Bulvár

Kdyby Beneš nezradil

 

Dokumentární fikce, která nabízí odpověď na věčnou otázku z osudového podzimu 1938. Jak bychom dopadli, kdybychom tehdy nekapitulovali a postavili se na odpor? Pořad režiséra Michala Najbrta nabízí spekulaci na téma aktivního protifašistického vystoupení a věčné živé otázky, v konfrontaci s obrazovou fikcí, staví do ostřejšího světla 

Dokumentární vize se pokouší hledat odpovědi na stále se opakující a bolestivou "osmičkovou" otázku: Měli jsme se v roce 1938 bránit útoku nacistického Německa? Jaké by to bylo a jak by to asi dopadlo, kdybychom se bránili? Scénář vychází z existujících vojenskohistorických studií na toto téma a opírá se o odborníky, především vojenské historiky.

Jedná se o vizi, avšak dokumentárně erudovanou a respektující realitu. Prostřednictvím rekonstrukce nikdy neuskutečněných rozhovorů, rozhodnutí i situací a s využitím virtuálních realizací bojových scén se pouštíme na tenký led spekulativní historie. Má pravdu každý, kdo tvrdí, že v historii žádné „kdyby“ neplatí. Připusťme si ale tuto konkretizovanou představu vystoupení Československé armády, zapojení techniky, kterou disponovala, včetně pohraničních opevnění, strategii osamoceného boje uprostřed Evropy a otázky, které nás při tom napadnou.

- Zdroj: Jolanda Pilařová, ČT Televizní studio Ostrava

Kdyby...

Sledujte 13. listopadu 2008 na ČT2 20.00 hodin.

   Vyrobilo: Centrum publicistiky a dokumentu Televizního studia Ostrava
   Dramaturg: Vladimír Štvrtňa
   Scénář: Pavel Šrámek, Michal  Najbrt
   Vedoucí výroby: Peter Daník
   Kamera: Petr Kožušník
   Režie: Michal Najbrt

Myslíte si, že jsme se v roce ´38 měli postavit Němcům na odpor?

   
12.11.2008 - Kultura - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [31] Zázvorka [*]

    Souhlasím s tím, že jsme byli malý státeček, ale se slušně vybudovanou obranou (bunkry, zbraně, strategie, odhodlání.....). Opravdu je otázka, jak by to dopadlo, kdybychom se bránili.
    Jsou 3 nejpravděpodobnější varianty:
    - ubránili bychom se (to je varianta, kterou bychom my Češi
    chtěli slyšet). Ale co potom dál? To by Hitlera zastavilo?
    Pochybuju! Možná zpomalilo, ale obešel by nás přes jiné
    (obsazené či spolupracující) státy a napadl a ovládl by nás z
    opačné strany
    - neubránili bychom se a zas by nás Hitler obsadil, ale byly by
    velké ztráty
    - poslední možnost je ta, která se stala - kapitulace

    Pak je dobré si uvědomit, že to skončilo pro "nás žijící v současnosti" nejlépe, jak mohlo. Protože by tu 80% z nás vůbec nebyla!

    Prostě pohledů může být mnoho.

    Přikláním se k Benešovi, že udělal v té situaci to nejrozumnější pro lidi!
    Nezastírám však, že i já se zaobírám otázkou, zda bychom se ubránili!

    superkarma: 0 13.11.2008, 09:29:56

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] Solei [*]

    kareta: jugoši měli koule dycky, nikdy je netrápilo, že vyvolali první světovou válku.
    Ale souhlasím, udělali jsme preventivní krok - holt už nemáme ty holubičí povahy.

    superkarma: 0 13.11.2008, 09:08:13
  2. avatar
    [29] Juana [*]

    Hitler by obešel opevnění přes Rakousko a dál na Moravu. Dostali bychom pěkně na prdel a po válce by nás sežrali Rusáci celé, nejenom jako satelit, ale byli bychom součástí SSSR.

    superkarma: 0 12.11.2008, 21:14:43
  3. avatar
    [28] kareta [*]

    Solei: jugoši se nevzdali a měli koule řekové, kréťané...jen my se vzdali preventivně

    superkarma: 0 12.11.2008, 19:37:55
  4. avatar
    [27] Solei [*]

    gwen: v tom souhlasím, lidé chtěli bojovat, ale bylo jich málo - třetina obyvatel se rovnou přihlásila k němcům a nemluvím jen o čisté rase ale i o židech, kteří často uměli jen hebrejsky a německy .... Měli jsme odvahu i zbraně (a mnoho z nich pak v rukou němců napáchalo hodně škody), ale byli jsme malí. Je pravda, že kdybychom nepřistoupili na dohodu mohlo to vypadat dost zajímavě, protože bychom určitě "bleskovou válku" dost zpomalili - museli by přes slovensko a dá se předpokldádat, že v horách by se dobře uplatnila partizánská válka Stalo se, teď už to nezměníme, tohle všechno jsou jen dohady, nikdo neví jak by to dopadlo.

    superkarma: 0 12.11.2008, 16:13:24
  5. avatar
    [26] Bugy [*]

    Promyšlené rozhodnutí - i když to neradi slyšíme. Šanci jsme neměli, jen odhodlání.
    Pentlička - Beneš byl zklamán z "obětování" Československa západními státy v roce 1939. A navíc byl již nemocný a byl na něj od komunistů vyvíjen velký tlak.

    superkarma: 0 12.11.2008, 16:08:06
  6. avatar
    [25] gwen [*]

    Solei: Já jsem měla na mysli "zimní válku" a v té byli Rusové poraženi. I když ztratili část svého území. Holt podcenit nepřítele se nevyplácí.
    Lidi chtěli bojovat a já si myslím, že jim to mělo být umožněno. Nakonec, pro některé lidi by byla smrt na frontě lepší, než umřít někde v lágru jak dobytek.

    superkarma: 0 12.11.2008, 15:51:24
  7. avatar
    [24] Pentlička [*]

    gwen: no Poláci bojovali a stejně padli do tábora Rusům.
    Myslím si, že Beneš udělal dobře - zachránil mnoha lidem život. On život v protektorátu měl daleko k životu poraženého národa.
    Něco jiného je, co Beneš udělal po válce, jak se jako uražený kluk vybodl na pro západní orientaci a dolízal k Rusům a Stalinovi.

    superkarma: 0 12.11.2008, 15:39:03
  8. avatar
    [23] Solei [*]

    gwen: finsko se také pokaždé neubránilo a bylo dokonce okupováno ruskem. Beneš byl víc než politik "kupec" lidé byli ochotni bránit a už jsem slyšela i názor, že kdyby se měl rozhodovat o několik měsíců později (rozuměj po dostavění obranného systému státu) tak by nejspíš nepodepsal.

    superkarma: 0 12.11.2008, 15:38:52
  9. avatar
    [22] gwen [*]

    Byli bychom nejspíš poraženi, ale se ctí. Možná by si s námi pak tak nevytírali Němci a Rusáci zadek. Finů taky bylo jen pár a ubránili se Rusům. Radši by zemřeli, než by žili v nesvobodě...
    No a Beneš byl špatný a taky nemocný politik.

    superkarma: 0 12.11.2008, 15:14:19
  10. avatar
    [21] Meander [*]

    kareta 3: Více méně souhlasím

    superkarma: 0 12.11.2008, 15:08:03
  11. avatar
    [20] Lukáš Čejka [*]

    kareta: uz ani ne, ty zlate casy jsou asi nenavratne pryc

    superkarma: 0 12.11.2008, 14:47:30
  12. avatar
    [19] kareta [*]

    lukas.cejka: nojo, vy katolíci jste krvelační

    superkarma: 0 12.11.2008, 14:42:39
  13. avatar
    [18] Lukáš Čejka [*]

    kareta: monarcha je nahraditelny, dokonce se mu muze useknout hlava

    superkarma: 0 12.11.2008, 14:33:56
  14. avatar
    [17] kareta [*]

    lukas.cejka: monarcha je nenahraditelný, prezident jo Navíc jsi jmenoval anglosasy, normandskou rasu

    superkarma: 0 12.11.2008, 14:31:14
  15. avatar
    [16] femme [*]

    kdyby chyby

    superkarma: 0 12.11.2008, 14:31:02
  16. avatar
    [15] Lukáš Čejka [*]

    kareta: nemocema byly prolezle i vladarske rody, ja myslel ze jde o to utikani, kdyz jde do tuheho, proto jsem jmenoval ty dva

    superkarma: 0 12.11.2008, 14:28:43
  17. avatar
    [14] vlskorepa [*]

    Já myslím, že to setsakra zvážil než to podepsal. Nevím, zda tak malý národ, ikdyž disponoval s kvalitní armádou měl šanci i za pomoci okolních států, byl by to masakr. Nemám tedy vůči němu zášť, neboť to nedokážu objektivně posoudit, prostě to beru jako fakt, že se to tak stalo.

    superkarma: 0 12.11.2008, 14:21:59
  18. avatar
    [13] kareta [*]

    lukas.cejka: 3 stadium syfilidy- bludy velikášství , no a Áda se snažil expandovat

    superkarma: 0 12.11.2008, 14:11:43
  19. avatar
    [12] Solei [*]

    co by kdyby to už asi nedomyslíme. Já se domnívám, že krev by stříkala na všechny strany kdyby nepodepsal a zachránil tím hodně lidem život. Protože v tom průseru jsme byli sami a obrana hranic ještě nebyla postavena chybělo minimálně půl roku aby mohly být dostavěny základní bunkry.
    Druhou věcí je to, že republika byla mladá, lidé na ni byli pyšní a chtěli ji bránit. Měli jsme špičkovou výzbroj, kterou zabrala cizí armáda protože jsme ji nezničili. Testy, které byly prováděny na obranném valu naší země Hitlera fakt nepotěšily, ale tohle jsou jen spekulace.
    Dopadlo by to jak u Josefova....armáda by tyhle pevnosti prostě obešla a zaútočila rovnou na civilisty.
    Pro život většiny obětoval menšinu.
    Obojí by bylo odvážné, podepsat i nepodepsat. Kdyby spáchal sebevraždu vyvázal by se zodpovědnosti.
    A kdyby se nestřílelo v Sarajevu, žili bychom ve federaci s rakouskem a maďarskem dle amerického vzoru.

    superkarma: 0 12.11.2008, 14:11:23
  20. avatar
    [11] Lukáš Čejka [*]

    kareta: ty co si vyjmenovala tak nejsou exulanti ne?

    superkarma: 0 12.11.2008, 14:07:44
  21. avatar
    [10] kareta [*]

    lukas.cejka: kuba byl roztomilý promiskuitní pragmatik a Fridík- no a? A co Lenin, Stalin, Hitler, Gottwald!!! Parkinsonik vedle syfilitika jen to hvízdne!!!!!!

    superkarma: 0 12.11.2008, 13:57:38
  22. avatar
    [9] Lukáš Čejka [*]

    kareta: treba Jakub II. nebo Fridrich V.

    superkarma: 0 12.11.2008, 13:31:12
  23. avatar
    [8] kareta [*]

    Dimsy: tak jsem to nemyslela, ale exil bych možná u panovníka i pochopila, ačkoliv- většina panovníků zůstala, ne? A ohromně morálně pozvedli lidi (poddané).

    superkarma: 0 12.11.2008, 13:28:07
  24. avatar
    [7] Dimsy [*]

    kareta: I králové utíkají.Jen snad královna Alžběta (matka) odmítla svůj lid opustit.

    superkarma: 0 12.11.2008, 13:23:28
  25. avatar
    [6] kareta [*]

    Dimsy: já jsem to pochopila a proto jsem monarchista

    superkarma: 0 12.11.2008, 13:10:40
  26. avatar
    [5] Dimsy [*]

    kareta: Taky jsem to nepochopila.Země(jakákoliv) se dostane třeba do válečného konfliktu a "hrdinná" vláda okamžitě prchne,aby se až bude po všem mohla s velkou slávou vrátit a zase se ujmout moci, zatímco ti,kteří zůstali a snažili se odolávat jsou nazýváni zrádci a jsou jim vytýkány chyby,kterých se dopustili.

    superkarma: 0 12.11.2008, 13:03:16
  27. avatar
    [4] Z cluster [*]

    Kdyby jsou chyby, tohle už prostě nemá cenu řešit. Beneš nebyl ani tak špatný politik jako nechutný intrikán a likvidátor politických oponentů, kteří se z nějakého důvodu znelíbili našemu slavnému Tatíčku Masarykovi Rád bych si o něm konečně přečetl nějakou opravdu nestranou studii a ne nějaké z prstu vycucané spekulace...
    Kareta: částečný souhlas

    superkarma: 0 12.11.2008, 12:36:01
  28. avatar
    [3] kareta [*]

    Beneše jsem taky nijak nežrala a pokládám ho špatného politika. Naopak Hácha, to byl borec, který se obětoval

    superkarma: 0 12.11.2008, 12:18:56
  29. avatar
    [2] ToraToraTora [*]

    No jo, teď je strašně moderní točit dokumenty, jakoby se toho přímo režisér účastnil, ale ono to tak není, jen se národu sugestivně podsouvá úzký úhel pohledu.
    Ani se na to koukat nebudu, jen spekulace, důležité je nejen, co se stalo nebo nestalo tenkrát, ale jak se k tomu stavíme dnes. Každý z nás..
    A v kůži Beneše by tenkrát asi nechtěl být nikdo

    superkarma: 0 12.11.2008, 12:11:27
  30. avatar
    [1] Suzanne [*]

    Beneš = zrádce? To se mi snad zdá Ono se to "kdyby" strašně dobře říká po x letech. Prý věděl moc dobře o síle Německa a chtěl uchránit životy lidí. Podle historiků zachránil strašně moc. Jak se s tím evidentně dodnes vypořádává "hrdost národa", to je věc druhá. Ale nazývat to zradou...?

    superkarma: 0 12.11.2008, 11:50:25

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme