Bulvár

Kdy je terorismus legální?

27. května roku 1942 byl zastupujícím říšským protektorem v Böhmen und Mähren Reinhard Heydrich, syn hudebního skladatele, milovník hry na housle a přeborník v šermu, milující manžel a otec čtyř dětí. Zároveň byl ovšem blízkým spolupracovníkem Himmlera, druhým nejvýše postaveným mužem SS a jedním ze strůjců plánu na vyhlazení Židů. Rozhodně byl člověkem, jehož měli mnozí důvod nenávidět a přát mu smrt. To ovšem nebyl hlavní důvod atentátu, který na něj byl spáchán.

Proč atentát?
Přes úsilí exilové vlády, úspěchy českých pilotů a bojové nasazení legionářů byly Čechy v rozporuplném postavení. Slovensko se k nacismu přihlásilo dobrovolně a i vznik protektorátu Böhmen und Mähren měl alespoň navenek zdání legálního postupu. Bylo nezbytné prokázat, že Češi skutečně stojí na straně Spojenců. A tak byl naplánován akt s významem především symbolickým - operace Anthropoid - atentát na zastupujícího říšského protektora.

Plán atentátu
Jozef Gabčík, Jan Kubiš, Josef Valčík, Adolf Opálka, Josef Bublík, Jaroslav Švarc a Jan Hrubý byli pečlivě vycvičeni ve Velké Británii a na území protektorátu se dostali jako parašutisté. Od původního plánu - zaútočit na Heydricha nedaleko jeho sídla v Panenských Břežanech - bylo ustoupeno kvůli příliš vysoké ochraně cíle. Jako místo atentátu výsadkáři nakonec vybrali křižovatku v Kobylisích. Předpokládalo se, že automobil bude muset v ostré zatáčce zpomalit, navíc bylo místo vzdáleno od většiny policejních a vojenských posádek.

Nepovedená akce
Atentát měla spáchat pouze trojice mužů - Gabčík, Kubiš a Valčík. Na místo dojeli na kolech a Gabčík si připravil samopal - byl to on, kdo měl střílet. V osudnou chvíli však jeho zbraň selhala. Heydrich, k jehož nectnostem rozhodně nepatřila zbabělost, nařídil řidiči zastavit, tasil pistoli a pokusil se atentátníka zasáhnout. Toho využil Kubiš a hodil na automobil, který stále nebyl navzdory předpisům opancéřován, granát. Minul však a granát vybuchl u zadního kola vozu. Střepiny z oken projíždějící tramvaje zranily i Kubiše. Řidič vozu se vrhl do jeho pronásledování, Heydrich nedbaje svých zranění vyrazil za Gabčíkem. Po krátké přestřelce si však rozsáhlé vnitřní zranění začalo vybírat svou daň a Heydrich se zhroutil na kapotu auta. Jeho řidič se vrátil, ale nadřízený mu přikázal pronásledovat Gabčíka. S pomocí majitele řeznictví Braunera se mu málem povedlo parašutistu zadržet, ten ho však postřelil a nakonec přece jen utekl.

Následky
Heydricha mezitím převezli do nemocnice na Bulovce, kde se ukázalo, že zranění jsou skutečně vážná. Operace sice byla úspěšná a nějakou dobu se zdálo, že se zastupující říšský protektor uzdraví, 3. června však upadl do kómatu a o den později zemřel na otravu krve. Výsadkáři se nakonec skryli v pravoslavném chrámu sv. Cyrila a Metoděje v Resslově ulici. V Praze bylo vyhlášeno stanné právo a rozběhlo se rozsáhlé pátrání. Popravováni byli i zcela nevinní lidé a nacistickému běsnění padly za oběť i celé vesnice. Mezinárodní politický dopad atentátu však byl žádoucí - Britové odvolali Mnichovskou dohodu a přislíbili poválečnou obnovu Československa v předmnichovských hranicích.

Poslední boj
18. června byli výsadkáři odhaleni. Po čtvrté hodině ranní začal jejich marný poslední boj, který trval přes dvě hodiny. Opálka, Bublík, Gabčík, Švarc, Hrubý a Valčík se nakonec v bezvýchodné situaci, kdy byli někteří z nich raněni a docházelo jim střelivo, sami zastřelili, Kubiš zemřel v sanitce na následky zranění granátem.

Tato v podstatě teroristická akce proti v té době legálnímu zástupci vlády byla i za druhé světové války výjimečnou. Měla být především symbolem českého odboje. Byla válka a nikdo se nezatěžoval tím, že „bojovník za svobodu“ je jen jiným označením teroristy - v závislosti na úhlu pohledu - kdyby zvítězilo nacistické Německo, byli by účastníci atentátu na Heydricha bezesporu považování za zavrženíhodné teroristy, díky vítězství strany, za niž bojovali, se však stali hrdiny.

Co si myslíte o atentátu na Heydricha? Stály životy těch, kteří v jeho následku zemřeli, za mezinárodní politické uznání „odboje“ Čechů? Je podle vás atentát legitimním válečným aktem? A co atentáty IRA proti britským vojákům? Šlo o legální metodu boje?

   
28.05.2007 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Komentáře:

  1. [40] Tobbi [*]

    Když jeden voják zabije druhého vojáka, říká se tomu tuším...hm...válka. Parašutisti byli oficiálně vojáky VB a VB byla ve válce s Říší, takže podle mé logiky žádná vražda. (hlavně, že si to umím zdůvodnit, že? )

    superkarma: 0 30.05.2007, 21:53:02
  2. [39] Tobbi [*]

    Vivian: v životě jsem neslyšela, že by byl Heydrich zavražděn ty jo? najdi mi jediný článek (nesmí pocházet z let 42-45), kde se to píše, a budu vážně zírat to by dělalo z Gabčíka a Kubiše vrahy a to už je pěkně silná káva, vrahům se přeci pomníky nestaví

    dneska bych jim tu zatáčku asi ukázala jenom bych měla blbý kecy

    superkarma: 0 30.05.2007, 21:50:05
  3. avatar
    [38] Vivian [*]

    sanvean: jako že mám vypadnout?

    superkarma: 0 29.05.2007, 21:47:04
  4. avatar
    [37] sanvean [*]

    Vivian: von der Bühne abtreten :))

    superkarma: 0 29.05.2007, 18:14:44
  5. avatar
    [36] Vivian [*]

    Janetina: Češi bojovali za Němce nejen v SS, byli i ve Wehrmachtu nebo u Luftwaffe, to je známá věc Ale samostatnou "českou" jednotku pokud vím neměli...

    Tobbi: a jaké sloveso bys teda použila? :-)

    superkarma: 0 29.05.2007, 16:23:16
  6. avatar
    [35] Asdareel [*]

    Tobbi:

    superkarma: 0 29.05.2007, 12:58:31
  7. [34] Tobbi [*]

    Heydrich byl asi jediný vysoký představitel Říše, který odpovídal těm jejich rasovým měřítkům. A ti oškliví teroristé jim ho zabili...

    Jednou se mi stalo, že jsem cca v šestnácti letech potkala skupinku bloudících německých turistů, kteří se mě zeptali, kde najdou tu zatáčku, kde byl zavražděn Heydrich (bydlím nedaleko). A já jim s hrdostí svých šestnácti let odpověděla, že žádné míst, kde byl ZAVRAŽDĚN Heydrich neznám... já jim dám "ermordet"...

    superkarma: 0 29.05.2007, 10:01:49
  8. avatar
    [32] Gabi [*]

    Vivian:

    superkarma: 0 28.05.2007, 21:47:16
  9. avatar
    [31] Vivian [*]

    Janetina: http://www.valka.cz/newdesign/v900/clanek_11635.html

    superkarma: 0 28.05.2007, 16:29:20
  10. avatar
    [30] Vivian [*]

    Janetina: a v té sloužili Češi? Já vím, že se jí říkalo (mj.) Böhmen-Mähren, ale pokud vím, tak v ní sloužili Slováci (resp. slovenští Němci) a Chorvati (jestli se teda nepletu)... a operovala mj. i na území ČS, ale že by to byla vysloveně česká divize...

    superkarma: 0 28.05.2007, 16:25:40
  11. avatar
    [29] femme [*]

    Janetina: a pak nás "dočasně" dusil

    superkarma: 0 28.05.2007, 16:11:19
  12. avatar
    [27] Vivian [*]

    Janetina: mimochodem, která divize SS byla česká?

    superkarma: 0 28.05.2007, 15:51:52
  13. avatar
    [26] Vivian [*]

    Janetina: nojo, on to Sovětský svaz s námi odjakživa myslel dobře

    superkarma: 0 28.05.2007, 15:50:44
  14. avatar
    [24] ivana.kuglerova [*]

    Janetina: Že by to bylo z pocitu slovanské vzájemnosti?

    superkarma: 0 28.05.2007, 15:31:47
  15. avatar
    [22] Asdareel [*]

    Janetina (20): Ano a právě zkušenost, že appeasement nefunguje, pozděja vedla západ k jeho odmítnutí a například i k založení NATO. Ovšem obávám se, že na evropské straně Atlantiku má appeasement pořád velmi hluboké kořeny.

    superkarma: 0 28.05.2007, 15:17:18
  16. [19] Tobbi [*]

    Bellana: Ehm, no když to budeš bát úplně podle práva, tak Československo už neexistovalo, podle světem akceptované Mnichovské dohody existovalo pouze částečně autonomní území Čechy a Morava, které zvolený prezident "svěřil pod ochranu Říše". Tzn. jsme v žádné válce nebyli, tedy byli, oficiálně jsme na straně Německa.
    Pokud by se to mělo řešit právní cestou, pak bych asi viděla jedinou cestu v zpochybnění pravomoci prezidenta zrušit suverenitu státu...

    superkarma: 0 28.05.2007, 15:04:05
  17. avatar
    [18] ivana.kuglerova [*]

    Bellana: IRA je taky armáda a bojovala léta za svobodu okupovaného Irska :) A to co prováděli v Irsku Britové nebyl žádný med, i když s nacismem se to srovnávat nedá. IRA si poněkud pokazila pověst v moderní době bojem o Severní Irsko, ale když bojovala o Irsko jako takové, rozhodně neútočila na civilisty.

    superkarma: 0 28.05.2007, 15:01:06
  18. [17] Tobbi [*]

    Ten, kdo útočí na vojáky, ozbrojené složky, představitele státní moci atd., s nějakým moudrým cílem (třeba anulovat Mnichovskou dohodu, nebo tak něco ) = bojovník za svobodu

    ten, kdo útočí na všechno, co se hýbe, ideálně tak, aby to vyvolalo obrovské zděšení a strach = terorista

    superkarma: 0 28.05.2007, 14:56:58
  19. [16] Bellana [*]

    Nejsem politolog, ale beru to tak, že ve válce nejde o terorismus, ale o legální boj. Navíc šlo o atentát na konkrétní osobu, nebyl namířen proti náhodným kolemjdoucím. Byli to vojáci a jako vojáci splnili rozkaz. Neurážela bych jejich památku přirovnáním k teroristům z IRA nebo Al Kaida.

    superkarma: 0 28.05.2007, 14:54:16
  20. avatar
    [15] Asdareel [*]

    Janetina (13): Samozřejmě, to ano, ale i to politické hledisko mělo svoji váhu.

    superkarma: 0 28.05.2007, 14:53:32
  21. avatar
    [12] Asdareel [*]

    gentiana (9): Souhlas, právo je právem jen do té míry, do jaké je jeho respektování mocensky vynutitelné. Žádné absolutní právo neexistuje, stejně jako neexistuje právo v tlupách šimpanzů bojujících o území a samice.

    superkarma: 0 28.05.2007, 14:42:52
  22. avatar
    [11] Gabi [*]

    Janetina: Jidáš to taky udělal z lásky k Ježíšovi!

    superkarma: 0 28.05.2007, 14:41:21
  23. avatar
    [10] Asdareel [*]

    Janetina (3): Plány vysídlení Čechů se měly realizovat až po vítězné válce, tedy pravděpodobně bychom nepřestali existovat i bez atentátu. Ovšem souhlasím s tím, že byl z mezinárodně politického hlediska potřebný, západ na nás začal pohlížet víc jako na demokratický národ.

    superkarma: 0 28.05.2007, 14:40:20
  24. [9] gentiana [*]

    Terorismus není legální. On atentát na Hezdricha jisteě nebyl v souladu s říšským právem.
    Ovšem terorismus může být morální, protože morálka a právo se mohou rozcházet. Záleží na tom, kdo vyhraje válku a jestli teda dotyční byli hnusní teroristé nebo šlechtilí bojovníci za práva utlačovaného lidu.

    superkarma: 0 28.05.2007, 14:38:10
  25. avatar
    [7] femme [*]

    Nyotaimori: je to sice morbidní, ale dobrý

    superkarma: 0 28.05.2007, 13:07:42
  26. avatar
    [6] Gabi [*]

    Janetina: Čurdova zrada byla už jen poslední kapkou. To, že atentátníci jdou na smrt, bylo přece jim i Londýnu jasné - s tím do toho šli. Ale nakonec to Heydrich mohl přežít, nebýt té sepse.

    superkarma: 0 28.05.2007, 12:39:00
  27. avatar
    [5] Gabi [*]

    Nyotaimori:

    superkarma: 0 28.05.2007, 11:17:07
  28. avatar
    [2] Gabi [*]

    Dnes už inkriminovaná křižovatka nachází v území HMP v katastru Libeň.
    O významu tohoto antentátu lze spekulovat, psychologicky to určitě za české obyvatele i na okupanty. Řekněme si to upřímně, od obsazení republiky uplynulo pár let a obyvatelstvo se z větší části novému životu přizpůsobilo - atentát je vytrhl z letargie. Heydrich sám byl významnou a silnou osobností, tj. vybrat si ho za cíl bylo logické. Druhá stránka je, zda nebyla podceněna příprava atentátu a proč došlo k mnoha chybám a smolným okolnostem. A samozřejmě tu zůstává stigma Lidic a Ležáků.

    superkarma: 0 28.05.2007, 09:46:15
  29. [1] Morgiana [*]

    Heydrich patřil mezi asi pět nejvýznamnějších nacistických politiků a k vážným kandidátům na Hitlerova nástupce. Jeho smrt rozhodně nebyla pro průběh války bezvýznamná. Systematicky chtěl vyhladit český národ, v Čechách měl nahradit příliš "měkkého" Neuratha a hned po nástupu začal s popravami. Kdyby Heydrich válku přežil, moc by nás nezůstalo, byli bychom možná někde na Sibiři. V době války a okupace nebyly možné "sametové" postupy.

    superkarma: 0 28.05.2007, 06:41:32

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme