Dokonce i váš syn je osobností roku, možná ještě víc než vy, protože kouká na internetu na video. Protože kdo více mění tvář internetu než já, vy či oni? Jsme přece rychlejší než profíci!

Devalvace slova osobnost přichází po devalvaci slova celebrita (i když to platí spíše v Česku). Zatímco celebritou je ve světě člověk, kterého zná více než 10 milionů lidí, u nás je to každá pipina, která se svleče v reality show ve sprše. Jak kulturní, jak pokrokové.

A teď následuje i osobnost. Časopis Time volí každoročně osobnost od roku 1927. Pravda, čas od času se seknou a osobností byl mimo jiné i Adolf Hitler v roce 1938, v roce 1979 se jim zase podařilo zvolit dalšího budoucího diktátora Ajatolláha Chomejní z Íránu a před nedávnem byl osobností roku dokonce americký prezident George Bush.

Celý žebříček je sestavován podle kritérií toho, jak ten který člověk ovlivnil tvář médií pro daný rok. Pak dostávají smysl i ta tři jména, která zde padla.

multikomplex - 1 - pouze naše

V roce 1966 byli prý osobností roku zvoleni lidé pod 25 let a v roce 1977 americké ženy. Ale tolik neadresná volba ještě nikdy nebyla.

Time se tím snaží poukázat na to, že tvář internetu, a tedy zpravodajství a celého světa, nejvíce formují obyčejní lidé, jako jsou třeba bloggeři. Natočit video z atentátu v Íránu je dnes snadné stejně jako jej pověsit na světovou síť, a to bez cenzury a názorů toho či onoho šéfredaktora, zda se něco takového hodí.

Další z argumentů zní: Server MySpace má více než 130 milionů uživatelů z celého světa a denně si připisuje 300 tisíc nových členů. Návštěvníci portálu YouTube zhlédnou denně přes 100 milionů videosnímků. Ta kvanta dat, která se tam objevují, jsou lidem přístupné právě díky vám. Tedy těm, kteří je tam věší.

Každý má možnost vyjádřit se a každý to dělá. Jenže zamysleme se... Rozhlédněte se kolem sebe na všechny tyto glorifikované instituce. Ano, určitě se na nich dozvíte nepřeberné množství zajímavých informací... Bylo by také smutné, kdyby ne... Ale kdybychom přepočítali relevanci vložených dat na procenta, možná by už nebylo nadšení takové. Kolik procent obsahu je asi kvalitního a kolik představuje informace důležité pro právě jednoho člověka ze 130 milionů? A kolik z dat je naprostý odpad, kterým se budeme muset brodit, abychom nalezli relevantní informaci, pro kterou jsme si na internet přišli?

Tak jako tak je volba za námi. V pondělí vyšel nový TIME a na jeho obálce se skví zrcadlo. Do zrcadla pohlédneme my, čtenářové, a budeme šťastni. Jsme totiž osobností roku 2006. Ať žije velký a neomezený bůh jménem internet!

Reklama