Bulvár

Kamarádka byla na interrupci. Poznala, co je postinterrupční syndrom.......

Má kamarádka Renata byla na interrupci. Bylo jí dvacet jedna let a otcem byl ženatý muž. Spala s ním proto, že ho zkrátka milovala k zbláznění. 

Když se s ním seznámila, tak o jeho manželce nic netušila. Jevil se jako svobodný muž, který s ní trávil spoustu času. Zamilovanost byla oboustranná a při pohledu na ně by jim člověk záviděl. Renata zářila a byla snad poprvé díky nabyté lásce šťastná.

Vztah plynul, trávili spolu hodně času včetně víkendů, a tak uběhlo pár jejich šťastných měsíců.

Pak v příběhu sehrála roli náhoda. Renata potkala svého milého s jinou a on dělal, že ji nevidí. Když na něho začala mávat, vehementně jí posunky naznačil, ať jde dál a nevšímá si ho. Později jí přiznal, že je pět let ženatý a že má dvouletou dceru.

Renata zjistila, že je těhotná. On se k tomu vyjadřoval velmi zmateně a mluvil o velké lásce a také o tom, že se rozhodně rozvádět nehodlá. Ale že Renatu velmi miluje.

Rozhodování o tom, co bude dál, bylo jen na ní. Trvalo jí jen pár dní, než došla k závěru, že interrupce je pro ni jediné řešení. Neměla kde bydlet, byla velmi mladá a bez prostředků. Nejhorší na věci bylo, že byla stále zamilovaná.

 

Po interrupci jsem ji jela vyzvednout do nemocnice. Stála před šedou budovou Vinohradské nemocnice a on ji držel za ruku. Když mne viděli, oběma se očividně ulevilo. Rychle se rozloučili a ona nasedla do mého auta. Vyprávěla mi, že říkal, jak je mu líto, že si to dítě nenechali. Čistě emotivně, jelikož nikdy z jeho strany nepadla zmínka o zabezpečení, přiznání otcovství či jakékoli jiné praktické poznámce k věci.
S odstupem času se zdá, že se rozhodla správně. Co myslíte?

 

Období po interrupci nesla velmi statečně. Je to silná osobnost a je si většinu věcí schopna vysvětlit rozumem. Rozum u ní nad emocemi vítězí. Po této zkušenosti byla snad jen ještě o něco tvrdší sama k sobě i k okolí.

 

Já bych to nezvládla. Na potrat bych nikdy nešla, ale co já vím……….
Spíš jsem měla to štěstí, že jsem ho nikdy podstoupit nemusela. Na rozdíl od Renaty jsem nikdy nevynechala antikoncepci. Možná proto, že by případná interrupce byla pro mne otřesnou zkušeností a postinterrupční syndrom by mne neminul. Zde se používají i výrazy jako „zabití nenarozeného dítěte“ anebo „vražda“. A to jsou pro mé svědomí příliš silné pojmy.

 

A co se o postinterrupčním syndromu můžeme dále dozvědět?

Mnohé ženy si tento problém samy sobě vysvětlují slovy : "Snadnější je zápasit s následky interrupce, než zápasit s životními těžkostmi po narození dítěte". Těhotná žena, která své těhotenství neakceptuje, si často říká: "No a co, možná půjdu na interrupci, a může to vůbec mít za následek nějaké psychické problémy? Lékařské určitě mít nebudu, když půjdu k dobrému odborníkovi. Ale kdybych to dítě porodila například po znásilnění, nebo kdybych porodila nemocné dítě, nebo kdybych porodila desáté dítě, nebo když porodím dítě svobodná - to bych měla takové problémy, že se jim raději vyhnu." A rozhoduje se pro interrupci. 

A jaké jsou symptomy postinterrupčního syndromu?

Z patnácti uvedených symptomů, které uvádějí odborníci  jsem pro vás vybrala následující -

DEPRESE
Deprese je častým příznakem postinterrupčního syndromu. Může způsobit selhání imunity..
VINA
Vina je zkušeností přirozenou a biologickou. Může zabránit opakování tragických událostí a vést ke smíření. Není to milý pocit, ale může být znamením rozvoje člověka.
POSTOJ PŘEHNANÉ PÉČE
Když druhé dítě (předpokládejme, že první bylo odstraněno) onemocní, pociťuje matka přehnanou obavu o jeho zdraví, neboť ví, že již dříve ztratila jednoho potomka. Tvoří se postoj přehnané péče. Dítě takové matky často říká: "Vím, že mě máma miluje, ale já to necítím..."
PSYCHOSOMATICKÉ NEMOCI
Následkem interrupce mohou být ženy postiženy mnoha psychosomatickými nemocemi, jako je anorexie, bulimie, astma, revmatické záněty kloubů. Ve výročí potratu často pociťují (bez organických příčin) bolesti prsů a břicha.
PORUCHY V SEXUÁLNÍ SFÉŘE
Žena mající zkušenost interrupce často přestává (manželsky) žít s otcem dítěte a obviňuje ho. Stejně často upadá do promiskuity - do neuspořádaných náhodných pohlavních vztahů. Podvědomě touží znovu otěhotnět, aby si dalším dítětem nahradila to, které ztratila interrupcí.
ROZPAD SVAZKŮ
Mnoho žen vydíraných partnerem se rozhoduje pro interrupci, aby si partnera udržely. Avšak 80 % svazků se rozpadá jako důsledek interrupce. Pod vlivem biologických impulsů navazuje žena další sexuální svazek, často s mužem, který ji stejně tak nepodpoří.

Názor zkušeného psychologa na tento syndrom

Kvůli snaze o objektivitu uvádím i názor psychologa Henryho Davida, který je konzultant Světové zdravotnické organizace a koordinoval řadu výzkumů v oblasti rodiny a plánovaného rodičovství v mnoha zemích světa.
„Ve skutečnosti nic takového jako postinterrupční syndrom neexistuje. Podle mé zkušenosti většina žen, které podstoupí interrupci, prožívá spíše pocit úlevy. Nejtěžší je pro ženu období rozhodování, v této době skutečně prožívá velký stres. A je jen velmi malé procento žen, které mají po podstoupené interrupci nějaké vážné psychické problémy.
V otázce interrupce se podle mě jedná v první řadě o problém osobního hodnotového systému. Nikdo nemůže přesně vědecky dokázat, kdy život začíná, a já si zcela jednoznačně myslím, že by v prvním trimestru těhotenství měly mít ženy svobodu se rozhodnout, jestli dítě chtějí, nebo ne."

 A ještě zajímavost ohledně ženského podvědomí

Na mezinárodním kongresu na téma "Psychologické následky interrupce", který proběhl před několika lety v Římě byl obrázek od malířky, která podstoupila interrupci . Tento obrázek je pro mnohé zosobněním postinterrupčního syndromu:

  • Portrét ženy z profilu, která v místě, kde se má nalézat mozek, měla namalovanou dělohu a v ní dítě. To dítě bylo rozkouskované, ale bylo možné rozeznat jednotlivé
    části jeho těla.

Máte zkušenost s interrupcí? Jak se postinterrupční syndrom projevil u vás?

 

Zdroje – Psychologie dnes 02/2001, Henry David 
               Sdružení Virtus  (zabývá se morální a etickou výchovou)
odkaz - 
  http://www.virtus.jesenicko.net/hlavni.html

                   
   
26.09.2003 - Společnost - autor: Jindřiška Kleknerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [145] VeronikaKa [*]

    Dobrý den,
    píšu zrovna článek o postinterrupučním syndromu, a tak jsem se chtěla zeptat, jestli by se našla nějaká žena, co si tím prošla (nebo právě prochází) a byla by se mnou ochotná udělat krátký anonymní rozhovot přes email. Myslím, že by to čtenářům pomohlo alespoň trochu pochopit, jak se taková žena cítí. Pište mi prosím na email: rozhovorVK@seznam.cz . Děkuju.

    superkarma: 0 27.02.2009, 18:53:46
  2. avatar
    [144] Suzanne [*]

    mysak: hm..a já znám dvě ženy, které i po dvaceti letech tvrdí, že by neměnily. Byly na interupci. A dokonce i v opici, když dojde na ta nejupřímnější sdělení, jsou přesvědčeny, že udělaly dobře. Souhlasím s nimi - pro ně to byla ta nejlepší varianta.

    superkarma: 0 29.09.2008, 00:08:40
  3. avatar
    [143] mysak [*]

    Je dost smutné, že tady většina lidí dává pohodlnost matky nad život dítěte. Je tolik bezdětných, kteří by si miminko rádi a vzali a dali mu svoji péči. Mám dvě známé, které otěhotněli mladé, obě si dítě nechaly a jsou šťastné a neměnili by. Asi to měli trochu těžší, ale byly statečné a nevzdaly to hned na začátku.

    superkarma: 0 28.09.2008, 23:40:07
  4. avatar
    [142] OlgaMarie [*]

    FAXÍK: Vidíš a mě by právě zajímalo, jak bys ty pocity shrnula do jedné holé věty. Škoda, že s tím nemáš zkušenost. Velká škoda.

    superkarma: 0 28.09.2008, 21:05:29
  5. [141] FAXÍK [*]

    naštěstí nemám s interupcí žádnou zkušenost

    superkarma: 0 28.09.2008, 14:53:58
  6. [140] Leidy [*]

    mám kamarádku která byla na interupci a pak u ní došlo k těm depresím a víčitkám.Naštěstí už to je lepší. Ale měla by každá žena která to podstoupí mít u sebe kamarádku která ji podrží a podpoří....

    superkarma: 0 27.09.2008, 21:15:16
  7. avatar
    [138] Ťapina [*]

    Někdy se těžko hledá jiné řešení. Já si zatím myslím, že bych na interrupci nešla (dneska, v mém věku, v 17ti asi jo), ale člověk nikdy neví, do jaké situace se dostane.

    superkarma: 0 09.12.2003, 22:21:41
  8. avatar
    [136] _Lucky [*]

    Ono s tou antikoncepcí to není vždycky tak skvělé, jak už někteří naznačili. má sklony k depresi, byly by to kruté časy, kdyby na inter. došlo, ale člověk si někdy nevybere a "sytý hladovému nevěří".
    man-mimo: To by ses divil, jak dítě otce vnímá a potřebuje!

    superkarma: 0 30.09.2003, 21:13:58
  9. avatar
    [134] man-mimo [*]

    Střelec: a znáš snad někoho kdo nejezdil?

    superkarma: 0 29.09.2003, 15:17:58
  10. avatar
    [131] man-mimo [*]

    Střelec: hele, obě děti jsem tak první týden koupal jenom já, potom většinou já To jen k té pohodlnosti a strachu z malého tvorečka (ten měla tchýně) Ale to nic nemění na tom, že kdybych se objevil až po roce, tak by to dítěti asi vůbec nevadilo.

    superkarma: 0 29.09.2003, 09:04:33
  11. [126] bábovka [*]

    Rozhodnutí o podstoupení interupce je hrozné. Ale nejhorší jsou jistě výčitky svědomí, nejen v době, kdy se žena pro tuto možnost rozhodne, ale jistě i později.

    superkarma: 0 28.09.2003, 19:16:31

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [123] Efča [*]

    Nikdy jsem díky bohu nemusela takovéto rozhodnutí udělat . Ale musí to být velice těžké Držím palečky všem kterých se to týká

    superkarma: 0 28.09.2003, 16:19:15
  2. avatar
    [120] janinkab [*]

    Kdysi jsem dostala žloutenku typu B/ od mámy, té žloutenku napíchli při operaci srdce/. Tou dobou jsem brala HA už 2 roky a měla jsem stálého partnera. Potom jsem HA brát nemohla. Nedá se říct, že by partner odmítal kondomy, ale prostě s nimy nefungoval. Kdybych tenkrát otěhotněla...Chci tím říct, že každá z nás nejspíš někdy byla blízko takovému rozhodnutí. Neodsuzuju ženy, které zvolí potrat, ale vadí mi, když nám do toho kecaji chlapi. Hlavně ty mizerové z církve. Žádný chlap takovou situaci nikdy neřešil a nejspíš řešit nebude, proto by měli nechat volbu na ženách.

    superkarma: 0 28.09.2003, 13:45:15
  3. avatar
    [119] man-mimo [*]

    Fionna: ale to neznamená, že by kvůli dětem museli manželku odkopnout Někdy si ji nechají až do smrti ....... většinou vlastní

    superkarma: 0 28.09.2003, 11:56:20
  4. avatar
    [117] man-mimo [*]

    Fionna: já se nevyjádřil úplně přesně, a on asi taky ne. Nedá se říct, že by neznamenaly nic. Spíš je to asi tak, že muži nemají těm nemluvným a "nepohybujicím se" dětem co dát. Prostě, děti nějaký čas po narození tátu FYZICKY nepotřebují (a vlastně ani nevnímají). Ale buď klidná, časem pro ně děti začnou znamenat víc, než nějaká manželka

    superkarma: 0 28.09.2003, 11:08:08
  5. avatar
    [115] tvrdaska [*]


    Tento syndrom jsem si prožila před 25 lety a je to má nejhorší vzpomínka v životě,na kterou velmi nerada vzpomínám.

    superkarma: 0 28.09.2003, 00:41:16
  6. avatar
    [112] man-mimo [*]

    Regina: a co jsi chtěla? Aby Ti nařídil, jak se máš zachovat? Asi bych se zachoval stejně. Jen s tím, že bych manželku podpořil, ať už by se rozhodla jak chtěla. (což byl možná i váš případ)
    Jo, holky, pro muže je dítě dítětem až když se narodí. No, spíš o něco déle
    Hmmmm .... teď koukám, že to asi vyznívá trochu jinak, než to myslím Ale co, aspoň si můžete zanadávat

    superkarma: 0 27.09.2003, 21:28:35
  7. avatar
    [111] Landriel [*]

    Kocicka: Já to vím - protože mě naši chtěli.

    superkarma: 0 27.09.2003, 20:30:02
  8. avatar
    [110] Kocicka [*]

    Párkrát jsem již nevěděla zda nebudu muset a vždy jsem se rozhodla, že ne! A takové to odůvodnování...at jdou vsichni k sipku! BUd se chránit kdyz nechci deti a nebo nes....! Vy víte, proč zrovna vy jste se narodili?

    superkarma: 0 27.09.2003, 19:46:28
  9. [108] tventula [*]

    I když jsem měla 2 děti v 19 letech s dvouletým odstupem,jít na potrat mě nenapadlo ani v těch 17 letech.Bylo to sice náročné,ale nikdy jsem nelitovala,že jsem si zkrátila mládí.Budu alespoň mladá babička. Potraty ale neodsuzuji.Každý má právo rozhodnout se sám.

    superkarma: 0 27.09.2003, 18:04:24
  10. avatar
    [107] Sanofi [*]

    Já to nechci v žádným případě zlehčovat,ale moje kamarádka byla na interupci jednou (selhala jí antikoncepce), sama se rozhodla a nikdy nelitovala. Po zákroku řekla,že je ráda, že to má za sebou. Ale nějaký těžký deprese neprožívala.

    superkarma: 0 27.09.2003, 17:37:22
  11. avatar
    [105] kubikm [*]

    Můj názor je, že ta žena, která byla z nějakého důvodu k interupci "dohnána", tak ta prožívá určitě výčitky a smutek. Ta, která se rozhodla dobrovolně, ta už event. toto řešila před. Nemluvím o těch, které to berou jako antikoncepci...
    A úplně nejhůř jsou na to asi ty, kterým to bylo doporučeno ze zdravotních důvodů - kamarádce říkali, jak strašně bude její dítě poškozené, dlouho bojovala, ale nakonec řekla, je to osud a dítě si nechala. Představte si, to dítě je úplně zdravé, žádná chybička a navíc je úžasně nadaný na jazyky i na sport. A podle doktorů ho měla zabít...

    superkarma: 0 27.09.2003, 14:49:27
  12. avatar
    [102] Suzanne [*]

    Andrea:

    superkarma: 0 27.09.2003, 10:26:45
  13. avatar
    [97] Landriel [*]

    Omlouvám se, 2x to být nemělo, nějak mi to zatuhlo.

    superkarma: 0 26.09.2003, 21:05:34
  14. avatar
    [96] Landriel [*]

    Souhlasím s kubikm, opravdu mi připadne, že těch možností je dnes opravdu dostatek.

    superkarma: 0 26.09.2003, 21:03:01
  15. [95] Zuzanicka [*]

    abora: nikdy neříkej nikdy,ale ty pocity "po" nechtěj nikdy zažít

    superkarma: 0 26.09.2003, 20:49:35
  16. [93] zindule [*]

    Nikdy nevím jak bych se v takový situaci zachovala.

    superkarma: 0 26.09.2003, 20:38:14
  17. avatar
    [91] Sanofi [*]

    abora: Nikdy neříkej nikdy....

    superkarma: 0 26.09.2003, 16:39:03
  18. avatar
    [88] kubikm [*]

    V dnešní době by už každá žena měla mít nějký způsob antikoncepce, je mnoho druhů, spoléhat na um muže je opravdu ruská ruleta...
    v případě znásilnění, či "nehody" přeci existuje Postinor, který může předepsat každý dokror, nedávno tu byl článek. Proč tedy čekat pasivně s myšlenkou - mě se to přeci nemohlo stát?
    miniint. by měla být jen cosi velmi výjimečného - i tak můlže dojít ke komplikacím, žloutence apod.
    Prevence, milé dámy a pánové

    superkarma: 0 26.09.2003, 16:02:01
  19. avatar
    [83] marcellina* [*]

    Opravdovy muz: a prave zalezi na tom slovicku MOHOU, coz vyjadruje pravdepodobnost otehotneni . Konecne sme si teda porozumeli? . Jinak myslim,ze neni duvod navazet se slovne do Gryzli-ho, sme tu prece vsichni proto, aby sme se pobavili, ziskali jinej pohled na vec a ne se urazeli...
    Jinak vsem preju krasnej vikenoš a hlavne hodne

    superkarma: 0 26.09.2003, 14:36:48
  20. avatar
    [80] Lucimo [*]

    Mili: Taky ti přijdou všechny jeho přízpěvky tak humorné? A moje šovinistické? Hmmm... Každému co jeho jest...

    superkarma: 0 26.09.2003, 14:04:38
  21. avatar
    [77] marcellina* [*]

    Gryzli: presne tak , opravdovy muz zrejme nepochopil, jak jsem to myslela

    superkarma: 0 26.09.2003, 13:36:41
  22. avatar
    [76] Bella [*]

    Gryzli: Hm. Asi na tom něco bude. Ale to je věc Opravdovýho muže. Třeba o tom jeho partnerka ví víc Jinak souhlasím, ty potvory jsou nevyzpytatelný. Některý utíkají ještě dřív, než je zdrávo a pak

    superkarma: 0 26.09.2003, 13:36:28
  23. avatar
    [74] marcellina* [*]

    Opravdovy muz: no prave ze jsou! a vychazeji z muzskeho tela jeste driv, nez vypukne vyvrcholeni tuduz samotna ejalukace! Takze zenu muzes oplodnit jeste driv, nez sam vlastne ejalujujes, pac v semenne tekutine uz semeno je...
    Ale no nic, kliedo si to delej jak chces a jak ti to vyhovuje

    superkarma: 0 26.09.2003, 13:25:13
  24. avatar
    [72] Bella [*]

    Gryzli: To jsi asi nepochopil. Proč zkouška otcovství? Opravdový muž říkal, že za dvacet let ještě neselhal. Tak třeba za dvacet tři let selže, no. To sand bude jasný, kdo je otcem, ne? A svatý duch to být nemusí.

    superkarma: 0 26.09.2003, 13:11:08
  25. avatar
    [65] marcellina* [*]

    opravdovy muz, Fionna: no ja tomu proste neverim, semenna tekutina je vypoustena jeste driv, nez je samotna ejakulace. Ja radeji budu spolehat na HA a ne prerusovane soulozit. Ostatne znam par deticek, co takto vzesly

    superkarma: 0 26.09.2003, 12:38:23
  26. avatar
    [64] Bella [*]

    Opravdový muž: Počkej až to přijde. Jednou selže všechno...

    superkarma: 0 26.09.2003, 12:25:05
  27. avatar
    [60] marcellina* [*]

    opravdovy muz: nejak jsem nepochopila, co si tim chtel rict? Prerusovana souloz rozhodne neni spravna antikoncepcni metoda

    superkarma: 0 26.09.2003, 12:12:05
  28. avatar
    [59] Acinka [*]

    Taky mám to štěstí, že sem nic takového podstoupit nemusela. A nikomu to nepřeju. Být na Renatině místě, rozhodnu se stejně. Je mi 22 let a dítě ještě nechci, je brzo a necítím se na to být matkou. Ale kdyby se stalo, že otěhotním, nechala bych si to. Mám stálého přítele, bydlíme spolu a stálý příjem je, takže není co řešit.
    Mám kamarádku, co byla na interupci 3x za svůj život. Je to strašné. Žije se svým přítelem 10 let, ale on to nechce. Teď je jí 29 a otěhotnět jí nejde. Tak jí držím palečky, aby se jí to podařilo

    superkarma: 0 26.09.2003, 11:59:03
  29. avatar
    [58] Lucimo [*]

    opravdový muž: Co tě zahřeje u srdce, to že máš větší množství ejakulátu, nebo to, že máš tak nezodpovědné partnerky, které ti dovolí sex bez kondomu?
    Dýchnul na mně šovinismus a ješitnost...

    superkarma: 0 26.09.2003, 11:51:07
  30. avatar
    [57] femme [*]

    Já jsem byla na potratu 2x (v obou případech zklamala DANA), po druhém se mi ještě narodila po pár letech . A ani po jednom potratu jsem neměla žádné deprese, myslím si, že se tím ženy většinou jen straší

    superkarma: 0 26.09.2003, 11:43:57

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme