Bulvár

Kariéra především


„Mysli především na svoji kariéru!“ říká mi často matka. „Přece nechceš skončit jako já za pultem.“ Ne, nechci skončit jako ona za pultem, ale co znamená, že mám myslet především na svoji kariéru? Řekla bych, že pracovní zkušenosti už nějaké mám, a navíc se i nadále soustavně připravuji na budoucí povolání. Co bych mohla udělat ještě více proto, abych byla pro pracovní trh žádanější?

Všestranný životopis

Můj životopis už nemá jen tři řádky s údaji o vystudovaných školách a zájmech. Stihla jsem si vyzkoušet od všeho trošku. Díky brigádám, školním praxí i vlastnímu zaměstnání. Zkusila jsem si jak hlavní pracovní poměr, tak i vedlejší, zkusila jsem si vnitropodnikové účetnictví i starost o děti. Můj životopis rozhodně není zaměřený jedním směrem. Je to na škodu, či je to výhoda? To teď těžko zjistím. Uvidíme, až skončím školu a půjdu si hledat místo.

víkendová soutěž


Práce až do konce důchodu/života

Až někde na trvalo zakotvím a budu postupovat po kariérním žebříčku stále výš, bude to teprve to pravé štěstí, které hledám a na které se připravuji? Pracovat pro jednu firmu 20–30 let až do důchodu (jestli v té době vůbec nějaký bude), být pokládána za vzorného a loajálního zaměstnance a po všech těch letech si i tykat s generálním ředitelem. Kolik lidí o tom sní... a sním o tom já? Proč zrovna tohle by měl být ideál bezstarostného života po finanční stránce, jak si matka myslí?

Přelétaví učňové

Svým způsobem obdivuji některé své spolužáky ze základky, kteří se vyučili kuchařem či mají výuční list z jiného oboru, a žijí víceméně z hodiny na hodinu. Chvíli dělají v pizzerii, chvíli v restauraci, chvíli mají plány o vlastním podnikání, chvíli jsou bez práce. Přežívají a rozhodně na tom nejsou špatně. Mám pocit, že mají méně stresu a starostí, protože dobrého kuchaře nebo autoklempíře přijmou skoro vždy a skoro všude. Nároky na toto zaměstnání jsou minimální. Požaduje se jen znalost a zkušenost v oboru, kterou už si díky praxím v učňáku nasbírali.

„Milý absolvente, máte pětiletou praxi?“

Pro pracovní trh mi přijdou připravenější vyučení než třeba ti, kdo vystudovali gymnázium a nedostali se na vysokou, nebo ti, co vylezli z obchodní akademie. Já osobně jsem se setkala s nepřekonatelným problémem, když jsem po střední hledala práci jako účetní. Na pracovním úřadě měli sice spousty nabídek na tuto pozici, ale všude chtěli nejméně 5letou praxi, což jsem jako absolvent obchodní akademie rozhodně neměla.

 

Stojím teď těsně před novým obdobím života. Už asi jen rok školy, státnice a hurá do pracovního procesu. Co na mě čeká za dveřmi dospělého života? Vyměním svůj status studenta za status zaměstnance a budu se ohánět, abych si vydělala na jídlo, bydlení… Nebo budu nezaměstnaná a budu doufat, že mě někde vezmou aspoň jako prodavačku? Vidím stejné obavy i U svých spolužáků, kteří raději plánují delší studium, než aby začali tak brzo řešit otázku, kde nabídnou svou pracovní sílu. Snad budeme mít štěstí, snad o nás někdo bude stát…

 

Jak jste si sháněla místo po ukončení školní docházky vy? Máte své zaměstnání získané přes známost, nebo jste prošla výběrovým řízením? Myslíte si, že na pracovním trhu mají větší šanci vysokoškoláci než lidi s výučním listem? A byla byste ochotna se kvůli práci třeba stěhovat nebo odjet do zahraničí?

   
02.11.2007 - Společnost - autor: bezradná Eleonor

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [68] Aelin [*]

    S vysokou školou to je určitě lehčí najít práci, vždyť například učitelka může uklízet, ale uklízečka bez vzdělání učitelkou být nemůže Minule jsem viděla CV slečny, které bylo třicet, skončila druhou VŠ, ale praxi nemá vůbec žádnou, což se mi také zdá dosti zcestné. K čemu je jí titul, když nic neumí a je jí 30?

    superkarma: 0 05.11.2007, 20:37:21
  2. avatar
    [67] Ťapina [*]

    vládík: No, já to nebudu Toho praktikanta vlastně oficiálně nesmím vůbec k ničemu pustit, když neprovozuju oficiálně výuku, takže i když ho samozřejmě nechám asistovat u operací a třeba píchat injekce (což se ale opravdu učí až ve třeťáku), tak musím předstírat, že se tam chodí jen dívat. A za to mu těžko můžu platit.

    superkarma: 0 04.11.2007, 17:09:19
  3. avatar
    [66] vládík [*]

    To jistě, jenomže zkušenosti se nabírají pomaloučku, když zároveň musíš chodit do školy a pak chodit do Tesca, neb z něčeho se žít musí. Třeba je načase, aby někdo ten uzavřený kruh otevřel

    superkarma: 0 04.11.2007, 15:21:00

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [65] Ťapina [*]

    vládík: To je uzavřený kruh, mně taky nikdo nedal Zkušenosti mají samy o sobě cenu

    superkarma: 0 03.11.2007, 16:58:01
  2. avatar
    [64] vládík [*]

    Ťapina: to jsou teda předměty . My se taky dostali k živému člověku až ve třeťáku na propedeutice, do té doby jsme si užili hlavně těch mrtvých . To se těm Tvým nedivím, že musí do Tesca přerovnávat regály, když jim nedáš ani vindru, skrblíku jeden

    superkarma: 0 03.11.2007, 14:23:24
  3. avatar
    [63] Ťapina [*]

    vládík: Ano, kdo chce, vecpe se. Zadarmo je míst dost, ke mně chodí teď už dokonce tři Ale můžou jen když zrovna nerovnají zboží v Tescu

    superkarma: 0 03.11.2007, 10:54:01
  4. avatar
    [62] Ťapina [*]

    vládík: Encyklopedii zemědělství, historii veterinárního vzdělávání v českých zemích, biofyziku, biochemii a takové perly. Samozřejmě anatomii taky, ale k živému zvířeti jsme se dostali poprvé ve třeťáku. Humánní medicína je fakt trošku jinak uspořádaná, už jen v tom, že praktický každý doktor má nějakého asistenta a může to být třeba i student. Většina veterinárních praxí je jako ta moje, je tam jeden doktor a ten zvládá všechno od úklidu po chirurgii, nebo se jich tam střídá víc. A máš pravdu v tom, že se musí chtít na obou stranách. Já nechci placeného asistenta, když ho můžu mít zadarmo, a logicky to tak má většina veterinářů

    superkarma: 0 03.11.2007, 10:51:26
  5. avatar
    [61] SStream [*]

    Já zjistila, že řemeslníky je třeba si vybírat podle již odvedené práce - po známých, po rodině... Hledala jsem dlouho ale jsem maximálně spokojená, i když mě toho čeká ještě hodně (nejsou prachy )

    superkarma: 0 02.11.2007, 19:22:38
  6. avatar
    [60] rek11 [*]

    Kdo hledá najde.Šikovní potažmo chytří lidé ,se vždy vyhoupnou ˇa holt ta počáteční praxe je mizerně placená.Já po škole šla pracovat na shell-za 5300 ale jen diky tomu jsem si po 4 měsících mohla dovolit jit do prace za nastupnich 25 tis

    superkarma: 0 02.11.2007, 18:38:29
  7. avatar
    [59] Meander [*]

    Jediné, co mě potěšilo, byla předpokládaná cena za vymalování. Máme plochu stěn cca půl kilometru čtverečního - a řekli si za to jenom 11 tisíc. To jsem byla v euforii. Ale ještě nevymalovali.

    superkarma: 0 02.11.2007, 17:28:59
  8. avatar
    [58] vládík [*]

    *daisy*: studentů medicíny je taky hafo a ti, kteří opravdu chtějí, se vždycky někam vecpou. Kdo hledá, (většinou) najde

    superkarma: 0 02.11.2007, 17:28:05
  9. avatar
    [57] Dášule [*]

    Mám poslední dobou skutečně štěstí na řemeslníky a služby. Bezvadně vyčištěné koberce, oprava ledničky za polovinu ceny než jsme přepodkládali /a to jsme ji už chtěli vyhodit/ a nejspokojenější jsem byla s firmou, která mi opravovala u babičky komín. Skončili tím, že oškrábali vybourané cihly a poskládali je na stanovené misto, zametli na mokro půdu, schody i dvůr a odmítli svačinu. Proč by neměli být v tomto případě placeni lépe než daňový poradce, který zvoře daňové přiznání?

    superkarma: 0 02.11.2007, 17:26:34
  10. avatar
    [56] *daisy* [*]

    vládík: no,jak rikala Tapina, tak si fakt myslim, ze u vetu to bude hlavne otazka prilezitosti Studentu veteriny je hafo, tech asistentu je asi jen par ve vetsich mestech, tedy velice omezene mnozstvi mist

    superkarma: 0 02.11.2007, 17:25:06
  11. avatar
    [55] Ni-ka [*]

    No už se taky bojím,až se někam půjdu ucházet o to slavné ,,zaměstnání".Schválně píšu zaměstnání,protože i ve znakové řeči to má jiný význam než práce.Berou to tak,že práce je bouchání rukama o sebe a zaměstnání je takové to super a to bych asi chtěla.

    superkarma: 0 02.11.2007, 17:23:20
  12. avatar
    [54] vládík [*]

    Ťapina: měla jsem a mám výhodu, že jsem nastupovala na medicínu jako specializovaná EMG laborantka a protože je nás málo, můžu si vybrat, pro koho budu pracovat a v soukromí je to přece jenom o jiných penězích . A protože mám super šéfovou doktorku, dělám spoustu věcí za ní (pod její kontrolou). Ale protože se neurologii po promoci věnovat nechci, dělám to jen už kvůli penězům (a taky proto, že mě to baví ). Ale spolužáci dělají "asistenty" doktorům, oficiálně třeba na grantech, ale oni je k lecčemu pustí, takže se toho naučí docela dost, chtějí-li. Já teda nevím, co se učíte v prvních ročnících na veterině, ale když tak pozoruju sestřičku u nás, nemám pocit, že by to student nezvládl. Ale je to asi hlavně o dohodě. Když se chce (na obou stranách), všechno jde!

    superkarma: 0 02.11.2007, 17:22:38
  13. avatar
    [52] Meander [*]

    Odemětobě: My budeme potřebovat parkety položit. Neumím si představit, co to bude stát a hlavně, kdo nám to udělá. Neznám jediného podlaháře, co by to uměl.

    superkarma: 0 02.11.2007, 17:05:59
  14. avatar
    [51] Odemětobě [*]

    wich: nevím,kdo jim takového řemeslníka dohodil,protože podlahy se lakují nebo olejují a rozhodně ne štětkou nebo štětcem.To tedy musel být odborník .Schválně by mě zajímalo,na kolik ji přišla renovace 1 m2 parket (u nás by se vešla do 590 Kč/m2.

    superkarma: 0 02.11.2007, 16:58:52
  15. avatar
    [50] Ťapina [*]

    risina: Třeba ve veterině kromě pár velkých nemocnic v republice žádná nekvalifikovaná místa nejsou Dá se chodit očumovat, zadarmo. A to jsem klidně do životopisu napsala, to zas jo, ale není to jaksi přivydělávání při studiu a takový student obvykle kromě toho ještě nějakou brigádu na vydělání peněz potřebuje. Takže na té praxi holt stráví podstatně míň času než někdo, kdo si může přímo v oboru vydělávat.

    superkarma: 0 02.11.2007, 15:32:59
  16. avatar
    [49] Ťapina [*]

    vládík: A jako co pracuješ? Jako doktorka těžko, když ještě nejsi, ne? No a na veterinách jsou většinou jenom doktoři, někde mají asistenty, ale ti zase musí mít střední veterinu, která se nedá nahradit prvními několika ročníky vysoké, tam se učí úplně něco jinýho. My jsme chodili na praxi zadarmo. Ne že by mi to vadilo, teď chodí holky ze školy zadarmo pomáhat mně

    superkarma: 0 02.11.2007, 15:29:14
  17. avatar
    [48] Suzanne [*]

    Já jsem po gymplu nastoupila do lázní prakticky hned, doškolovala jsem se postupně. Pak jsem si udělala VŠ pedagogickou, chvíli pracovala ve školství, pak sekretářku a dnes pracuju v úplně jiném oboru, navíc podnikáme s manželem ve stavebnictví. Takže ještě v osmadvaceti jsem vůbec netušila, kudy moje cesta definitivně povede.
    To první zaměstnání bylo přes známost, to dnešní tvrdě vydřené, ale stejně je to založené na vztazích - osobních i obchodních.
    Na pracovním trhu mají šanci všichni, každý pro svoji pozici, to je logické.
    Kdybych musela, stěhovala bych se, takhle jezdím štreky.

    superkarma: 0 02.11.2007, 14:56:13
  18. avatar
    [47] chesie [*]

    Teda ja sla po nemeckym gymplu na vysku a ve tretaku pred statnicema Bc jsem zacala pracovat na plny uvazek, prosla jsem vyberovym rizenim. Kazdopadne jsem zjistila, ze zalezi na tom, jak je clovek sikovny a jak moc dokaze "prodat sam sebe" - "soft skills" U me hralo i velkou roli to, ze jsem pracovala i pri skole na ruznych brigadach,takze nejake zkusenosti byly...treba o prazkach jsem pracovala jako animatorka 5 mesicu na kypru... Ikdyz nemam vzdelani technickeho smeru, tak kdyz clovek umi dva jazyky, tak je opravdu hodne moznosti :-)

    superkarma: 0 02.11.2007, 14:31:55
  19. avatar
    [46] risina [*]

    tornado-lou: Už to tady jednou bylo - obor je zdravotnictví, a jak student medicíny můžeš začít v nekvalifikovné profesi (třeba ten zřízenec nebo pomocná laborantka) a postupně si zkoušet práce, na které je potřeba nějaká kvalifikace.

    superkarma: 0 02.11.2007, 14:10:48
  20. avatar
    [45] wich [*]

    tornado-lou: Jen jsem hádala, protože si to taky nějak neumím představit. Stejně jako ve vychovatelství a učitelství nelze dělat bez vzdělání. Možná jako pomocník v nějaké neziskovce, což ale obsazují praktikanty ze škol (pracovní síla zadarmo + příplatek od univerzity). Dnes už i vychovatel musí mít VŠ - bez státic z etopedie si to žádný ředitel vůči úřednímu šimlu neriskne

    superkarma: 0 02.11.2007, 14:09:06
  21. avatar
    [43] wich [*]

    Meander: Moje řeč. Šikovné, zodpovědné řemeslníky, kteří navíc neudělají vítr v peněžence, by jeden těžko pohledal . Tchyně teď kompletně rekonstruovala barák, stálo to nekřesťanské peníze, práci několikrát předelávali, protože to řemeslníci zfušovali a jako vrchol všeho si lakýrník podlah otíral štětku o týden vymalovanou zeď, okno a zbytek laku vylil do nového umyvadla za 20 tisíc

    superkarma: 0 02.11.2007, 14:06:33
  22. avatar
    [42] vládík [*]

    tornado-lou: proč by neměl být sanitář v oboru? Vidí a slyší a naučí se možná víc, než z učebnic. No i fiškus může pobírat nějaký ten peníz, třeba za pomoc s grantem

    superkarma: 0 02.11.2007, 14:06:03
  23. [41] tornado-lou [*]

    vládík: bavime se o privydelku pri studiu ve stejnem oboru. jinak jsem samozrejmne taky zadarmo sbirala zkusenosti tu i onde, ale jsou profesi si budu moct vydelavat teprve az dostuduju.

    superkarma: 0 02.11.2007, 14:02:16
  24. [40] tornado-lou [*]

    wich: to mi nepripada zrovna moc v oboru. samozrejmne je to blizsi nez rovnani susenek v obchode, ale stejny je na tom jenom to, ze je to oboji zdravotnictvi

    superkarma: 0 02.11.2007, 13:59:03
  25. avatar
    [39] vládík [*]

    tornado-lou: ale jistěže to jde . A nemusí to být ani placená práce, prostě si vybereš obor, který tě zajímá, domluvíš se tam, kde tě to zajímá a chodíš fiškusovat. Leccos tě naučí, zadarmo, pak nemusí cvičit nového doktora

    superkarma: 0 02.11.2007, 13:56:30
  26. avatar
    [38] wich [*]

    tornado-lou: Třeba "zřízenec" v nemocnici? Nevím, jen hádám...

    superkarma: 0 02.11.2007, 13:53:54
  27. avatar
    [37] Meander [*]

    vládík: My taky rekonstruujeme a někdy se mi z těch cen za práci dělá špatně. Říkám si, že za ty prachy by měli při práci zpívat árie z Rusalky a výsledek pozlatit...

    superkarma: 0 02.11.2007, 13:51:42
  28. [36] tornado-lou [*]

    Aja: nedovedu si dost dobre predstavit napr. studujicicho mediciny, kterak pri studiu pracuje v oboru.

    superkarma: 0 02.11.2007, 13:46:58
  29. avatar
    [35] vládík [*]

    Chlop: já Ti nevím, jestli se těm "manuálům" (bez urážky) míň platí. Teď jsme rekontruovali byt a to byly částky, že . Stejně tak opraváři praček, myček, lednic ... já jim to neberu, jen to cítím jako křivdu, zvlášť po té, co jsem se dozvěděla zhruba výši svého nástupního platu po 6 letech dření na vš. Jinak má souhlasím s mam-čou, sehnat dneska dobrého řemeslníka je um

    superkarma: 0 02.11.2007, 13:45:35
  30. avatar
    [34] Meander [*]

    Chlop: Mně přijdou řemeslníci zatraceně předražení, když vezmu v úvahu, jak dokonale dovedou práci zfušovat...

    superkarma: 0 02.11.2007, 13:42:48

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme