Bulvár

Kdo je čtvrtý nejprodávanější spisovatel?

Stroncium, kniha úspěšného spisovatele Jiřího Kulhánka, je další příběh z neveselé budoucnosti, postkatastrofické zamrzlé Zeměkoule, kde posledních pár milionů lidí přežívá v jediném městě sevřeném mezi stametrovými ledovci. Kniha sice začíná ve zcela jiném prostředí ne nepodobném Kulhánkově starší knize Cestě krve, takže čtenář je navnaděn, že by se snad konečně mohlo jednat o pokračování. Nejedná, ale hrdina je všem předchozím značně podobný.

Ne vlastním přičiněním nadčlověk, prvoplánový pubertální vtipálek a rádoby drsňák se zlatým srdcem. Materiál na českého hrdinu 21. století. Přitom v každém muži, jak známo, zůstává kus kluka, takže Kulhánkova čtenářská základna se pomalu, ale jistě rozrůstá, jak se další a další kluci dostávají do puberty a chtějí číst přesně to, co jim autor nabízí. Ti starší a odrostlejší si novou knihu přečtou, aby zjistili, zda je to pořád ono, nebo jestli to „za nich“ bylo lepší.

A kniha lepší je. Narozdíl od posledního opusu s názvem Noční klub neztrácí Stroncium dech ani ke konci knihy a pořád se něco děje. Zvrat střídá zvrat, děj se přesouvá ze Země do vesmíru a zpátky, spisovatel si dal skutečně záležet, aby hrdina neměl nic zadarmo. Kupodivu děj nejenže nemá hluchá místa, ale i drží pohromadě ve sprškách mozkomíšního moku, ledu a naprosto příšernými slovními hříčkami, kterým se čtenář stejně nemůže nesmát.

Jiří Kulhánek patří k nejprodávanějším českým autorům. Jasně před ním vede jen Viewegh a Pawlovská. Poslední kniha měla náklad rozhodně přes deset tisíc, a ten je celý v distribuci, nakladatel chystá na únor první dotisk. Na dnešní poměry je to autor veleúspěšný a není zdaleka tak jisté, že do knihkupectví chodí stejné množství lidí ptát se, zda už konečně bude nový Viewegh.

Kulhánek se dělá vzácným. Píše pomalu, a tak se svým čtenářům neomrzí. Nejprve Vládci strachu, pak Cesta krve, následovali Divocí a zlí, a pak Noční klub. Za jedenáct let pouhých pět příběhů (i když jeden z nich má čtyři knihy). Kdyby psal více, je možné, že by se čtenářům zajedl, protože ani on se ve svých dílech nevyhne základním schématům jak žánrovým, tak svým vlastním (ke klišé jeho příběhů patří, že jeho hrdina má sice nadlidské schopnosti, ale vždy jej pronásleduje někdo, kdo jej pokaždé bez problémů zpacifikuje – zde je lepší nezabíhat do psychologické analýzy).

Přesto lidé Kulhánka chtějí. Knížky lidového čtení přece taktéž měly vždy podobný děj a končily dobře, pokud možno svatbou. Jiří Kulhánek také vždy končí happy endem (někdy zcela jasným, jindy zastřeným), což je i přes ošklebování se literární kritiky pro dobro celého podniku to nejdůležitější.

Kulhánek je vždy žánrově čistý. Pravda, v poslední knize možná zašel příliš daleko obálkou, která nejvíce připomíná samizdatovou ročenku mladých metalistů či začínajících motorkářů, ale jak vidno, grafické zpracování už v jeho případě nehraje roli, byť by bylo sebeodpudivější (u mě je rozhodně v TOP 5 nejhnusnějších obálek roku 2006).

Jiří Kulhánek je jen jeden. A píše pro všechny kluky, které ještě baví číst. Mnoho z nich sice baví číst jen Kulhánka, ale to je přece jedno. Jedná se o fenomén, kterému není v české literatuře rovno. Dodejme, že komerčně velmi úspěšný fenomén. A že ho neznáte? Tak se zeptejte ve svém okolí - někdo ho znát určitě bude. Není to ženské čtení, ale vědět byste o něm měli, třeba až budete shánět dárek k dalším Vánocům.

   
02.01.2007 - Kultura - autor: Richard Klíčník

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [72] saruz [*]

    knihy od Jiřího Kulhánka máme doma všechny, které u nás vyšly, nejvíc se mi líbí Noční klub a Cesta krve

    superkarma: 0 23.11.2012, 07:46:28
  2. avatar
    [71] anipek [*]

    superkarma: 0 06.01.2007, 23:00:10
  3. avatar
    [70] Vivian [*]

    Nyotaimori: a nač potřebovalo Německo tolik elektrikářů?


    Libca: to přece není knížka jen pro chlapy

    superkarma: 0 04.01.2007, 13:42:42
  4. [68] jitkamarsalkova [*]

    ani neznám

    superkarma: 0 03.01.2007, 10:22:37
  5. [65] kocka [*]

    Mám raději nějaké čtení pro ženy,romány,slaďáky atd,tohle mít nemusím.

    superkarma: 0 02.01.2007, 21:07:08
  6. avatar
    [64] Vivian [*]

    Nyotaimori: aha... já nemyslela tu kresbu, ale to eSko v názvu

    superkarma: 0 02.01.2007, 21:06:40
  7. avatar
    [63] Vivian [*]

    Nyotaimori: (60) no kdybych si ten jeden obrázeček (tamten) dala na tričko, tak budu popotahovaná Ale obálky knih jsou asi výjimka, když na ně může přijít i svastika atd.

    superkarma: 0 02.01.2007, 21:03:38
  8. avatar
    [62] fodorka [*]

    tohle neni nic pro mne

    superkarma: 0 02.01.2007, 20:38:25
  9. avatar
    [59] mikule [*]

    číst nebudu

    superkarma: 0 02.01.2007, 19:44:27
  10. avatar
    [58] Vivian [*]

    ovšem ta obálka je hustá to už je skoro na hranici legálnosti, ne?

    superkarma: 0 02.01.2007, 19:30:54
  11. avatar
    [57] folkart [*]

    tak tohoto spisovatele neznám a ani poznat nechci, takovéto knihy mi jaksi neberou, raději si přečtu něco s historie nebo fantasy jako je Eldest

    superkarma: 0 02.01.2007, 18:49:23
  12. avatar
    [56] ALUDNEV [*]

    Tohle mě nebere.

    superkarma: 0 02.01.2007, 18:05:56
  13. avatar
    [55] vora [*]

    postkatastrofická zmrzlá Země by mne asi nenadchla

    superkarma: 0 02.01.2007, 18:03:43
  14. avatar
    [53] Henri [*]

    Úplně naposled :-), jak je to s tím třetím spisovatelem? Nebo se Šumař přepočítal?

    superkarma: 0 02.01.2007, 17:36:01
  15. avatar
    [52] Vivian [*]

    sci-fi nee realita je zajímavější

    superkarma: 0 02.01.2007, 17:18:52
  16. avatar
    [51] lenagirl [*]

    superkarma: 0 02.01.2007, 16:30:29
  17. avatar
    [50] Pentlička [*]

    O žádném Kulhánkovi jsem v životě neslyšela a knihu s názvem Stroncium bych nečetla, ani kdyby byla jediná na světě.

    superkarma: 0 02.01.2007, 16:25:39
  18. avatar
    [48] ZUTOJAMA [*]

    Neznám a ani asi číst nebudu

    superkarma: 0 02.01.2007, 15:22:10
  19. avatar
    [47] _zelvicka_ [*]

    hm, nic mi to neříká a to si myslím, že mám přehled. Asi se mýlím

    superkarma: 0 02.01.2007, 14:45:38
  20. avatar
    [46] Henri [*]

    Markýza: právě jsem se přišla podívat, jestli mi někdo neodpověděl, už jsem myslela, že jsem se překoukla. A nepřekoukla! Tak bude chyba v jejich vysílači ne v našem přijímači.

    superkarma: 0 02.01.2007, 14:30:21
  21. avatar
    [45] Markýza [*]

    teď jsem zas po stopadésáté první vytáhla od Bradleyové Darkover - suprovní čtení, ale vím, že se mnou nemusí spousta lidí souhlasit.

    mmch -- falt bych chtěla vědět, kdo je ten nejprodávanější třetí (nebo čtvrtý?) český autor - Šumař si trochu odporuje

    superkarma: 0 02.01.2007, 13:50:31
  22. avatar
    [43] pastel.ka [*]

    Neznám, nečetla jsem, číst nebudu. Vracím se ke svým starým,oblíbeným knihám a autorům typu Feuchtwanger,Zweig,Forsyth....

    superkarma: 0 02.01.2007, 13:11:28
  23. avatar
    [41] Fazol [*]

    Karolka Alfová:Plně souhlasím první díl Nočního klubu mě vlastně ke Kulhánkovi přitáhl.Pak jsem sehnala co se dalo a co ne aspoň jako e book.Stroncium se mu uplně nepovedlo.Nejvíc naštve,že jsme čekali skoro dva roky na vydání.

    superkarma: 0 02.01.2007, 12:10:31

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [39] aiša [*]

    od nšj sem nečetla

    superkarma: 0 02.01.2007, 11:43:37
  2. avatar
    [37] Henri [*]

    Nyotaimori: Já bych to spíš nazvala, jak si Amerika představuje temný komunizmus :-), s manželem jsme se docela nasmáli a fakt nás zajímalo, co na to Kundera, jakto, že je nežaloval.

    Ale při čtení bylo velmi příjemné představovat si Terezu jako Juliette Binoche (tu herečku zbožňuju). Daniel Day Lewis mi už tak moc neseděl, ale nešlo to vymazat. Ale postavy v knize se samozřejmě chovaly podle knihy :-).

    Já ti to samozřejmě necpu, ale pokud máš ráda dobré knihy, tak třeba jednou... Jinak manžel taky Kunderu nerad čte, Nesmrtelnost prý ani nemohl dočíst (zato já jsem ji zhltla za jednu noc). Na můj vkus by taky mohl být někdy méně polopatistický ve formulacích a nechávat něco na čtenářově inteligenci, ale zase idey, které rozvíjí a způsob jak staví romány mě uchvacuje. (No, já jsem teď ještě celá opojená z posledního čtení, takže mám takové vzletné vyjadřování, ale že bych byla úplně nekritická, to říct nemůžu :-).

    superkarma: 0 02.01.2007, 11:26:39
  3. avatar
    [36] Meander [*]

    Teď čtu poněkolikáté knihu - rozhovor s Václavem Malým a až se drobet oklepu, vytáhnu zase Rendellovou. České beletrii se velmi pečlivě vyhýbám, stejně jako českému filmu.

    superkarma: 0 02.01.2007, 11:26:36
  4. avatar
    [35] Věrulinka [*]

    Ještě jsem nic od něj nečetla,přečtu.

    superkarma: 0 02.01.2007, 11:22:36
  5. avatar
    [34] Kekka [*]

    Ten film byl fakt příšernej.

    superkarma: 0 02.01.2007, 11:15:59
  6. avatar
    [32] Henri [*]

    Nyotaimori: Kundera se v poznámce autora na konci knihy distancuje od toho filmu a prohlašuje, že to s jeho knihou nemá nic společného. Proto taky jednou pro vždy zakazuje jakékoliv adaptace svých knih.

    Ke knize: v různém věku a za jiných okolností se jeví každá kniha každému jinak. Ve dvaceti bych ji asi vnímala vlažněji, kdoví, ve třiceti mě oslovila velmi osobně.

    Ale tím nic proti Kulhánkovi, sice jsem od něj nic nečetla, asi ani nebudu, pokud si mám vzít oddechové čtení, tak vezmu dětem Letopisy Narnie.

    superkarma: 0 02.01.2007, 10:56:02
  7. avatar
    [30] Liina [*]

    Ok Kulhánka jsem přečetla všechno, včetně Stroncia, kterí bylo velkým zklamáním jak pro mne, tak pro další čtenáře. Zajímalo by mne, jestli tu knihu autor článku četl. Podle nadšené recenze asi ne, ale možná mu za ty ovace někdo zaplatil. Ne, že by se Stroncium nedalo číst. Předpokládám, že pokud by se někomu tahle kniha dostala do rukou jako první ze všech Kulhánkových děl, byl by nadšen. Ale Kulhánkovi fanoušci prostě jsou zvyklí na určitou úroveň, které autor tentokrát ke škodě všech natěšených čtenářů nedosáhl...

    superkarma: 0 02.01.2007, 10:50:11
  8. avatar
    [28] LudPa [*]

    Nečetla jsem,asi je to tím,že nejsem kluk dorůstající do puberty.

    superkarma: 0 02.01.2007, 10:07:23
  9. avatar
    [27] Kekka [*]

    Henri: tak to je něco jiného. Souhlasím. MMch: jestli svět zná nějakého našeho autora, je to bezpochyby Kundera.

    superkarma: 0 02.01.2007, 10:01:10
  10. avatar
    [26] Henri [*]

    Kdybych mohla doporučit - včera jsem málem v tranzu dočetla Nesnesitelnou lehkost bytí, asi to jdu číst znovu a znovu dokola. Jsem zvědavá kolik dalších postřehů a úhlů pohledu objevím.

    superkarma: 0 02.01.2007, 09:44:31
  11. avatar
    [25] ivana.kuglerova [*]

    Fazol: Tak, kdyžý se nad tím člověk zamyslí, zjistí, že všechny ty pláno za plány jsou tak komplikované, že by se je dotyčným megakorporacím ani nevyplatilo provádět... Leda že by se řídily heslem "proč to dělat jednoduše, když to jde složitě". Ale má to spád, zamyslet jsem se stihla až po dočtení...

    superkarma: 0 02.01.2007, 09:39:40
  12. [24] Rikina [*]

    Znám. Vesměs to jde číst, ale že by to byl fenomén, kterému není v české literatuře rovno, o tom si dovolím pochybovat. Komerční úspěšnost ještě nic nevypovídá, neboť komerčně úspěšné jsou mnohdy příšerné bláboly, jen když se to umí dobře propagovat a prodat. A v souladu s dalšími si vyprošuji, aby mi někdo vykládal, co je a co není "ženské čtení". S dovolením si sama vyberu, co budu číst.

    superkarma: 0 02.01.2007, 09:37:26
  13. avatar
    [22] Kekka [*]

    Tak tohle není můj šálek čaje a to čtu pořád a téměř cokoli.

    superkarma: 0 02.01.2007, 09:26:44
  14. avatar
    [21] kouzelnice [*]

    autora neznám

    superkarma: 0 02.01.2007, 09:21:00
  15. avatar
    [20] Evik8 [*]

    Nečítala som zatiaľ nič od neho,ale podľa toho čo sa píše v článku by to nemuselo byť zlé,aj keď to bude skôr mužská čásť,ktorú to osvojí...kto vie,možno príde na jeho knihy čas aj u mňa.

    superkarma: 0 02.01.2007, 09:14:13
  16. [19] Marč2 [*]

    Četla jsem kdysi Vládce strachu. No poptám se v knihovně jestli je Stroncium k mání. Manžel by to určitě přelouskal a já možná taky.

    superkarma: 0 02.01.2007, 08:57:30
  17. avatar
    [18] Henri [*]

    Apropos... a kdo je třetí?

    superkarma: 0 02.01.2007, 08:30:33
  18. avatar
    [16] Fazol [*]

    Kulhánek je můj velmi oblíbený autor četla jsem všechny jeho knihy i povídky.Na rozdíl od Šumaře si myslím,že Noční klub je vynikající a Stroncium je sice čtivé,ale už moc překombinované.No ženské čtení,toť otázka,mi se upír s kulometem a katanou líbí.Vraždící zombíci jsou taky fajn.Holt každému se líbí něco jiného.

    superkarma: 0 02.01.2007, 08:29:03
  19. avatar
    [15] Henri [*]

    Nyotaimori: ženské čtení = červená knihovna. Obecně přijaté klišé.

    Ale označení muže nebo ženy je jenom sociologická konstrukce, tak proč se čertit. Každý by si to měl zařídit podle toho, jak to má v hlavě.

    superkarma: 0 02.01.2007, 08:28:36
  20. [13] standa1 [*]

    Tento žánr čtu nejen já, ale i mí synové, ale o Kulhánkovi jsem neslyšel a ani jsem ho nečetl. Možná na zkoušku něco zkusím. To přirovnání 4. nejprodávanější autor, no asi je to na základě údajů od prodejců, ale nevím, nevím...

    superkarma: 0 02.01.2007, 07:50:00
  21. avatar
    [11] reditelka [*]

    Tohle není můj žánr.

    superkarma: 0 02.01.2007, 06:51:17
  22. avatar
    [10] dzijana [*]

    já radši Collinsovou a Deawera

    superkarma: 0 02.01.2007, 06:25:52
  23. avatar
    [9] mirienka [*]

    Prodávala jsem čas v knihkupectví a je pravda, že určitý okruh čtenářů se zajímal o to, kdy bude zase něco nového od Kulhánka. Prostě každý autor si určitě najde své čtenáře.

    superkarma: 0 02.01.2007, 06:09:59
  24. avatar
    [8] ireda [*]

    není to ženské čtení, takže nic

    superkarma: 0 02.01.2007, 06:07:59
  25. avatar
    [7] žafra [*]

    neznám ho,protože skoro nečtu

    superkarma: 0 02.01.2007, 04:27:21
  26. [5] Martíšek [*]

    sci-fi mám ráda,horší to bude s těmi kluky a chlapy-neznám mnoho čtenářů,a je to škoda.

    superkarma: 0 02.01.2007, 00:46:51
  27. avatar
    [4] 801926027 [*]

    neznám ho a sci-fi mi nevadí. A nezná ho ani bratr.

    superkarma: 0 02.01.2007, 00:38:34
  28. avatar
    [3] edith1975 [*]

    já ho vůbec neznám. Je fakt, že poslední dobou nečtu, jen noviny, sci-fi nemusím

    superkarma: 0 02.01.2007, 00:24:39
  29. avatar
    [2] monca13 [*]

    Já jsem sice ženská, ale mám ráda sci-fi. Ovšem tento článek mě rozhodně na knihy pana Kulhánka nenalákal. Asi to nebude srovnatelné s R. Bradburym, A.C.Clarkem aj.

    superkarma: 0 02.01.2007, 00:21:20
  30. avatar
    [1] xjannickax [*]

    tak toho nečtu..

    superkarma: 0 02.01.2007, 00:07:25

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme