Zdraví

K čemu je dobrá potravinová pyramida?


Potravinová pyramida představuje nenásilnou grafickou podobu výživových doporučení s cílem poskytnout lidem radu, jak se stravovat, aby si udrželi dobré zdraví a jejich tělo dostalo vše, co potřebuje. Podle pyramidy je možno jídelníček kontrolovat i dopředu plánovat.

Výživová pyramida představuje velice přehledný systém, který je dobře pochopitelný pro každého jednotlivce. Máte-li nějakou oblíbenou potravinu, stačí se podívat na její umístění v pyramidě a hned budete vědět, jak často a v jakém množství si ji můžete dopřát.

Potraviny jsou rozděleny do několika skupin. Každá skupina má doporučený počet porcí, které by bylo vhodné dodržovat. V pyramidě lze „číst“ nejen odspodu nahoru, ale také zleva doprava, přičemž platí, že čím níže se v pyramidě potravina nachází, tím hojněji by měla být v našem jídelníčku zastoupena. Pokud je potravina ve stejném patře, rozhoduje, zda je umístěna více vlevo, či vpravo.

Jednotlivá patra pyramidy

Základnu pyramidy tvoří pečivo, cereálie, těstoviny a rýže. To znamená, že tyto potraviny by se měly v našem jídelníčku objevovat v nejhojnějším zastoupení. Vlevo najdete celozrnné pečivo a tmavý chléb, to znamená, že byste si jej měla dopřávat nejčastěji, o něco méně potom těstoviny a ještě méně byste měla ve svém jídelníčku mít bílé a sladké pečivo.

V prvním patře se nachází ovoce a zelenina. V levé části převažuje zelenina, v pravé ovoce. Denní doporučená dávka ovoce a zeleniny je 500 g, přičemž ovoce je vhodné konzumovat ráno a dopoledne a zeleninu večer. Celkově by mělo být v denním příjmu zeleniny více. Pozor také na ovoce s vysokým obsahem jednoduchých cukrů.

V dalším patře můžete nalézt vlevo mléko a mléčné výrobky, které jsou důležité především pro obsah bílkovin a vápníku. Vpravo od mléčných výrobků leží maso, vejce a luštěniny.

Nejvyšším bodem pyramidy jsou veškeré potraviny, jejichž základem jsou tuky nebo jednoduché cukry a sůl. Jsou to tedy ty potraviny, které by se měly v jídelníčku objevovat jen sporadicky, spíše pro jeho zpestření.

Rady pro zdravou výživu

Výhodou této pyramidy je, že neudává přesná pravidla, kdy a jaké potraviny máte jíst, a co naopak jíst nesmíte. Klidně si dopřejte bílé pečivo, jestliže ho v jiný den zase nahradí ovesné vločky.

Pokud si chcete udržet svou váhu, měl by být energetický příjem v rovnováze s energetickým výdejem. Chcete-li hubnout, měl by být výdej o něco vyšší. Při vyšším příjmu oproti výdajům zákonitě dochází k přibírání na váze.

Jídlo za celý den si rozdělte do pěti až šesti dávek (snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře, druhá večeře). Zajistíte tak svému organismu pravidelný přísun energie, s čímž jde ruku v ruce také jeho rovnováha.

Prvním jídlem dne by měla být snídaně. Snídaně je skutečně důležitým jídlem dne a měla by hradit 20–25 % z celkového energetického příjmu. Tomu přibližně odpovídá 1500–1800 kJ, samozřejmě záleží na celkovém příjmu energie.

Umíte se v pyramidě potravin orientovat? Řídíte se podle ní?

   
28.01.2009 - Hubněte - autor: Eva Soukupová

Komentáře:

  1. [11] Wewerka [*]

    Sml80ano

    superkarma: 0 19.07.2009, 19:27:29
  2. avatar
    [10] Avilo [*]

    ...To nejlepší je nahoře! :D

    superkarma: 0 26.04.2009, 08:48:12
  3. avatar
    [9] Myškomedvídek [*]

    ne neřídíme se podle níSml75

    superkarma: 0 24.04.2009, 11:37:06
  4. [8] menhet [*]

    Mě vyhovuje tahle pyramida:
    http://www.merrylinka.cz/jak-sestavit-dietu/jak-sestavit-dietu.aspx
    Protože je dole zelenina, pyramida, která nemá dole zeleninu, je, dle mého názoru, nesmysl.

    superkarma: 0 03.02.2009, 10:12:21
  5. avatar
    [7] wich [*]

    Výživová pyramida v tomto provedení je již překonaná
    http://aerobicmania.tripod.com/home.html

    superkarma: 0 28.01.2009, 17:10:44
  6. avatar
    [6] Dimsy [*]

    To nevím,já si dávám potraviny do lednice.Pyramidu nevlastním,proto do ní nemohu dávat žádný jídlo.

    superkarma: 0 28.01.2009, 14:27:32
  7. [5] Čírina [*]

    Potravinová pyramida slouží k tomu, aby se na ní mohli odkazovat odborníci na výživu bez ohledu na skutečné potřeby konkrétních jedinců.

    superkarma: 0 28.01.2009, 10:13:08
  8. [4] Anai [*]

    Zajímavé, proč bych se neuměla? Moje pravidla jsou trošku jiná: Pečivo - jen celozrnné a tmavé - konzumuju jen ráno (cca 2 velké ks), někdy v poledne kuskus např., ale většinou jen zeleninu. Asi to přeháním s mléčnými výrobky, vždycky jsem je měla ráda, zkusím s tím něco udělat, je to ale proto tak, že večer už se nemají přílohy a pečivo jíst, tak si místo kousku chleba na zahnání hladu vezmu kousek sýra.... (když nevařím večeři, což je 50% na 50% masa a zeleniny). Zeleniny a ovoce jím vůbec hodně, sladké v posl. době vůbec. Nicméně tak tak se mi daří v mém věku (54) kočírovat jakous takous váhu, kdybych jedla jinak, koulím se jak kulička...

    superkarma: 0 28.01.2009, 09:04:22
  9. avatar
    [3] Mipe [*]

    ní kouknu - kouknu - a zase nic,chjo.

    superkarma: 0 28.01.2009, 08:46:36
  10. avatar
    [2] pajda [*]

    http://www.prevencenadoru.cz/mouprev/section_show.jsp?s=905%7C914&selIdDoc=80

    superkarma: 0 28.01.2009, 08:37:53
  11. avatar
    [1] *modrá [*]

    k ničemu

    superkarma: 0 28.01.2009, 08:05:51

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme