Zdraví

Kam se poděla ptačí chřipka?


Ústav organické chemie a biochemie Akademie věd do americké farmaceutické firmy Gilead Sciences odeslal k testům vzorky svých nových chemikálií, které vypadají velmi nadějně. Že by se zase jednou ukázalo, že i v Česku jsme s to vyvinout špičkové léky?

Pondělní Mladá fronta Dnes informovala o tom, že výsledky našeho Ústavu jsou více než nadějné. Jeho ředitel Zdeněk Havlas dokonce pro deník prohlásil: „Hovořil jsem s viceprezidentem Gilead Sciences Johnem Milliganem, podle něhož je jedna z našich látek velmi aktivní proti ptačí chřipce. I všechny dosavadní analýzy zatím potvrzují, že z toho něco bude.“

Havlas pak promlouvá o tom, že se vědci snaží rozklíčovat problematiku virů RNA, které se chovají jinak než klasické viry (rozdíl je v uchovávání genetické informace). Podle něj stačí nabourat se do jednoho viru, aby pak bylo možné zneškodnit všechny a tím snížit riziko všemožných chřipkových onemocnění.

Preparát by měl být k dispozici do pěti let, píše MfD. Za oběť si zatím záhadná choroba vybrala na celém světě 136 obětí (tvrdí to alespoň Světová zdravotnická organizace - WHO). Virus s označením H5N1 se prozatím vyskytl ve více než padesáti zemích světa, Česká republika byla mezi nimi.

Všichni si zajisté dobře pamatujeme poněkud horečné počínání během letošní zimy, kdy se první případ vyskytl u zámku Hluboká. Tamní obyvatelstvo si pak mohlo vyzkoušet, jaké to je bydlet v kontaminované zóně – karanténa byla přísná. Zřejmě pomohla, protože na člověka se chřipka u nás nepřenesla – pouze v Bruselu měli jednoho nemocného, ale ten si chorobu přivezl z Asie.

Je pravda, že reakce byly poněkud hysterické, někdy možná nadbytečné, ale kdo ví, co všechno by se mohlo stát? Účinné léky nejsou, pandemie možná skutečně byla za dveřmi! Ale třeba také nebyla.

Když nahlédnete do starých kronik, tu a tam najdete zmínku, že v tom a tom městě z ničeho nic vychcípali všichni psi. Nebo kočky. Pravda, morové rány se proháněly Evropou tam a zase zpět, ty byly způsobeny nedostatkem hygieny. Jak ale můžeme vědět, že podobných ptačích chřipek nebyly v dějinách desítky?

Možnost pozorovat epidemie a choroby, o kterých nikdy nikdo neslyšel, máme až posledního zanedbatelného půlstoletí. Tajemných nemocí ale určitě bylo daleko více, než si vůbec dokážeme představit. Příroda je vymyslela, příroda si s nimi vždy poradila (pokud je neroznášel dál a dál ten největší omyl, který se jí kdy podařil – člověk).

Chřipka u nás v zimě zabila několik labutí a ztratila se. Možná někde číhá, aby mohla zútočit s větší silou, já si ale myslím, že více bychom se měli bát povodní. Ptačí chřipka zkrátka odešla a já bych ji nepřivolával.

   
15.08.2006 - Zdraví - autor: Richard Klíčník

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [60] Amálie [*]

    Ťapina: má

    superkarma: 0 16.08.2006, 11:28:28
  2. [59] lvicem [*]

    snad se už nevrátí

    superkarma: 0 15.08.2006, 21:23:27
  3. avatar
    [58] Stana55 [*]

    Je dobře že je pryč.

    superkarma: 0 15.08.2006, 21:08:09
  4. [57] vodena [*]

    to je dobře že už není

    superkarma: 0 15.08.2006, 18:02:39
  5. avatar
    [56] Kikinka001 [*]

    superkarma: 0 15.08.2006, 16:53:46
  6. avatar
    [55] Fallbala [*]

    jo jo, jen ji nepřivolat

    superkarma: 0 15.08.2006, 16:15:51
  7. avatar
    [54] Salyna [*]

    superkarma: 0 15.08.2006, 16:11:17
  8. avatar
    [53] Kachnička81 [*]

    Ťapina: Jájja: to jsem se tady po dlouhý době pobavila

    superkarma: 0 15.08.2006, 15:45:58
  9. avatar
    [52] fructia [*]

    Potvrzuji, že jsem nějaká opatření v ČB nezaregistrovala, i když určené místo spadalo do rizikového pásma.

    superkarma: 0 15.08.2006, 15:45:38
  10. avatar
    [51] Jájja [*]

    Ťapina: no jo, ale takový člověk by se měl nechat vyšetřit i na psychiatrii . I když kamarádka vyprávěla, že jim do ordinace přivezli mrtvého potkana, kterého utopili majitelé při koupání a snažili se mu dávat umělé dýchání brčkem. A chtěli ať jim ho oživí.

    superkarma: 0 15.08.2006, 15:37:54
  11. avatar
    [50] Ťapina [*]

    Jájja: V Německu údajně jedna dáma dávala umělé dýchání holubovi. Než zjistila, že už to nemá cenu a běžela se nechat vyšetřit na ptačí chřipku

    superkarma: 0 15.08.2006, 15:34:55
  12. avatar
    [49] Jájja [*]

    sabi7: to se víc bojím žloutenky, AIDS, leukémie, roztroušené skerózy, přecházení chodníku...

    superkarma: 0 15.08.2006, 15:33:20
  13. avatar
    [48] Jájja [*]

    jak by se, probůh, u nás mohla přenést ptačí chřipka na člověka? To se snad někdo oňuchává s chcíplýma labutěma?

    superkarma: 0 15.08.2006, 15:26:50
  14. avatar
    [47] Kachnička81 [*]

    Ťapina: Můj názor je, že média to zbytečně moc rozmazávají a ví moc dobře proč.

    superkarma: 0 15.08.2006, 15:15:14
  15. [46] tornado-lou [*]

    gwen: ale jeho vyzkum financovali amici. tudiz je nesmysl, aby se s nim chlubili cesi, protoze kdyby byl zavisly jen na ceskych penezich tak neudela nic.

    superkarma: 0 15.08.2006, 15:01:52
  16. avatar
    [45] Ťapina [*]

    *Freyja*: Nejsou to mediální bludy, jen je to médii a následně lidmi nepochopený problém. Nikdo se nebojí toho, že se slintavka a kulhavka přenese na lidi a způsobí epidemii. Ten strach a ta úzkostná opatření jsou z toho, že když propukne tahle nemoc u hospodářských zvířat naplno, způsobí takové ekonomické ztráty, že vybití postižených chovů jsou proti tomu skutečně úsporná opatření.

    superkarma: 0 15.08.2006, 14:29:22
  17. avatar
    [44] Kachnička81 [*]

    Vivian: jo, jo přesně tak, ještě slintavka a kulhavka viď. Máš pravdu, jsou to jen mediální bludy

    superkarma: 0 15.08.2006, 14:10:53
  18. avatar
    [43] LudPa [*]

    Českým vědcům Ptačí chřipka,ať zůstane schovaná.

    superkarma: 0 15.08.2006, 14:03:57
  19. [42] Olca [*]

    no, uvidíme

    superkarma: 0 15.08.2006, 13:52:27

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [41] gwen [*]

    tornado-lou: No, například špičkový, celosvětově nejznámější český vědec Rndr. Antonín Holý, studoval pouze na českých univerzitách.

    superkarma: 0 15.08.2006, 13:00:46
  2. avatar
    [40] Ťapina [*]

    Amálie: Má babička slepice? Ta karanténa se samozřejmě netýkala lidí. Stejně jako se celé obavy z ptačí chřipky až tak netýkají lidí.

    superkarma: 0 15.08.2006, 12:58:24
  3. [39] sabi7 [*]

    Nemám z ptačí chřipky vůbec dobrý pocit.

    superkarma: 0 15.08.2006, 12:46:19
  4. avatar
    [38] monca13 [*]

    naši vědci jsou špičkoví, jen kdyby si to taky uvědomili politikové

    superkarma: 0 15.08.2006, 12:26:50
  5. avatar
    [37] Aja [*]

    tornado-lou: Nemáš tak docela pravdu

    superkarma: 0 15.08.2006, 12:20:15
  6. avatar
    [36] Amálie [*]

    Všichni si zajisté dobře pamatujeme poněkud horečné počínání během letošní zimy, kdy se první případ vyskytl u zámku Hluboká. Tamní obyvatelstvo si pak mohlo vyzkoušet, jaké to je bydlet v kontaminované zóně – karanténa byla přísná.

    Moje babička žije v pásmu, které bylo "nejhlídanější". Já žiju v ČB, v části též "nejpřísněji hlídané", 400m od mého domu se našla další labuď. Ovšem kdo tady byl či žije, potvrdí, že hovořit o přísné karanténě je fakt neskutečný blud

    superkarma: 0 15.08.2006, 12:18:23
  7. avatar
    [34] Vivian [*]

    Ptačí chřipka je přesně tam, kde je dneska SARS, nemoc šílených krav a podobné choroby Jsem zvědavá, jaká nemoc rozpoutá medální hysterii příště.

    superkarma: 0 15.08.2006, 12:17:18
  8. [33] MartinaC [*]

    doufam ze ji nedostanu

    superkarma: 0 15.08.2006, 11:35:37
  9. [32] Lidka110 [*]

    ja se ptačí chřipky nebojím

    superkarma: 0 15.08.2006, 11:14:15
  10. [31] tornado-lou [*]

    Leandre: prave proto ze ve vyzkumech jsou mezinarodni penize a mezinarodni tymy lidi, tak si myslim ze je nesmysl namlouvat si ze to byly "zlaty cesky rucicky a hlavicky"

    superkarma: 0 15.08.2006, 10:52:28
  11. [28] tornado-lou [*]

    Markýza: nebylo to o americe. bylo to o tom, ze je nesmysl obdivovat "cesky" vyzkum, ktery neni za ceske penize a vedci se to co umi nenaucili na nasich univerzitach. a ver mi ze o financovani vyzkumu v cr cosi vim.

    superkarma: 0 15.08.2006, 10:35:35
  12. avatar
    [27] myšule [*]

    my máme chovný holubi a taky mám strach že je ticho po pěšině ale snad to bude v pohodě

    superkarma: 0 15.08.2006, 10:17:48
  13. avatar
    [26] Midsummer [*]

    Markýza:

    superkarma: 0 15.08.2006, 10:15:40
  14. avatar
    [25] Markýza [*]

    tornado-lou: abyses z té ameriky nekokakinkala

    superkarma: 0 15.08.2006, 10:12:56
  15. avatar
    [24] Aja [*]

    Nebyla tu už ta první část článku jednou? Nebo je to ČTK doplněné úvahami...?

    superkarma: 0 15.08.2006, 10:07:27
  16. avatar
    [22] Kekka [*]

    No já bych ji nepodceňovala.

    superkarma: 0 15.08.2006, 09:47:23
  17. avatar
    [20] xjannickax [*]

    ještě že je pryč..

    superkarma: 0 15.08.2006, 09:13:51
  18. [19] tornado-lou [*]

    arna2005: svet vubec netusi ze je nejak ceska republika. lek nebo cokoliv se tu vymysli povazuji za americky vynalez, a svym zpusobem maji pravdu, protoze je vynalezenej za americky prachy (nebo za prachy eu nebo za prachy nejake nadnarodni spolecnosti) ceske hlavicky by za ceske penize nikdy na nic neprisly. jo a ty skutecne dobre ceske hlavicky vetsinou studovaly na zahranicnich univerzitach

    superkarma: 0 15.08.2006, 09:07:34
  19. avatar
    [18] edith1975 [*]

    Ztratila se a to je dobře. Horší bude, až se zas najde

    superkarma: 0 15.08.2006, 09:05:02
  20. avatar
    [16] Beruška1 [*]

    Midsummer: Omluva - zkomolila jsem ti jméno

    superkarma: 0 15.08.2006, 08:37:45
  21. avatar
    [15] Beruška1 [*]

    Midsumemer: Souhlas

    superkarma: 0 15.08.2006, 08:37:08
  22. avatar
    [14] Midsummer [*]

    ... odešla za šílenýma krávama

    superkarma: 0 15.08.2006, 08:18:00
  23. avatar
    [12] Zzuzzka [*]

    Nyotaimori:

    superkarma: 0 15.08.2006, 08:16:00
  24. avatar
    [11] Zzuzzka [*]

    Jsem ráda, že u nás tato nemoc nepropukla nějak ve velkým

    superkarma: 0 15.08.2006, 08:15:20
  25. avatar
    [10] ALUDNEV [*]

    Myslím si že to příjde až zase ptáci přiletí z teplých krajin.

    superkarma: 0 15.08.2006, 08:12:11
  26. avatar
    [9] Kofola [*]

    Naprostý souhlas s arnou2005.U nás je spousta chytrých hlaviček, ale nejpíš chybí peníze pro výzkumy a zjištění, že tito lidé stojí za to

    superkarma: 0 15.08.2006, 07:39:30
  27. avatar
    [7] Štěpka [*]

    U nás byla na jaře ochranná zona, slepičky jsme museli zavřít, ale jak skončila karanténa, zas běhaj venku. Tak si myslím, že se ztratila jak zmizely labutě.

    superkarma: 0 15.08.2006, 07:22:09
  28. avatar
    [4] sevenofnine [*]

    Zase zbytečný poplach

    superkarma: 0 15.08.2006, 06:51:48
  29. [3] kornoutek [*]

    jo to je pravda, to jen dnešní novináři nemají o čem psát, tak blbnou hlavy lidem

    superkarma: 0 15.08.2006, 06:35:04
  30. avatar
    [2] bonda [*]

    Stejně je to prý normální slepičí mor, který zažili naši rodiče i dědové, ale nikdo z toho tenkrát nedělal hysterické předpovědi.

    superkarma: 0 15.08.2006, 01:27:28

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme