Bulvár

Když holčičky zlobí


„Agresivní chování působí vždy v závislosti na tom, jak je jeho účastníky interpretováno.“ (MUDr. Vaníčková)

Když jsem byla malá, měla jsem pověst zlobivé holčičky. Už ani nevím, jak to začalo, ale asi nejvíc jsem pohoršila okolí, když jsem si odřela loket a hodná paní sousedka mi ho chtěla vydezinfikovat peroxidem. Pokousala jsem ji. A svému spolužákovi ve školce jsem rozbila nos - už ani nevím proč, ale určitě mě něčím strašně rozzlobil. Dneska už jsem "velká holka", ale ještě pořád občas "zlobím" - tu a tam někoho pokoušu (ačkoli se souhlasem :) a ani rozbitým nosům se zcela nevyhýbám. Ale zpět k malým holčičkám - měli jsme na táboře jednu moc roztomilou. Bylo jí osm let a maminka jí koupila boty s okovanou špičkou. A malá Terezka, když se někdo nechoval, jak se jí líbilo, nakopla ve svých nových botičkách onoho provinilce do holeně. Přijde vám to legrační? I já jsem se tomu smála. Terezce jsem vynadala a ona, jakožto dítko relativně rozumné, si nechala „nakopávání“ jenom pro ty nejhorší případy, které jí stály za porušení „rezoluce vedoucích“. Vzhledem k tomu, že byla v oddíle převážně klučičím se to stávalo poměrně často, ale na druhou stranu, v sérii rošťáren, které prováděli kluci, se to vlastně ztratilo.

A proč vám to všechno píšu? Inu, protože chování mé i malé Terezky lze označit za agresivní. Nijak přehnaně, i když u holčiček se většinou za „agresi“ považují mnohem mírnější projevy, než u chlapců, ale přece jen. Jako agrese je totiž definováno takové chování, jehož násilné projevy jsou zaměřeny na stejný živočišný druh - tedy v našem případě násilí člověka vůči člověku. Existují přitom různé názory, proč k takovému chování vůbec dochází: Freud tvrdí, že agresivita je následkem po libidu druhého pudu, který ovlivňuje naše jednání - thanatu - pudu smrti. Známý etolog Lorenz považuje agresivitu za přirozený obranný instinkt vedoucí k chování posilujícímu pravděpodobnost přežití jak jedince, tak druhu. Vnitrodruhová agrese tak má přísná pravidla - především u sociálně žijících tvorů, jako jsou třeba vlci nebo gorily existují takzvané „stop“ signály, jimiž může slabší jedinec agresi vůči sobě zastavit, aby nedošlo ke zbytečnému zranění člena smečky nebo tlupy, které by nepomohlo vyjasnění hierarchie ve skupině ale omezilo by její akceschopnost. I člověk má takové „stop“ signály, ačkoli nejsou tak výrazně instinktivní, jako u zvířat a proto na mnohé jedince neúčinkují. Je jimi především „ukázání prázdných dlaní“ - obrácení rozevřených, prázdných dlaní k soupeři - které dává najevo že nechci bojovat, nemám žádnou zbraň, ale mnohem základnější je schoulení se s krytím si hlavy rukama - podřízená pozice, kterou zaujímají i členové opičích tlup.

V každém případě nelze popřít, že agresivita je jednou z variant sociálního chování a to variantou do určité míry přirozenou  - ačkoli v západní kultuře se od poměrně ranného věku stává přípustnou, a to jen do určité míry, pouze agresivita verbální. Ovšem tato hranice se posouvá směrem dolů - děti jsou povětšinou vedeny k tomu, že se „prát“ nesmí už od velmi útlého věku, což ovšem při neschopnosti jinak ventilovat frustraci a napětí může vést k autoagresi (ať už ve formě viditelné - vytrhávání si vlasů, skřípání zuby, nebo ve formě méně výrazné - jako vyhledávání nepřiměřeně riskantních aktivit) a k agresi vůči předmětům (rozbíjení hraček a pod.). Agrese k nám zkrátka patří, je přirozená, a měli bychom se, už od malička, naučit ji ventilovat přiměřenými způsoby. Ale jaké způsoby agrese mezi dětmi jsou ještě přiměřené?

Jaká agrese je pro dítě ještě přiměřená?
Je pro Vás agrese vůči člověku přijatelná?
Jaká jste byla jako dítko?
Rozbíjela jste hračky? Prala se s kluky?
Nebo jste byla hodná holčička?
Jaké jsou Vaše děti? Vaši sourozenci?
Zakazovali Vám rodiče prát se?
Jak se díváte na agresivitu u dětí?
Kde je hranice přijatelného chování?
Jak byste řešila agresivní chování dítěte?
Jste pro snížení hranice trestní zodpovědnosti?

Napište nám na adresu redakce@zena-in.cz své příběhy z dětství i ze současnosti a podělte se s námi o své názory! Nejlepší příspěvek odměníme!

   
08.08.2006 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [83] monca13 [*]

    Olca: i moje hodná holčička občas dostala "výchovný" lepanec na zadeček

    superkarma: 0 13.08.2006, 12:14:34
  2. avatar
    [82] Alenka0010 [*]

    Aktij: nemusel. Já jsem u něj byla kvůli něčemu úplně jinému. Ale řek mi to.

    superkarma: 0 09.08.2006, 08:51:41
  3. avatar
    [81] sarce [*]

    Zrovna máme dceru v těch správných letech - 13, a to je teda občas zážitek. Ale taky sem tam letí přes zadek. Facky neuznávám

    superkarma: 0 08.08.2006, 18:43:31
  4. [80] sabi7 [*]

    Když moje 3letá čertice moc zlobí, taky jí plácnu přes zadek a zabírá to

    superkarma: 0 08.08.2006, 18:28:35
  5. [79] vodena [*]

    Odemětobě: máš úplnou pravdu, dělala jsem to s mými dětmi taky tak (dnes 20 a 18).

    superkarma: 0 08.08.2006, 18:25:42
  6. [78] Olca [*]

    taky jsem pro telesne tresty, ale přiměřené. Ne facky ale přes zadek klidne a hned at vi, za co byl potrestany!

    superkarma: 0 08.08.2006, 16:47:34
  7. avatar
    [77] Ťapina [*]

    Meander:
    Já jsem zas byla bezproblémové dítko až do osmnácti, protože mi nestálo za to se dohadovat s rodičema o dobu příchodu domů a podobně a pak jsem se prostě odstěhovala na kolej, kde jsem začala teprve žít

    superkarma: 0 08.08.2006, 16:46:45
  8. avatar
    [76] Odemětobě [*]

    Své děti ve věku 17 a 19 už těžko budu tělesně trestat.Klukovi ještě občas zkusím vlepit pohlavek,ale než si donesu židli,tak je fuč. Jako malí dostávali na zadek,hned a hlavně věděli za co.Neuznávám facky a pohlavek byl taky výjimka.Škodí podle mě i takové to trestání,kdy ráno dítě mámě něco provede a večer od otce dostane vařečkou.Vhodné plácnutí přes zadek udělá větší užitek než hodina promlouvání do duše.

    superkarma: 0 08.08.2006, 16:30:06

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [74] Meander [*]

    Gabi: Nebylo o co stát. Vyšla jsem do světa jako telátko voňavé, hříchem nedotčené a ve druháku na střední jsem zvlčila tak strašně, že jsem založila punkovou kapelu.

    superkarma: 0 08.08.2006, 16:25:37
  2. avatar
    [73] Věrulinka [*]

    Dříve se říkalo:škoda každé rány,která padne vedle.Ne,že bych s tím plně souhlasila,ale výchoný efekt to mělo.Ne,jako dneska se tomu říká tělesný trest,taky je to vidět,jak se mládež chová,hrůza.Na zadek ještě nikoho nezabilo,ani mu to neublížilo.Domluva je v některých případech na dvě věci,oni se oklepou a rovnou dopředu přemýšlí,co provedou.

    superkarma: 0 08.08.2006, 16:13:09
  3. avatar
    [72] Aktij [*]

    Alenka0010: to 31- to ti musel radit léčitel z Maroka

    superkarma: 0 08.08.2006, 15:54:35
  4. avatar
    [71] Alenka0010 [*]

    a....: já jsem ale přece netvrdila, že jsem je nikdy neuhodila. Výchovné plesknutí přes zadek ani nezabolí a službu udělá. Já to prostě neberu jako tělesný trest .

    superkarma: 0 08.08.2006, 15:07:03
  5. avatar
    [70] Gabi [*]

    Meander: tak to ti docela závidím, moje babička mě učila, že svět je plný úchylů a vrahů a úplně nejhorší jsou její děti a vnoučata

    superkarma: 0 08.08.2006, 14:59:45
  6. [68] a.... [*]

    Alenka0010: Vidíš, to já jsem myslela, že jsi své děti neuhodila nikdy...když jsi proti těm tělesným trestům...

    superkarma: 0 08.08.2006, 14:56:53
  7. avatar
    [67] Alenka0010 [*]

    a....: no dobře, tak máme rozdíl jen v pojmenování, no. Nejde tady o hranice, já děti nefackuju na počkání, jestli myslíš tohle. Facku jsem nedala, abych se přiznala, ani nepamatuju, já většinou v takových případech, jak zmiňuješ, plácnu přes zadek. Já nemám nezvladatelná zvířata , jinak bych samozřejmě tu facku použila asi taky.
    Co se týká toho magora, tak jsem ráda, že to slyším i od jiných, je to totiž můj otec .

    superkarma: 0 08.08.2006, 14:20:16
  8. [66] a.... [*]

    Alenka0010: No asi máš ty hranice někde jinde. Pro mě je facka dítěti fyzický trest. To bys to pak mohla taky vidět tak, že když dá manžel ženě facku,je to jen výměna názorů..já bych to brala jako fyzické napadení
    Jinak k těm tvým příkladům..takhle se k dětem chovají jen magoři, takže nemá smysl se bavit o tom, oč vlastně jde...

    superkarma: 0 08.08.2006, 14:05:10
  9. avatar
    [65] Alenka0010 [*]

    a....: no, já teda takovou tu facku, jak píšeš, moc jako tělesný trest neberu, to je opravdu "výchovná" facka.
    Já měla na mysli třeba nářez za špatnou známku, za neslušné slovo, které dítě prohodilo někde ráno a já je zmlátím večer, za pozdní příchod domů a tak podobně. Aspoň já za takovéhle věci dostávala nabito, moje děti za tohle netrestám, páč si myslím, že to nemá smysl.

    superkarma: 0 08.08.2006, 13:54:28
  10. [64] Pavlačková [*]

    Alenka0010: Souhlasím s tím, že malé dítě často nepochopí proč je vlastně potrestáno.

    superkarma: 0 08.08.2006, 13:48:15
  11. avatar
    [63] Suzanne [*]

    a....: možná Alenka0010 myslí takový ten tělesný trest s rozmyslem Já rozlišuju. Přípustný je pro mě tělesný trest typu akce-reakce. Provedeš prevítinu-lup ho. Skočíš do silnice - seřežu tě. Ale pak jsou takové ty pro mě nepřípustné, kdy rodič posléze a s chladnou hlavou sundavá pásek a ptá se dítěte, kolik myslí, že mu náleží ran

    superkarma: 0 08.08.2006, 13:37:22
  12. [62] a.... [*]

    Alenka0010: Facka není tělesný trest??? Nějak si to ujasni...
    Já osobně nejsem zásadním odpůrcem takové výchovné facky, ovšem měla by se užívat jen velmi zřídka(dejme tomu nanejvýš jednou za rok)mimořádně závažných případech . Pokud má ovšem někdo hodné, zakřiknuté dítě, tak tam ty fyzické tresty nejsou vůbec na místě. Tohle funguje jen na usměrnění nezvladatelného zvířete

    superkarma: 0 08.08.2006, 13:33:27
  13. avatar
    [61] Alenka0010 [*]

    Bóbika: to ale nejspíš nebyl tělesný trest jako takový. Já třeba nesnáším mlácení dvouletýho děcka za něco, čemu ještě pořádně nerozumí.

    superkarma: 0 08.08.2006, 13:24:00
  14. avatar
    [59] Pentlička [*]

    Já jsem byla hodná až blbá. Všechno jsem si nechala líbit a byla jsem školní otloukánek. Ani v dospělosti se neumím bránit a každému ustupuju. Uvědomuju si to, ale nevím, co s tím udělat .

    superkarma: 0 08.08.2006, 13:06:03
  15. avatar
    [58] Alenka0010 [*]

    karymary: taky si myslím, že by neměly, opakují pak chyby svých rodičů, aniž by si to uvědomovaly.

    superkarma: 0 08.08.2006, 12:36:27
  16. avatar
    [57] Meander [*]

    a....: Byla. Ona zažila za války takové věci, že bych se divila, kdyby divná nebyla.

    superkarma: 0 08.08.2006, 12:30:47
  17. [54] a.... [*]

    Meander50:Tak ta musela být hodně divná, když ti ještě ve svém pokročilém věku a se svými zkušenostmi tvrdila, že lidi jsou hodný

    superkarma: 0 08.08.2006, 12:23:17
  18. avatar
    [53] Alenka0010 [*]

    Jo, chápu, nedala jsem tam toho čerta nebo něco jinýho...

    superkarma: 0 08.08.2006, 12:20:45
  19. avatar
    [52] Meander [*]

    Alenka0010: Ano, vypadáš.

    superkarma: 0 08.08.2006, 12:19:49
  20. avatar
    [51] Alenka0010 [*]

    Meander: vypadám na to, že jsem to sežrala? Si fandíš .

    superkarma: 0 08.08.2006, 12:18:25
  21. avatar
    [50] Meander [*]

    a....: Zkazila ho společnost
    Babi byla taky divná. Manžel jí označil za reakcionářku, když nechtěla jít do strany, vykázali ji v padesátých letech do pohraničí a ona si přesto pořád vedla svou

    superkarma: 0 08.08.2006, 12:09:46
  22. [49] a.... [*]

    Meander:A ještě tragičtější je, když se takové otevřené lži povýší na pedagogickou teorii.Třeba takový J.J. Rousseau, který tvrdil, že člověk je od přírody dobrý, jen lidská společnost ho zkazí. Přitom sám dal všechny své děti do sirotčince, takže musel dobře vědět, jak se věci mají Musel to být extrémně záludný a zlomyslný člověk.

    superkarma: 0 08.08.2006, 12:03:10
  23. [48] Lidka110 [*]

    ja jsem moc hodná říkají to všichni .mam to dané povahou a taky mě to štve prostě každý je jiný a to je dobře

    superkarma: 0 08.08.2006, 11:47:26
  24. avatar
    [47] femme [*]

    zdravá agresivita je k žití důležitá

    superkarma: 0 08.08.2006, 11:34:44
  25. avatar
    [46] aiša [*]

    agresivitu sem neměla ráda nikdy

    superkarma: 0 08.08.2006, 11:30:50
  26. avatar
    [45] Meander [*]

    Ťapina 42: Též i já. Babička mě vychovávala ve lži, že všichni lidé jsou hodní. A to i po jednom incidentu, kdy mi kamarádka plastovým traktůrkem s valníčkem rozsekla hlavu.

    superkarma: 0 08.08.2006, 11:18:29
  27. avatar
    [44] Meander [*]

    a....: Ach jo, když já jsem tak zbrklá...

    superkarma: 0 08.08.2006, 11:18:00
  28. [43] a.... [*]

    Meander: Mělas ještě chvíli počkat, třeba by to sežral i nekdo další

    superkarma: 0 08.08.2006, 11:13:49
  29. avatar
    [42] Ťapina [*]

    Já jsem se agresivitě musela pracně naučit až v dospělosti

    superkarma: 0 08.08.2006, 11:07:05
  30. avatar
    [41] Meander [*]

    Alenka0010: Já se taky nedivím, že jsi jaká jsi. Když to Nyo baštíš i s navijákem.

    superkarma: 0 08.08.2006, 11:03:19

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Akce pro čtenářky: Velikonoční pečení a vaření s Globusem
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme