Zdraví

Jste pro eutanazii, nebo ne?

Možná jste už dnes ve zprávách četli případ ochrnutého australského sportovce Christiana Rossitera, který vyhrál soudní spor, v němž se dožadoval odchodu na onen svět. Soud vyhrál a dnes v noci na něj skutečně odešel.

„Jsem Christian Rossiter, rád bych zemřel. Jsem vězněm svého těla. Nemohu se hýbat,“ řekl Rossiter novinářům před svou smrtí. „Nemám žádné obavy ze smrti, jen z bolesti. Bojím se jen bolesti,“ dodal a svůj život popsal jako peklo na zemi.

Australský soud mu 14. srpna povolil ukončit život. Jelikož byl zcela bezmocný, potřeboval k tomu cizí pomoc. Proto už před tím nejméně čtyřicetkrát žádal pracovníky nemocnice, kde byl hospitalizován, aby mu přestali podávat umělou výživu a nechali jej zemřít.

Australský precedent

Srpnový verdikt znamenal obrat v postoji Austrálie k eutanazii, neboť dosud byla v této zemi pomoc nemocnému ukončit svůj život trestná. Eutanazie je zatím povolena v Nizozemsku, v Belgii a ve Švýcarsku, tolerují ji v americkém státě Oregon a v Kolumbii.

Země sebevrahů

Do Švýcarska se sjíždějí sebevrazi z celého světa, protože je zde povolena eutanazie i cizincům. Existují zde dvě oficiální instituce, které tuto službu nabízejí. Exit a Dignitas.

Pravidla povolují asistovanou sebevraždu jen v případě osob, které těžce trpí kvůli zdravotním problémům, nehodě nebo handicapu. Navíc musí být vyčerpány všechny další možnosti a jako smrtící látka se smí používat pouze pentobarbital sodný. Za asistovanou sebevraždu je možné účtovat maximálně 500 švýcarských franků (8600 korun). Pomoc zemřít se nesmí poskytovat lidem mladším 25 let, pokud nesnesitelně fyzicky netrpí.

Vláda Curychu, kde každoročně podstoupí asistovanou sebevraždu asi 200 lidí, se rozhodla vytvořit s uskupením Exit pravidla, protože neexistuje žádná celostátní legislativa. Švýcarská vláda v červnu uvedla, že je v otázce rozdělená a nevyloučila přísnější regulaci, nebo dokonce úplný zákaz.

Tichá smrt v Česku

České právo označuje eutanazii za nepřípustnou, ale připouští, že „vůči neodvratitelné a bezprostředně očekávané smrti nemá být cílem lékařova jednání prodlužovat život za každou cenu“. To znamená: na vaši žádost vás přestanou léčit.

Co si o tom myslíte? Dala by se eutanazie skutečně zneužít tak, že je lepší ji nepovolit?

 

   
21.09.2009 - Zdraví - autor: Simona Škodáková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [45] 1anicka [*]

    Ano

    superkarma: 0 25.09.2009, 09:35:16
  2. avatar
    [44] c.alimero [*]

    Za nějakých podmínek jsem pro....

    superkarma: 0 24.09.2009, 15:03:52
  3. [43] FAXÍK [*]

    jsem pro eutanazii

    superkarma: 0 23.09.2009, 17:02:37
  4. [42] zwiki [*]

    Komu není pomoci z utrpení tak jsem pro.

    superkarma: 0 22.09.2009, 16:58:51
  5. avatar
    [41] paníliška [*]

    Bébina — #26 Ale i sebevražda se musí umět. Kde máš jistotu, že Tě to balení Rohypnolu zabije? Myslím, že atéčko to vystihla docela přesně. Sml24

    superkarma: 0 22.09.2009, 12:25:47
  6. avatar
    [40] Tulinka [*]

    Jsem taky pro,potom co jsem jako dítě viděla moji mamču umírat v ukrutných bolestech Sml13

    superkarma: 0 22.09.2009, 09:01:22
  7. avatar
    [39] enka1 [*]

    Jsem pro, jako mnohé , s tím že si o tom a za jakých podmínek se tak má stát, rozhodnu sama předem. I ty orgány klidně daruju, mám-li nějaký zdravý.Jdu to sepsat.

    superkarma: 0 22.09.2009, 08:04:51
  8. avatar
    [38] sanvean [*]

    Jsem pro. Doufám, že se jí dožiju Sml49

    superkarma: 0 21.09.2009, 22:28:18
  9. [37] rae [*]

    S tím souvisí ještě jedna zásadní otázka - chcete se po smrti stát zdrojem orgánů? To by znamenalo nejedovatou euthanazii (případně), ale jen neprodlužování života.

    superkarma: 0 21.09.2009, 22:15:45
  10. avatar
    [36] jednapani [*]

    Jsem pro, ale nelíbí se mi ten způsob odpojit člověka od výživy, tj. umořit ho hladem. Byla bych pro injekci nebo prášky, něco, po čem usnu a už se neprobudím.

    superkarma: 1 21.09.2009, 21:37:42
  11. [35] UVita [*]

    Jsem  pro eutanázii.

    superkarma: 0 21.09.2009, 21:02:36
  12. avatar
    [34] átéčko [*]

    dazou — #32 To je jasné. Kdo by rozhodoval, kdo by ještě ušel a kdo by se měl utratit? nějaký nový Hitler?

    superkarma: 0 21.09.2009, 20:58:47
  13. avatar
    [33] átéčko [*]

    Léthé — #31 Pokud ti už bude harašit, budeš nesvéprávná a nebude ti to nic platné.

    Sepiš si to hned.

    superkarma: 0 21.09.2009, 20:56:48
  14. avatar
    [32] dazou [*]

    átéčko — #27  souhlas.

    nejde srovnavat psy a lidi. kde to proboha zijeme?

    1. na komentář reaguje átéčko — #34
    superkarma: 0 21.09.2009, 20:35:57
  15. avatar
    [31] Léthé [*]

     Ano, jsem pro eutanazii. A až budu cítit, že mi to v té makovici již nějak haraší, budu se zajímat o to, jak si tu eutanazii zajistitSml24.

    1. na komentář reaguje átéčko — #33
    superkarma: 0 21.09.2009, 20:07:29

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [30] Mautina [*]

    Dante Alighieri — #29 souhlasím s tebou Sml67

    superkarma: 0 21.09.2009, 20:00:59
  2. avatar
    [29] Dante Alighieri [*]

    Ano, souhlasím - možná že časem by měl mít každý z nás možnost ještě za zdravého stavu podepsat, jestli a za jakých okolností člověk se svou vlastní eutanazií souhlasí.

    1. na komentář reaguje Mautina — #30
    superkarma: 0 21.09.2009, 19:43:18
  3. avatar
    [28] marianaant [*]

    átéčko — #9 Plně souhlasím.Sml67Sml67

    superkarma: 0 21.09.2009, 18:59:25
  4. avatar
    [27] átéčko [*]

    Bébina — #26 Myslím, že jsi blbka, promiň.

    1. na komentář reaguje dazou — #32
    superkarma: 0 21.09.2009, 17:43:14
  5. [26] Bébina [*]

    átéčko — #25 A tak je to tak, ze nemohu se nebo nehci starat, tak se starejte a take platte ze svych dani jini. Jestli to neni pseudohumanismus. Stareho nebo nemocneho psa dame s tezkym srdcem ale klidnym svedomim utratit protoze vime, ze je to pro nej vysvobozeni. Stareho a nebo nemocneho cloveka, ktery nema sanci na zlepseni zdravotniho stavu odlozime do nemocnice ci LDNky a pekne pockame, az umre sam. Dokud se euthanasie neschvali, mam pro sebe jasne reseni. Baleni Rohypnolu jeste pred tim, nez bude tak spatne, ze je ani nedokazu spolykat. Nektere nemoci jsou hodne zle a pokud ma slovek silne srdce, muze trpet velice dlouho, nez konecne zemre.

    1. na komentář reaguje átéčko — #27
    2. na komentář reaguje paníliška — #41
    superkarma: 0 21.09.2009, 16:19:41
  6. avatar
    [25] átéčko [*]

    dadma — #11 Tohle by se ale zneužívalo. Takhle to nejde, nechci se starat, zabijte ho někdo. a říkelme tomu eutanázie. Tohle snad ne. To by bylo lidí, hrajících si na Bohy! Takhle to ve vyspělé společnosti nejde.

    1. na komentář reaguje Bébina — #26
    superkarma: 0 21.09.2009, 16:11:28
  7. avatar
    [24] Tanzi [*]

    jsem pro

    superkarma: 0 21.09.2009, 15:46:07
  8. [23] rae [*]

    Anime Otaku — #21 nejhorší představa pro mě je, že už NEDOKÁŽEŠ dát najevo svou vůli - cítíš a rozumíš všemu, ale tělo vypovědělo službu - roztroušená skleroza, všechny typy rakoviny, mrtvice...... no každý by si na tom lůžku měl představit sebe - ne své dítě, tchýni, rodiče, manžela - jen a jen sebe - a teď si odpovězte - chtěli byste pro sebe euthanazii? a chtěli byste, aby mohl někdo rozhodnout za vás? - Já za sebe říkám ano a NE!

    superkarma: 0 21.09.2009, 15:29:09
  9. avatar
    [22] Myškomedvídek [*]

    Sml67JSEM PROSml22

    superkarma: 0 21.09.2009, 15:08:16
  10. [21] Anime Otaku [*]

    rae — #17 Přesně tak si to s eutanázií představuji. Nechtěla bych trpět, nebo jen bezmocně slintat připojená na hromadu hadiček...

    1. na komentář reaguje rae — #23
    superkarma: 0 21.09.2009, 14:55:46
  11. avatar
    [20] femme [*]

    jsem pro Sml22 

    superkarma: 0 21.09.2009, 14:53:48
  12. [19] Rikina [*]

    Jistěže by se dala zneužít. Jako všechno. Sml80 Nicméně jsem pro.

    superkarma: 0 21.09.2009, 14:20:33
  13. [18] Zdenča [*]

    Jsem-proSml67Sml67

    superkarma: 0 21.09.2009, 13:36:11
  14. [17] rae [*]

    Mylady — #16 pokud někdo vám blízký zůstane v komatu (třeba při banálním zákroku v narkoze), doufáte v zázrak - jinak je zdráv, jen tělo vyplo. Za "normálních" okolností by mu nikdo nedával ani tu narkozu. To není euthanazie. Pokud ale budete sama trpět nějakou chorobou, u které se dá čekat neodvratný konec, můžete předem učinit prohlášení (za plného vědomi, informovaně a bez tlaku vlastní bolesti), za jakých podmínek si už nepřejete oživovat nebo dokonce podat tu poslední dávku. To považuji za euthanazii. Tuto možnost bych si sama přála mít.

    1. na komentář reaguje Anime Otaku — #21
    superkarma: 1 21.09.2009, 13:32:11
  15. avatar
    [16] Mylady [*]

    co je to eutanazie, přece ne to, když uměle udržujeme někoho při životě, který by přirozenou cestou dávno zemřel.

    1. na komentář reaguje rae — #17
    superkarma: 1 21.09.2009, 12:37:45
  16. avatar
    [15] kebulkaevulka [*]

    átéčko — #9 Souhlas,úplně ve všemSml67

    superkarma: 0 21.09.2009, 12:15:57
  17. [14] dadma [*]

    Já si myslím, že někteří lidé ,kteří se rozhodnou pro eutanazii,také mohou sami dýchat.Určitě by to nebylo nic jednoduchého.Já nevím jak by se to praktikovalo nejsem lékař.Je to jenom můj subjektivní názor.Možná kdyby to postihlo mne tak bych to také neudělala.

    superkarma: 0 21.09.2009, 12:12:16
  18. avatar
    [13] dazou [*]

    jinak jsem pro eutanizii Sml67

    superkarma: 0 21.09.2009, 12:06:17
  19. avatar
    [12] dazou [*]

    dadma — #11 myslim, ze vas chapu ,ale mam dotaz. jak by se to praktivovalo? kdyz by i velmi velmi postizene dite bylo schopno dychat, jak byste zrealizovala to rozhodnuti.

    superkarma: 0 21.09.2009, 12:05:56
  20. [11] dadma [*]

    átéčko — #9 Vy jste syna vychovala,bylo to Vaše rozhodnutí.U nás v rodině byly a jsou také postižení lidé a vím co je to za úděl.Jenže nemoc nebo postižení se projevilo jednou ve dvou letech a v 15ti letech.Ale jestliže by bylo dítě s velmi těžkým handicapem již po porodu myslím, že rodiče by měli mít právo se rozhodnout zda budou snášet tento úděl a vychovávat postižené a nebo těžce nemocné dítě.Protože dnes plno rodičů takovéto děti odkládá do ústavů a tím to pro ně končí.

    1. na komentář reaguje dazou — #12
    2. na komentář reaguje átéčko — #25
    superkarma: 0 21.09.2009, 11:58:29
  21. avatar
    [10] maje [*]

    určitě ano - jsem pro eutanazii. mělo by to mít příšné podmínky, ale umožnit každému, aby odešel důstojně a hrdě

    superkarma: 0 21.09.2009, 11:47:44
  22. avatar
    [9] átéčko [*]

    dadma — #6 Mám velmi postiženého syna, ale vychovala jsem ho.

    Ale pro eutanazii jsem.

     Ale člověk musí rozhodnout sám  o sobě. O jiných neSml23

    1. na komentář reaguje dadma — #11
    2. na komentář reaguje kebulkaevulka — #15
    3. na komentář reaguje Marianaant — #28
    superkarma: 0 21.09.2009, 11:47:18
  23. [8] Bébina [*]

    Jsem jednoznacne pro.

    superkarma: 0 21.09.2009, 11:45:50
  24. [7] Mautina [*]

    jsem taky pro Sml67 

    superkarma: 0 21.09.2009, 11:35:29
  25. [6] dadma [*]

    Jsem pro.Jestliže nemocný se smíří se smrtí a chce odejít mělo by mu to být umožněno.Možná nyní napíši něco co se Vám nebude líbit,ale já bych nechala rozhodnout rodiče u narozeného velmi postiženého dítěte jestli ho chtějí vychovávat a nebo ne.

    1. na komentář reaguje átéčko — #9
    superkarma: 0 21.09.2009, 11:33:03
  26. avatar
    [5] Suzanne [*]

    Udržování při životě i přes odpor nemocného považuji za zločin zabraňování smrti. Někdy je to tak moc umělé, až nad tím zůstává rozum stát. Tedy jsem pro. 

    superkarma: 0 21.09.2009, 11:27:46
  27. [4] vomagi [*]

    Já bych byla určitě pro Sml67

    Pracovala jsem v nemocnici a viděla se trápit mnoho lidí... Musela by být k tomu dána přísná pravidla, aby nedošlo ke zneužití.

    superkarma: 0 21.09.2009, 11:22:38
  28. [3] rae [*]

    Jednoznačně ano - každá věc je zneužitelná a je o to víc zneužívaná, když je zakázaná. Jestli si nekdo myslí, že euthanazie dnes neexistuje, hluboce se mýlí. Ten, kdo trpí v poslední fázy nemoci se ovšem tohoto práva nedovolá. Zato v každém zdravotnickém zařízení umírají pacienti na dehydrataci organizmu, na komplikace z nedostatečné péče.

    superkarma: 0 21.09.2009, 11:21:07
  29. avatar
    [2] jiti [*]

    Jsem pro eutanázii. Určitě by měla platit přísná pravidla a každý člověk by si musel dát ještě ve zdraví písemný souhlas. Zvíře když se trápí tak ho utratíme. Člověk se musí trápit.

    superkarma: 0 21.09.2009, 11:16:25
  30. avatar
    [1] SENSITIVESKIN [*]

    jednoznačně ano

    superkarma: 0 21.09.2009, 11:15:44

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme