Bulvár

Kdo je otcem ?

U matek je to jednoduché.
Zákon o rodině striktně stanoví, že matkou dítěte je žena, která jej porodila.
Zdá se to naprosto srozumitelné a jasné ustanovení.

Pokud se však zamyslíme např. nad možností, kdy je žena sice schopna dítě počít, ale nemůže je již z nejrůznějších zdravotních důvodů sama „nosit“, dostává se tato žena do neřešitelné situace, protože i kdyby se jí podařilo najít náhradní matku, která by za ni dítě po dobu těhotenství „odnosila“, stala by z právního hlediska tato žena matkou dítěte se všemi právy i povinnostmi k němu.
V některých zemích právo na možnost „náhradního mateřství“ již pamatuje.
Každopádně se zde otvírá široký prostor pro diskusi a to nejen z etického hlediska.

Ale teď již k problematice otcovství.
Povíme si něco o tom, jak se otcem stát i jak se otcovství „zbavit“.

Manželé
Pokud je žena v den porodu vdaná, je podle zákona otcem dítěte vždy manžel matky. A to i kdyby matka tvrdila, že manžel otcem dítěte není, nebo kdyby bylo ze zdravotních důvodů nepochybné, že nemůže být otcem, přesto je vždy manžel zapsán do rodného listu jako otec dítěte.
Manžel, matka dítěte, i dítě samo (nezletilé dítě musí být zastoupenou zákonným zástupcem) mají možnost podat návrh k soudu na popření otcovství.
Manžel tak může učinit ve lhůtě do 6 měsíců od chvíle, kdy se dozvěděl, že se jeho manželce narodilo dítě.
Matka dítěte může podat návrh do 6 měsíců od porodu dítěte.
V rámci soudního řízení pak rozhoduje znalec zejména na základě zkoušek DNA.
Pokud se před soudem za otce dítěte prohlásí jiný muž a tuto skutečnost shodně potvrdí matka dítěte i manžel matky, je řízení o popření otcovství značně zjednodušeno.

Rozvedení manželé, ovdovělá matka
Za otce dítěte se považuje také bývalý manžel matky, která porodila ve lhůtě do 300 dnů od rozvodu manželství nebo úmrtí manžela (samozřejmě pokud neuzavřela nové manželství, protože pak by se za otce dítěte považoval nový manžel).
Pro popření otcovství v tomto případě platí obdobná ustanovení jako pro manžele.

Svobodná matka
Pokud je žena svobodná, považuje se za otce dítěte muž, který se spolu s ní dostavil na matriku nebo na soud a zde jej společně za otce dítěte prohlásili.
Pokud tento muž dodatečně zjistí, že otcem dítěte není, může podat návrh na popření otcovství a to do 6 měsíců ode dne souhlasného prohlášení o otcovství. Stejné právo má i matka dítěte.

Dítě počaté z „umělého oplodnění“
Zajímavá je situace dítěte, které bylo počato z umělého oplodnění.
Pokud byla žena uměle oplodněna se souhlasem manžela, je tento vždy považován za otce dítěte a nemůže své otcovství před soudem popřít.
Výjimku tvoří pouze situace, kdy by se mu podařilo prokázat, že žena otěhotněla jinak, než umělým oplodněním, nebo pokud žena neporodila v období od 180 do 300 kalendářních dnů od umělého oplodnění.

Otcovství určené soudem
Pokud není otcovství určeno podle vyjmenovaných možností, může matka dítěte, dítě i muž, který tvrdí že je otcem dítěte, podat návrh k soudu na určení otcovství.
Soud pro provedeném dokazování určí jako otce dítěte muže, který s matkou dítěte souložil v době od 180 do 300 dnů před narozením dítěte.
I zde se samozřejmě vyjadřuje znalec zejména na základě zkoušek DNA.

Tolik k problematice určování a popírání otcovství.
V praxi to vždy není až tak úplně jasné a samozřejmé, jak se nám může při čtení Zákona o rodině zdát.
Také to může působit přehnaně, soudit se s mužem o otcovství k dítěti, ale když si uvědomíme, že toto „otcovství“ pak muže zavazuje k dlouhodobému placení výživného, dítě je neopomenutelným dědicem majetku, v případě úmrtí otce mu vzniká nárok na sirotčí důchod apod., najdeme dost dobrých důvodů proč využít i této krajní možnosti.

Jaký je váš názor ?    

   
   
12.11.2003 - Společnost - autor: Lída Řezníčková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [90] Ťapina [*]

    sapita: To nic, já se taky vždycky musím podívat, abych to z hlavy nezmotala.

    superkarma: 0 09.12.2003, 23:35:40
  2. [89] tventula [*]

    koule: Tomu se říká být akční

    superkarma: 0 21.11.2003, 11:24:13
  3. avatar
    [88] Gumídek [*]

    Článek je zajímavý a poučný.

    superkarma: 0 16.11.2003, 09:26:48
  4. [87] zindule [*]

    Zajímavý.

    superkarma: 0 15.11.2003, 17:38:11
  5. avatar
    [85] Andula [*]

    Jarunka: tak alespoň že tak. Evidentně jeho hrdost ustoupila penězům

    superkarma: 0 13.11.2003, 12:41:16
  6. avatar
    [83] Jarunka [*]

    Andula, dopadlo to tak, ze mu nakonec rekla, ze kdyz on ustoupi, nebude chtit zadne alimenty( na prvni dite). A ze si dceru adoptuje ten druhy. Nakonec to vlastne dopadlo dobre. Ale nervy mela "pekny"

    superkarma: 0 12.11.2003, 22:22:38
  7. avatar
    [81] koule [*]

    A ja mam jednu znamou, ktera se rozvedla, za ctyri dni po rozvodu mela svatbu a misto svatebni noci uhaneli do porodnice a narodil se jim krasny syn

    superkarma: 0 12.11.2003, 21:40:35
  8. avatar
    [80] Helča [*]

    superkarma: 0 12.11.2003, 20:08:43
  9. avatar
    [79] kytička [*]

    my mame B zapsany v ockovacim prukazu a zjistovali to taky hned na sale...

    superkarma: 0 12.11.2003, 19:10:29
  10. avatar
    [78] Minda [*]

    Tady se kevni skupiny rikaji hned. Amalku pichnuli do paticky jeste na porodnim sale

    superkarma: 0 12.11.2003, 18:57:45
  11. avatar
    [77] kytička [*]

    NO KOUKAM KAM JSME SE AZ DOSTALY..

    jojo...ta genetika

    superkarma: 0 12.11.2003, 17:56:40
  12. avatar
    [76] Andula [*]

    Ťapina: jo, nepíše se to teď, že je prý moc drahé zjišťovat to automaticky.

    superkarma: 0 12.11.2003, 17:11:01
  13. avatar
    [75] Andula [*]

    Ťapina: jsou oba, já si je pamatuju z porodnice

    superkarma: 0 12.11.2003, 17:10:29
  14. [74] Marie Hrazdilova [*]

    Doufám, že tuto problematiku určování otcovství nebudu muset nikdy řešit.

    Taky jsem svoji krevní skupinu zjistila až z těhotenské průkazky. Ale vůbec si nepamatuji, jakou skupinu má dcera. Budu se muset zeptat u doktorky. To mě totiž zajímá. Pokud to je v propouštěcí zprávě z porodnice. Ale pokud ne, tak počám až bude nutné malé vzít krev a pak si to nechám zjistit. Dříve ji asi pichat nenechám.

    superkarma: 0 12.11.2003, 17:00:18
  15. [73] helip [*]

    Zajímavé úvahy

    superkarma: 0 12.11.2003, 16:48:12

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [72] Fifinka [*]

    Olka: akorát tedy u mne, u druhého těhotenství ji už nezkoumali, věřili tomu prvnímu těhotenství. Ve svém očkovacím průkaze, ani v očkovacím průkaze dětí krevní skupiny uvedené nemám. Propouštěcí zpráva sedí, u dětí to tedy vím..ale to zřejmě záleží na porodnici..
    Do občanky nevím, jestli to napíší, mám občanku dělanou letos v květnu (kartička) a tam žádné kolonka Poznámky není ..stejně, nevím k čemu by to bylo, u syna řeším ten problém s kartičkou na krk, zápěstí nebo jinam a po občance (i kdyby tam tyto údaje byly, tak je zřejmě nikdo moc číst nebude)..le třeba jednou vážně zavedou chipové karty a tam tohle všechno bide..

    superkarma: 0 12.11.2003, 16:44:31
  2. avatar
    [71] Olka [*]

    ÁAA zase řešíme, kdo zná svou krevní skupinu a skupinu svých dětí.

    Ťapino, buď ráda, že ti ji napsali, mě ji napsali jen do těhotenského průkazu, který jsem musela odevzdat. A za 4 roky opět zkoumali, jakou mám krevní skupinu, a opět mi vyšla stejná, překvapivě pořád nula (oba mí rodiče měli nulu).

    Dětem ji napsali do propouštěcí zprávy v porodnici, do očkováku taky ne. Jenže já si to pamatuju, mají oba A.

    Můžeš si to nechat napsat i do občanky do poznámek.
    Ale kdo je otec tvých dětí, to se tím stejně nevyřeší.

    superkarma: 0 12.11.2003, 16:29:13
  3. avatar
    [70] Ťapina [*]

    Fifinka: No a jak to teda je? Já mám ve svém očkovacím průkazu krevní skupinu a přijde mi to normální. To se dřív psalo a teď ne, nebo jak?

    superkarma: 0 12.11.2003, 15:29:38
  4. avatar
    [69] Fifinka [*]

    Ježišmarjá, Vy už jste zase i krevních skupin a u toho, jestli to v porodnici říkaj nebo ne?

    superkarma: 0 12.11.2003, 15:04:19
  5. avatar
    [65] Ťapina [*]

    MonikaM. Já to v očkovacím průkazu mám.

    superkarma: 0 12.11.2003, 14:41:16
  6. avatar
    [63] Ťapina [*]

    Andula: Jo, já ti to řeknu a ty zjistíš, že některý potomek není tvůj U vás přichází v úvahu A, B nebo AB.

    superkarma: 0 12.11.2003, 14:26:30
  7. avatar
    [62] Andula [*]

    Ťapina: holky, teď tomu vůbec nerozumím... :o((( jak to je?
    A jako skupinu můžou mít moje děti, když já mám AB a muž A?

    superkarma: 0 12.11.2003, 14:08:23
  8. avatar
    [61] Ťapina [*]

    sapita: Né, proboha! Nula je recesivní homozygot, obsahuje obě nuly. A nebo B může obsahovat dvě áčko (béčka) nebo AO / BO a pak se může rodičům v libovolné kombinaci narodit 0, ale naopak ne.

    superkarma: 0 12.11.2003, 14:04:46
  9. avatar
    [59] Petronela [*]

    No my jsme meli ten pripad, ze muj byvaly ješte nebyl rozvedeny, a jeho manželce se narodilo dite uz s novym partnerem, muselo se potom zadat u soudu o zmenu otcovstvi. Byly kolem toho tak trochu patalie.

    superkarma: 0 12.11.2003, 12:20:43
  10. avatar
    [58] Fifinka [*]

    éééé z čísla 54 mi vypadlo..celá testovaná RODINA prožívá..vždyť tu všichni víme, jaký stres to pro malou Poldinku..vždyť nemůže mít ani žádný miminkovský režim

    superkarma: 0 12.11.2003, 11:40:06
  11. avatar
    [57] Andula [*]

    Fifinka: je to tedy o tom, kolik na to kde mají peněz...

    superkarma: 0 12.11.2003, 11:38:39
  12. avatar
    [56] Fifinka [*]

    sigi: podle mne to NEBYLO o korupco znalců, podle mne to bylo o tom, že to není jednoznačně určeno, kolik těch znaků se má testovat ..žádnou korupci jsem v tom tedy nezahlídla...jestli tedy mluvíme o tom stejným pořadu..

    superkarma: 0 12.11.2003, 11:37:36
  13. avatar
    [55] Rena4 [*]

    MonikaM.:

    superkarma: 0 12.11.2003, 11:35:00
  14. avatar
    [54] Fifinka [*]

    Jeremi: sigi: jak píše Kytička..vždyť třeba v té kauze v TV prováděli DNA testy dvě nezávislé laboratoře blabla... a každá z nich určila jiného otce s přesností na 99,9 %...záleží kolik znaků každá laboratoř testuje...a v tom je právě v ČR TEN BORDEL!!! Protože NIKDE není napsáno, kolik těch znaků se má testovat!! a co asi celá ta testovaná prožívá

    superkarma: 0 12.11.2003, 11:34:19
  15. avatar
    [51] Andula [*]

    Jeremi: já jsem se přiznala ke svému podílu viny

    superkarma: 0 12.11.2003, 11:21:51
  16. avatar
    [50] kubikm [*]

    škoda, že zákon nemůže říct - otec je ten, který se k dítěti hlásí a který se o něj stará...kolik trápení by se ušetřilo, kytičku tejrali naprosto zbytečně...

    superkarma: 0 12.11.2003, 11:19:04
  17. avatar
    [49] Jeremi [*]

    Andula: Jasně - Tys napsala 50 na 50, kdežto já půl na půl, což je něco úplně jiného.

    superkarma: 0 12.11.2003, 11:12:30
  18. avatar
    [48] Rena4 [*]

    MonikaM.: a společné plánujete??

    superkarma: 0 12.11.2003, 11:08:25
  19. avatar
    [47] Andula [*]

    sigi: to jsem napsala ja, tech 50/50, ale pripadalo mi to, kdyz nekdo napise, ze shoda je ve 4 z 9...

    superkarma: 0 12.11.2003, 11:05:40
  20. avatar
    [46] sigi [*]

    Kyticka: Netestují se žádné řetězce, ale alelické lokusy. Podle shodnosti, či neshodnosti těchto lokusů se určuje otec. Pokud je to jednoduchý případ, stačí testovat méně lokusů, pokud složitější (mutace v těchto místech), testuje se lokusů více. Ale jak psala Jeremi, buď to je na 99,9% nebo se otec vyloučí. Žádná varianta 50 na 50 neexistuje.

    superkarma: 0 12.11.2003, 11:03:59
  21. avatar
    [45] Andula [*]

    Jeremi: tak to asi je tím, že to nedělají pořádně, je mi jasné, že půl-otec nebo třeba půl-vrah vyjít nemůže.

    superkarma: 0 12.11.2003, 10:54:37
  22. avatar
    [44] Jeremi [*]

    Andula: Tak to bůhví co dělají za testy. Mám kamaráda lékaře, který dělal v genetické laboratoři, a en tvrdí, že buď to vyjde na těch 99,něco anebo jednoznačně tak, že dotyčný být otcem nemůže. Žádné půl na půl tady nejde.

    superkarma: 0 12.11.2003, 10:46:42
  23. avatar
    [43] kytička [*]

    Andula: problem bude jak rikali v TV, ze neni dano, na kolk retezcu maji to testovat..nam to testovali na 9 a v pha to treba delaji na 20...
    znalce jsem nepodplacela ani nedelala cukrbliky a shodovaly se znaky 4 z 9 to je docela sila na to..ze ja i byvalej mame krev sk.0 a B ..

    superkarma: 0 12.11.2003, 10:38:06
  24. avatar
    [42] kytička [*]

    MonikaM.: jasne..mas pravdu...
    tatka je ten co lasku dava a vse s tim spojene...
    a biologicky otec je kolikrat jen chlap s par milionama...a neni jiste ze slovo LASKA mu neco rika...

    my sveho tatku urcite taky potkame..a nebo ten nas vyjde z ilegality ..

    superkarma: 0 12.11.2003, 10:33:11
  25. avatar
    [41] Andula [*]

    Jeremi: ja jsem si to taky myslela, ale ono jim to vychazi treba na 50 %, coz nechapu...

    superkarma: 0 12.11.2003, 10:31:48
  26. avatar
    [40] Andula [*]

    Jarunka: tak sjem to myslela, ze to delal jako naschval, ach jo. A dopadlo to dobre?

    superkarma: 0 12.11.2003, 10:30:24
  27. avatar
    [38] kytička [*]

    MonikaM.: jasne..mas pravdu...
    tatka je ten co lasku dava a vse s tim spojene...
    a biologicky otec je kolikrat jen chlap s par milionama...a neni jiste ze slovo LASKA mu neco rika...

    my sveho tatku urcite taky potkame..a nebo ten nas vyjde z ilegality ..

    superkarma: 0 12.11.2003, 10:20:43
  28. avatar
    [36] Rena4 [*]

    MonikaM.: i ty jedna !!Mít mimi ve 14 .
    A teď vážně-přečetla jsem si v infu,jak to s tebou je ...a zaujalo mě to, protože já jsem taky kozoroh,taky mám 9-ti letou .....taky máme náhradního taťku......

    superkarma: 0 12.11.2003, 10:02:25
  29. avatar
    [34] Žábina [*]

    MonikaM.:

    superkarma: 0 12.11.2003, 09:45:06
  30. avatar
    [33] Kocicka [*]

    pro mě to je jasné....otcem je ten kdo se o dítě stará a ne na papíře, stejné je to i s matkami? Nebo to snad někdo vidí jinak?

    superkarma: 0 12.11.2003, 09:35:30

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme