Bulvár

Kauza: Výměna miminek


S trochou nadsázky to připomíná reality show Výměna manželek. Ale s tím rozdílem, že hlavní aktéři se kruté „hry osudu“ účastní nedobrovolně. A o tom, jaký bude mít nechtěná záměna dvou novorozenců dopad na psychiku ústředních postav, je ještě předčasné spekulovat.

Případ, který odstartoval 9. prosince loňského roku v třebíčské porodnici, obrátil naruby životy dvou mladých rodin. Záměnu dětí odhalili rodiče z Jabloňova na Žďársku, Libor Broža a Jaroslava Trojanová. Na začátku byly pochybnosti o skutečném otcovství. Holčička totiž nebyla podobná žádnému z nich. Oba jsou tmavovlasí, ona blondýnka, nesouhlasila ani poporodní váha. A tak se pan Libor nechal vyhecovat k testu otcovství. Ten dopadl negativně, ale protože paní Trojanová neměla jiného partnera, podstoupila genetický test i ona. A se stejným výsledkem. Ani ona nebyla matkou holčičky, kterou si přivezla z porodnice...

Nastal poprask a v třebíčské nemocnici ihned provedli zkoušky DNA všem dětem, které tam ve stejné době přišly na svět. Testy odhalily, čí dítě vychovávají Libor s Jaroslavou a naopak, kdo teď pečuje o jejich vlastní dceru. Druhou rodinou jsou mladí manželé Jan a Jaroslava Čermíkovi z Přibyslavic na Třebíčsku. Poté, co se podezření na záměnu holčiček potvrdilo, se obě rodiny sešly. Dohodly se, že si své děti navzájem do Vánoc vrátí. Po deseti měsících láskyplné péče! Ale aby mohly obě rodiny konečně žít s vlastními dětmi, budou muset začít od začátku. A aby přechod nebyl tak náhlý, budou se rodiče postupně setkávat se svými vlastními dcerami během společných víkendů. Dětem současně změní nejen příjmení, ale i křestní jména. Z Nikolky bude Verunka a z Verunky Nikolka.

Kdo však může za tolik bolesti, kterou nechtěně nevlastním rodičům způsobil šok z drastického omylu? Kdo děti v porodnici vyměnil? Vedení třebíčské porodnice podezírá z odpovědnosti za záměnu dvou děvčátek Veroniky a Nikoly čtyři osoby. Jednoho lékaře a tři zdravotní sestry. Jedna sestra už byla postavena mimo službu. Ve skutečnosti je už ale z možné nedbalosti, která způsobila záměnu dětí, podezíráno sedm osob, v úvahu by mohlo přicházet dokonce dvacet zaměstnanců, kteří mohli přijít s novorozenci do styku. Všichni podezřelí zdravotníci jsou ze dvou směn. Děvčátka se totiž oběma maminkám narodila krátce po sobě kolem čtvrté hodiny ranní. Směny se střídají mezi šestou a sedmou hodinou, tedy v době, kdy měly holčičky rodičkám přinášet zpět. K záměně malé Veroniky a Nikoly tedy mohlo dojít v momentu standardního poporodního ošetření miminek, nejpozději do dvou až tří hodin po porodu. Shodly se na tom obě matky a nepřímo to potvrzuje i postup nemocnice. Podezření, že něco není v pořádku, matky získaly už druhý den. Nezdála se jim rozdílná váha dětí. Jedno bylo podle zápisu v kartě mnohem těžší než při porodu, druhé naopak výrazně lehčí.

Rodiny zaměněných dětí prý mají důkaz o nedbalosti při označování novorozenců. Otec dívky z Přibyslavic byl při porodu přímo na sále a vše fotografoval. Snímky dokazují, že dítě nebylo označeno. Jenže zdravotnický personál měl pro tuto nesrovnalost jednoduché vysvětlení. Maminkám řekl, že v noci, když rodily, nešly počítače. A sestry, které zapisovaly váhu dětí, se pak prý jen spletly a zapsaly špatná čísla.

Nemocnice ke kauze mlčí. K případu se odmítá vyjádřit i vrchní sestra porodnice Jarmila Dočkalová s tím, že informace podává pouze vedení nemocnice. Ředitel Petr Mayer ale nezvedá telefon a nereaguje na vzkazy. Postoj nemocnice znovu kritizoval prostřednictvím svého mluvčího Tomáše Cikrta ministr zdravotnictví Tomáš Julínek: „Do případu teď zasahovat nebudeme. Šetření toho, co se v porodnici odehrálo, je na třebíčské nemocnici a krajském úřadu na Vysočině.“
Až poté zaslala nemocnice tiskové prohlášení. V něm se mimo jiné píše, že nemocnice prochází kontrolní mechanismy a provádí vnitřní šetření. Podle zprávy prověřila nemocnice všechny postupy na porodnickém a novorozeneckém oddělení a překontrolovala jejich dodržování, aby se podobný případ neopakoval.

   
09.10.2007 - Společnost - autor: Markéta Breníková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [198] Libča [*]

    Radka27:

    superkarma: 0 11.10.2007, 20:36:33
  2. avatar
    [197] Radka27 [*]

    Opravdu nevím, co vás tolik točí na tom, že se zastávám jednoho člověka v kritické situaci. Všehovšudy jseme ho v televizi slyšeli mluvit maximálně 3 minuty monolog, když to sečtu ze sestřihů všech reportáží. Televize to omílají pořád dokola. Navíc vystřihla jen to co se jí hodilo. Člověk tam zažívá životní masakr, žádná z vás by to přožít nechtěla. Hovoří v těch 3 minutách pouze na jedno téma, je zdeptaný, naštvaný, poprvé před kamerou, opět podotýkám že citovou omáčku televize vystřihla. Nevíte o něm více, než řekl za 3 minuty na jedno téma. Ten člověk žije kromě 3 minut kdy se objevil v televizi, už 29 let, to je přes patnáct milonů minut, které hodnotit nemůžete. Netušíte nic o jeho kvalitách nebo nekvalitách. Někdo z vás ale za ty 3 minuty přesto pozná, že se jedná o neandrtálce, nakopaly byste ho kdo ví kam, kolo byste si o něj neopřely, titulujete ho opravdu krásně, nepoužitelný, na nic, bezcitný, chová se k dítěti jako k masu na krámě, chce jen vydělat... Co to jako je? Z takového postoje je mi fakt zle. Jakto, že jste přehlédli věty: "Musel jsem nechat načas i práce. Prostě jsem to nezvládal. Půjde to s námi celý život, na tohle se přece nedá zapomenout."
    "Samozřejmě že chci své dítě. To by přece chtěl každý. Ale chtěli bychom se s tou druhou rodinou poznat a navštěvovat, protože jejich holčičku, co máme, máme oba s partnerkou rádi."
    "Trauma, co jsme zažili, bylo hrozné."

    Majucha: Hm...

    superkarma: 0 10.10.2007, 14:32:02
  3. [196] tornado-lou [*]

    je peknej humus,co vsechno televize prenasi. vrahum rozostruji obliceje, ale lidi kteri neudelali nic spatnyho klidne natoci i s miminkama v naruci a zverejni cely jmena a vubec. divim se, ze jeste nezname presnou postovni adresu. tem rodicum to rozhodne nepomaha.
    asi budu zase za necitlivou, ale tohle je smutna chyba, omyl. neni to tragedie. tragedie by byla, kdyby se ty deti zabily v aute. obe byly milovany a budou milovany a snad to vsechno dobre dopadne. deti jsou odolny a kdyz se citi milovany, tak vydrzi strasne moc. a myslim, ze te pani by mohlo pomoct i to, ze je tehotna. bude myslet vic na dalsi miminko a az uvidi starsi a mladsi ditko, jak jsou si podobny, tak to treba bude zvladat lip.

    superkarma: 0 10.10.2007, 14:24:30
  4. avatar
    [195] kyka [*]

    Je to strašný, já mám 15 měsíční holčičku a nedokážu si představit, že by někdo přišel, že není moje a mám jí někomu dát výměnou za jinou. Sleduji tu kauzu celou dobu a mám z toho nějak čím dál tím větší strach, kolika asi rodičům se to může stát a kdy se na to přijde.

    superkarma: 0 10.10.2007, 13:55:37
  5. avatar
    [194] Jeremi [*]

    ynax: K tomu už se psychologové taky vyjadřovali a shodli se na podobných radách, jaké se dávají rodičům adoptovaných dětí. O záměně a zpětné výměně je třeba s holčičkami mluvit od začátku (samozřejmě formou pochopitelnou pro malé dítě), nic nezatajovat.

    superkarma: 0 10.10.2007, 13:37:49
  6. avatar
    [193] ynax [*]

    všichni se tu baví o rodičích, ale zkuste se zamyslet nad tím, že je těm dětem bude o x let víc - a pochybuju že se to dozví až v dospělosti. Tohle jim někdo řekne mnohem dřív a jsem zvědavá jak to jejich mozečky poberou. Co když to vezmou tak, že sice jsem u biologických rodičů, ale vlastně mě nikdy nikdo neměl rád, protože měli rádi tu původní a na mě si jen zvykly. Nebo nikdo mě neměl rád, protože mě s klidem vyměnili......

    superkarma: 0 10.10.2007, 12:27:41
  7. avatar
    [192] ynax [*]

    všichni se tu baví o rodičích, ale zkuste se zamyslet nad tím, že je těm dětem bude o x let víc - a pochybuju že se to dozví až v dospělosti. Tohle jim někdo řekne mnohem dřív a jsem zvědavá jak to jejich mozečky poberou. Co když to vezmou tak, že sice jsem u biologických rodičů, ale vlastně mě nikdy nikdo neměl rád, protože měli rádi tu původní a na mě si jen zvykly. Nebo nikdo mě neměl rád, protože mě s klidem vyměnili......

    superkarma: 0 10.10.2007, 11:27:34
  8. avatar
    [191] agad [*]

    Dnes jsem četla na idnes vyjádření ředitele nemocnice - on s tím problém nemá, problém má ta rodina a média. Co k tomu dodat?

    superkarma: 0 10.10.2007, 10:57:22
  9. avatar
    [189] Jeremi [*]

    tortora: Přece přes tu přezdívku! Kebína na Kebínu, Kebču a Kebinku slyší stejně dobře jako na vlastní jméno.

    superkarma: 0 09.10.2007, 19:25:48
  10. avatar
    [188] tortora [*]

    Jeremi:dobrej nápad s Nikou vlastně to náhodou obsahují obě jména nevím,jak bysme kloubily ty naše dvě

    superkarma: 0 09.10.2007, 19:14:08
  11. avatar
    [187] Jeremi [*]

    Radka27: Taky si myslím, že na tom, jak se nám ten tatínek jeví, má lví podíl střihač v bedně a novináři zprostředkující jeho slova. A už jsem to tu dneska psala jednou - on ví už půl roku, že ta holčička není jeho, měl dost času se s tím srovnat. Je velmi pravděpodobné, že i on si prožil to, co teď v přímém přenosu zažívají zbylí rodiče. Ale už to má odbyté a teď vcelku logicky z nich reaguje nejvíc věcně.

    A souhlasím s Lindaa, že se moc citlivě nepostavil k těm jménům. Prohodit to šlo, v tomhle případě by jim matrika nepochybně vyšla vstříc a nejspíš by se dalo dohodnout i odpuštění tisícikorunového poplatku. Nebo nemuseli prohazovat - dnes se dají dát dvě křestní jména, takže stačilo to druhé nechat dopsat. Já sama teda vidím i poměrně nebolestné cesty k výměně jmen - ať už přes nějakou dobu důsledné používání přezdívky (a že zpravidla každé dítě nějakou rodinnou má) nebo přes vyloženě se nabízejíci mezistupeň "Niky" (což může být jak VerNIKa, tak NIKola).

    superkarma: 0 09.10.2007, 17:51:32
  12. avatar
    [186] Meander [*]

    Radka27: To, že ti ten tvůj nakukal, že tohle je normální, neznamená, že to opravdu je normální.

    superkarma: 0 09.10.2007, 17:31:12
  13. avatar
    [185] Suzanne [*]

    Radka27: takového chlapa bych doma nesnesla A vdaná jsem.

    superkarma: 0 09.10.2007, 17:16:10
  14. avatar
    [184] Z_U_Z_U [*]

    Radka27: kdyby měl můj mužskej jakýkoli z rysů tohohle silně opožděného neandrtálce, vynesla bych ho v zubech.

    superkarma: 0 09.10.2007, 16:55:59
  15. avatar
    [183] Radka27 [*]

    Majucha: Něco se Ti nezdá na typickém chlapském rysu který se více nebo méně projevuje u každého? Proč mám dojem, že nejsi vdaná?

    superkarma: 0 09.10.2007, 16:52:04
  16. avatar
    [182] átéčko [*]

    Olynth: konečně řešení!!!!

    superkarma: 0 09.10.2007, 16:36:38
  17. avatar
    [181] Olynth [*]

    jak už jsem někde četla, dalším možným řešením by bylo vyměnit tatínky. každý by měl to svoje biologické dítě a na manželku by si zvyknul

    superkarma: 0 09.10.2007, 16:31:04
  18. avatar
    [180] kominice [*]

    Z_U_Z_U: jsi moje krevní skupina.Hnala bych ho sviňským krokem.

    superkarma: 0 09.10.2007, 16:22:41
  19. avatar
    [179] kominice [*]

    Radka27: nevím jakého chlapa máš doma ty ale ten můj má srdce na pravém místě a rozhodně by naše puboše nejmenoval TO.Řekl to jasně když jsem mrněti utíral prdel tak jsem se neptal na DNA ale na to jak to udělat aby nebylo opruzený. Já bych toho frajera nechtěla ani s pytlem zlata

    superkarma: 0 09.10.2007, 16:20:37
  20. avatar
    [177] Z_U_Z_U [*]

    Suzanne: hlavně ten pablb stepní v jednom televizním rozhovoru sám mluvil o kamarádech z hospody, kteří ho hecovali, tak si ty testy nechal udělat. Přetáhla bych mu ho přes hlavu a poslala světem

    superkarma: 0 09.10.2007, 16:12:33
  21. avatar
    [176] Suzanne [*]

    Jupíí: ať to řešil s kámošem nebo se švagrem, chová se jako čuramedán. Pokud je v páru důvěra, tak měl přijít a říct: hele, puso, mám pocit, že to dítě není naše, uděláme si testy DNA. To neudělal. Jakýkoli jiný postup připouští nevěru, tudíž je plný nedůvěry k babě, která právě porodila.

    superkarma: 0 09.10.2007, 16:01:16
  22. avatar
    [175] Amálie [*]

    Majucha: Podobnost je čistě náhodná.



    Jupíí 157: S tou první větou se dá souhlasit.

    superkarma: 0 09.10.2007, 15:59:00

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [174] a.... [*]

    Meander: No však ti vrazi a násilníci bývají většinou " takoví hodní kluci" Zrovna teď ten kluk v Americe, co postřílel svý kámoše na mejdanu...lidi z městečka v reportáži říkali, jaký to byl hodný a milý chlapec

    superkarma: 0 09.10.2007, 15:56:52
  2. avatar
    [172] Z_U_Z_U [*]

    Meander:

    superkarma: 0 09.10.2007, 15:52:09
  3. avatar
    [171] Meander [*]

    Radka27: Ty bys byla výborný advokát těžkých zločinců. Vykreslila bys jejich "lidskou tvář".

    superkarma: 0 09.10.2007, 15:46:24
  4. avatar
    [170] Radka27 [*]

    Majucha: Chlapi o citech nemluví, nedávají najevo. A před kamerou v TV o to sveřepěji ne. Omezují se na stručné věcné výrazy i mimo kameru. Sotva by se v pláči složili před diváky. Je ohromně naštvaný na porodnici a ta újma teď potlačuje úplně všechno a mluví jen o tom jak jim to chlapsky nandá. Na city jsou odedávna ženy. Ty jsou v té TV úplně v háji.

    superkarma: 0 09.10.2007, 15:42:42
  5. avatar
    [167] femme [*]

    vůbec si nedovedu představit, že by se tohlo mohlo stát mně ani to nejpřísnější potrestání nevrátí matkám a jejich dětem těch 10 měsíců života u cizích lidí

    superkarma: 0 09.10.2007, 15:22:53
  6. avatar
    [166] femme [*]

    Jupíí: 157 - máš pravdu

    superkarma: 0 09.10.2007, 15:21:24
  7. avatar
    [165] Radka27 [*]

    Manx: Snad si v porodnici příště pro výměnu miminek vyberou někoho vhodnějšího.

    superkarma: 0 09.10.2007, 15:20:24
  8. avatar
    [164] Jupíí [*]

    Nakonec vyměněné dítě není taková tragedie, To se dá napravit . Horší by byla uříznutá špatná noha !

    superkarma: 0 09.10.2007, 15:10:02
  9. avatar
    [161] Radka27 [*]

    Majucha: Naivní důvěrou v to, co prezentují média se ovšem nehonosím. Televize do reportáže sestříhá přesně to, co přiláká diváky. A že toho vystřihne opravdu dost. Díky televizi je teď z jednoho nešťastného otce navíc necitelný buran bez srdce.

    superkarma: 0 09.10.2007, 15:02:38
  10. avatar
    [160] Meander [*]

    Manx: Ona má pravdu

    superkarma: 0 09.10.2007, 14:58:02
  11. avatar
    [157] Jupíí [*]

    no ona ta zrzavá holčička je o dost ošklivější něž ta tmavá . Ani se tatínkovi nedivím, že ji zkoušel vyměnit. Jinak to neřešil v hospodě , ale se švagrem v soukromí. Docela ho chápu , že první co ho napadlo byla nevěra a až potom výměna dítěte.

    superkarma: 0 09.10.2007, 14:49:52
  12. avatar
    [156] Radka27 [*]

    Majucha: Třeba šel na testy tajně, protože se styděl, že manželce nedůvěřuje a nechtěl jí svou nedůvěrou ranit. Někdo to ale může vidět, že je to lump. Výsledek byl ale překvapivý. A hlavně po testech manželky. Kdyby na ně ovšem nešel, nikdy by nespatřili své vlastní dítě. To, které si zplodili spojením dvou buněk, to které uzrálo matce v břichu, to na které 9 měsíců mluvili, to kterému chtějí dát veškerou lásku.

    superkarma: 0 09.10.2007, 14:49:26
  13. [155] Lindaa [*]

    Rikina: ty perinky atd byly jenom na vysvetlenou jak jsou deti v tom veku fixovaný na svoje veci. A ohledne jmen jsem nekde cetla (asi Lidovky), ze snad jim budou menit i rodný císla. To nechápu. Sakra je jméno a k tomu císlo a jestli k tomu patrí svetlovlasý nebo tmavovlasý díte je sumafuk. Ale rodice chteli svoje vybraný jméno, takze by holky vymenili, ale jména nechali.

    superkarma: 0 09.10.2007, 14:48:38
  14. avatar
    [153] Modré z nebe [*]

    ... teď mě tak napadá, taky si myslím, že nejsem nikomu v rodině podobná ... já chci jiný rodičééééé - boháááčéééé ... a starýýýýý!

    superkarma: 0 09.10.2007, 14:45:37
  15. [152] Rikina [*]

    Lindaa: tak ty peřinky, postýlky a medvídci se snad dají vyměnit taky. Jména už mají v dokladech, to by se asi měnilo hůř...

    superkarma: 0 09.10.2007, 14:42:12
  16. avatar
    [151] Modré z nebe [*]

    Radka27:

    superkarma: 0 09.10.2007, 14:40:51
  17. avatar
    [150] Radka27 [*]

    Vivian: Aneb jak parta opilců v hospodě odhalila kauzu roku s výmněnou miminek v porodnici.

    superkarma: 0 09.10.2007, 14:36:25
  18. avatar
    [149] Amálie [*]

    Majucha 134, 144: Vzdej to. To je něco podobnýho jako radioaktivní komár.

    superkarma: 0 09.10.2007, 14:35:46
  19. [148] Lindaa [*]

    Me prijde prastený vymenovat jim jména. Jasne prála jsem si 9 mesícu Veroniku a ted zniceho nic mám Nikolu a naopak, ale holcicky uz jsou na svá jména zvyklé a ted najednou den ze dne dostanou novou mámu, tátu, domov (pamatuji si az moc dobre jak v tom veku byla pro deti dulezitá VLASTNÌ; perinka, postýlka. méda...) a k tomu vsemu je zacnou ríkat nic neríkajícím jménem. Vzdyt 10 mesícu jim ríkali, ze Nikolka umí to a ono, Nikolka hezky papala, Nikolka jde spinkat a ted najednou vecer bude Nikolko dobrou noc a krásne se vyspinkej a ráno se probudí do dobrý den Verunko, jak jsi se vyspinkala? Ty budou mít v hlavickách pekný galimatiás. Proste nedokázu si to predstavit. Jasne casem to prebolí a holky pravdepodobne zapomenou, ale já mluvím o tady a ted, dneska, zítra. Tomu ani pár týdnové zvykání na novou mámu/tátu nepomuze.

    superkarma: 0 09.10.2007, 14:35:41
  20. [147] Rikina [*]

    Meander: na dovršení všeho - samozřejmě že dítě bych si nepoznala - občas jsem měla problém poznat svoje dítě i mezi umouněnci na pískovišti. Ovšem co se dá čekat od fotbalového brankáře.

    superkarma: 0 09.10.2007, 14:35:05
  21. avatar
    [146] Modré z nebe [*]

    Celá záležitost je nešťastná. Je mi upřímně líto rodičů i dětí. Při představě, že by mi někdo zazvonil u dveří a požadoval ode mne mého syna, že mi vede toho pravého - biologického ... uffff! Věřím, že děti si v 10 měsících zvyknou, ale hlavně maminky musí být zmatené. Mě by to natuty vyřídilo. Držím všem palce!!!

    superkarma: 0 09.10.2007, 14:32:34
  22. avatar
    [145] monyk [*]

    Rikina: Myslim si to same, co nejrychleji predat informace a pokusit se zacit uplne normalni zivot.

    superkarma: 0 09.10.2007, 14:32:15
  23. avatar
    [143] Radka27 [*]

    monyk: O co nejrychlejší výměně psala tady jedna kolegyně matka

    superkarma: 0 09.10.2007, 14:30:13
  24. avatar
    [142] Vivian [*]

    Radka27: On na ty testy ale nešel proto, že by měl podezření na výměnu dětí, ale proto, že chlapi v hospodě říkali, že to ta jeho možná má s někým jiným...

    superkarma: 0 09.10.2007, 14:29:45
  25. avatar
    [141] monyk [*]

    Radka27: Nikde neni uvedeno, ze by dite bylo melo byt rychle odebrano pred predchozi vymeny informaci. Ale rozhodne souhlasim s tim, ze posleze by bylo lepsi,aby spolu po urcite dobe tyto rodiny prerusily kontakt.Tak budou mit obe deti moznost primknout se k nove rodine a novemu prostredi. Osobne bych chtela zpet sveho biologickeho potomka, co se stalo, odestat se neda, ale radsi bych riskovala soucasne a ne male potize, ale chtela bych sve dite zpet.

    superkarma: 0 09.10.2007, 14:28:53
  26. avatar
    [140] Radka27 [*]

    139 bylo pro Riki

    superkarma: 0 09.10.2007, 14:28:15
  27. avatar
    [139] Radka27 [*]

    z jeslí dítě přišlo domů a tam mělo matku, zázemí a známé prostředí. Ačkoliv půl roční dítě v jeslích mi jako optimální pro vývoj osobnosti nepřipadá.

    superkarma: 0 09.10.2007, 14:27:04
  28. [138] Rikina [*]

    jewelinka: výměna kus za kus je sobecká, zato nechat si děti obě sobecké není? Ta druhá matka si pořídí jiné, nebo co jako?

    superkarma: 0 09.10.2007, 14:26:56
  29. avatar
    [137] Radka27 [*]

    Majucha:

    superkarma: 0 09.10.2007, 14:24:39
  30. avatar
    [136] Meander [*]

    petrunelaa: Rikina je ve skutečnosti německý fotbalový brankář, který si tu ventiluje svoje neuspokojené ženské, české alter ego. Tos' nevěděla?

    superkarma: 0 09.10.2007, 14:21:48

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme