Jídlo nás utváří a podle některých učení má dokonce schopnost naše tělo uzdravovat. Nebo naopak. Slyšela jste už o tom, že existují jin a jang potraviny? Poradíme vám, které zahřejí, a jaké naopak vženou do organismu chlad.

Čínská medicína rozeznává pět typů energií. Od horké (silný jang) přes teplou a chladnou až studenou (silný jin). A samozřejmě nechybí ani ta neutrální.

jing and jang

„Horké“ potraviny

Asi byste samy hádaly, že do silně jang potravin patří ostré koření, sušený zázvor, skořice, fenykl, pepř, kari, muškát, hřebíček, tabasco či badyán. Krok vedle byste neudělaly ani s alkoholem. Ale měly jste tušení, že pořádně rozhicovat organismus umí také jehněčí či kozí maso, drobná zvěřina či všeobecně grilovaná masa? A co teprve chemické produkty, jako třeba léky a umělá sladidla?

„Teplé“ potraviny

Zahřát, i když o něco méně, umí slabě jang potraviny, jako je káva a sušší červené víno. Zvládne to ale i celá řada dalších potravin. Stačí dopřát si meruňky, broskve, švestky, bobuloviny, třešně, modré hrozny, rozinky, ořechy vlašské, piniové a pistácie. Může to být ale i červená řepa, pórek, cibule, česnek, křen, kaštany, mrkev, dýně a pohanka.

Lehce prohřát tělo umí i kokosové mléko, ocet, hořčice, čerstvý zázvor, vanilka, kakao nebo sušené byliny.

Rády byste něco výživnějšího? „Teplými“ potravinami jsou i ryby a většina mořských živočichů, kuřecí maso, divočina a většina druhů sýra - ovčí sýr, kozí sýr, eidam, niva i camembert.

„Chladné“ potraviny

Potraviny, které dokáží váš organismus osvěžit, oplývají jin energií, byť jen slabě. Asi byste netušily, že ji naleznete například v kachně a králíkovi či v různých druzích olejů (olivový, sezamový, slunečnicový). Ochlazuje také droždí, a tedy kynutý a kvašený chléb.

Ze zeleniny je to cuketa, okurka, lilek, brokolice, žampiony, čínské zelí, kedlubna, ředkvička, tuřín, květák, olivy, paprika, celer, špenát, artyčoky, ale také kysané zelí, výhonky a kvašená zelenina.

Doporučené je i tofu, sojové mléko, vaječný bílek, čerstvý sýr, kefír, kysaná smetana, kysané mléko a podmáslí.

Sílu ochlazovat má také ječmen, žito, špalda, pšenice, rýže a cizrna.

Z ovoce ji dodávají jablka, hrušky, grepy, pomeranče, jahody, borůvky nebo černý rybíz.

Z nápojů sáhněte po šampaňském, suchém bílém vínu, pivu (ležáku), zeleném a mátovém čaji a obilninové kávě.

„Studené“ potraviny

Velmi silnou jin energii, které organismus znatelně ochladí, patří jogurty, minerálky i klasická pitná voda, ale také čaje – ten černý a bylinný z kořenů. Možná byste to neřekly ani do sójové omáčky a soli.

Z mořských plodů „studí“ ústřice, krab, chobotnice a rak.

Co se ovoce týče, je to kiwi, citron, vodní meloun, banán, kaki, mango nebo moruše.

Pochutnat si můžete i na rakytníku, rebarboře, okurce, chřestu, čekance, salátu, pampelišce, rajčatech….

Neutrální potraviny

Potraviny, které jsou vyvážené, naleznete například mezi luštěninami a domácím ovocem. Neutrální je ale také kukuřice, kroupy, žito, oves, proso, máslo, vaječný žloutek, brambory, tvaroh, smetana a sýry s vysokým obsahem tuku.

Dopřát si lze také houby, zelí, lískové ořechy, mandle, arašídy, strouhaný kokos, ananas, fíky a datle, avokádo, lékořici, med a slad (tedy i sladové pivo).

Z masa je to hovězí, telecí, vepřové, husa, krůta, ale také žralok, slaneček, kapr, makrela a jeseter.

A čím to všechno zapít? Ideální jsou nearomatizované čaje bez cukru, například heřmánkový.

Jin, nebo jang?

  • Je vám neustále zima, jste často unavené a máte nízký tlak? Pak u vás převažuje jin. Je to ženský princip, který označuje tmavé, vlhké místo obrácené na sever, zamračené, působící smutně a pasivně. Náleží k noci a symbolizuje jej voda a země.
  • Máte plno energie, musíte neustále něco dělat a vyhovuje vám život ve spěchu? Pak jste spíše jang. To je mužský princip, který představuje světlé místo obrácené k jihu. Působí vesele, aktivně, suše a světle. Náleží ke dni a symbolizuje jej ohně a vítr.

 

Jak sestavit jídelníček?

Teď už víte, kam některé ze základních potravin zařadit. Ale jaké z nich máte jíst právě vy? Zlatým pravidlem je stravovat se vyváženě a co nejčastěji sáhnout pro ty z neutrální kategorie. Pokud inklinujete spíše k principu jin, dopřejte si více pokrmů z kategorie jang. A naopak. Vaším cílem by mělo být dosaženo vyváženosti.

Čtěte také:

Reklama