Zdraví

Každý neúspěch v hubnutí bere odvahu. Rozmyslete si dobře, jestli opravdu chcete hubnout!

Nedaří se vám dodržet dieta, vzdáváte cvičení maximálně po měsíci? Hubnutí úzce souvisí s lidskou psychikou. Na toto téma jsme si povídali s klinickou psycholožkou Zdeňkou Sládečkovou. Poradila nám, jak se motivovat, aby to fungovalo!

diet

Snažíte se zhubnout, ale vždy to po krátké době vzdáte? Jste bez nálady a předsevzetí, že zhubnete, se vám nedaří dodržet? Není to tím, že jste beznadějný případ, jen na to nejspíš jdete špatně. Hubnutí totiž úzce souvisí s lidskou psychikou. O tom, jak se správně motivovat a jak to udělat, abyste svůj závazek zhubnout nevzdaly, jsme si povídali s klinickou psycholožkou Zdeňkou Sládečkovou...

Mnoho lidí si dává novoroční předsevzetí, že zhubne. Po krátkém čase měsíce či dvou to ale vzdávají, proč?
Pakliže má člověk jakýkoli problém - je jedno, jestli hubne, nebo jestli se třeba učí cizí jazyk, musí si určit nějaký začátek. Po svátcích je dobrá příležitost a navíc jsme motivovaní i tím, že o svátcích často přibereme. Každá motivace k hubnutí ale jde proti přirozené lidské touze mít se dobře a slastně. Vyžaduje to tedy určitou energii a úsilí. Mnoha lidem se pak nedaří hubnout, protože je to spojené s různými negativními opatřeními, pokud na to jdou špatně. Tím naopak sami sebe demotivují a podruhé již do hubnutí mnohdy ani nejdou.

Jak úzce je nedostatečná výdrž při hubnutí spojena s psychikou? A mohou se lidé při hubnutí nějak smysluplně motivovat, aby to nevzdali?
V hubnutí má velkou roli psychika a intelekt, psychika má dvě složky - šedou kůru mozkovou, kam schováváme znalosti a informace - to je jedna půlka úspěchu. Tam si vytváříme znalosti o tom, jak hubnout zdravě a s rozumem. Druhá půlka psychiky je o pocitech - tedy motivace, emoce, nálady a podobné věci, které hrají obrovskou roli. Když něco děláte s chutí, děláte to raději. Pokud tyhle věci mají držet dlouho člověka v psychické kondici, je potřeba odborníka, který je udržet umí. I když jsou lidé sami, mohou udělat určitá psychická opatření...

Jaká?
Člověk musí překonat prvotní strach z toho, že bude strádat. Tedy nějakým způsobem ošetřovat ty dvě nejdůležitější věci. Měl by mít nějakou kvalitní literaturu, ve které se dozví, jak má v hubnutí postupovat, co mám dělat krok za krokem, aby se to dařilo, bylo to zdravé, bezpečné a příjemné. Člověk si často jen myslí, že některé věci dělá dobře, ale je potřeba to zkonzultovat s odbornou literaturou. Příklad? Chodí za mnou ženy a říkají: „Ale my nepoužíváme sádlo, ale olivový olej na vaření.“ A já jim na to musím říct, že to je také tuk. Když se chceme zbavit tuku v těle, nejde ho nahradit jiným tukem, byť zdravějším. Takhle prostě nezhubneme. Anebo mi řeknou: „Ale my pijeme jen stoprocentní džusy, žádné přislazené namixované nedobroty.“ A já jim musím říct, že bohužel i v tom nepřislazeném džusu je spousta a spousta cukru, je sice zdravý, ale není pro ty, co chtějí omezit příjem cukru. Proto je dobré mít kvalitní informace, ne mýty, a už vůbec ne rozepsané diety. Při nich jako mimino reagujeme na nějaké pokyny, které dostaneme rozepsané, ale co bude dál, nevíme.

  • Překonat prvotní strach z toho, že bude člověk strádat.
  • Mít kvalitní informace.
  • Nenahrazovat nezdravé tuky a cukry tuky a cukry zdravými - to v hubnutí nepomůže.

Dále je potřeba pečovat o motivaci a emoce. Kdokoli hubne doma, je rád, když mu váha za týden ukáže, že byl šikovný a zhubnul půl kila, tři čtvrtě kila... nicméně to bohužel není dost silná motivace. Lidé by si měli udělat nějaký malinký systém odměn. Může to být cokoli, ale musí to mít nějakou přidanou viditelnou hodnotu. Já třeba ženám v kurzech dávám taková malá blahopřání se srdíčkem, kde mají napsané, že zhubly tři kila. Další, čím se psychika posiluje, jsou motivy, tedy uvědomování si důvodů, proč to člověk dělá. A samozřejmě ocenění a podpora z venku. Když je na to člověk sám, tak to moc nejde. Je potřeba mít někoho, kdo je tak trošku při něm. Někoho, kdo ve správnou chvíli zatleská a řekne, že je dobrý, že má další kilo dole. Potřebujeme se tedy chválit a potřebujeme i podporu z venku.

  • Znát důvody, proč hubneme.
  • Odměňovat se za dílčí úspěchy.
  • Mít někoho, kdo nás pochválí.

Četl jsem, že při hubnutí bývají lidé náladoví až podráždění, čím je to způsobené?
Zažila jsem to, když jsem se snažila hubnout sama - je to, myslím, spojené s psychickou obtížností. Když vám na záda naloží padesátikilový pytel a řeknou, že teď budete chodit s ním, tak také nebudete hýřit nadšením. Psychika má při námaze tendenci vysychat jako studánka. Není totiž bezedná, a když už se blížíme ke dnu, tak psychika hlásí: „Hele, mně je blbě, mám málo energie, jsem vyčerpaná.“ Když jdou lidé spolu, tak vědí, že si musí udržet dobrou náladu, už kvůli těm okolo. A tak přispívají humornými historkami, vtipem... prostě když se udržuje nějaký psychický stav ve skupině, lidé si ho pak drží i sami. Je to jako na večírku, kde je povětšinou dobrá nálada, lidé si ji pak odnesou domů a mohou z ní čerpat. I ve vězení, což je vlastně také strádání (a hubnutí je také redukovaný život), je největší trest samotka, proč asi?

Chcete zhubnout? Nedělejte to na vlastní pěst!

Vyzkoušejte kurzy pořádané Klubem Diana. „Základní idea je, že když se člověk učí doma sám, nemá takovou motivaci, jako když to dělá v kolektivu. Učíme se, jak posílit motivaci, a to hlavně po psychické stránce,“ říká o kurzech Zdeňka Sládečková. „Druhá idea kurzů je, že není možné nutit lidi do nějakých umělých diet, které nejsou pro tělo nepřirozené a cizí. Každý člověk je originál a potřebuje jiný přístup. Kurzy mapují, jak člověk s jídlem žije a postupně mění jeho stravovací návyky, podle individuálních potřeb. Lidé totiž mají bohužel tendenci dělat věci nepřirozené.“

Kurz začíná v Praze i dalších městech v pondělí 9. ledna 2012. Jeho délka je 11 týdnů. „Součástí kurzu je jednou týdně hodinové setkání, při kterém si povídáme o tom, jak nastavit jídelníček a vzájemně se povzbuzujeme. Pak následuje hodina cvičení, které je s ohledem na to, že lidé mají nadváhu či obezitu, takže to není standardní komerční cvičení, při kterém po deseti minutách odpadnete a můžete si poničit klouby. Nemusí se toho bát ani lidé, kteří dvacet let neudělali dřep,“ vysvětluje Zdeňka Sládečková. Cena se pohybuje do 1.600 korun za celý kurz.

Po celou dobu kurzu o klienty pečuje psycholog, nutriční poradce a obezitolog. Povídání vede psycholožka Zdeňka Sládečková, nebo jí vyškolené lektorky (často to jsou i absolventky těchto kurzů - člověk vždycky snáze předá vlastní zkušenost), cvičení vedou odborné cvičitelky, se kterými se dá vše prodiskutovat, nikdo nad hubnoucími nepráská bičem. Cvičitelka je trpělivá a nabádá k cvičení jen toho, co můžete.

„Každý neúspěch v hubnutí člověku bere jednak odvahu, a jednak i chuť. Lidé by měli zvážit, jestli se pouštět do hubnutí sami, nebo ne. Strach z neúspěchu odrazuje a bere sílu. Když hubneme sami, může se neúspěch dostavit velice snadno. Na žádnou osmitisícovku člověk neleze sám, protože ví, že by tam nevylezl. Hubnutí je právě taková osmitisícovka. Ti, co jdou na osmitisícovku, vědí, že po čase každý ztratí vůli, a proto tam jdou v partě lidí, aby se navzájem podpořili,“ dodává Sládečková.

 

Čtěte také...

   
05.01.2012 - Hubněte - autor: Jakub D. Kočí

Komentáře:

  1. [2] FAXÍK [*]

    souhlasím Sml22, tak snad já to své hubnutí dotáhnu do zdárného konce a nevzdám to!!

    superkarma: 0 24.03.2012, 13:06:56
  2. [1] jithule [*]

    no právě

    superkarma: 0 13.03.2012, 08:12:04

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme