Již nějaký čas vám představujeme akční ženy, které nečekají doma v koutě, že za na někdo něco vyřeší, ale jdou svému šťastnému osudu naproti. Mají většinou malé děti (jedno až čtyři) a práci, která je naplňuje.

Dnes si povídáme s Katkou Plandorovou, jež se doma stará o malého chlapáka (6 měsíců), kvůli kterému logicky na nějaký čas opustila práci ve velké firmě, ale také lektorování milované powerjógy v zavedeném fitcentru v hlavním městě.

Kateřina Plandorová: O mateřství, power józe a háčkování

Dlouho však - jak již bylo řečeno - doma sedět nevydržela. Slovo dalo slovo, domluvila se s vedením jedné tělocvičny a za pár dní už obcházela s kočárkem sousedy a dělala reklamu svému cvičení. K tomu navíc externě pracuje pro jeden ženský magazín.

Začněme tím mateřstvím. Co tě na něm nejvíc překvapilo a co bylo pro tebe v této souvislosti nejtěžší?
Asi největším překvapením bylo, že se nenaplnilo skoro nic, čím nás kamarádi, rodina a vůbec lidé okolo „strašili“. Naštěstí tedy zatím nevím, co je to probdělá noc, zoufalý nekonečný pláč miminka, bolesti bříška a podobné rodičovské starosti. Syn spinká od čtyř měsíců celou noc, rád s námi jezdí na výlety a má většinou dobrou náladu. Doufám, že mu tohle naladění vydrží nejméně do puberty (smích).

Nejtěžší pro mě bylo kupodivu přijmout skutečnost, že na nějakou dobu bude na prvním místě dítě a vše ostatní půjde stranou. I když vše dopředu víte a je vám jasné, že s miminkem nebudete žít tak jako dřív, musíte se s tím prostě srovnat. Je to spíš o pocitech, které jsou úplně jiné, než člověk do té doby poznal.

A teď, jak syn roste, si zase hodně uvědomuji vlastní smrtelnost a to, že čas hrozně rychle letí. Takhle jsem dřív tedy vážně nepřemýšlela...

Přitom času na různé myšlenky bylo asi dost. Těhotenství jsi měla rizikové, musela ses šetřit. Jak dlouho jsi vlastně necvičila a jak ses pak dostala do formy?
Ta moje jógová pauza trvala nakonec 11 měsíců. Přiznávám, že s lektorováním jsem praštila už chvilku před těhotenstvím, nějak jsem si potřebovala po letech oddechnout a nabrat nový vítr do plachet. I když jsem ze zdravotních důvodů většinu těhotenství trávila vleže, power jógu bych stejně necvičila, i kdybych bývala mohla. Pro budoucí maminky vhodná není a sama ji těhotným nedoporučuji. Od toho je tu gravid jóga, případně speciální lekce vedené zdravotníky v porodnicích.

Kateřina Plandorová: O mateřství, power józe a háčkování

Syn se narodil v prosinci císařským řezem a tři měsíce poté jsem si zase poprvé stoupla na jógovou podložku. Už jsem to hrozně potřebovala, bolela mě záda, s fyzičkou jsem na tom byla bídně a taky se mi stýskalo.

A s tím návratem „do formy“ to kupodivu nebylo tak hrozné, jak jsem čekala. Tělo si docela rychle zvyklo a zapadlo do zajetých kolejí jógových pozic. Záda nebolí a já si víc než kdy dřív uvědomuji, že jógu k životu prostě už potřebuji. Určitě zde hraje svou roli moje výchozí kondice před otěhotněním. Ale obecně doporučuji vytrvat, cvičit pravidelně a tělo i duše se zocelí, i kdyby ženy před porodem necvičily.

Pojďme nyní více k té power józe, kterou už cvičíš řadu let. Čím tě vlastně tehdy oslovila a jaké jsou podle tebe její hlavní výhody?
Byla to láska na první pohled! Na józe se mi líbí to spojení síly, pružnosti, elegance. Vše vypadá tak snadné, a přitom je to pěkná zabíračka. Velkou výhodou je, že ke cvičení nepotřebujete žádné vybavení ani speciální oblečení, stačí legíny, tílko a můžete začít.

Kateřina Plandorová: O mateřství, power józe a háčkování

Lekce power jógy jsi vedla ve velkém fitku, kde bylo veškeré zázemí, klienti. Jak dlouho jsi ses rozhodovala zkusit to rozjet někde jinde a co bys poradila maminkám, které třeba uvažují o podobných aktivitách u nich?
Bydlím za Prahou a jen dojížděním bych trávila hodně času, který takto mohu věnovat synovi. Proto jsem se rozhodla zkusit lekce rozjet u nás. Všude se najdou lidé, kteří si rádi zacvičí, ke všemu dnes existuje Facebook, díky němuž o sobě dá člověk snadno vědět. Není to tedy jen o vylepování letáčků, i když i ty jsem samozřejmě měla. Zatím cvičím dvakrát týdně, od září bych ráda přidala lokality i lekce samotné. V plánu mám také dodělat si vzdělání na výuku jógy pro děti. Myslím, že v okolních mateřských školkách by o takovou aktivitu mohl být zájem.

Maminkám mohu poradit jen to, že za zkoušku nic nedají. Při mateřské se dá zkoušet hodně věcí, někdo šije dětské kapsáře, jiný peče dorty, já jen dělám to, co jsem dělala vždy.

Když už jsi zmínila to šití dětských kapsářů, vím, že máš velkou zálibu v háčkování. Kde na to vše bereš čas?
Kdyby mi někdo před lety řekl, že budu háčkovat, asi bych se hodně nasmála. Ve škole za mě úkoly na téma „sněhová vločka“ a podobné věcičky dělala babička. Háčkování jsem zkusila právě v těhotenství, kdy jsem po pracovní osmihodinovce na notebooku v posteli potřebovala trochu relaxovat a zároveň za sebou nechat kus práce. Inspiroval mě Pinterest, kde je neuvěřitelné množství překrásných věcí, čepiček, tašek, vlaječek do dětských pokojů. A tak jsem začala vyrábět čapky a pokračovala pak i v porodnici. Pár věcí jsem dělala na zakázku, většinou ale tvořím dárečky pro děti kamarádek. Čas si člověk najde na vše, na co si ho najít chce. Jak už jsem zmínila, mám kliku, že syn krásně spinká a je to pohodové miminko. A samozřejmě je mi velkou oporou partner. Když večer cvičím, mají doma se synem pánskou jízdu. A když háčkuji, neklepe si na čelo.

Kateřina Plandorová: O mateřství, power józe a háčkování

Hezky se to poslouchá. A teď ještě k těm méně příjemným věcem. Ženy často po narození dětí bolí záda. Poradila bys na závěr nějaké cviky, které by jim ulevily od bolesti a mohly je bez problémů provádět doma?
Úžasnou sestavou pozic, které zapojí doslova celé tělo, je bezesporu jógový pozdrav slunci. Když si jich „dáte“ deset každé ráno, budete se celý den cítit skvěle. Pozor - po porodu jej ovšem cvičte nejdřív až po třech měsících. Coby prevence proti potížím se zády fungují klasické „kočičky“, kdy v kleku na všech čtyřech v souladu s dechem prohýbáte a vyhrbujete páteř. S dlouhotrvající bolestí zad ale určitě navštivte odborníka, naučí vás cviky šité na tělo.

Děkujeme za rozhovor i za rady.

Kontakt: www.ilovejoga.cz

foto: Juliána Takšony a archiv KP

Přečtěte si také:

Reklama