Bulvár

K problémům stačil i podivný účes


Možná to znáte také. Člověk je někdy tou naší žhavou současností tak udolán, že si občas rouhačsky povzdychne, jak mu už celý ten Kocourkov leze na nervy a že je to snad čím dál horší.
Ale když napočítám – pro zklidnění – do deseti a poté vzpomenu na dobu, kdy jsme „kráčeli ke světlým, socialistickým zítřkům", beru všechno rychle zpět.

Mladším lidem to přijde normální a samozřejmé, ale říkám si, že by snad člověk měl denně jódlovat blahem, že je ta hrozná doba definitivně - pevně doufám - pryč.

Ano, všude kolem miliony problémů, ale přesto mám pocit, že aspoň dýchám. Na rozdíl od toho dřívějšího, každodenního dávení se drnem socialismu.
Vysvětlím na příkladu jedné společenské situace. A záměrně se budu vyhýbat slovu „svoboda“. Někdy mi už totiž opravdu přijde jako vytunelovaný pojem.

Jednoduše řečeno: dneska máme možnost a právo NEZÚČASTNIT SE, NEZAPOJIT SE, NEANGAŽOVAT SE! Můžeme si sami rozhodnout, do jaké míry naskočit na ten současný společenský kolotoč. Chceme-li být ultra trendy, prosím. Chceme-li si žít absolutně po svém, jak je libo. Můžeme si najít jakýkoli kompromis, je to jen naše věc.

Jistěže, ve většinovém proudu se žije snadněji, jakákoli nezávislost vyžaduje víc odvahy. Ale diktát různých „trendů“ mi přijde ve srovnání s „diktátem proletariátu“ jako nic. Jedním z perverzních rysů socialismu také bylo, že všichni museli pochodovat v jednom střeženém průvodu a ještě se u toho tvářit šťastně a třepetat mávátky. Neusmíval ses? Byl jsi podezřelý. V tu ránu si tě mohli - nějaká velká sestra nebo velký bratr - zapsat do notesu.

Nebudeme se teď bavit o práci v disentu. Ale vzpomeňte si: k problémům přece úplně stačil podivný účes, nápadně „zápaďácké“ oblečení, nemístný vtip ve frontě na banány, neúčast na brigádě, četba nevhodné literatury i to, když vám třeba chodily dopisy s exotickou známkou. Vždycky byla poblíž nějaká domovní důvěrnice, uliční výbor, zapšklý soused, aktivní vrátný s opaskem Lidových milic nebo přímo fízl. A kdo se dostal do notesu, měl smůlu.
V 50. letech si vás „proklepla“ StB, o dvacet let později se „jen“ odněkud vynořovaly problémy a stopadesátkrát vám otravovaly život.
Šikanovali vás, i když všichni včetně Husáka věděli, že je „tábor míru“ jedna velká všivárna. Šlo jen o to, kdo měl pevnější nervy a stabilnější žaludek na neustálé vyvěšování praporků. Jistě, i tehdy se dalo NEPODLEHNOUT. Ale kolik takových frajerů bylo? Kdo chtěl riskovat nějaká předvolání?
A tak jsme si křivili záda, nechávali si na sebe kydat špínu a teď se divíme, že je „zažraná“.
Dneska můžeme být trendy a in, nebo nemusíme, můžeme mávat na Letné, komu se nám zachce, prostě nikdo už nikoho nenutí „socialisticky pracovat – socialisticky žít“.

   
19.06.2006 - Společnost - autor: Hana Rychetníkova

Komentáře:

  1. [35] Tobbi [*]

    grizzly: Hm, něco na tom bude.

    superkarma: 0 19.06.2006, 22:30:05
  2. [34] Tobbi [*]

    damanka: povinné cokoliv To je peklo, já jsem to sice v plné síle nezažila, ale stačily mi letní tábory (Teď se budete povinně bavit)

    superkarma: 0 19.06.2006, 22:28:08
  3. [33] Tobbi [*]

    Jaruna: Mno, teoreticky jsou lyžáky povinné, prakticky k tomu nikoho nutit nemůžeš. O tom je ta svoboda. Stačí říct, že na vybavení nemáš prašule a kdo ti co může

    superkarma: 0 19.06.2006, 22:26:02
  4. avatar
    [32] Blueberry [*]

    Meander: Ale prdlajs, v Praze na Letne.

    superkarma: 0 19.06.2006, 19:02:02
  5. avatar
    [31] Meander [*]

    Blueberry: Tak to jsi holt žila v Potěmkinově vesnici

    superkarma: 0 19.06.2006, 18:26:02
  6. avatar
    [30] Blueberry [*]

    Meander: Naopak - taticek byl zdrhnuty do Kanady od roku 1966 .

    superkarma: 0 19.06.2006, 18:11:08
  7. avatar
    [29] Meander [*]

    Blueberry: Ty máš taky furt něco extra Třeba byl strejda elemko a ani o tom nevíš

    superkarma: 0 19.06.2006, 18:03:31
  8. avatar
    [28] Blueberry [*]

    Ja jsem vyrustala v sedesatych a sedmdesatych letech, ale nikdy jsem zadne sikanovani nezazila a vzdycky jsem si delala, co jsem chtela. Na prvomajove pruvody nebo schuze ROH jsem nikdy nechodila a presto jsem mela vzdycky vyborna a dobre placena zamestnani a na dovolene na zapad od Ase jsem byla aspon 5x ( nez jsem se z jedne nevratila). Banany jsem si koupila, kdyz byly, a kdyz nebyly, tak jsem jedla jablka. Ona se nam zase tak strasna prikori nedela. Brigady jsme brali jako moznost privydelani a srandy, na chmelu jsem byla 3x a na bramborach taky, a ona ta trocha tezke prace nikomu neuskodila. Rozhodne jsme se na to nedivali tak, ze by nas nekdo vykoristoval a zneuzival.

    superkarma: 0 19.06.2006, 17:13:14
  9. avatar
    [27] man-mimo [*]

    grizzly: vzhledem k tomu, že tenkrát prý nebyla svoboda volby ...

    superkarma: 0 19.06.2006, 16:48:00
  10. avatar
    [25] man-mimo [*]

    Nyotaimori: já když to tak čtu, tak jsem to asi taky nezažil

    superkarma: 0 19.06.2006, 14:51:42
  11. avatar
    [22] gerda [*]

    grizzly: asi je zkrátka horko a chtělo to vyburcovat z letargie....ale naprosto s tebou souhlasím, tohle už je natolik provařené téma, že reakce jsou zcela předvídatelné a diskutovat k tomu se vpravdě moc nedá, pokud bychom se nechtěli opakovat.

    superkarma: 0 19.06.2006, 14:01:22
  12. avatar
    [20] gerda [*]

    man-mimo: to záleželo na tom, mezi jaké lidi jsi chodil, jestli jsi toužil po kariéře - já jsem si vybrala svobodu za cenu toho, že jsem průměrná kancelářská myš, která účelově zahodila nabízené šance. Nechtěla jsem být organizovaná - dobře, nebyla jsem, ale taky mi nedali funkci. No a? I tak je mi dobře. Nemůžu říct, že bych se cítila utiskovaná a pronásledovaná. Jaký si to uděláš.... a dál už to znáš

    superkarma: 0 19.06.2006, 13:50:26
  13. avatar
    [19] man-mimo [*]

    tady asi to muselo být hrozné, hlavně v osmdesátých letech

    superkarma: 0 19.06.2006, 12:57:21
  14. avatar
    [17] Žábina [*]

    hezky napsaný článek, souhlasím

    superkarma: 0 19.06.2006, 11:07:20
  15. avatar
    [15] k@tchabinka [*]

    jasne si vzpominam na zasah vyssi moci:)))
    Bylo to v lete, bylo dusno, my, stovka pionyrskych debilu stojime pred neodhalenym pamatnikem Klémy a poslouchame dvouhodinovy projev nejakeho soudruha tajrtlika. A presne jak scena vystrizena z "Carodejky z Eastwick".. zveda se vitr, stromy se lamou v puli... padaji sloni kroupy...:)))
    ....pamatnik zustal halt nedotcen...

    superkarma: 0 19.06.2006, 10:56:43
  16. avatar
    [14] Janulina [*]

    Lyžáky byly super . Byla jsem v jedničce, nikdo nic nechěl, jen nám určili kopec, kde budem jezdit a jednou za pár hodin jsme se spočítali.Úča jezdila mezi nama, ale nic neříkala. Bylo to žůžo

    superkarma: 0 19.06.2006, 10:54:22
  17. avatar
    [13] Ťapina [*]

    Gabi: Když škola organizuje výcvik, může stanovovat pravidla, na tom nic není.

    superkarma: 0 19.06.2006, 10:51:37
  18. avatar
    [12] Gabi [*]

    No nevím, jak bylo co povinné, ale mám občas pocit, že sledování, jak se kdo tváří je zafixováno v mnoha hlavách a dokonce i uvnitř rodin. Rodiče očekávájí od dětí, že budou dostatečně projevovat "radost z dárků" nebo naopak "účinnou lítost".
    Já myslím, že nejet na školu v přírodě, lyžák či brigádu šlo vždycky (min. ze zdravotních důvodů). Ale dětský kolektiv to hodnotil často negativně - "někdo se ulil". Spousta rodičů také neřešila, jak se jejich děti cítí a kdo za ně přece jen bojoval - byl problémový rodič - a to platí i dnes.
    P.S.: Na lyžák sice dnes děti nemusí, ale když už jedou, vyžadují po nich, aby si vzali i běžky a nechtějí snowboard - také omezení, ne?!

    superkarma: 0 19.06.2006, 10:48:44
  19. avatar
    [11] Deja [*]

    Tak střední školu jsem absolvovala za hlubého totáče, buzera ohledně oblečení, malování apod. byla, to ano. Do SSM nás nikdo nenutil, na brigády jsme se těšili, protože byla legrace a vydělali jsme si peníze a ještě jsme měli spousty jídla zadarmo. Z jedné bramborové brigády jsem přijela pěkně vypasená a dalo mi hodně práce ta kila dát dolů.
    Když někdo nešel do průvodu, tak z toho žádná věda nebyla. Asi jsem měla štěstí na "normální" lidi kolem sebe.
    Ale jsem ráda, že ta doba je pryč!!!! To ano, protože každý to štěstí neměl a "soudruzi a jejich donašeči" dokázali znepříjemnit život.

    superkarma: 0 19.06.2006, 10:45:18
  20. avatar
    [10] Ťapina [*]

    damanka: Nápodobně, půlka třídy měla potíže s páteří, protože pár let předtím byly v módě batohy přes jedno rameno, ale jelo se na brambory. I bych si tenkrát ráda přivydělala, ale taháním těžkých kýblů prostě ne.

    superkarma: 0 19.06.2006, 10:36:14
  21. avatar
    [7] Ťapina [*]

    Jaruna: Lyžáky nebyly povinné už za nás, nebyla jsem ani na jednom. Pořádají se, ale stačí prostě říct "nejedu, nechci". Těžko lze poslat povinně děti na lyžák, když stojí několik tisíc, tolik peněz nedají rodiče dítěti na to, aby přetrpělo týden, o který nestojí. Na brigády jsem chodila, užila si legraci a vydělala nějaké peníze, ale DOBROVOLNĚ, to je dost podstatný rozdíl.

    superkarma: 0 19.06.2006, 10:26:14
  22. avatar
    [6] Meander [*]

    Jaruna: Ty bys byla dokonalou pionýrskou vedoucí

    superkarma: 0 19.06.2006, 10:25:31
  23. avatar
    [3] Janulina [*]

    danulinka: fakt síla

    superkarma: 0 19.06.2006, 09:07:16
  24. [2] Anai [*]

    Zažila jsem tu dobu a plně souhlasím, že aktuální politická situace je selanka oproti situaci, co tu byla 40 let... a to jsem nazažila šikanu týkající se čehokoliv. Babička, která mě vychovávala, neustále nadávala na komunisty a líčila mi krásné časy před nimi už od útlého dětství. Byla jsem hrozný rebel (ne ve smyslu hudby, vzhledu, jednání... naopak, stylizovala jsem se do minulých století) a navíc takto naočkována, nechápu, jak mi hladcem mohlo projít odmítání vstupu do pionýra, dále do svazu mládeže (k obojímu mě nakonec donutili, ale nebylo laxnějšího člena), prošlo mi oblečení ze západu (tatínek coby umělec cestoval), odmítání účasti na manifestacích a vítání kosmonautů atd., atd.... Asi jsem měla nějakého anděla strážného, či co... nebo jsem to kompenzovala kulturní angažovaností (recitace a amatérské divadlo poezie tehdy hodně ceněné).... nebo jsem prostě měla štěstí! Je fak, že nikam jsem se necpala, na vysokou (DAMU, na nic jiného jsem nikdy neměla) jsem nešla z úplně jiných důvodů, než že by mě nevzali a na cestování po cizině neměla peníze....

    superkarma: 0 19.06.2006, 08:23:26

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme