Bulvár

Kdo zneužívá emancipace? My, nebo oni?

Včerejší článek s názvem Pomoc mužů v domácnosti mě docela pěkně nadzdvihnul ze židle. Agent James 006, který zde prezentoval své názorové perly, ze kterých stříkal šovinismus na kilometry daleko, je podle mě ubohý chudáček.

Bohužel, nebrala jsem jeho slovní průjem jen jako jakousi snahu provokovat a následně se bavit nad rozbouřenými ženskými emocemi.

Agenta Jamese sice neznám, ale dva mužské exempláře jemu podobné ano. O to víc mi zatrnulo. Protože – milé dámy – takoví “muži” mezi námi opravdu jsou.

První můj známý si žije ve svém hýčkaném mužském světě. Jeho manželka je v domácnosti a on se stará o finanční zabezpečení rodiny. Děti už mají sice poměrně velké, ona ovšem do zaměstnání jít nemůže, ač by si to už sama přála.

Za léta, kdy byla doma, poskytovala (a stále poskytuje) dokonalý servis. On nemusí sáhnout vůbec na nic, všechno má nachystané, vyleštěné, botky vypucované. V podvečer třeba zavolá, že domů dorazí v půl sedmé a to je signál, že přesně v tu chvíli musí být na stole večeře. Běda, jak není. Dusné mlčení, uštěpačné poznámky o její neschopnosti: “To je pro tebe opravdu takový problém, když jsi celý den doma, připravit mi včas večeři, když víš, že přijdu unavený a hladový?!” Rukou přejíždí prach na lustru, kontroluje vytřené poličky v botníku.

Výsledek je ten, že ona, ač je doma, je již poměrně slušnou troskou v rozpuku a klepe se, když se má manžel vrátit z práce. Co zase najde? Kvůli čemu budu peskovaná a ponižovaná? Jít do práce? Ani náhodou! Řekl jí, že ať si do práce klidně jde, když všechno zvládne, jako doposud. Že on má náročné zaměstnání a s jeho pomocí nemůže počítat. Jak alibistické. Nechce přijít o služku, o dokonalý servis a představa, že by měl nedej bože vynést odpadky, je pro něj naprosto nepřijatelná.

Druhý příklad – muž středních let, který zastává názor, že my ženy emancipaci zneužíváme. Prý, když chceme rovnoprávnost, máme zapomenout na všechny projevy mužského slušného chování.

Podle jeho teorie vypadá ideální stav asi takhle: “Jsi emancipovaná? V tom případě nevím, proč bych ti měl dávat přednost do dveří, pomáhat do kabátu a vůbec se chovat nějak galantně. Vy ženy to vůči nám mužům také neprovozujete. Akorát řvete, jak jste nedoceněné, snažíte se nám vyrovnat. Máš těžký nákup? Tak proč nejdeš dvakrát? Vydupaly jste si volební právo, tak se smiřte s tím, že pro nás muže jste přestaly být ženami, které je potřeba ochraňovat.”

Myslím, že jako ukázka to stačí. Dva šovinisté – každý trošku jiný, ale oba dva opravdu výživní.

V této souvislosti si nemohu odpustit malou úvahu na téma emancipace.

Co to je? Proč je některými muži nám, ženám, podsouváno, že ji zneužíváme? Že ve chvíli, kdy chodíme do práce, vyděláváme peníze a smíme jít jednou za čtyři roky hodit volební lístek do urny, přestáváme být ženami?

O tom to přece není. Tito muži mají plnou pusu ošklivých feministek, které je, chudáky, dohnaly až k tomu, že jsou nuceni násilně potlačovat své přirozené mužské chování … a přitom se za ně, za ty zlé feministky, jen chytře a zbaběle schovávají. Je to totiž mnohem pohodlnější, než něco dělat. Pro někteté muže je opravdu nadlidský výkon, když mu má v pravou chvíli sepnout v mozku signál – otevřít dveře, dát přednost. Nač by svůj mozek namáhali? Jednodušší je narvat se do dveří první jako to vohráblo a hodně nahlas vyřvávat, že to tak dělá proto, že my jsme emancipované. Jinými slovy – buď se proměníš v uťápnutou, nesvéprávnou puťku, která ke svému páníčkovi vzhlíží s nikdy nekončícím obdivem, nebo si nestěžuj. Jenže jak je vidět z prvního příběhu, který jsem zde popsala, ani taková “dokonalá” manželka se nemůže pyšnit tím, že by jí její manžel poskytoval laskavé a chápavé zázemí.

A jsme u jádra problému. S emancipací nemají problém ženy, ale někteří muži! Jsou to oni, kteří se s ní nedokázali vyrovnat, kteří se nedokázali dostatečně adaptovat na přirozený vývoj ve vztahu muž – žena.

Protože normálně fungující a přemýšlející muž – a myslím, že v dnešní době je jich většina – s ženami nebojuje, ale žije s nimi v rovnoprávném, partnerském vztahu. Ano, jsme každý jiný. My ženy jsme emotivnější, citlivější, ale zároveň i hodně pracovně vytížené a dokážeme obstát jak v zaměstnání, tak jako matky a manželky. Muži jsou zase realističtější a více nohama na zemi. A také dokáží obstát ve své práci a mnoho z nich i v péči o děti a vůbec v domácnosti.

Naše rozdílnosti nejsou takhle namíchány náhodou. Doplňujeme se. Tam, kde je potřeba cit, vedou ženy, tam kde více reality a třeba technického umu, zase muži. (Samozřejmě, že výjimky v obou směrech existují.)

A tak si myslím. Že to, co je ve vztahu nejdůležitější, je vzájemná úcta, respekt a pochopení. To, že jsem emancipovaná a vydělávám peníze ještě neznamená, že se nechci cítit jako žena. Chlap, který mi dá herdu do zad a řekne mi “vole” jen proto, že má v tomto ohledu pokřivený názor, pro mě není muž. Je to malý, nedospělý kluk, který to ještě nemá v hlavě dobře ujasněné. Pokud by se ke mně takhle choval můj partner, nesnesla bych to.
Nepotřebuju, aby se ke mně každý večer šplhal po okapu s růží v zubech, to rozhodně ne. Ale myslím si, že správný a normální muž se místo nekonečných siláckých řečí radši chová jako džentlmen. Protože to nemá s emancipací nic společného. To jsou úplně normální pravidla a zásady slušného chování. A k tomu samozřejmě patří i to, že se nebude válet na gauči, zatímco jeho žena neví, kam dřív skočit.

 

   
11.02.2005 - Společnost - autor: Jaroslava Machálková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [232] Lotka [*]

    Merylko, proč to takhle ve článku hrotíš? Jaký si to kdo udělá, takový to má. Pokud někdo od života potřebuje chlapa obskakovat, ať to dělá. Pak ať si ale nestěžuje. Když někdo chce, aby chlap něco taky dělal, ať si v začátcích takhle vychovává. Vždyť tak, jak chceme, aby to bylo, tak jednáme. Proč nadávat ženské, že je domácí puťka, když ona to tak chce a vzala si proto chlapa, kterýmu to vyhovuje? Nikdo nemusí žít tak, jak nechce. Stačí se rozvést, ne?

    superkarma: 0 12.02.2005, 11:51:55
  2. avatar
    [231] *Kotě* [*]

    Vivian: Ty koukám poslední dobou tipuješ na zanedbanej sex kdekoho

    superkarma: 0 11.02.2005, 23:16:47
  3. avatar
    [230] Vivian [*]

    jamese bych tipovala na zanedbaný sex

    superkarma: 0 11.02.2005, 23:06:57
  4. avatar
    [229] *Kotě* [*]

    gryzli 179: "Pokud vím neexistuje zatím případ z komerční sféry kdy by byla žena odměňováná hůře než její kolega muž, jen proto, že je žena."

    Carly Fiorina, momentálně pravděpodobně nejmocnější žena v soukromé sféře, má o 20 procent menší plat, než její mužský předchůdce ve stejném křesle (kterému se nepodařilo fúzovat s Compaqem ani udržet společnost v černých číslech), i menší plat, než top manažeři sousedních firem srovnatelné velikosti

    Nedávno to s velkým humbukem rozebírala v USA všechna média

    superkarma: 0 11.02.2005, 22:48:19
  5. avatar
    [228] man-mimo [*]

    Lenkalara 49: co je to detlev? Abych věděl, kdyby mě tak nějaká oslovila

    superkarma: 0 11.02.2005, 21:24:26
  6. avatar
    [218] Suzanne [*]

    gryzli: Krásně jsem si podiskutovala, dnes jsi byl můj zenový učitel Teď už vážně musím do pracovního procesu. Krásný víkend

    superkarma: 0 11.02.2005, 16:25:15
  7. avatar
    [217] Suzanne [*]

    gryzli 210: ty brďo, tak to tě ale vážně lituju. Já o tom jen slyšela, ale nezažila jsem to. Zabít ji nejde...? Asi ne... Já to nemám, tak fakt nevím, co s tím
    211: Dvě vymýšlejí nějaké programátorské projekty, další je lékařka, další dělá manažerku v americké firmě, další vymýšlí projekty v pojišťovně, jedna zase vymýšlí trakaře u dobročinných projektů a přesvědčuje úřady a sponzory, že to má smysl (a pak to realizuje)... ono schopných je dost. Ale pravda je i to, že ne každá vystrčí růžky ve strachu, že by nestihla svoji "klasickou" roli.
    Jo a věřím, že provokuješ jen tady Asi nebudeš normálně taková příšera, ale tady ti to jde, všechna čest

    superkarma: 0 11.02.2005, 16:22:51
  8. avatar
    [215] Suzanne [*]

    gryzli: souhlasím, mnoho bab si tu diskriminaci prostě vyrobí, když je nikdo nediskriminuje. Já si nestěžuju, protože jsem v oboru, kde jsem placená výhradně podle svých zásluh a poptávky.
    A dobře vydělávající manžel je pro mě jenom jistota, že kdybych nemohla, postaral by se o mě (a moje pojistka, samozřejmě ). Platí to ovšem i naopak.

    superkarma: 0 11.02.2005, 16:15:03
  9. avatar
    [211] Suzanne [*]

    gryzli: znám jich několik. Ale asi bych jim to neudělala

    superkarma: 0 11.02.2005, 16:03:43
  10. avatar
    [210] Suzanne [*]

    gryzli: asi pět. Programátory znám čtyři. To je spíš o tíhnutí k profesím.
    Ty musíš ty baby nějak deptat. Já jsem se ještě nesetkala (kromě Kamily v osmé třídě, která se kroutila v křečích každý měsíc) s ženskou, kterou by menstruační cyklus ovlivňoval tak, že by z toho bylo rozvrácené celé okolí. Třeba ti to dělají naschvál

    superkarma: 0 11.02.2005, 16:02:16
  11. avatar
    [208] Suzanne [*]

    gryzli: já to nevydržela a ještě jsem se sem povívala, jak jsem nadzvednutá
    gryzli, proboha, používej trochu hlavu! Tady nejde o částku! Tady jde o větu "na ženskou dobrý,ne..." Ta reprezentuje přístup. Ale potom, co jsi tady dnes napsal, tě nepotřebuju o ničem přesvědčovat, jen se budu modlit, aby mě Bůh obklopoval jinými muži a spolupracovníky.

    superkarma: 0 11.02.2005, 15:57:44
  12. avatar
    [205] Suzanne [*]

    Jo, gryzli, dobrý šéf a dobrá učitelka je zázrak, který dokáže z lidí dostat to nejlepší. Jestli máš podřízené, které nedokáží pracovat víc než patnáct dní v měsíci a nejsou schopné kreativity, je to tvoje vizitka a důsledek tvé motivace a tvého vedení.

    Mějte se všichni krásně, zkontroluji svůj menstruační kalendář a zjistím, jestli mohu jít do pracovního procesu. A pro jistotu poprosím někoho, kdo by za mě riskoval a vedl mě, abych mohla vykonávat opakované procesy a automatickou práci. Pa.

    superkarma: 0 11.02.2005, 15:46:56
  13. avatar
    [204] Suzanne [*]

    gryzli: no a pak že není potřeba kvót a emancipace
    nevím, asi ses setkal s příšerama, když máš takovýhle názory. Ale mnoho manažerů dnes už ví, že ženy jsou velmi tvůrčí. Ale ty je používej na opakované procesy a automatickou práci. Určitě ti budou vděčné, když uslyší tvoje řeči o práci 15 dní v měsíci. Já mám naopak pocit, že některé muže bych díky jejich neochotě riskovat a nekreativnosti nezaměstnala ani na den.

    superkarma: 0 11.02.2005, 15:41:35
  14. avatar
    [201] Suzanne [*]

    Feng: máš recht, Cecilko.
    james006: ty jsi držka já tě nemít, tak si tě snad vymyslím

    superkarma: 0 11.02.2005, 15:23:03

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [198] Suzanne [*]

    gryzli: nadzvedlo mě číslo 171. Srovnávat rizika jednotlivých povolání s ženskou emancipací je volovina.
    174 - to, že ty ses s tím nesetkal, neznamená, že to neexistuje.
    187 - vidíš, to můžu nechat bez komentáře. Typický případ šovinismu. Když už teda rejpu A když takhle uvažuje celá masa mužů, kteří ovládají společnost, je nabíledni, že je třeba bojovat za emancipaci.
    179 - pakliže je žena samostatná podnikatelská jednotka, pak ne. Pakliže žádá o práci jako zaměstnanec, je to BĚŽNÉ! Nejednou jsem slyšela - dávám svý sekretářce patnáctku, na ženskou dobrý, ne...

    superkarma: 0 11.02.2005, 15:13:13
  2. avatar
    [175] Suzanne [*]

    james006: Tak to potom ano.
    gryzli: co to sem motáš? to opravdu nesouvisí s emancipací. Ty prostě, když už dojdou argumenty, začneš dávát pátý přes devátý.

    superkarma: 0 11.02.2005, 14:56:43
  3. avatar
    [173] Suzanne [*]

    gryzli: Jak vždycky přispěcháš s tím "správným" příměrem. Ano, tato konkrétní dáma si stěžovala neprávem a poznala to v praxi. Ale je spousta jiných příkladů pro opak

    superkarma: 0 11.02.2005, 14:54:09
  4. avatar
    [170] Suzanne [*]

    ad166 - když se já hroutím... ne on

    superkarma: 0 11.02.2005, 14:50:44
  5. avatar
    [169] Suzanne [*]

    james006: má stejný plat za stejnou práci? Já jsem se mnohokrát setkala s tím, že chlap dostal víc, protože on přece živí rodinu. Blbost.
    Feng: ale ty nedostaneš víc! Protože prostě rovnoprávnost zatím není. Aspoň v Čechách je to fakt výjimka.

    superkarma: 0 11.02.2005, 14:49:38
  6. avatar
    [166] Suzanne [*]

    gryzli 160: jasně. A muži půjdou dělat ošetřovatelky a zdravotní sestřičky, kuchařky do školní jídelny, dojičky, tkadleny a malérečky za pár šlupek. K hasičům ženy berou, pokud vím. Ke kopáčům můžou, ale díky fyzické "nesíle" není poptávka. Tohle je kontraproduktivní debata, gryzli. Za ženskou rovnoprávnost je třeba bojovat, jelikož prostě není. A doma si to musí stejně vyřešit každý sám. Já mám doma prototyp chlapa. Vydělává, chová se ke mně jako gentleman, fusekle si uklízí, rád vaří, o dítě se postará, když se hroutí, má připravenou náruč a široký hrudník, a hlavně nemá potřebu mi vykládat, že ženská emancipace je kravina, protože ví, že jsem emancipovaná. A ty se musíš zeptat své ženy, jestli je spokojená. To je totiž zase bližší tobě.

    superkarma: 0 11.02.2005, 14:47:34
  7. avatar
    [162] Suzanne [*]

    james006: jo, to určitě

    superkarma: 0 11.02.2005, 14:42:00
  8. avatar
    [157] Suzanne [*]

    Feng: když chceš stejný plat za stejnou práci, tak jsi čůza feministická

    superkarma: 0 11.02.2005, 14:38:52
  9. avatar
    [153] Suzanne [*]

    gryzli: když myslíš...

    superkarma: 0 11.02.2005, 14:36:59
  10. avatar
    [149] Suzanne [*]

    Toniniella:

    superkarma: 0 11.02.2005, 14:34:57
  11. avatar
    [147] Suzanne [*]

    james006: o uvedení do běžné praxe.

    superkarma: 0 11.02.2005, 14:34:21
  12. avatar
    [145] Suzanne [*]

    gryzli: Za ně zaplaťpánbůh. Procentuálně projevují méně nebo stejně špatných rozhodnutí než jejich kolegové muži. Ve skandinávských zemích začali s kvótami, dnes už je nikdo příliš neřeší, protože ženy se prostě zapojily a muži to přijali. Naše společnost tak daleko ještě není.

    superkarma: 0 11.02.2005, 14:33:32
  13. avatar
    [140] Toniniella [*]

    Suzanne: chybí mi to správné vedení

    superkarma: 0 11.02.2005, 14:29:47
  14. avatar
    [137] Suzanne [*]

    gryzli 117: ty už to zase zjednodušuješ. Z hlediska lidských dějin je ženská emancipace "obdaření" ženy základními lidskými právy. Je to bohužel tak. A ty kvóty... víš, když tě někam nechtějí pustit jenom proto, že jsi gryzli, zpočátku bude nutné vědět, že gryzli tam má vždycky svoje místo, postupně to přestane být potřeba a později už to nikomu nepřijde divné. Je to prostě tím, že mnoho mužů donedávna (a možná i dnes) mělo předsudky vůči ženám. Ještě před sto lety byl běžný názor, že žena může při správném vedení projevovat i náznaky samostatnosti. Proto, gryzli, proto.

    superkarma: 0 11.02.2005, 14:28:16
  15. avatar
    [136] Toniniella [*]

    gryzli: v čem by spočívala?

    superkarma: 0 11.02.2005, 14:27:05
  16. avatar
    [126] Suzanne [*]

    Feng 108: jasně, v kabátu to skutečně není Velká většina těch slizkých vlivných zločinců, kteří vládnou a rozhodují, má skutečně vybrané chování, dobře padnoucí oblečení, vyholenou tvář a používá antiperspiranty, deodoranty a vlhčené ubrousky na zadnici.

    superkarma: 0 11.02.2005, 14:21:49
  17. avatar
    [118] Toniniella [*]

    gryzli: Berlička?
    Emancipace - termín převzatý z řím. práva, kt. pův. znamenal prohlášení syna za svéprávného, jeho osvobození od nadvlády otce, dnes se ale používá v širokém významu jako zrovnoprávnění, zbavení závislosti, útisku, osamostatnění...

    superkarma: 0 11.02.2005, 14:15:24
  18. avatar
    [116] Suzanne [*]

    james006: beze sporu mezi námi není sporu v základních věcech. A žabomyší spory o slovíčka či řečičky pro pobavení publika jsou rázem úplně bezvýznamné. Děkuji

    superkarma: 0 11.02.2005, 14:13:07
  19. avatar
    [102] Suzanne [*]

    Feng: Lépe bych to nenapsala

    Nuže, až budou ženy celého světa emancipované (budou moci volit, vzdělávat se, rozhodovat o sobě, a v tomto smyslu, Jamesi006 skutečně rovné mužům), nebude třeba manifestů, sdružování a feministických organizací. Zatím je ale myšlenka, že žena je svébytná a svéprávná bytost, mladá jen několik desetiletí, tudíž je stále zapotřebí to zdůrazňovat, stále je zapotřebí extrémních feministických organizací, aby vyrovnávaly extrémy z druhé strany.

    superkarma: 0 11.02.2005, 14:01:08
  20. avatar
    [99] Suzanne [*]

    james006: 83: to sis to vyložil trochu jednostranně a zjednodušeně...

    superkarma: 0 11.02.2005, 13:55:41
  21. avatar
    [90] Aja [*]

    james006: liberál...? Až do teď jsem si myslela, že význam toho slova chápu!

    superkarma: 0 11.02.2005, 13:42:46
  22. avatar
    [86] Rybulka [*]

    James: Tak zaprvé emancipace nerovná se feminismus a zadruhé jsi ten feminismus asi moc nepochopil, co? Mám dojem, že máš bordel ve více pojmech, provokatére

    superkarma: 0 11.02.2005, 13:40:35
  23. avatar
    [80] Suzanne [*]

    Feng: nejde doslovně o otevírání dveří, beru to jako symbol postoje. Ve chvíli, kdy potkám chlapa, který mi začne vykládat takový věci (viz můj příspěvek níže), který mi začne vysvětlovat, že pouze neschopné ženy potřebují berličku emancipace (emancipace je to, že volíme, studujeme, chodíme do práce, realizujeme se), že ženy manipulují a ovládají muže skrze dělbu práce, v tu chvíli je setkání s ním jen planá diskuse. Jeden druhého nepřesvědčíme a já nevidím důvod, proč s ním ztrácet drahocený čas.
    ad 76: ano, ještě včera byl konzervativec

    superkarma: 0 11.02.2005, 13:29:44
  24. avatar
    [68] marcellina* [*]

    Desdemona: neber to tak tragicky, ja tu situaci nevidela, takze nemuzu soudit. Ja mam rada lidi, co si umi ze sebe delat legraci

    superkarma: 0 11.02.2005, 13:14:33
  25. avatar
    [63] Suzanne [*]

    Já si myslím, že v naší(!) společnosti nemusí být vykořisťovaná žádná žena. Když na mě bývalý manžel zkusil "prachovou kontrolu" na vršku futer, tak strašně jsem se rozčílila, že už to víckrát neudělal. Pak jsem si udělala kafe a požádala ho o úklid, jelikož to jistě umí lépe. Když se mi něco nelíbí, tak probůh řeknu NE. A žádné mužské vtípky mi nevnutí, že myslím "snad" nebo dokonce "ano". K tomu budu vychovávat i svoje děti: nad nikým se nepovyšuj a před nikým se neponižuj. ...jak prosté, jen to uvést do praxe.

    superkarma: 0 11.02.2005, 13:10:10
  26. avatar
    [60] Wiki [*]

    tyna: no, ja si nemyslim, ze po takove hlasce by chlap jako James plakal do klavesnice, spis mozna krouti hlavou nad jeji myslenkovou chudosti ;oD

    superkarma: 0 11.02.2005, 13:02:37
  27. avatar
    [58] Suzanne [*]


    A ti muži, kteří tvrdí- jsi emancipovaná, nepočítej s tím, že se budu chovat jako gentleman...ať si to užijí, dlení s nimi považuji za ztrátu času, na rovinu jim to říkám a odcházím

    superkarma: 0 11.02.2005, 12:56:01
  28. avatar
    [54] marcellina* [*]

    Desdemona - tedy manzeli Desdemony: rozhodne mi nepripada ponizujici, kdyz si zeny samy ze sebe umeji delat legraci - viz vtipy o blondynach - spise naopak

    superkarma: 0 11.02.2005, 12:36:28
  29. avatar
    [53] Wiki [*]

    Desdemona: vidis a ja si rikala, cim to je,ze jsem mela stesti na partnery - chlap ktery hraje na drsnaka a predvadi se by u mne teda sanci nemel :oD

    superkarma: 0 11.02.2005, 12:34:52
  30. avatar
    [52] medved [*]

    vyborny clanek
    nastesti mi pripada, ze muzskych sovinistu je vyrazne vic ve starsich vekovych kategoriich...mezi mladsimi uz to neni zdaleka tak caste coz dava velkou nadeji do budoucna asi nasi rodice odvedli (vesmes) lepsi praci nez nasi prarodice , protoze moc verim tomu, ze 90% dela vychova v rodine
    a chlap, ktery neni gentleman neni chlap s tim zcela souhlasim...me bezne pomahaji do kabatu i kolegove z prace, kdyz jsme na spolecnem obede...tedy pokud nemam bundu pres hlavu

    superkarma: 0 11.02.2005, 12:28:49

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme