Domácnost

Kam zajít s dětmi?


Viděla jste někdy na dveřích kavárny či restaurace nálepku s nápisem „Místo přátelské rodině“? Víte, co to znamená? Dobrovolníci v uplynulém roce zmapovali a označili samolepkou a certifikátem místa na území Prahy, která jsou svým vybavením a zaměřením vhodná pro rodiny s dětmi.

 

Někdy jsou kočárky stále ještě problém. Kličkujete mezi výmoly na chodníku, taháte kočárek do schodů a nakonec stejně zjistíte, že chcete-li si v obchodě nakoupit, musíte nechat stát kočárek přede dveřmi. Jsou ovšem i místa, kde jsou rodiny s dětmi (i kočárky) vítanými hosty. Službu pro vás v podobě mapování těchto míst provádí dobrovolníci Gender Studies i samotní Pražané, kteří zasílali tipy na přátelská místa. Včera bylo mapování pražských ukončeno a nyní si dobrovolníci vezmou pod lupu další z českých měst.

 

Restaurace, kavárny, cukrárny a další občerstvovací zařízení, ale i obchody a úřady byly vybírány podle přísných kritérií. Jak by tedy místo přátelské rodině mělo vypadat? Občerstvovací zařízení by vám měla především nabídnout nekuřácké prostory. Obsluhovat vás bude příjemný personál, který vás i děti radostně uvítá a případně pomůže s kočárkem, kterým můžete mít i uvnitř. Dostat na místo kočárek by samozřejmě neměl být problém díky bezbariérovému přístupu.

 

Vybavení rodinné restaurace by mělo být přizpůsobeno dětem. Mnoho restaurací a kaváren se už vybavilo dětským koutkem. Na záchodech by neměl chybět přebalovaní pult. Pro pohodlí dětí při jídle je potřeba mít k dispozici stoličku pro děti, pokud možno také dětské nádobí a příbory. Jídelní lístky by vám měly dát možnost výběru z dětských menu. Některá přátelská místa nabízejí nejen menší porce, ale také jídla upravená speciálně pro děti, která obsahují méně solí a nejsou kořeněná.

Ostatním zařízením, jako jsou obchody, úřady, sportovní zařízení a lékařské ordinace, by neměl chybět bezbariérový vchod, možnost vstupu s kočárkem, dětský koutek a možnost přednostního vyřízení pro rodiče s dětmi.

 

Mezi pražská místa přátelská rodině byl zařazen například obchodní dům Kotva, který rodičům nabízí přebalovaní místnost a dětský koutek se skluzavkou. Pití zakoupené ve vedlejší kavárně si můžete do dětského koutku donést. Oceněn byl díky svému dětskému koutku i Magistrát hlavního města Prahy.


Máte-li výtvarně založené děti, navštivte pizzerii Gusto. Děti si mohou pohrát ve velkém dětském koutku, malovat na tabuli, a dokonce i na zeď. Nebo zajděte do Maluj! Creative café. V nekuřáckém prostředí děti malují na keramiku a sklo, batikují trička nebo látky a skládají mozaiky. Výtvarnické potřeby máte k dispozici a používané barvy jsou zdravotně nezávadné.

S malými sportovci zase můžete navštívit Fitness BBC. Zdejší dětský koutek zajišťuje hlídání pro děti od tří do dvanácti let. Menší děti musí mít doprovod. Vybít energii můžou vaše ratolesti v dětské posilovně s řadou stojů a trampolín. Koutek je bohužel k dispozici jen členům klubu.

Babyland UNO je venkovní areál dětských her s možností občerstvení. Děti mohou využívat houpačky, klouzačky, pískoviště, velký dřevěný hrad a tobogán.

Další seznam míst, kde se s dětmi dobře najíte, nakoupíte nebo posedíte u šálku kávy, a informace, kam zasílat tipy z vašeho města, naleznete zde.

 

Myslíte, že i dnes je problém dostat se někam s kočárkem? Znáte nějaké dobré místo, kam se dá s dětmi zajít? Jak jsou vstřícní k dětem a maminkám s kočárky zařízení u vás?

   
20.06.2008 - Dům a byt - autor: Eva Soukupová

Komentáře:

  1. avatar
    [29] Ťapina [*]

    Vivian: Ty bereš nějaký antiprolaktiny, že seš furt taková normální, nebo to fakt jde?

    superkarma: 0 20.06.2008, 18:47:00
  2. avatar
    [28] Qwendola [*]

    Meander: já bych také věděla...Ale prý na to dřív, nebo později stejně přijdou.

    superkarma: 0 20.06.2008, 18:07:13
  3. avatar
    [27] Meander [*]

    Já bych věděla...

    superkarma: 0 20.06.2008, 17:51:15
  4. avatar
    [26] Vivian [*]

    Do restaurace začnu brát dítě, teprve až bude dost staré na to, aby bylo schopné se začít učit stolovat, eventuelně si zajdu do restaurace, až bude možné dítě někomu strčit na hlídání Nejsem z těch, kteří vezmou do restaurace mrňouse, který se tam pak nudí nebo řádí mezi stoly...

    superkarma: 0 20.06.2008, 17:11:18
  5. avatar
    [25] verkaH [*]

    Já jsem ráda za každou restauraci, kavárnu.... , která má dětský koutek, protože ve městě nemáme žádné pořádné dětské hřiště( jak pro malé, tak pro náctileté), jen chátrající torza těch starých nevyhovujících. A město nám už 6 let tvrdí , že nejsou peníze a navíc to není priorita města a mimimálně 5 let ještě nebude. Proto držím všem soukromím nadšencům a příznivcům dětí palce.....

    superkarma: 0 20.06.2008, 16:50:45
  6. avatar
    [24] Qwendola [*]

    Jeremi: Mně právě i vlastní hlučné děti. Nám to docela šlo v IKEA odpoledne. A pak nějaká pěkná, prostorná zahradní restaurace a utahané nacpané děti, kteé usnou v kočárku. A nejraději si zajistím hlídání a jdeme sami. Už se nám to povedlo 3x heč. Holkám je 16 měsíců

    superkarma: 0 20.06.2008, 16:19:51
  7. avatar
    [23] Jeremi [*]

    Qwendola: Nejsem. Cizí hlučné spratečky taky nesnáším. Mám ráda dobré jídlo a když si ho chci vychutnat, tak se opředu snažím minimalizovat stresující faktory. A jak mám děti deset let od sebe, tak už mám i docela slušnou praxi. Chce to nepodcenit:
    1. Výběr restaurace - v klidném prostedí bude i dítě klidnější.
    2. Výběr času - odpočaté a najezené dítě bude líp naložené. Většinou vyrážíme po odpoledním spánku (máte snad někdo něco proti obědu ve tři? ). Zároveň je v tomhle čase v restauraci míň lidí, na jídlo se pak čeká kratší dobu...
    3. Vlastní zdroje zábavy a poučení. Malá hračka, malý blok a pastelky, knížka nebo obrázkový časopis se mi holt do kabelky vejít musej.

    superkarma: 0 20.06.2008, 16:13:54
  8. avatar
    [22] Qwendola [*]

    Jeremi: Ty musíš být

    superkarma: 0 20.06.2008, 15:51:45
  9. avatar
    [21] wich [*]

    Jeremi:

    superkarma: 0 20.06.2008, 15:51:16
  10. avatar
    [20] Qwendola [*]

    1.
    2. Snad někam do hlubokého lesa - to jsem chtěla už dnes udělat
    3. Snažím se nikde příliš neotravovat, taky jsem to nesnášela než jsem si pořídila.

    superkarma: 0 20.06.2008, 15:46:53
  11. avatar
    [19] Jeremi [*]

    wich: Jsou věci, které dětem to čekání můžou zpříjemnit a zjednodušit. Dětský jídelní lístek s fotkama jídel umožní svobodně si vybrat i předškolákovi, co ještě neumí číst (a zmenší se riziko, že bude prudit a kňourat, ať mu to rodiče přečtou). Papír a pastelky ho taky na chvíli zabaví (pro syna jsem nosila vlastní, pro dceru už nosím jen ořezávátko - pastelky má téměř každá hospoda, ale vždycky jsou polámané). Další chvíli klidu může přidat stavebnice nebo puzzle v dětském koutku...

    superkarma: 0 20.06.2008, 15:40:45
  12. avatar
    [18] wich [*]

    Jeremi: Tak to jsi skvělá návštěvnice a přesně proti takovým nemůžu nic říct.

    Ono se řekne, čekání na jídlo je někdy dlouhé, děti se nudí, ale nezapomeňme na to, že i čekat se děti musí naučit. Nic nebude hned ani v restauraci ani v životě.

    superkarma: 0 20.06.2008, 15:23:30
  13. avatar
    [17] wich [*]

    Zdendula: Bohužel .

    petrolejkaa: Ano.

    superkarma: 0 20.06.2008, 15:20:58
  14. avatar
    [16] Jeremi [*]

    wich: Tak zrovna s tímhle heslem se zcela ztotožňuju. A věř tomu, že mám spoustu vychytávek na to, jak navštívit restauraci tak, aby ostatní hosté nebyli přítomností mých dětí omezeni.

    Kassy: Ale jenom proto, že někteří rodiče nechají děti v koutku naprosto nekontrolovatelně řádit, přece nezavrhneme restaurace s dětským koutkem jako třídu.

    superkarma: 0 20.06.2008, 15:01:00
  15. [15] petrolejkaa [*]

    Problém není v dětském koutku, ale v tom, že mnoho rodičů chování svých dětí neomezuje. Ne jen v restauraci, všude. Jen, aby se nenarušil zdravý vývoj jejich osobnosti.

    to wich : Fakt to psisko pije Evian ?

    superkarma: 0 20.06.2008, 14:19:15
  16. avatar
    [14] Zdendula [*]

    Jeremi: možná by u u nápisu přátelská rodině měl být dovětek pro rodiny které děti vychovávají - pak by es předešlo pobíhajícím a řvoucím dětem v restauracích.

    wich: naprostý souhlas, jen u nás v Čechách si každý vysvětluje slovo svoboda a demokracie jinak, bohužel.

    superkarma: 0 20.06.2008, 13:58:51
  17. avatar
    [13] wich [*]

    Jeremi: To právo určitě mají, ale zároveň s ohledem na ostatní strávníky a zodpovědností za projevy svých dětí. Ale to je tak ve všem.
    "Svoboda má končí tam, kde zasahuje do svobody druhého". G. Marcelo.

    superkarma: 0 20.06.2008, 12:53:48
  18. avatar
    [12] Kassy [*]

    Jeremi: Je znát, že jsou to Švédi, no. A k tomu druhému: to sice ano, ale taky si myslím, že děti je třeba vychovávat a součástí výchovy je i dodržování zásad slušného chování a společenských pravidel. Ať je restaurace k rodině jakkoli přátelská a maminka si jakkoli potřebuje odpočinout, i tak by měla spíš dětem vysvětlit a názorně předvést, že v restauraci se sedí u stolu, v klidu konzumuje jídlo a vede konverzace se spolustolujícími než je odložit do dětského koutku nebo je dokonce nechat pobíhat po místnosti. Takové "koutkové" děti se pak totiž chovají stejně i v pozdějším věku a pohled na dítko školou povinné nebo dokonce puberťáka, který se chová, jako by mu restaurace patřila a absolutně nebere ohledy na ostatní hosty, už není tak roztomilý.

    superkarma: 0 20.06.2008, 11:27:21
  19. avatar
    [11] Ťapina [*]

    O takových místech je dobré vědět a pak se jim vyhýbat

    superkarma: 0 20.06.2008, 11:21:37
  20. avatar
    [10] Jeremi [*]

    Kassy: Ikea byla v tomhle napřed už před 11 lety, kdy byl mimino můj starší syn.

    superkarma: 0 20.06.2008, 10:57:31
  21. avatar
    [9] Jeremi [*]

    wich: Já myslím, že taky záleží na typu restaurace. Malé dítě bych nebrala do podniku, kde si zamilovaní ve světle svic hodlají hledět hluboko do očí. Ale pokud se nějaká restaurace vyprofiluje opravdu jako rodinná a bude mít převážnou části klientely mezi rodinami s dětmi, tak proč ne? I lidi s dětma chtějí jíst a i matky od malých dětí občas chtějí mít klid od vaření.

    superkarma: 0 20.06.2008, 10:56:18
  22. avatar
    [8] Kassy [*]

    Kassy: Fuj! MĚ potěšila, samozřejmě.

    superkarma: 0 20.06.2008, 10:41:44
  23. avatar
    [7] Kassy [*]

    Olka: Pokud "částečně nekuřácká restaurace" znamená, že má stavebně oddělenou nekuřáckou část, do které se dá dostat bez průchodu přes část kuřáckou, nevidím v tom problém Když nedýchám stejný vzduch, je mi šumák, jestli se v protější místnosti kouří.

    Mně před časem velice potěšila Ikea, když jsem zjistila, že tam mají přebalovací pult i na pánských záchodech. To se moc často nevidí, většina míst "přátelských rodině" je spíš přátelská matkám s dětmi.

    superkarma: 0 20.06.2008, 10:40:41
  24. avatar
    [6] Evikus [*]

    wich: Souhlasím s tím, že pokud se dítě neumí v restaraci chovat, tak ho tam nebudu brát

    superkarma: 0 20.06.2008, 10:30:00
  25. avatar
    [5] wich [*]

    Jinak si myslím, že toto téma je už poměrně otřepané a každý už si o něm myslí a řekl své. Ale opakování je asi matkou moudrosti

    superkarma: 0 20.06.2008, 10:16:27
  26. avatar
    [4] wich [*]

    Podle MÉHO OSOBNÍHO názoru jsou dětské koutky v restauracích pouze zdrojem rozjívení dítěte . Když mne jako dítě rodiče brávali do restaurace, bylo to výjimečně a vždy jsem za to byla ráda. Těšila jsem se, až číšník přinese oběd, seděla jsem jak pěna a vážila si, že můžu být mezi velkými. Pokud se děti neumějí chovat a neudrží se, měli by je rodiče brát do restaurací, až tomu budou schopné.

    Onehdá se nám stalo, že jsme s kamarádem a jeho ženou šli do hezké kavárny, kam nás nechtěli pustit s jejich malinkou spící čivavou v tašce a vysvětlovala nám to servírka, od které člověk dostane muňky dřív, než mu přinese kafe (jedna z těch, co jezdí dělat "modeling" do Itálie ) za šíleného kraválu, který byla schopna udělat jedna holčička, pobíhající mezi stoly, vrážející ostatních hostů, kterým to taky nebylo jedno Oproti tomu je spící fenečka, která žije v čistotě, pije Evian a venčit ji jezdí do Beskyd, úplná selanka No šli jsme jinam, kde nám profi číšník přinesl pro pejska misku s vodou

    superkarma: 0 20.06.2008, 10:15:39
  27. avatar
    [3] eatbeatle [*]

    Díky,to jsem potřebovala vědět.

    superkarma: 0 20.06.2008, 10:07:19
  28. avatar
    [2] Olka [*]

    Považuji za chvályhodné, že se dá leckam dostat s kočárkem a jsou tam přebalovací pulty, i když už je mi to nějakých 7 let osobně úplně jedno. Mnohem víc bych uvítala opravdu nekuřácké restaurace, jak tak koukám, u těch "rodinných" je podmínkou "alespoň částečně skutečně nekuřácké prostředí", což není to, co hledám; pokud se tam jen částečně nekouří, tak to podle mého znamená, že se tam kouří. Kam se dá zajít bez dětí nebo i s dětmi libovolného věku, třeba s těmi mými? Podle tohoto se mi zdá, že dětem do kočárku by se mělo "alespoň částečně" nekouřit, ale u dětí nad 2 roky už se může hulit v pohodě, těm to přece nemůže vadit.

    superkarma: 0 20.06.2008, 09:50:06
  29. avatar
    [1] tyrkys [*]

    Mě spíš dostává, jak často vidím malé děti v kuřácké části restaurace, kam chodím na oběd. Navíc, když tahle restaurace má oddělenou nekuřáckou část. Jeden z mých nejhorších zážitků byl oběd, prokládaný velmi hlasitými zvuky dětské hračky . Bylo to srovnatelně šílené, jako oběd za účasti britských pivních turistů .

    superkarma: 0 20.06.2008, 01:24:42

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme