Zdraví

Kalanetika, power yoga, strečink, pilates: Pomalu, ale jistě…

Někdo se možná na tyto pomalé formy cvičení dívá pohrdavě, ale kdo zkusil, ví, že je to makačka a hlavně že to funguje. Za vše mluví jógová cvičení, která provozuje řada skvěle vypadajících celebrit, ale také tolik populární pilates, o kterém jsme již psali, nebo skoro zapomenutá kalanetika, jež slavila nevídaný úspěch na konci osmdesátých let.

O pilates jsme si povídali v samostatném článku, kde nám zásadní věci prozradil Daniel Muller, přední odborník na pilates v České republice. Stejně tak se zastavíme u power yogy s Václavem Krejčíkem, který tento styl propaguje u nás neúnavně mnoho let a má na svém kontě na toto téma řadu knih a DVD a zavzpomínáme na kdysi tolik oblíbenou kalanetiku. Dnes si ovšem řekneme pár slov o cvičení, které bývá často POUHÝM doplňkem cvičebních lekcí, ale jenž bohatě využívají také sportovci jako běžci, fotbalisté, cyklisté... Ano, řeč bude o strečinku.

jóga

Strečink - nutná příprava i tečka

Pokud patříte mezi noční můru všech instruktorů, tj. cvičenky, které odcházejí před koncem lekce, protože pospíchají na autobus, na večeři, nebo se prostě jen nechtějí tlačit v šatně, čtěte, prosím, o to pozorněji. Možná svůj názor na závěrečný strečink změníte.

Strečink (protahování svalů) jsou specifická cvičení, díky kterým se protahují zkrácené svalové skupiny a ztuhlé svalové oblasti, jež jsou staticky přetížené. A že jich máme...

  • Navíc se při nich odstraňuje svalové a psychické napětí, takže když si zacvičíte pár jednoduchých cviků během dne například u počítače, budete se cítit mnohem lépe.

Možná si z hodin biologie pamatujete, že kosterní svaly v našem těle jsou dvojího typu: posturální a fázické. Posturální svaly se méně unaví, mají rychlou regenerační schopnost a při únavě hrají roli svalů silných, tj. přebírají práci za ty „flákače“ fázické svaly. Určitě už jste někdy zažily ten pocit, že vás při posilování břišních svalů začalo bolet tzv. „za krkem“. To šíjové svaly převzaly práci již unavených břišních svalů.

Posturální svaly mají sklon ke zkracování - a to jak v průběhu života, tak při každé pohybové aktivitě. Proto je tak důležité jejich protahování, protože zkrácené svaly nejenže vedou k nesprávnému držení těla, ale zvyšují možnosti různých zranění.

Co je vlastně strečink

O střečinku jako takovém se začalo mluvit až poměrně pozdě, někdy v roce 1975 po vydání knihy Streching (Bob Anderson). Přitom daná technika cvičení v podstatě navazuje na dávné osvědčené systémy pocházející z Číny, Japonska a Indie a je „jen“ obohacena o nové vědecké výzkumy anatomie, fyziologie a neurofyziologie.

Jak protahovat svaly?

Vězte, že správné je pouze pomalé a plynulé protahování prováděné v souladu s dýcháním! Zapomeňte na švihové pohyby a hmitání (to se uplatňuje právě při výše zmíněné kalanetice, ale je třeba dodržovat správnou techniku).

  • Nikdy také nesmíte cítit bolest, ale pouze příjemné teplo a protažení.
  • Nikdy nespěchejte.
  • Nesnažte se dosáhnout za každou cenu maximálního rozsahu, který vidíte například u cvičitele.
  • Nezadržujte dech!

A které svaly bychom měli protahovat?

  • svaly na zadní, přední i vnitřní straně dolních končetin,
  • svaly v oblasti bederní části páteře a svaly podél páteře vůbec,
  • svaly na přední a zadní straně horní části trupu
  • a svalstvo pření strany paží.

Příklady jednoduchých protahovacích cviků pro všední den vám přinese v samostatném článku a zatím si třeba můžete zkusit uvolnění při krátké relaxaci.

Jak na to? Zkuste vypudit z hlavy všechny starosti (snadno se to píše), soustředit se na plynulé a klidné dýchání, zejména pak výdechovou fázi.

  • K lepšímu uvolnění vám pomůže také příslušná hudba. Zkuste třeba nahrávky zpěvačky ENYA, nebo ještě lépe něco pomalého instrumentálního.

Člověk, který se umí uvolnit, nemívá problémy s usínáním, umí se lépe vyrovnávat se stresem a je celkově fyzicky i duševně odolnější.

Tak zavřete oči, odcházím...

Autorka článku provozuje specializovaný server www.aerobic.cz.

Přečtěte si také

   
15.02.2013 - Hubněte - autor: Marcela Macáková

Komentáře:

  1. [5] svatava70 [*]

    to bych mohla zkusit, ale chtělo by to výdržSml30

    superkarma: 0 27.02.2013, 13:05:19
  2. avatar
    [4] dasena [*]

    kámoška si to nemůže vynachválit

    superkarma: 0 23.02.2013, 13:47:09
  3. [3] rendac [*]

    jogu beru

    superkarma: 0 21.02.2013, 08:02:10
  4. avatar
    [2] ekleinovka [*]

    Tohle je právě super, já miluju pilates i jogu,tělo se tak nějak dává do kupy a duše taky

    superkarma: 0 19.02.2013, 18:46:51
  5. [1] Trefa [*]

    Trefa:hezke cviceni,ale ja jdu radeji na prochazku.dneska jsem byla s pejskem jednu a pul hodiny venku.bylo krasne.

    superkarma: 0 17.02.2013, 17:18:38

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme