Podle výzkumů se 95 % žen pokusí alespoň jednou za život zhubnout. Ale ať už nás trápí jenom nějaký ten kilogram navíc, nebo pro nás naše hmotnost představuje zdravotní riziko, ať už hubneme poprvé, nebo jsme chronické dietářky, měly bychom si uvědomit, že nadváha není zdaleka jen problémem těla – je především problémem psychickým.

Změňte životní styl
Člověk trpící nadváhou je v mnohém podobný jedinci závislému na nikotinu nebo na alkoholu. V průběhu života si vytvořil nevhodné návyky, ba dokonce i reflexy, vedoucí k nadměrné konzumaci potravy nebo k volbě špatného jídelníčku. Přitom životní styl se podílí na našem vzhledu a zdraví z celých 40 %, zatímco genetické faktory ovlivňují pouhých 30 %. Chceme-li tedy zhubnout, musíme změnit náš životní styl – a chceme-li změnit životní styl, musíme změnit náš způsob myšlení.

Tajemství KBT
PhDr. Iva Málková ve své knize Hubneme s rozumem - zdravě a natrvalo, vychází z poznatků takzvané KBT - kognitivně behaviorální terapie. Důraz je kladen na provázanost lidského myšlení, prožívání a chování. Lidé s nadváhou se obvykle snaží změnit pouze své chování – méně jíst a více sportovat. Protože však nezměnili své myšlení a prožívání, dostávají se často do kolotoče neúspěchů, propadají pocitům méněcennosti, začínají se nenávidět a pohrdat sebou, a ještě více si tak znemožňují jakýkoliv úspěch.

Začarovaný kruh
To, že lidé s nadváhou začnou přijímat méně potravy, jim přináší stres. Nevhodně zvolený pohyb také vede k problémům – nebudeme se například cítit zrovna dobře, když navštívíme běžnou hodinu aerobiku a mezi štíhlými a obratnými cvičenkami se budeme motat jako slon v porcelánu. Emocionální následky těchto pokusů o hubnutí jsou tedy spíše negativní. Člověk selhává, a protože většina hubnoucích má černobílé myšlení buď-anebo, vzdává se definitivně a propadá záchvatům lenosti a žravosti. Ty v první fázi přináší příjemný pocit – a tedy vlastně odměnu. Následné pocity méněcennosti a výčitky svědomí pak vyvolávají podvědomou touhu zase se cítit dobře – a tedy se najíst, usadit se u televize a podobně.

Jak z kruhu ven
Podle PhDr. Málkové tedy musíme nejprve změnit své myšlení. Musíme si uvědomit, že chybovat je lidské a že jedno selhání ještě neznamená konec celé naší snahy o zhubnutí. Musíme si také vytyčit reálné cíle a odměňovat se za jejich dosažení. Pokud má být naše snaha o zhubnutí úspěšná, musí nám přinášet pozitivní prožitky – musíme si hubnutí užívat. A jak? S tím nám paní Málková radí ve své knize, nebo, spolu s kolegy, v poradnách organizace STOB – Stop obezitě.

S PhDr. Ivou Málkovou se můžete poradit také 27. 8. v on-line rozhovoru na Ženě-in!

Zkoušela jste někdy hubnout? Byla jste úspěšná? Jste znalkyně několika desítek diet, které jste už vyzkoušela, nebo dáváte přednost cvičení? Jste právě teď spokojená se svým vzhledem? Máte zkušenosti se „začarovaným kruhem“ pokusů o hubnutí?

Reklama