílem a to, co zbude, je každého soukromá věc, na co své vydělané peníze použije.

Existuje jistě mnoho způsobů, jak se podílet na nákladech za chod domácnosti, výdajů na dovolené, vybavení bytu či návštěvy kina.
Jeden ne tak obvyklý nám odhalila Monika, šestadvacetiletá úřednice, která žije se současným partnerem 2 roky: „Někdy mám pocit, že se už z toho věčného přepočítávání zblázním, ale Vaška to baví. Navrhl, spíš zavedl systém, kdy si každý z nás schovává účtenky, za co zaplatil, a na konci měsíce to Vašek zúčtuje a řekne, kolik kdo komu co proplatí,“ a pokračuje mírně unaveným hlasem, „ mám pocit, že nežiju s člověkem, ale s kasou…. Jakmile utratím za něco společného víc, než je podle jeho představ nutné, vyčítá mi, proč tolik utrácím, ale když zakoupil DVD, sice ne drahé, o které jsem ani nestála a dovolila jsem si to poznamenat, tak mi řekl, že to kupoval stejně kvůli mně, tak co se durdím…“

Máte nějaký zaručený návod, jak zachovat mír na kolbišti zvaném financování domácnosti? Jaký způsob jste zvolili u Vás doma?  

   
17.03.2005 - Dům a byt - autor: Tereza

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [215] Vivian [*]

    *Kotě*: my to teda máme s těmi účty dost podobně jako vy, akorát nemáme ten třetí, to by mi přišlo pro nás zbytečné...
    Splátky úvěru a ostatní pravidelné výdaje (účty za vodu apod.) platí Jirka, a já mu pak pošlu polovinu. V placení nákupů se střídáme a platíme obvykle zhruba každý polovinu, stejně jako když se kupuje nebo platí cokoli jiného společného. Máme skoro stejné příjmy, takže dělit se o výdaje napůl mi přijde optimální.
    Jinak se zbytkem peněz si každý nakládáme podle svého, nikdo se nemusí nikoho "dovolovat", zda si smí či nesmí něco koupit, ale když si někdo kupuje nějakou dražší věc, tak to s tím druhým probere. Ale ne že by se ptal, jestli si to může dovolit, jako spíš že se s ním poradí...

    superkarma: 0 18.03.2005, 12:51:27
  2. avatar
    [212] Bobša [*]

    Suzanne: Fiona: nejde o zřízení účtu, podnikatel nemusí mít účet. Jde o to že, za "výdaje na udržení příjmu" jsou považovány výdaje související s podnikáním (finanční poplatky bance za platby týkající se firmy) a ne s osobními financemi (např. na nákupy potravin, oblečení, spotřebního zboží, úhradu nájmu apod.). Jde o to prokázat správnou výši výdajů, které zahrnu do "základu pro stanovení daně". Je to prkotina, ale obdoba je v používání osobního auta, prostor firmy, nákupu čistících a hygienických potřeb atd. atd. Jde jenom o ujasnění si toho, že řada věcí nám vlezla pod kůži a jejich nesprávnost nám vůbec nepřijde

    superkarma: 0 18.03.2005, 09:30:35
  3. avatar
    [209] Suzanne [*]

    Bobša 150: Já jsem to nikde nevyčetla... My teda musíme mít každý svůj běžný účet kvůli firmě Ale to, že máme všechno společné, přece neznamená, že si koupím kožíšek za peníze na výplaty zaměstnanců Nebo jak jsi to myslela?

    superkarma: 0 17.03.2005, 23:49:54
  4. avatar
    [208] *Kotě* [*]

    Bobša: no, já myslela, že to si každý zjistí, co může a nemůže, než začne samostatně pracovat nebo podnikat, ne? Já jsem původně normálně chtěla zakládat podnikatelský účet (pak bychom dohromady s měli účtů pět ), ale pak jsem si o tom zjišťovala a radila se a zjistila, že je to pro mě fakt naprosto zbytečné, byly by to jenom poplatky navíc i když eBanka teď začala nabízet nějaký kombinovaný účet - podnikatelský s osobním za jedny peníze, možná že do toho půjdu, abych měla všechno posichrovaný

    superkarma: 0 17.03.2005, 23:05:54
  5. avatar
    [207] Bobša [*]

    *Kotě*: já vím, ty nejsi účetní jednotka a uplatňuješ výdaje pro výpočet základu daně procentem už jsi mi to někde říkala. Ale nejsi tu sama, která o účtech používaných v podnikání píše a docela bych se vsadila, že to tak u všech není Ale není to podstatné v této debatě, šlo mi jenom o to jestli si to uvědomují ve vztahu k debatám na jiných auditkách . Jestli to trkne jenom jednu, tak je to úspěch! Nemyslíš?

    superkarma: 0 17.03.2005, 22:58:52
  6. avatar
    [206] *Kotě* [*]

    Bobša: jen tak mimochodem, zákon nestanoví povinnost podnikatele mít podnikatelský účet. Já si poplatky spojené s vedením účtu do výdajů nedávám (nedávám si tam vlastně skoro nic), úroky (pár desítek korun ročně) tam zanesu jako příjem, ale je to bezvýznamná položka. Zákon mi neukládá povinnost vést si účetnictví, takže mám archivované vystavené faktury, výdaje uplatňuji čtvrtinovým paušálem, nemám dokonce ani povinnost vést peněžní deník Jo, kdybych měla zaměstnance nebo se živila prodejem a koupí zboží, to by bylo jiné, tam je nutné ty peníze striktně oddělovat, pro mě je pouze nutné, aby mi peníze chodily na účet a mohla jsem prokázat, že jsem je fakt dostala.

    superkarma: 0 17.03.2005, 22:47:02
  7. avatar
    [203] *Kotě* [*]

    šája: když to nejde udělat jinak, tak musíš jet na tři účty, poplatky nepoplatky. Kdybyste tvůj muž nebo ty podnikali, nemohli byste mít jeden společný účet, ten "podnikavý" by musel mít ještě svůj. No a jelikož podnikáme oba...

    superkarma: 0 17.03.2005, 22:42:25
  8. avatar
    [202] stasha [*]

    Hlásím se k těm, kteří v domáctnosti dvou lidí mají tři účty. Kdyby jsme nemuseli mít každý svůj kvůli práci, asi bychom taky fungovali jen s jedním. Přestože jsem daňové přiznání toho druhého viděli jen jednou /při vyřizování úvěru na bydlení/, tak bychom museli být slepí, hluší a blbí, aby jsme neměli za ta společná léta zhruba představu o svých příjmech vzájemně. Nakupujeme, zařizujeme byt, plánujeme dovolenou atd. společně.

    superkarma: 0 17.03.2005, 22:39:07

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [201] Bobša [*]

    stasha: neboj! nic se nejí tak horké jak vypadá

    superkarma: 0 17.03.2005, 22:29:35
  2. avatar
    [200] stasha [*]

    Bobša: Další jedna, co je pečlivější než finanční úřednice

    superkarma: 0 17.03.2005, 22:23:18
  3. avatar
    [199] Andula [*]

    Manx: já si klidně nechám sponzorovat svý chutě Mně přijde švihlý přepočítávat jakou část z nákupu sním já a jakou můj muž , nehledě nato, že většinu nákupů platím já , což mi přijde celkem logický, kdžy můj muž zase má na účtu hypotéku , každej měsíc a ještě jednu dost velkou splátku

    superkarma: 0 17.03.2005, 21:59:12
  4. avatar
    [198] Jeremi [*]

    Sněhulka: Proč by se tomu mělo říkat vydržování? Co je divného na tom, že většinu věcí ze společných peněz (protože - jaké překvapení - v manželství nejsou její peníze a jeho peníze, ale společné peníze) fyzicky platí chlap?

    Podle téhle logiky jsem vydržovaná taky. A v takovém případě přiznávám, že jsem vydržovaná setsakra ráda.

    superkarma: 0 17.03.2005, 21:15:25
  5. avatar
    [196] Bobša [*]

    Tak jsem si přečetla příspěvky a jsem úplně šokovaná, že řadě z vás připadá za úplně normální používat firemní účet pro osobní potřeby. Docela by mě zajímalo, jak rozdělujete přijaté úroky a finanční poplatky spojené s vedením účtu a pohyby na účtu. To je všechno náklad firmy?

    superkarma: 0 17.03.2005, 20:58:08
  6. avatar
    [195] šája [*]

    *Kotě*: "já nechápu, jak to někdo může dělat tak" neznamená "děláš to špatně, dělej to takhle" Já taky nechápu, jak někdo může jet na tři účty (už třeba jen kvůli poplatkům), ale nikomu nepřikazuju, že má mít jeden. Jen jsem hned zkraje napsala, že to tak mám a žádný problém.

    superkarma: 0 17.03.2005, 20:33:28
  7. avatar
    [194] *Kotě* [*]

    šája: někdo napíše - my to máme takto a vyhovuje nám to, a někdo k tomu přidá - "já nechápu, jak to někdo může dělat jinak, já bych takhle nemohla...". Takových příspěvků tu opět bylo dosti a to je určitě to, co Vivian rozčiluje.

    superkarma: 0 17.03.2005, 20:27:13
  8. avatar
    [193] šája [*]

    Vivian: to bylo jen konstatování na tvou připomínku, že se ti vnucuje něčí způsob hospodaření. Nikdo nikomu nic nevnucuje, prostě každý píše, jak to má doma, no....proč se rozčilovat, že

    superkarma: 0 17.03.2005, 20:06:44
  9. avatar
    [190] Vivian [*]

    šája (112) - asi jsem nepochopila, na co mi odpovídáš

    superkarma: 0 17.03.2005, 18:57:09
  10. avatar
    [187] iri [*]

    Taky sme to skoušely,počítat účtenkovou medodou měsíc co měsíc účteny,jídlo,higiena,domácnost a td,ale to se nedá,člověk se jen více vsteká,jak je každý dálsí měsíc ochuzen,tak sme to vyřešíli,banku,tá nám strhá najem a td,něco se vybere na jídlo,higiena a co zbyde se ušetří.Obálková metoda nezabírá ta jen láká!!!!

    superkarma: 0 17.03.2005, 17:40:46
  11. avatar
    [186] bednaroi [*]

    My jsem spolu s přítelem tři roky, a skoro stejně tak dlouho spolu bydlíme, a peníze máme všechny společné,od začátku, nerozlišujem je na tvoje a moje, jen někdy z legrace.Ze začatku to bylo trošku těžké, navrhnout, aby to takhle bylo, ale ted nám to vyhovuje a je to nejlepší, protože to co potřebujeme k životu, jako jídlo, a hygyenu, pořebujeme oba, tak proč to dělit na moje a tvoje, a třeba to jídlo si kupejeme oba co nám chutná, a nebudem přece pořád kontrolovat účtenky, jestli náhodou jsme za jeho dobrotu neutratili víc, než za tu moji.A kdyby moje zlatíčko vydělávalo dost na to, aby všechno kolem domácnosti utáhl sám, tak by mu to vůbec nevadilo, samozřejmě že ne na svůj úkor, jako že já bych si třeba kupovala hadříky a tak, a on si nemohl koupit nic, tak to ne, ale abychom byly tak něja vyrovnaní, tak to by mu nevadilo.

    superkarma: 0 17.03.2005, 16:59:34
  12. avatar
    [185] marcellina* [*]

    Manx: a co ona s tema prachama dela, kdyz tolik usetri

    superkarma: 0 17.03.2005, 16:28:38
  13. avatar
    [182] Chica [*]

    Manx: Platí tě redakce za provokace? Kde jsem na tebe narazila, tam jsi něco rozvířila, šikulka

    superkarma: 0 17.03.2005, 16:26:36
  14. avatar
    [178] Bobša [*]

    Dříve, když se dostávala výplata na ruku a děti byly malé (a já určitý čas na mateřské), tak to bylo jasné – stojka obou, rozpočítat, oddělit a se zbytkem hospodařit od výplaty k výplatě. Po zavedení bezhotovostní výplaty mezd máme každý svůj účet. Vzhledem k tomu, že potřeba centralizovat peníze a počítat s každou korunou zatím už pominula a můj nebyl nikdy dobrý počtář, tak to máme zařízeno takto: umím si vypočítat, kolik bere (přestože s tím dělá teďka hrozné tajnosti), tak jsem mu naservírovala co půjde k úhradě z jeho účtu – většina stálých plateb (i moje) . On má pocit že s penězi hospodaří sám a já mám finanční rezervu (on je totiž strýček skrblík ). Z mojí výplaty se financuje běžný provoz a mimořádné výdaje . Tatík velkoryse koupí něco na přilepšenou a nebo milostivě něco uhradí . Ale když jsem rozsekala auto na maděru, tak se vytasil s tučným příspěvkem na nové (je to šetřílek) . Když je peněz hodně málo, tak je asi nezbytné společně hospodařit, soustavně počítat a rozhodovat. Pokud je peněz dostatek na pokrytí určitého stylu života, pak si myslím, že zejména muži si potrpí na určitou samostatnost a ženy by jím to měly dopřát (popř. obráceně), zejména když o to partner stojí.

    superkarma: 0 17.03.2005, 16:17:59
  15. avatar
    [167] Lucimo [*]

    Chica: Přesněěěěě. V minulosti jsem si i to kafe vždycky platila za sebe sama. Hrdá až na půdu! Ale v tomhle vztahu to tak nějak vyplynulo...

    superkarma: 0 17.03.2005, 15:52:30
  16. avatar
    [162] ad.astra [*]

    david.lister: (16) no tak v tom máš pravdu, v bývalé rodině to bylo, že všechno je pro nás, dělá se všechno pro rodinu a teď, při rozvodu je z něj Strejček Skrblík, když má pustit chlup. Někteří lidé si prostě myslí, že si ty prachy vezmou do hrobu :o))

    superkarma: 0 17.03.2005, 15:42:08
  17. avatar
    [161] Chica [*]

    Manx:My se při nákupech tak plus mínus střídáme, když nemá peníze on, platím já a obráceně, prostě my už ty peníze vnímáme jako společné i když plynou ze dvou účtů , nebyl to žádný záměr, prostě to tak cítíme i když to třeba zní blbě, náš vztah je prostě takový

    superkarma: 0 17.03.2005, 15:36:42
  18. avatar
    [159] Chica [*]

    womanka: Lucimo: Ve vztahu s mým přítelem jsme rychle dospěli do stavu kdy neřešíme kdo platil za co, prostě platí kdo chce a má kartu po ruce, nic si nevyčítáme, větší věci probereme, kupovat si potají tričko nebo nějakou kosmetiku by mi přišlo ujetý , naštěstí máme oba podobný přístup k penězům. neutrácíme za blbosti,ale ani neškudlíme

    superkarma: 0 17.03.2005, 15:17:44
  19. avatar
    [156] Lucimo [*]

    Nečetla jsem názory podemnou, ale musím říct, že tohle - "o společné náklady na chod domácnosti se dělí rovným dílem a to, co zbude, je každého soukromá věc, na co své vydělané peníze použije. " - se mi nelíbí. My sice máme každý svůj účet, ale platíme tak nějak co je zrovna potřeba a kdo má hotovost, nebo kdo dřív vytáhne kartu, pokud nemám zrovna u sebe dost peněz a potřebuju platit něco vyloženě svého, manžel mi samozřejmě dá "své" peníze a naopak. Dělit náklady napůl a zbytek rozfrcat bez domluvy...to mi příjde jako při soužití se spolubydlícím, ne s mužem kterého miluju a slíbili jsem si "v dobrém i zlém, v nouzi i chudobě"...
    Takže samo, neptám se ho, jestli si můžu koupit parfém, nebo lak na vlasy, ale když si chtěl koupit motorku, probrali jsme pro a proti, stejně tak, když jsme kupovali počítač. Momentálně řešíme jakýsi mučící nástroj. Kotě, je něco, na co bychom si měli dát pozor u orbitreku? (písni třeba do vzkazíku, pls. )

    superkarma: 0 17.03.2005, 15:07:32
  20. avatar
    [155] Bába Bára [*]

    womanka: Ty jsi řekla hezky a jednoduše to, co já jsem se tu snažila vysvětlit složitě na příkladech. Snad někdo pochopí.

    superkarma: 0 17.03.2005, 15:05:37
  21. avatar
    [152] šája [*]

    womanka: samozřejmě, že to funguje nám taky a úplně stejně, jen s malým rozdílem, že kartu má i , aby mohl v klidu platit kartou třeba při tankování a tak.

    superkarma: 0 17.03.2005, 14:56:09
  22. avatar
    [151] šája [*]

    Manx: průměrný roční plat máme zhruba stejný, ale měsíc co měsíc se liší (jednou mám prémie já, jednou on). Na společném účtě se to ztratí, jinak bychom pořád řešili, jestli tenhle měsíc budu mít na nájem a jídlo a on na pojistky atd. Upřímně řečeno, chtěly bych vydělávat tolik, abych se nemusela zajímat o to, kolik peněz mám na účtě já nebo partner. Při průměrných výdělcích si nemohu nechat půlku platu jako kapesné ani náhodou

    superkarma: 0 17.03.2005, 14:54:48
  23. avatar
    [150] medved [*]

    Bába Bára: no ja jsem v sedmem mesici, takze jdu za chvili na materskou...ale o tom, jak to budeme financne ridit dal jsme se vlastne ani nijak nebavili ja automaticky predpokladam, ze i nadale budu pracovat, protoze si opravdu nedovedu predstavit, ze me bude mit "manzel na krku"...asi trochu prehodnotime pomer toho, kdo co dava do domacnosti, stejne jako jsme to udelali, kdyz byl manzel na civilce, ale porad pocitam s tim, ze minimalne na sve zaliby, obleceni...proste na sve kapesne si za kazdych okolnosti vydelam sama
    navic vy tady vsichni zijete v takovem svete, ktery je silene financne jednoduchy...penize na boty, na dovolenou, na elektriku...ale treba muj manzel docela dost investuje na burze...je to jeho prace i hobby...a ja o tom, kolik zrovna vydelal nebo prodelal proste ani vedet nechci podle me je burza silena loterie...takze ja investuju "bezpecne" a chranim nam zada a manzel investuje "nebezpecne" a obcas na tom asi tezce prodela...ale nekdy i vydela...asi ...on sam rika, ze je rad, ze jsem financne takova utapla...dobry protiklad jeho hazarderstvi

    superkarma: 0 17.03.2005, 14:53:24
  24. avatar
    [147] šája [*]

    Vivian: V článku jsou věty: Máte nějaký zaručený návod, jak zachovat mír na kolbišti zvaném financování domácnosti? Jaký způsob jste zvolili u Vás doma?
    No tak každý píše, jak to má doma.......


    superkarma: 0 17.03.2005, 14:50:28
  25. avatar
    [140] Olina [*]

    Matiee: o tom jsme taky uvažovali, ale vzhledem k poplatkům z účtů a převodů a dalších výpisů a karet a pinů a taky z toho, že bych musela hlídat, ze kterýho účtu a kterejch peněz co platím...

    superkarma: 0 17.03.2005, 14:35:37
  26. avatar
    [139] Saturninka [*]

    já to mám jednoduchý - moje výplata chodí na účet, odkud se platí inkaso, splátka úvěru, pojistky dětí a podobně, výplata chodí do mé peněženky, a to pěkně prosím celá - vystačí akurát tak n jídlo na měsíc, na zaplacení školky, léků a vitamínů + semtamněco . Co zbude, rvu do hrnečku a když je něco třeba, kouknu, jestli a kolik tam je - většinou málo . Máme oba stejný (mizerný) příjem, takže nejní o co se přít. Děláme to tak vlastně od začátku a mému to náramně vyhovuje, páč se nemusí o nic starat .

    superkarma: 0 17.03.2005, 14:29:53
  27. avatar
    [138] Vivian [*]

    Bába Bára: já to chápu, ale přesto nemíním řešit problémy, které nemám Ostatně stejně nevím, jak by se dalo předejít tomu tvému "partner si zvykl, nic měnit nehodlá"...

    superkarma: 0 17.03.2005, 14:29:09
  28. avatar
    [137] Bába Bára [*]

    Vivian: Já samozřejmě tobě (ani jiným) nic nevnucuju. Ale jak sis mohla přečíst v několika příspěvcích, tak řada holek má problémy právě s tím, že "pak" už to řešit nejde. Prostě partner si zvykl, nic měnit nehodlá a když se ti to nelíbí - máš smůlu. Držím palce, aby tě nic takového nepotkalo - ale člověk nikdy neví.

    superkarma: 0 17.03.2005, 14:16:09
  29. avatar
    [130] Olina [*]

    Camuska: a já s tím tak jak jsi to napsala souhlasím. Připadá mi to lepší, než naopak.

    Vivian: souhlas, důležitý je, aby to vyhovovalo oběma a v případě nějaký změny (nezaměstnanost, mateřská, nějakej náhlej výdaj apod.) aby se oba byli schopný domluvit jak to řešit. A ne že teď budu řešit např. financování školy dítěte, který ještě ani nemám

    superkarma: 0 17.03.2005, 14:04:21
  30. avatar
    [129] Jájja [*]

    Vzhledem k tomu, že ještě studuju, tak u nás platí většinu věcí . Já jen přispívám na nájem a obstarávám menší nákupy. Ale už se těším, až budu vydělávat, protože je mi fakt trapný nechat se takhle živit.

    superkarma: 0 17.03.2005, 14:01:56

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme