Zdraví

Jste kyselá? Buďte radši zásaditá!

Někteří odborníci na výživu a prevenci civilizačních chorob stále více poukazují na důležitost zachování rovnováhy kyselin a zásad v těle. Optimální hodnota se pohybuje kolem 7,4 (± 0,04) pH. A proč je správný poměr mezi kyselinami a zásadami tak důležitý?

Organismus, který je neustále nucen vyrovnávat acidobazickou rovnováhu, vynakládá na tuto činnost velké množství energie a sil, které pak logicky někde chybí. Nejvíce namáhanými orgány jsou plíce a ledviny. V případě, že hrozí celkové překyselení, tělo reaguje tak, že koktejl kyselin a zásad nerozloží rovnoměrně, aby nedošlo k ohrožení důležitých center.  Zjednodušeně řečeno, zásadité prostředí se bude snažit zachovat u orgánů, jejichž selhání by přímo ohrozilo živo, na úkor např. úst. Ne náhodou je jednou z nejčastějších nemocí v naší populaci právě zubní kaz, (kolem 98 % populace). Pro některé z nás je ještě katastrofičtější než návštěva zubaře fakt, že kyseliny v dutině ústní naruší funkci chuťových pohárků, důsledkem je pak zvýšení chuti na cukry, tuky a sůl.

 

multi-tabs 7. - správné

 

Z čeho je překyselenost (acidóza) organismu podezřelá?

To, jaké jsou naše stravovací návyky, má velký vliv na pH v našem těle. Potraviny lze z tohoto pohledu rozdělit na zásadotvorné, kyselinotvorné a neutrální. Poměry na příjem potravin z jednotlivých skupin se u odborníků liší, mnoho z nich se ale shodne na údaji kolem 1:4 ve prospěch zásadotvorných poživatin. Jedním z významných nutričních specialistů, kteří uvedený poměr doporučovali, byl i známý severský lékař Paavo O. Airola.

Acidóza může stát za takovými obtížemi, jako je již zmíněná zvýšená kazivost zubů, paradentóza, zápach z úst, nespavost, chronická únava, revmatické záněty kloubů, migrény, osteoporóza, astma, zácpa a mnoho dalších chorob. Někdy se překyselení organismu projevuje velmi nízkým krevním tlakem. Pokud je naše tělo „kyselé“, rozhodně můžeme počítat se sníženou odolností vůči nemocem a sklonem k nejrůznějším druhům kvasinkový infekcí. Typické projevy překyselení trávicího traktu jsou pálení žáhy, říhání, nadýmání, tlak v žaludku, častá nevolnost a pocit přesycenosti.

Podle několika odborníků vede dlouhodobě trvající acidóza k vypěstování přecitlivělosti na určité potraviny. Existují studie, které potvrzují, že po zvýšení podílu zásadotvorných potravin v jídelníčku se snížila negativní reakce na danou problematickou potravinu.

Co je příčinou?
Jednou z příčin obtíží může být například zvýšená tvorba kyselin v důsledku hladovění (některých diet), diabetu, otrav, zadržování kyselin v těle při selhání ledvin. Dalším rizikovým faktorem jsou velké ztráty zásaditých látek při úporných průjmech. Vliv na rovnováhu má též stres a dlouhodobá psychická zátěž. Významný podíl na překyselení organismu, pokud netrpíme výše uvedenými potížemi, má složení naší stravy. Takže v jistém smyslu lze v tomto případě uplatnit pořekadlo: „Každý je svého štěstí strůjcem.“

 

Zásadotvorné a kyselinotvorné potraviny

Pozor, kyselá chuť potraviny nezaručuje její kyselinotvornost! Dobrým příkladem je citron,  jehož chuť svádí k tomu, abychom jej považovali za kyselinotvorné ovoce. Opak je pravdou.
Oproti tomu nekyselé potraviny s vysokým obsahem bílkovin živočišného původu, např. maso a vejce, působí v těle kyselinotvorně. Nadbytek bílkovin ve stravě má pak za následek odčerpávaní zásadotvorných látek (především vápníku), důležitých k neutralizaci kyselin z organismu. A kde najde tělo největší zásobárnu vápníku? Přece v kostech a zubech. Tento jev byl již v minulosti nazván „vápníkovým paradoxem“. Přestože se ve vyspělých zemích konzumuje mnoho potravin s vysokým obsahem vápníku (mléčné výrobky), mají tyto státy obrovské procento nemocných osteoporózou, tedy nemocí, která je důsledkem odvápňování kostí.  

 

Zásadotvorné potraviny:

Především: fíky, meruňky, švestky, tuřín, mandle, mrkev, datle, celer, okurky, cukrový meloun, salát, vodnice, brambory, zelí, grapefruity, rajčata, broskve, jablka, hrozny, banány, proso, paraořechy, špenát, ředkvičky, kvašené zelí, cibule, česnek, jedlé kaštany, pšeničné otruby, klíčky, pohanka, syrové mléko a další. Výbornými zásadotvornými doplňky stravy jsou tzv. mladý ječmen, který je velmi universálním lékem, jeho nevýhodou je vysoká cena. Dále sladkovodní řasa Spirulina a rostlina Aloe Vera (nápoje, gel).

 

Kyselinotvorné potraviny:

Především: všechny druhy masa, sýry, obilniny, vejce, pasterované mléko, uzeniny, margaríny, zmrzlina, olej, rybí tuk a ryby, kakao, čokoláda, cukr a všechny sladkosti včetně limonád, alkohol, bílá mouka a výrobky z ní.

Z uvedené tabulky bohužel mimo jiné vyplývá, že některé jinak zdravé druhy potravin mohou být pro organismus škodlivé, pokud je  konzumujeme  ve velkém množství. Pamatujme proto na optimální poměr 1:4 ve prospěch zásadotvorných!

 

Zdroje: MUDr. Paavo O. Airola: Džusový půst

             Přednáška MUDr. Ivety Matějovsko, CSc. – Poruchy acidobazické rovnováhy

             Zdroj: Ernst Günter, Přirozená strava

         

   
13.02.2007 - Zdraví - autor: Martina Machova

Komentáře:

  1. avatar
    [4] Petunie [*]

    Vtipná: Citrón JE kyselý, to máš úplnou pravdu. Jeho zásadotvornost spočívá v tom, jakou vyvolá chemickou reakci v organismu. Při jeho "zpracování" si tělo vytvoří zásady, ačkoli citrón jakožto "vstupní surovina" v organismu obsahuje kyseliny. Jde tu o výsledné kyselé/zásadité prostředí v těle. Neznamená, že jíst kyselé = překyselit organismus!!!

    superkarma: 0 17.02.2007, 19:58:57
  2. avatar
    [2] Gabi [*]

    Jsem kyselá, ale potravin jím hodně zásaditých - to bude asi tím vínem .

    superkarma: 0 13.02.2007, 10:53:51

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme