Bulvár

Kdo zaměstná matku malých dětí ?


Zdá se, že v naších luzích a hájích je častou odpovědí – „jen blázen!“

V říjnu 2004 nabyla účinnosti změna zákona o zaměstnanosti, která kromě jiného nově upravuje diskriminaci žen kvůli péči o děti a kvůli věku. Tyto ženy bývají na prvním místě při výběru zaměstnanců, se kterými se ukončuje pracovní poměr, a oproti mužům dosahují nižšího výdělku i při rovnocenném pracovním zařazení a stejné výkonnosti.

Ženy zastávají nižší funkce, většinou právě proto, že se nesmyslně očekává, že s ohledem na péči o děti nebudou ve vedoucí pozici výkonné a nebudou jí věnovat dostatek pozornosti a času. Řadě zaměstnavatelů připadá zbytečné investovat do školení a dalšího vzdělávání žen.

Je pravda, že myšlenek na rodinu se stoprocentně nelze v práci zbavit, ale kdo zaručuje, že muži na vedoucích postech nemyslí například na svoji milenku?

Zaměstnavatelé jsou tedy povinni zacházet se všemi zaměstnanci rovně. Jenže…

Při výběrovém řízení si často vyslechneme otázky typu: „Jste vdaná, kolik máte dětí, jsou často nemocné, máte babičku, plánujete potomka?“ Dokonce existují  takoví zaměstnavatelé, kteří dávají mladým ženám podepsat závazek, že neotěhotní! Zakázány jsou i jakékoliv další otázky, které nesouvisejí s pracovním místem, nesmí se vyptávat na sociální zázemí a rodinné vztahy, na sexuální orientaci, na náboženské smýšlení či politické názory apod.

Přímou diskriminací se rozumí fakt, že s vámi jako uchazečem o zaměstnání nesmí být zacházeno nepříznivě jen proto, že jste žena s dětmi. Znamená to tedy, že nesmí dostat přednost mladý muž před ženou se srovnatelným vzděláním, praxí a zkušenostmi jen proto, že on pravděpodobně nebude pečovat o nemocné děti a spěchat do školky.

Pod pojmem nepřímá diskriminace hledejme jednání, kdy zdánlivě neutrální rozhodnutí nebo požadavek znemožňuje získat určité osobě tuto práci. Jsou to inzeráty typu „hledám atraktivní ženu do 30 let“…  No nevím, představuji si takovou padesátnici u tyče v baru…

Za diskriminaci se nepovažuje rozdílné zacházení z důvodů, kdy tento důvod představuje nezbytný požadavek pro výkon určitého zaměstnání. Pouze tímto vymezením může zaměstnavatel obhájit rozdílné zacházení s jednotlivci nebo skupinami osob. Některá zaměstnání mohou vykonávat výlučně muži, ženám jsou ze zdravotních důvodů zakázána. Stejně tak některé práce nemohou konat zdravotně postižení nebo fyzicky málo zdatní. Rovněž otázka trestní bezúhonnosti bude pro některá povolání klíčová.

 

Tolik zákon platící již více než rok, zaměstnavatelé si již jistě našli cestičky ven… nebo ne?

   
24.11.2005 - Společnost - autor: Radek Kříž

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [57] vasenka [*]

    Já teď mám dvě malé děti a také se bojím, jak to bude v práci. Ale fakt je, že jsem měla kolegyni, která toho, že má malé dítě strašně zneužívala, bohužel jsem byla v kanclu s ní a musela jsem pořád makat za ni. Navíc to byla spolužačka šéfové, čili kámošky a tak jsem to vždycky oddřela já. Tenkrát jsem ale neměla děti. Dnes už bych s takovou Ivou v jedné kanceláři nevydržela. Byla tak vychcaná, že se mi ještě teď, po několika letech, pěkně zvedne adrenalin, když na to jen vzpomenu. Ono jde o to, jestli to, že má někdo děti zneužívá nebo ne.

    superkarma: 0 27.11.2005, 06:06:07
  2. avatar
    [55] Lesana [*]

    Tobbi: nejenom jaká je ekonomika. Jenže pokud ti stát z platu sebe 42-45% hned při výplatě, a další peníze ještě ubírá s každým zakoupeným výrobkem na dani z přidané hodnoty ev. i spotřební dani, tak toho zas tak moc zbýt nemůže...

    superkarma: 0 25.11.2005, 15:14:40
  3. [54] Tobbi [*]

    NiKina: Tak to s tebou bohužel nemůžu souhlasit. Platy jsou takové, jaká je ekonomika. Kdyby se nám dařilo líp, měli by vyšší platy všichni, nejenom chlapi. Nu a pak by si ženské mohli dovolit třeba tu chůvu.
    Ale věřím, že hodně žen nechodí do práce jen kvůli prachům. Když třeba studuješ pět let vejšku a investuješ do toho spoustu úsilí a času, předpokládám, že chceš tu práci také vykonávat. Jinak by to bylo celkem zbytečné. Já bych nechtěla sedět 11 let doma.

    superkarma: 0 25.11.2005, 14:07:49
  4. avatar
    [53] RenataP [*]

    Myslím, že by se to tolik neřešilo, kdyby většina manželů měla PLATY se kterými uživí v pohodě rodinu a ne almužny......
    Pak holt musí ženská do práce...

    superkarma: 0 25.11.2005, 10:51:41
  5. [52] Tobbi [*]

    Sarir: Naprostý souhlas. Kdo si to nemůže dovolit, ať děti nemá. A neobtěžuje tím slušné lidi. Však oni nás naši romští spoluobčané uživí

    Uvědom si, že nemít děti je mnohem snadnější, než je mít. A ten stát to chce. Pořád se kňučí, že je nízká porodnost. Ale tude cesta nevede!

    superkarma: 0 25.11.2005, 09:29:40
  6. avatar
    [50] RenataP [*]

    na důchody nebude ani tak

    superkarma: 0 25.11.2005, 06:44:40
  7. [49] Tobbi [*]

    Myslím si, že to tohohle by měl vstoupit stát. Protože ženy pracovat musí (i ty s dětmi), ab nepomřely hladem a zaměstnavatelům paragragfy někdy velmi výrazně komplikují život. Takže ani na jedné straně není chyba. Co takhle nějak zvýhodnit místo obsazené maminkou s dítětem na daních.
    To je podle mne věc, která by nám zvedla porodnost. Protože dnešní volba: mít dítě a stát se absolutně nepoužitelnou v pracovním procesu, nebo ho nemít a pak v 70 čumět, že nebude na důchody...

    superkarma: 0 25.11.2005, 00:27:20
  8. avatar
    [48] sunnynka [*]

    Šupitopresto: tak všude to taky nejde, to je jasné. Ale je spousta profesí, kde to jde

    superkarma: 0 24.11.2005, 22:53:19
  9. avatar
    [47] Šupitopresto [*]

    sunnynka: je to hezký, ale použitelné tak pro nějaké účetní
    Mně by asi šéf nedovolil odnášet lahve s buněčnýma kulturama, abych si je množila na kuchyňský lince a co taková prodavačka, servírka, výpravčí...

    superkarma: 0 24.11.2005, 21:55:00
  10. avatar
    [46] sunnynka [*]

    já vám nevím hledala jsem práci po střední škole, v osmnácti a něco. bez praxe, v oboru účetním, tedy prý přecpaném a v hranicích na moravě, kde prý práce není. vybírala jsem si ze TŘÍ pracovních míst. Nikdo se mě neptal na děti, nikdy. V kanceláři se mnou seděla kolegyně s dvěma malýma dětma, která se i při jejich nemoci s naší šéfovou domluvila, že si práci brala částečně domů a když šla do práce, tak si to podobně domluvil manžel a střídali se. Taky neměli hlídací babičky. Takže si myslí, že když se chce ...

    superkarma: 0 24.11.2005, 19:28:12
  11. avatar
    [45] Šupitopresto [*]

    NiKina: se těším
    Křeček: OK Poloviční úvazek bych taky brala, ale u nás to není možné, tam se jede s plným nasazením

    superkarma: 0 24.11.2005, 17:42:55
  12. avatar
    [44] Vivian [*]

    Bába Bára: vidím to podobně

    superkarma: 0 24.11.2005, 16:30:54
  13. avatar
    [43] Bába Bára [*]

    Já myslím, že hodně problémů způsobuje právě ten "antidiskriminační" zákon. Jak už tu bylo řečeno, malá firma, která třeba jen jednu účetní, si nemůže dovolit vzít někoho, kdo bude mít každý měsíc paragraf - to by asi rychle zkrachovala. Ale když se zaměstnavatel nesmí zeptat, jestli má žena děti a jestli má pro ně hlídání, tak radši nevezme žádnou mladou, tedy ani tu, která má ochotnou babičku na hlídání. Takže na tenhle zákon pak doplácejí všechny!

    superkarma: 0 24.11.2005, 16:08:29
  14. avatar
    [42] RenataP [*]

    Sem pako, píšu sama sobě
    To bylo pro ŠUPITKU

    superkarma: 0 24.11.2005, 15:30:34
  15. avatar
    [41] RenataP [*]

    NiKina: Příště bude ještě horší téma, si piš !!!!

    Je to děsný, když to čtu a nejhorší je to s těma školkama, kde zavírají ve čtyři ne-li dřív..... Co pak ?
    A vůbec nechápu, co mají zaměstnavatelé proti polovičním úvazkům ?Však by se maminy snažily, ne?

    superkarma: 0 24.11.2005, 15:25:53

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [40] Meander [*]

    Křeček: Malá firma... My jsme tu tři (vyjma externistů). Já, moje kolegyně a náš šéf. Může si gratulovat, že ona má dítě velké a já žádné, jinak by se z těch paragrafů asi oběsil

    superkarma: 0 24.11.2005, 15:20:16
  2. avatar
    [39] Křeček [*]

    Šupitopresto: jiná věc je, že zaměstnavatelé někdy naprosto zbytečně bojkotujou poloviční úvazky nebo možnost vzít si práci domů.
    Když kamarádka nastupovala na mateřskou, tak se v práci ptala, zda se bude moct vrátit na poloviční úvazek. Nepřipadalo v úvahu. Jenže najednou se mateřství ve firmě "rozmohlo" a než všechny holky (už zapracované) vyházet, tak radši majitel ten poloviční úvazek povolil
    Jenže jsme zase u toho - když se náhodu v menší firmě (tohle je zrovna velká pojišťovna) semele něco podobného, tak to taky pro majitele není žádná radost.

    superkarma: 0 24.11.2005, 14:53:01
  3. avatar
    [38] Křeček [*]

    Šupitopresto: ale no tak,wolf.man náhodou přesně vystihl obavy zaměstnavatelů. On nemá pocit, že bys kvůli jedné horečce dítěte byla zaměstnanec k ničemu, ale že maminky zůstávající často na paragrafech jsou zátěž pro zaměstnavatele i spolupracovníky.
    Já to opravdu vidím zrovna u sebe, jsem ve státní správě a tady mě za paragrafy opravdu vyhodit nemůžou, ale někdy musí místo mě přijít externista a toho musí zaplatit. Jenže tady to nikoho nepálí.

    superkarma: 0 24.11.2005, 14:46:26
  4. avatar
    [37] Šupitopresto [*]

    Křeček: no to přímo neříká, ale z příspěvku wolf.-mana mi to tak vyznělo- nebudeš-li si plnit povinnosti kvůli péči o dítě, tak tě propustím... To že někomu onemocní dítě není přece nezvládnutí povinností,ne? To snad nemá nic společného s pracovní morálkou. Mohu být výbornou pracovnicí, ale proto, že moje dítě dostane horečku, získám hned nálepku, že práci nezvládám tak ádios? Čili pro všechny potenciální zaměstnavatele: už předem vylučte, že zaměstnáte všechny ženy, kterým neodrostly děti, či je plánují, potom nebudou žádné třecí plochy. A jsme zase u té diskriminace
    NiKina: Příště nějaké méně kontroverzní téma, ano jsem
    z té dnešní dizkuze orosená až na eli

    superkarma: 0 24.11.2005, 14:36:01
  5. avatar
    [35] Křeček [*]

    Šupitopresto: tady přece nikdo neříká, že by s maminou zatočil - jenom že by radši vzal někoho bezdětného.

    superkarma: 0 24.11.2005, 12:50:29
  6. avatar
    [34] RenataP [*]

    Páni, já doufala, že se tady objeví něco ve stylu:
    "jó to bylo kdysi....dneska už diskriminace nejni"
    A ono

    Chápu to. Mohl mě čert vzít, když si kolegyně neustále brala paragrafy a já za ní odírala naprosto všechno. Ve výsledku měla vyšší plat, protože byla samoživitelka.....

    Ale na druhou stranu, už mám , čili jednou možná taky půjdu někam žádat s touhle zátěží.....

    superkarma: 0 24.11.2005, 12:46:58
  7. avatar
    [33] Šupitopresto [*]

    Jo a paragraf ani neschopenku neproplácí (zatím) zaměstnavatel, ale nějaké ty sociální a pojištěnecké fondy či co Howgh

    superkarma: 0 24.11.2005, 12:30:02
  8. avatar
    [32] Meander [*]

    Šupitopresto: ...no právě... A tohle bych mohla opakovat ad infinitum.

    superkarma: 0 24.11.2005, 12:26:24
  9. avatar
    [31] Šupitopresto [*]

    Meander: Nic proti, tak to prostě je a naše diskuze na tom nic nezmění

    superkarma: 0 24.11.2005, 12:20:02
  10. avatar
    [30] Meander [*]

    Diskrminační chování zamastnavatelů neschvaluji, ale být tím zaměstnavatelem, chovám se chtě nechtě stejně. Zaměstnanec je investice a ty investované peníze jsou moje

    superkarma: 0 24.11.2005, 12:11:10
  11. avatar
    [29] Meander [*]

    Lesana: ...no právě...

    superkarma: 0 24.11.2005, 12:09:51
  12. avatar
    [28] Lesana [*]

    Šupitopresto: no právě. Protože zákon nutí zaměstnavatele tolerovat nebo nedejbože dokonce proplácet i to, že zaměstnanec věčně nepracuje (tím, že nepracuješ, zaměstnavateli vzniká škoda, pokud to navíc ještě musíš proplácet, tak to naštve), tak se není co divit, že si zaměstnavatelé vytipovali "rizikovou skupinu", a té pak vyhýbají jak čert kříži. Kupříkladu můj manžel - zaměstnavatel byl na mrtvici, když jsem si doma povzdechla, že v prosinci mi končí mateřská, tedy za leden mi můj zaměstnavatel proplatí prakticky roční dovolenou a už jsem zase jenom na nízkém rodičáku - okamžitě vyletěl jak čertík z krabičky, že jako co mi bude zaměstnavatel prolácet, když už pět let jsem doma s dětma a pro něj jsem ani prstem nehnula... no, bude, bude... takové máme zákony UPevnilo to jeho rozhodnutí - zaměstnávat maximálně důchodkyně...

    superkarma: 0 24.11.2005, 12:06:20
  13. avatar
    [27] Šupitopresto [*]

    Meander: jo, jasně, mluvíme teď v obecné rovině, mně se tehdy nestalo, že by mě zaměstnavatel vyhodil nebo něco podobného, ani se nedivím tomu, že dá někdo přednost bezdětným apod., jenom mě štvou hlášky, jak by někdo s takovou maminou zatočil, když si to sám neprožil na vlastní kůži a neví jaké to je, když prostě není jiné východisko, než si ten paragraf vzít no nevím, zda se v tomhle tématu dá přiklonit k nějaké straně, která má tu svojí pravdu nebo kráčet středem, já jsem tu teď za maminy ale plně rozumím i zaměstnavatelům Co s tím???

    superkarma: 0 24.11.2005, 12:06:19
  14. avatar
    [25] Meander [*]

    Šupitopresto: Nojo, ale když jsi na tom paragrafu, na který máš ze zákona právo, co chvíli... Nebo když jsi na něm v době, kdy je největší šrumec a tvoje nepřítomnost je citelně znát, to se pak nemůžeš divit, že zaměstnavatel dá přednost někomu, kdo na ten paragraf nechodí

    superkarma: 0 24.11.2005, 11:47:56
  15. avatar
    [23] Odemětobě [*]

    Skutečně ze srdce dnešním mamkám nezávidím.Já jsem se vracela do práce v r.92 od 5 a 3 letého dítěte.Paragraf jsem měla snad 3x,měla jsem totiž mamku v důchodě a ta buď přijela hlídat(120 km)nebo jsme děti po pominutí horeček odvezli k nim na čerstvé povětří.Takže všem držím palce.

    superkarma: 0 24.11.2005, 11:39:00
  16. avatar
    [22] Šupitopresto [*]

    wolf.man: to je právě ta ukázka diskriminace Já jsem si své povinnosti plnila, pouze je nuceně prokládala paragrafem, na který mám ze zákona právo. A na základě tohoto faktu mě zaměstnavatel ze ZÁKONA nemůže propustit, pokud na mne nenajde jiné blechy Takže si to ujasněme, drahá zábava to není jen pro zaměstnavatele, ale i pro zaměstnance, vždyť z paragrafu žádné finanční výhody rozhodně neplynou

    superkarma: 0 24.11.2005, 11:23:20
  17. avatar
    [20] Meander [*]

    Na otázku, zda neplánuju v dohledné době dítě, jsem odpověděla: "Vy byste chtěl být otcem, že vás to tak interesuje?" Sice mě pro mou nebetyčnou drzost nevzali, ale po téhle otázce už jsem o to stejně nestála

    superkarma: 0 24.11.2005, 11:16:46
  18. avatar
    [19] Křeček [*]

    wolf.man: To je přesné. Za nás neperspektivní matky se "bijou" lidé, které to nepálí. To se to potom kecá, jak jsou zaměstnavatelé hnusní, a diskriminace a bla bla ....

    superkarma: 0 24.11.2005, 11:06:14
  19. avatar
    [17] olafka [*]

    Já hledala práci před pár lety a byla jsem značně neperspektivní - s malým děckem a moc stará Taky dobrý, néééé

    superkarma: 0 24.11.2005, 10:58:53
  20. avatar
    [16] Křeček [*]

    Já samozřejmě s diskriminací nesouhlasím, ale zaměstnavatele chápu (právě proto, že mám čtyřleté dítě a vím, jak to probíhalo se mnou ). Nejdřív mu zaměstnankyně otěhotní, takže je pořád po doktorech nebo rovnou na rizikovém, potom jí musí tři roky držet místo, pak se mu vrátí a je pořád doma s dítětem... a doplácí na to on a ostatní zaměstnanci.

    superkarma: 0 24.11.2005, 10:52:39
  21. avatar
    [15] Suzanne [*]

    Sirikit: vnitřní sebevědomí září na dálku Mějme ho alespoň vzhledem k této oblasti

    superkarma: 0 24.11.2005, 10:37:57
  22. avatar
    [13] Sirikit [*]

    Dcera mojí známé narazila při hledání zaměstnání na otázky typu: kdy hodláte mít děti slečno a kolik? Mile se na personalistu usmála a pravila - s vámi, pane? Ani kdyby byla tma tmoucí a já byla slepá? Navíc, jak na vás tak koukám, tak na to nejspíš nemáte... No, vyletěla z konkursu velkým fofrem. Při dalším výběrovém řízení se ale velmi prudce ohradila, že na takové otázky nemají právo. Uspěla.

    superkarma: 0 24.11.2005, 10:11:58
  23. avatar
    [12] Suzanne [*]

    Cert: proto jsem psala o těch dvou sestrách, co se střídají na mateřské a v práci. To ovšem předpokládá dokonalou dohodu.

    superkarma: 0 24.11.2005, 09:30:26
  24. avatar
    [11] Šupitopresto [*]

    svetluszka: Kolegyně určitě jásaly, když jsem změnila zaměstnání Taky jsem dělala na směny a ony na to doplácely... Od té doby co hošíci nechodí do školky a nelezou po ostatních dětech (jak pravila naše Mudr) skoro nemarodí, takže v nové práci jsem za vzorňáka

    superkarma: 0 24.11.2005, 09:30:13
  25. avatar
    [9] svetluszka [*]

    Šupitopresto: ...ono to takl bohužel je... ...taky k nám na benzinku nastoupila paní...3 děti a střídavě s nima marodila. Pracovaly jsme v nepřetržitým provozu, dvanáctihodinový směny a ono když si odděláš svý čtyři dvanáctky a místo čtyřdenního volna jdeš zase dva dny do práce za někoho, a tak půl roku furt dokola, taky tě to začne vytáčet a když má odejít a na její místo nastoupit svobodnej chlap, taky budeš jásat.... ....
    Na druhou stranu, co měla chuděra dělat, že jo... ...taky bych s nemocným dítětem zůstala doma...

    superkarma: 0 24.11.2005, 09:16:11
  26. avatar
    [8] Suzanne [*]

    Moje kadeřnice se hlásí do Vyvolených II. První, na co se jí zeptali, bylo, jestli to myslí vážně, když má dvouletou dceru. Sprdla je na tři doby. Sjela je, že jestli se jí ještě někdy zeptají, tak uvidí fičák. Že je to její věc, protože oni její dítě neživí a nešatí. A jestli se jí ve vile někdo pokusí vyřadit z důvodu, že si myslí, že by měla být doma u dcery, tak mu dá do držky kamery-nekamery Až budeme všechny takhle sebevědomě mluvit s odpovědnými činiteli, nikdo kvůli dítku ani necekne. To víte, že postoupila do užšího výběru

    superkarma: 0 24.11.2005, 09:08:03
  27. avatar
    [7] Šupitopresto [*]

    Když jsem po MD nastoupila do zaměstnání, byla šéfová na prášky z mých paragrafů, byla jsem ta typická matka fluktuantka, co týden byla v práci, týden doma, tu s jedním synkem tu s druhým Takže plně chápu obavy zaměstnavatelů, mají-li přehodnotit, zda se jim taková mamina vyplatí či ne, zákon, nezákon Ale na druhou stranu, co si teda mají matky počít, nemají-li babičku v důchodu, nadprůměrně výdělečného manžela a ani buňky na podnikání, kdy by si mohly být svou vlastní paní Ale správně, bijme na poplach proti diskriminaci, třeba se časem něco fakt změní

    superkarma: 0 24.11.2005, 09:04:30
  28. avatar
    [5] Suzanne [*]

    Určitě je to pořád na houby, tohle je v lidech. Zákon předurčuje směr, ale společnost se tomu bude přizpůsobovat postupně. Můj muž teď kupříkladu zaměstnal dvě sestry, obě mají malé dítě - jedna roční, druhá dvouleté. Každá půl úvazku, střídají se tak, aby jim to vyhovovalo. Spokojení jsou všichni.

    superkarma: 0 24.11.2005, 08:36:42
  29. avatar
    [3] Gabi [*]

    Lucik007: přesně , ale na druhou stranu člověk nemusí být jen zaměstnancem.

    superkarma: 0 24.11.2005, 08:12:11
  30. avatar
    [1] tortora [*]

    praxe je pořád stejná...

    superkarma: 0 24.11.2005, 07:37:21

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme