Že by opět platilo známé rčení: Co je dovoleno bohovi, není dovoleno volovi?

Výtvarník a známý autor happeningů David Černý, který za hranicemi České republiky způsobil svou plastikou Entropa a jejími smyšlenými tvůrci takový rozruch, se teď zlobí kvůli fiktivnímu rozhovoru v sobotní příloze Mladé fronty Dnes (MfD).

Černý se domnívá, že noviny na rozdíl od umělců takto postupovat nemohou. Podle šéfredaktora listu Roberta Čásenského však chtěla redakce jen vyzkoušet, jaký smysl pro humor a mystifikaci má umělec, který svým dílem testoval smysl pro humor Evropy.

 

„Nejste umělecké dílo, jste zpravodajský deník,“ rozčiloval se výtvarník, který volal v sobotu z USA do redakce listu. Černému vadí například jedna z jeho fiktivních odpovědí, podle níž mu vicepremiér pro evropské záležitosti Alexandr Vondra slíbil další zakázky, když se za mystifikaci s Entropou omluví.

 

„To poškozuje více než mne jeho, který by nikdy nic takového neřekl,“ prohlásil Černý, podle kterého jsou všechny uvedené přímé řeči v rozhovoru pro sobotní přílohu MfD Víkend naprosto nepravdivé.

 

EntropaDeník tvrdí, že zvolil podobný postup jako výtvarník, který si vymyslel postavy údajných spolutvůrců z šestadvaceti evropských zemí.

Redaktor položil telefonicky Černému několik otázek, aby vyvolal dojem, že jde o skutečný rozhovor. Obsah interview otištěného v novinách je však fiktivní, i když v některých odpovědích vychází z toho, co výtvarník skutečně říkal.

 

Na konci rozhovoru bylo upozornění, že jde o kombinaci reality a fikce. Po vzoru Davida Černého je připojena i veřejná omluva. V ní se MfD omluvila „vládě, Evropské unii, Bulharsku a Davidu Černému“.

 

Plastika Entropa, na níž Černý pod jmény fiktivních národních umělců parodoval stereotypy ve vnímání států Evropské unie, byla v Bruselu odhalena předminulý týden. Výtvarník se následně omluvil vládě i skutečné dánské umělkyni, které se trefil do jména ve svém fiktivním seznamu umělců.

Později musel také zakrýt panel Bulharska, které protestovalo proti zobrazení své země jako tureckého záchodu.

 

Kontroverzní plastika inspirovala devět evropských umělců, aby oni nakreslili, jak vidí Česko. Například karikaturista bulharského listu Novinar Tchavdar Nikolov využil ve svém díle motiv žárovky, aby upozornil na energetickou společnost ČEZ, která přišla do Bulharska před několika lety a podle jeho názoru dělá České republice "dost negativní image".

Reklama