Když se řekne mouka, vybaví se většině z nás pšeničná klasika, nebo si vzpomeneme na žitnou, pokud se chystáme třeba upéct chléb. Jenže mouky existuje nepřeberné množství. Vyzkoušeli jste už mouku namletou z jedlých kaštanů? Máme pro vás deset důvodů, proč by neměla chybět ani ve vaší kuchyni.

kastanmouka

Ačkoli na aleje kaštanovníků s jedlými plody narazíte i v Česku (některé jsou staré i 400 let), mezi největší evropské pěstitele patří Italové, Španělé, Maďaři a Francouzi. 

Kaštanová mouka se mele z plodů jedlého kaštanu. Ty se suší při teplotě 47 stupňů Celsia po dobu 16 dnů a následně jsou zbaveny tvrdé slupky. Proto není mouka „kaštanově“ hnědá, jak by se mohlo nabízet, ale poměrně světlá. Ovšem vůní a chuť si zachovává. Proč si ji zamilujete?

  1. Můžete ji použít do sladkého i slaného pečení. Ať už zaděláváte na sušenky, koláče, nebo chléb, můžete kaštanovou moukou nahradit až 25 procent mouky pšeničné. Jídlo tak bude rázem zdravější.
  2. Kaštanová mouka se hodí také při vaření. Zkuste jí zahustit polévku či omáčku.
  3. Mouka má nasládlou chuť a příjemnou vůni. Pokrmům tím dodá šmrnc.kastankolac
  4. Je plná minerálních látek. Mangan je důležitý i pro správný metabolismus cukrů a jeho nedostatek může vést k vyššímu riziku onemocnění cukrovkou. Měď, která vás chrání před chudokrevností, ztrátou pigmentů či vypadáváním vlasů. Narušena bez ní může být i tvorba a kvality kostí a vaziva. Draslík vás zase zbaví únavy a stresu.
  5. Kaštany představují zásobárnu vitaminu C. Mají ho v sobě zhruba stejně, jako citróny. Obsahují také vitaminy E a B, především vitamin B5 a B6.
  6. Obsahují minimum jednoduchých cukrů, většinu tvoří cukry složené. Ty tělo vstřebává postupně, takže nemusíte řešit nepříjemné výkyvy hladiny krevního cukru, kdy dostáváte takzvaný vlčí hlad.
  7. Získáte z nich i kyselinu linolovou ze skupiny esenciálních Omega-6 mastných kyselin a kyseliny alfa-linoleové ze skupiny Omega-3. Ty jsou mimo jiné zodpovědné za optimální fungování nervového systému, mozku, kardiovaskulárního systému, za produkci hormonů a imunitu.
    pytelmouky
  8. Doplní vám kyselinu listovou. Ta je důležitá hlavně pro ženy ve spojitosti s mateřstvím.
  9. Kaštany mají příznivý vliv i na ledviny a vysoký krevní tlak. Naše tělo totiž nezatěžují vysokým množstvím sodíku.
  10. Mouka z jedlých kaštanů je přirozeně bezlepková, takže ji bez obav mohou konzumovat i celiaci a lidé citliví na lepek.

Kaštanovou mouku seženete v obchodech se zdravou výživou a v prodejnách bio potravin. Koupit ji samozřejmě můžete i přes internet. Počítejte ale s tím, že její cena je podstatně vyšší oproti mouce pšeničné. Za 250 gramů zaplatíte kolem 90 Kč.

Čtěte také:

Reklama