Bulvár

Jste doma s dítětem čtyři roky? A proč si stěžujete?

Narodí se vám miminko, a tak s ním zůstanete doma a nějaký ten rok nechodíte do práce. U nás je běžné, že většina matek je s dítětem tři roky doma a po celou dobu dostává od státu příspěvek.

Nejdříve je to peněžitý příspěvek v mateřství, který se poskytuje 28 týdnů. Poté následuje rodičovský příspěvek, ten lze čerpat až do čtyř let věku dítěte. V Česku tak mají matky nejdelší rodičovskou dovolenou z celé Evropské unie a po celou dobu pobírají příspěvek. To je velká výhoda, např. v Irsku, Španělsku nebo Nizozemí nedostávají matky rodičovský příspěvek žádný, jinde jen třeba pár týdnů nebo měsíců. A ještě horší je situace v USA nebo Austrálii. Myslím, že si opravdu nemáme na co stěžovat, ostatně dokládají to i následující případy.

kids

Žena první: LIA, Německo

V Německu je mateřská celkem 14 týdnů, žena dostává příspěvky celkem jeden rok. Zaměstnavatel je povinen ženě držet tři roky místo v práci, takže další dva roky může být žena doma bez peněz. Pokud tedy manžel rodinu uživí...

„Myslím, že žena, která před porodem pracovala, dostane 60 procent platu, nebo může doma zůstat i manžel. Po roce už se nedostává nic. Pokud žena pobírá příspěvek a má ještě jedno dítě pod tři roky, dostane sourozenecký bonus. A když je sama, tak dostává příspěvek 14 měsíců,“ řekla Lia, která žije v Německu 17 let.

Žena druhá: RENATA, USA

Mateřská dovolená v USA trvá dvanáct týdnů, ale není žádný nárok na podporu od státu nebo zaměstnavatele. Záleží na zaměstnavateli, jestli žena může zůstat doma déle, ten musí matce po návratu do práce umožnit kojení. Není problém sehnat v USA jesle nebo školku, ale stojí to hodně peněz.

Renata žije přes dvacet let v Bostonu. „Maminky tu mají ze zákona tři měsíce neplaceného volna. Po tu dobu jim garantují práci. Když se domluví se zaměstnavatelem, tak můžou mít i víc, ale většinou se to tu nedělá, protože pak vypadáš, jako kdybys byla líná! Někde ženě dovolí si k těm třem měsícům přidat ušetřenou dovolenou, ale ani té není dost. Já měla dohromady čtyři měsíce, tři neplacené a měsíc dovolené. Mateřská tady neexistuje.

Řeší se to podle toho, kolik má rodina peněz a kdo platí zdravotní pojistku, protože bez příspěvku na pojistku od zaměstnavatele je ta pojistka pro rodinu šíleně drahá. Když jde pojištění přes muže a ten uživí rodinu, tak může žena zůstat doma. Nebo pracuje na půl úvazku, ale takových prací je tu málo, hlavně pro lidi s profesí.

Myslím, že některé maminky by moc rády byly doma, ale nemůžou si to dovolit. Nejhorší podle mě je, že se musí čtyřměsíční miminko vozit do školky, ale to je jen můj názor,“ myslí si Renata.

Žena třetí: LUCIE, Austrálie

V Austrálii mateřská dovolená trvá 18 týdnů, ale žena nepobírá žádné dávky.

„Když jsme v Čechách a slyším maminky, jak si stěžují, jak málo berou na mateřské, tak jim vždycky říkám, že by si měly zkusit mít děti tady v Austrálii,“ říká Lucie, která žije v Brisbane.

„Tady je mateřská od státu jen 18 týdnů, pokud splníš určité podmínky, abys ji dostala (do podrobností zabíhat nebudu), a je ve výši pouze minimální mzdy a ještě ji zdaní, takže nic moc, ale pořád lepší něco než nic. Porodné tady vůbec neexistuje. Čerpat se může nejdřív v den porodu a musí se vyčerpat do jednoho roku věku dítěte. Takže to znamená, že po těch 18 týdnech zůstane buď doma žena bez příjmu a je na manželovi, aby se postaral, nebo se vrátí do práce.

V praxi to funguje tak, že si žena většinou začne vybírat dovolenou v práci už před porodem, některé mají štěstí, že jim zaměstnavatel dá ještě extra placenou mateřskou dovolenou (většinou státní nebo velké podniky), a až toto vyčerpají, tak začnou brát mateřskou od státu, a tím si prodlouží placené období, co jsou doma. Co vím podle mých kamarádek, tak většina byla s dětmi doma tak rok a pak se vrátily do práce, ale jen na částečný úvazek.

Na druhou stranu tady ale fungují perfektně školky a jesle, je možné dát dítě do jeslí už od 6 týdnů. Školky se musí platit, je jich málo a není to nejlevnější, ale já jsem z nich nadšená. Nejsem zastáncem dávat děti do jeslí a školky brzo, ale pokud někdo jinak nemůže, tak to tady funguje. Takže být doma 3 až 4 roky na placené dovolené jako v Čechách by byla paráda!,“ dodává Lucie.

O tomto tématu jsme psali v magazínu:

   
15.03.2013 - Společnost - autor: Lucie Paličková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [55] paviocko [*]

    Myslím, že jsme na tom v ČR opravdu dobře, máme se luxusně. Když jsem v Nizozemsku, kde jsme žili, řekla, že mám rodičovskou 3 roky, dostávám od státu cca 300 Eur každý měsíc a zaměstnavatel mi musí držet místo, tak šli vešichni do kolen. V Nizozemsku mají asi 3 měsíce a konec. Pak jesle, pěkně drahé a šup do práce. Uznávám, většina maminek pracuje 2-3 dny v týdnu a často se střídají s partnerem, který pracuje třeba 4 dny v týdnu, takže dítě v jeslích tolik nepobude (ono při ceně 1500 Eur na měsíc je to pak docela zásah do rozpočtu, i když si poměrnou část moho lidé odečíst z daní... ) 

    Takže nemáme si na co stěžovat!

    superkarma: 0 09.05.2013, 09:19:41
  2. [54] moncaji [*]

    Zajímavý článek a ještě zajímavější příspěvky. Prostě všude se něco najde. Co může vyhovovat jednomu nevyhovuje druhému apod.. Souhlasím, že se ale srovnává nesrovnatelné, ono je to jiné u nás a v zahraničí, ale také je to jiné u nás ve městě a u nás na vesnici. Bohužel je pravda, že se ještě zaměstnavatelé nenaučili, že na poloviční úvazek nebo určité práce z domu by u zapracované síly měli lepší než u zaučovaní nových lidiček. Ale musíme věřit, že jednou se na to dojde.Sml16

    superkarma: 0 03.05.2013, 09:47:48
  3. [53] Keltka [*]

    Nestěžovala bych si, kdybych k mé smůle před mateřskou neskončila v práci. Takže se mi mateřská počítala z nižšího příjmu zpětně, dosáhla jsem tím na 7600 Kč namísto 13ti tisíc korun. Podle mě se některé ženy na mateřské mají líp, než když pracují-například švagrová, která pracovala jako učitelka. Připadá mi nespravedlivé, z čeho se rodičovský příspěvek počítá. Já mám například příspěvek, jako bych předtím pracovala rok a ne deset let!!! A taky mi připadá špatné, že na další dítě už nic nepřibude. Špatně se určitě nemáme, ale to i díky příjmům manžela.

    superkarma: 0 08.04.2013, 17:28:13
  4. [52] JanaFricova [*]

    Já souhlasím,že máme v tomto o proti jiným státům atd. trošku luxus,já jsem šťastná ,že si mohu délku rodičovské dovolené vybrat a strávit ji se svým dítětem,ale zase na druhou stranu,tady nejsou instituce(jesle,různé hlídání mladších dětí je velmi omezené,nebo finančně nedostupné),které by umožnili se ženě vrátit do práce dříve,už takhle dá zabrat sehat školku.Já mám například dceru které budou tři,až v lednu a velmi se obávám,zda nás nějaká školka přijme.Navíc práce z doma téměř není a částečný úvazek je také fuška sehnat.A když se po třech letech rodičáku chtete vrátit do práce a nemáte to štěstí a jste propuštěni (z různých důvodů),tak je velice těžké si s dětmi najít práci novou,odpovídající vaší praxi a kvalifikaci.Ale všude je něco.....

    superkarma: 0 02.04.2013, 10:25:51
  5. avatar
    [51] Vivian [*]

    Já si rozhodně nestěžuju Sml23 Sml16.

    superkarma: 0 25.03.2013, 08:34:00
  6. avatar
    [50] Suzanne [*]

    Lisa11 — #45 Nu, já nevím... Ale Libča v Německu bydlí, tak to možná ví líp Sml80

    superkarma: 3 22.03.2013, 11:27:01
  7. avatar
    [49] Krupová [*]

    njn řeší to jen práce při mateřské, nebo ušetřené peníze dopředuSml24

    superkarma: 0 20.03.2013, 23:45:33
  8. avatar
    [48] ladouch [*]

    heligona — #39 Souhlasím, je to pravda.Sml59

    superkarma: 0 20.03.2013, 19:17:15
  9. [47] V19 [*]

    datura — #23 veru pravdaSml22

    superkarma: 0 20.03.2013, 17:06:10
  10. [46] Trefa [*]

    Trefa:dneska je tezke jit na materkou.ale my jsme meli jen 6mesicu.a z toho jsme dva mesice jsme museli jit predem.

    superkarma: 0 17.03.2013, 15:29:00
  11. [45] Lisa11 [*]

    Libča — #44 Přesně tak. Známý, který bydlí v Čechách, pobírá na dítě kolem 150,- € za měsíc. O tom se nám tady může jen zdát. Rozhodně bych se tomu nesmála, ale brečela. Měla jsem hluboce podprůměrný plat a jako samoživitelka jsem nebrala ani 500,- Kč přídavky měsíčně. To už je sakra rozdíl.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #50
    superkarma: 0 17.03.2013, 11:16:35
  12. avatar
    [44] Libča [*]

    Lisa11 — #42 stedre priplatky na dite a kde??? v Nemecku?? Sml30Sml30Sml30Sml30Sml30Sml30

    1. na komentář reaguje Lisa11 — #45
    superkarma: 0 17.03.2013, 09:24:52
  13. [43] Lisa11 [*]

    A taky nesouhlasím s tím, že není v Německu vše levnější. Bydlím u hranic, tak vím, o čem mluvím. Nemyslím teď bydlení či energie. Ale potraviny, pleny, drogerie, oblečení - pro to vše jezdí Češi do Německa, protože je to levnější a kvalitnější.

    superkarma: 0 17.03.2013, 06:32:38
  14. [42] Lisa11 [*]

    Ono je sice pravda, že v Německu je mateřská jen 1 rok, ale dostávají se štědré přídavky na dítě. V České republice nedostanete nic, pokud máte jen trochu vyšší plat než minimální mzdu.

    1. na komentář reaguje Libča — #44
    superkarma: 0 17.03.2013, 06:31:11
  15. avatar
    [41] danca79 [*]

    Heligona - vystihla jsi to presne....

    superkarma: 0 17.03.2013, 04:24:46
  16. avatar
    [40] danca79 [*]

    Cesky jsou na tom oproti kdekoli ji de super. Sama jsem v Kanade a zatim deti z financnich duvodu musime odkladat, prestoze mam slusnou praci. Mam kamaradku co porad rika jak jsme na tom v Kanade dobre, uz jsem vzdala vysvetlovani ze vsude je neco a nemuze plat prepocitaat na ceske koruny aniz by nevzala v potaz ceny veskereho jidla, bydleni, poplatku, atd atd.

    superkarma: 0 17.03.2013, 04:23:39
  17. avatar
    [39] heligona [*]

    Libča — #38 Sml67 přesně tak, nikde nelétají pečení holuby do pusy, jak si někteří myslí. A jestli ano, ať si to tam jdou vyzkoušet místo skuhrání tady Sml24

    1. na komentář reaguje ladouch — #48
    superkarma: 3 16.03.2013, 12:05:47
  18. avatar
    [38] Libča [*]

    Ziji uz 17 let v Nemecku. Byla jsem se svymi dvema syny jen pul roku doma. Pak jse mmusela do prace, diky bohu jsem mela ze zacatku stesti ze jsem mela jen jednosmennou pracovni dobu, pak ale kdyz druhemu synovi byly dva roky musela jsem na dve smeny. Zvladali jsme to s manzelem dobre. Mame samostatne deti, nejsou nejak ochuzene a mam je rada jako kazda jina mama ma sve dite rada. Do prace jsem musela protoze by jsme se neuzivili muj muz bere malo penez. Chci tem co tu porad pisi ze venku si to muzou dovolit, ze potraviny jsou levnejsi a bla bla bla. Neni to tak, tady jsou zas jine veci drahe. Vsechno vsude neco stoji. A ono asi penez nikde neni moc. Preji vsem maminkam ktere mohly byt se svymi detmi tak dlouho doma jen to nej, ja jsem to stesti nemela ale i tak jsem vedela ze jsou v dobrych rukou, tedy hlavne v jeslickach. Skolka u toho prvniho syna byla hrozna ale druhy mel stesti.

    1. na komentář reaguje heligona — #39
    superkarma: 1 16.03.2013, 11:05:47
  19. avatar
    [37] bokul [*]

    Mám kamarádku v Anglii a snad příliš nepopletu její zkušenost. V 15 měsících věku první dcery musela nastoupit do práce, jinak by musela vracet část peněz, co dostala za to, že se o dítě do té doby starala a navíc by přišla o práci. Do práce chodila v té době tuším na 2,5 dny v týdnu. Po tyto dny dávala dcerku k paní, která v průměru hlídala 6-8 dětí. Když si pořídili druhé dítě, tak mi říkala, že v podstatě než dát dvě děti paní na hlídání, vyjde levněji au-pair - jen rodina musí mít dost velký byt/dům, aby au-pair mohla poskytnout vlastní místnost. Druhé dítko je zatím malé, takže jaké bude pokračování samozřejmě nevím.

    Za další, docela se smála tomu, jak malé částky se v ČR platí za státní školku. Nutno podotknout, že každá školka může mít platby taky poněkud v jiné výši.

    V každém případě, i když jsem jí dala za pravdu, že to třeba v Anglii je náročnější, tak není vhodné srovnávat jen něco. Neb samozřejmě pokud budu vydělávat 100 000 Kč měsíčně a za hlídání dám 10 000 Kč, tak budu kritizovat to, že někdo dá za školku 1000 Kč ovšem vydělává 10 000 Kč?

    Pokud se cokoli srovnává, mělo by se srovnávat opravdu všechno. Systém v ČR má své mouchy, ale to neznamená, že je nemá i jinde. A naopak.

    superkarma: 2 16.03.2013, 10:56:42
  20. avatar
    [36] OlgaMarie [*]

    Makynka — #14 Pokud by zaměstnavatel nebyl hloupý a vzal raději do práce zapracovanou sílu na zkrácený úvazek, jistě by vyhověl. Ale tady berou raději novou prac. sílu, aby ji nemuseli dát slušný plat a myslí si, kdoví jak chytře nevyzrál. Pak má být nějaká produktivita.

    superkarma: 1 16.03.2013, 10:42:03
  21. avatar
    [35] risina [*]

    pajda — #17 Píšeš, že školku za 10 tisíc si nikdo nemůže dovolit. Je to o prioritách - já měla v první práci 1650,- hrubého (čii tehdy cca 1200 čistého) a za hlídání jsem platila 500,- Kč, moc peněz mi tedy taky nezbylo, přesto jsem to udělala.

    superkarma: 0 16.03.2013, 10:16:29
  22. avatar
    [34] risina [*]

    ToraToraTora — #7 On to neplatí nějaký imaginární "stát", ale my všichni z daní a sociálního pojištění. Nejde si stěžovat na to, že platíme moc, a zároveň chtít i nadále tak dlouhou mateřskou a relativně vysokou nemocenskou a důchody. Musíme si vybrat. Mně osobně je model sociálního státu bližší než americké "starej se o vše sám", ale myslím, že až 4 roky placené rodičovské jsou fakt luxus (snad i zbytečný).

    superkarma: 7 16.03.2013, 10:11:17
  23. avatar
    [33] carmi [*]

    samecka — #29 Když se mi narodila dcera, placená mateřská byla tuším 26 týdnů. Pak už nic. Přesto bylo zvykem, jít do práce až ve dvou letech dítěte. Já nechtěla dát dceru do jeslí, tak jsme jí pořídili sestřičku. Tím se vyřešily trochu i finance. Znovu mateřská 26 týdnů a poté rodičovský příspěvek ve výši 600 korun, který se tehdy dával až po narození druhého dítěte. S tím už se dalo vyžít. I maso jsme si mohli tak jednou do měsíce dovolitSml57

    superkarma: 0 16.03.2013, 08:22:39
  24. avatar
    [32] tomáš [*]

    Dcera má 3 děti, žije v zahraničí. Je doma - ono by to s malými školáky ani jinak nešlo (3.třída má školu od rána do cca 16 hod; předškolák odpolední..). Žádná družina, natož školní obědy! Školku využívala ne kvůli hlídání, ale hlavně k osvojení ciz.jazyka a pro přínosný program.Byla dost drahá, využívali ji jen pár dnů týdně.  Manžel je živitel rodiny, nositel zdravotního pojištění pro celou rodinu. Daňově má různé úlevy a žádná bída s nouzí se nekoná.

    Myslím, že srovnáváte nesrovnatelné. Ano, žádné porodné a pro ženu v domácnosti samozřejmě žádná mateřská. Ale platy a úlevy jsou v cizině nastavené úplně jinak. Netuším ale, jak to může být až by měla být "důchodkyně"Sml80

    superkarma: 1 15.03.2013, 23:12:43
  25. avatar
    [31] kqkkatka [*]

    waw  4 roky?

    u nas iba do troch ale uživam si to

    superkarma: 0 15.03.2013, 22:53:47

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] samecka [*]

    *Lefff* — #28 Sml67

    superkarma: 0 15.03.2013, 17:25:48
  2. avatar
    [29] samecka [*]

    Nepsala jsem o barvě trávy,ale o ekonomických podmínkách a tím pádem možnosti neplacené mateřské.Kdyby byla tříměsíční mateřská u nás,PRŮMĚRNÁ maminka by si dvouletou NEPLACENOU mateřskou nemohla dovolit.

    1. na komentář reaguje carmi — #33
    superkarma: 0 15.03.2013, 17:24:49
  3. avatar
    [28] *Lefff* [*]

    Já si rozhodně nestěžuju.

    Mám tři děti po třech letech, nejmladšímu je 9 měsíců. Jako OSVČ pracuju nárazově z domova. Manžel má dvě práce a je rád, že jsem doma s dětmi. Variantu, že bych dala miminko do jeslí, nepřipustil nikdy, což mě mě víc než těší. Vzhledem k vidíně, že do důchodu půjdeme v 70 letech, se v životě ještě napracuju mimo domov dost a dost. A to, že jsem v očích své tchýně líná pracovat (protože jinak bych dávno někde makala jak šroub a děti byly od 3 měsíců v jeslích), je mi srdečně jedno. Být s dětmi doma do jejich třech let považuji za výbornou investici do jejich života. I do života svého. Nelze to ničím nahradit a nelze to pak už nikdy zkusit jinak.

    1. na komentář reaguje samecka — #30
    superkarma: 0 15.03.2013, 17:19:36
  4. avatar
    [27] peetrax [*]

    samecka — #25 jak můžeš vědět, že všechny ne-české matky mají doma dost peněz? Za sousedovým plotem je tráva vždycky zelenější, že? Sml58 Snad se tu objeví nějaká zahraniční maminka anebo někdo, kdo má příbuznou v zahraničí a po lopatě zopakuje, že je tam krátká mateřská, takže se tam ty ženské vracejí do práce po krátké době a není to tím, že by děti nemilovaly. Sml80

    superkarma: 2 15.03.2013, 16:43:05
  5. avatar
    [26] samecka [*]

    heligona — #19 Vy máte děti?

    superkarma: 0 15.03.2013, 16:36:54
  6. avatar
    [25] samecka [*]

    peetrax — #22 prapodivně,když je opustí ve třech měsících a jdou za prachama,kterých mají doma dost

    1. na komentář reaguje peetrax — #27
    superkarma: 0 15.03.2013, 16:26:05
  7. avatar
    [24] Altamora [*]

    Bébina — #20 To ale mluvíš o školce. Já měla na mysli spíš ty jesle. Připadá mi, že dítěti je do dvou, tří let lépe doma, pak už je zase lepší, když se dostane mezi děti, aby se naučilo pohybovat mezi vrstevníky. A taky záleží na profesi. Jsou takové, do kterých se po dleší přestávce špatně vrací.

    superkarma: 0 15.03.2013, 16:12:00
  8. avatar
    [23] datura [*]

    My jsme kdysi rodily zadarmo, žádné porodné a mateřská placená jen pár měsíců, nevím na co si dnešní matky pořád stěžují Sml80

    1. na komentář reaguje V19 — #47
    superkarma: 3 15.03.2013, 15:41:43
  9. avatar
    [22] peetrax [*]

    samecka — #15 v zahraničí svoje děti nemilují? Sml30

    1. na komentář reaguje samecka — #25
    superkarma: 1 15.03.2013, 15:28:58
  10. avatar
    [21] Florencie [*]

    Bébina — #20 Možná budeš překvapená, jakej je problém dostat dítě do školky..

    superkarma: 0 15.03.2013, 14:45:29
  11. [20] Bébina [*]

    Altamora — #18 To si musí každý spočítat sám. Já myslím, že je lepší dát většinu výplaty za školku a vydělat tedy měsíčně jen pár tisíc, než se v dnešní době připravit o místo a být doma úplně bez peněz. Já to tak udělám, dítě půjde do školky stůj co stůj, protože bych byla neskonale blbá, kdybych se nechala připravit o tak výhodnou práci s takovým šéfem a navíc s průměrným platem a na dobu neurčitou. A doufám, že to bude jen na pár měsíců, než dítě bude mít věk na státní školku a nebudu mu muset platit soukromou do jeho 5ti let, než ho do státní školky budou muset vzít.

    1. na komentář reaguje Florencie — #21
    2. na komentář reaguje Altamora — #24
    superkarma: 1 15.03.2013, 14:39:19
  12. avatar
    [19] heligona [*]

    samecka — #15 jasně, takže se ty maminy vracejí po pár měsících do práce jen tak z hecu, aby se doma nenudily Sml52Sml52Sml52

    1. na komentář reaguje samecka — #26
    superkarma: 0 15.03.2013, 14:19:37
  13. avatar
    [18] Altamora [*]

    Bébina — #16 Není lepší se dětem věnovat osobně v případě, že výdělek matky výrazně nepřesáhne částku potřebnou na úhradu jeslí či školky? Dítěti to určitě prospěje.

    1. na komentář reaguje Bébina — #20
    superkarma: 0 15.03.2013, 14:18:35
  14. avatar
    [17] pajda [*]

    Bébina — #16 státní školku kolegyně nesehnala v okruhu 20 km od místa bydliště - a to bydlí ve větším městě. Musí si platit chůvu. naštěstí má kliku, že mají dvoubytový domek a tak jí hlídá nájemnice za podnájem...soukromé školky u nás nejsou, nebo stojí kolem 10 000Kč - to si nikdo nemůže dovolit.

    1. na komentář reaguje risina — #35
    superkarma: 0 15.03.2013, 14:14:03
  15. [16] Bébina [*]

    pajda — #13 Státní školky vlastně skoro zadarmo jsou. Platí se maximálně pár stovek, k tomu jídlo, do 1500Kč se člověk vejde. Oproti tomu je na soukromých školkách vidět, kolik tyto služby opravdu stojí a kolik tedy musí rodič doplatit, když není dotace od státu, jako u státních školek. Soukromou školku jsem našla nejlevnější za 8000Kč při celotýdenní docházce, státní jesle za necelých 5000Kč. A protože je provoz školek drahý, nechce město státní školky zřizovat, rodiče nemají kam své děti dát, tak přicházejí o práci, pokud nejsou schopni zplatit školku soukromou.

    1. na komentář reaguje pajda — #17
    2. na komentář reaguje Altamora — #18
    superkarma: 0 15.03.2013, 14:09:12
  16. avatar
    [15] samecka [*]

    Bože,mě snad trefí šlak!Minulý týden bylo ve zprávách srovnání našich platů a cen potravin u nás a venku.U nás měsíční plat průměrně 20 000 kč,venku 90 000kč.Potraviny naopak venku o třetinu levnější.Takové matky můžou zůstat doma třeba deset let,uživí je muž.A během těch deseti let si můžou intenzivně hledat práci.Tady máme sice holé zadky,ale svoje děti milujeme!

    1. na komentář reaguje heligona — #19
    2. na komentář reaguje peetrax — #22
    superkarma: 1 15.03.2013, 14:07:34
  17. avatar
    [14] Makynka [*]

    pajda — #13 U nás stojí škola 300 měsíčně a město nám i dotuje soukromé jesle, které pak vyjdou na necelé dva tisíce, což je super, protože v té době rodiče ještě dostávají od státu rodičovský příspěvek, který je několikanásobně vyšší. Ale s těma zkrácenýma úvazkama je to fakt na pytel. Taky bych po mateřské takový způsob práce chtěla, ale nevím, který zaměstnavatel by mi to tu umožnil Sml15 

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #36
    superkarma: 0 15.03.2013, 13:21:33
  18. avatar
    [13] pajda [*]

    OlgaMarie — #12 ona naše školka taky není zadarmo, ani jesle, a pokud má být kvalitní, tak je to docela darda. A o zkráceném úvazku se nedá často ani mluvit...to je přesně to, co mě štve.

    1. na komentář reaguje Makynka — #14
    2. na komentář reaguje Bébina — #16
    superkarma: 0 15.03.2013, 12:31:41
  19. avatar
    [12] OlgaMarie [*]

    pajda — #10Na Maltě má max. 5 dětí, pokud má na starost i kojence, tak jen 3, ale nejraději jsou, když tam mají toho kojence jen jednoho. Muckají se s ním a chovají ho! Podmínkou je, že umí pít z lahvičky a jsou mu alespoň 3 měsíce. zařízení je docela drahé, ale stát na konci roku na předložené stvrzenky o platbě, nějaké % z platby vrací. Co vím, tak zaměstnavatelé nedělají matkám potíže se zkrácením prac.úvazku, protože tam je mateřská jen 3 měsíce a platí ji zaměstnavatel, u kterého po mateřské musí matka minimálně 6 měsíců pracovat.

    1. na komentář reaguje pajda — #13
    superkarma: 0 15.03.2013, 12:00:30
  20. [11] doginka [*]

    ToraToraTora — #7 Sml22Já bych neřekla možná my,ale určitě my to máme o hodně lepšíSml22

    superkarma: 1 15.03.2013, 11:58:02
  21. avatar
    [10] pajda [*]

    Řekněme si na rovinu, že dneska je práce ve školství a zvlášť na nižším stuponi nebo v MŠ charita nebo pro ženské z menších vesnic nouzový přivýdělek. Pak samozřejmě musí nastoupit placená dovolená pro matky - což je spíš ostuda, než výsada. Prostě stát selhává v zajištění kvalifikované péče o dítě a supluje to vyplácením příspěvků. A když uvážím, že na jednu učtelku v MŠ je ve vyspělých státech 6 dětí, tak příspěvky, které se vyplatí 6ti matkám by tu učitelku zaplatily bez problémů.

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #12
    superkarma: 2 15.03.2013, 11:07:09
  22. avatar
    [9] Florencie [*]

    Milea — #8 Tak vzhledem k tomu, že to jsou nejspíš vaše společné děti, přijde mi celkem normální, že se muž během doby, co je žena na mateřské většinově podílí na financování domácnosti.

    superkarma: 6 15.03.2013, 10:56:32
  23. avatar
    [8] Milea [*]

    Tak to jsem ráda, že nežijeme nikde v zahraničí.

    Svoje dvě mateřské a rodičovské jsem si užila s dětmi od prosince 2004 do listopadu 2010. Pracuji z domu od června 2009, tak i když plat nic moc (menší než min. mzda), tak partner hodně pomohl a pomáhá stále. A za to mu moc děkuji. Protože od státu bych stejně dostala jen velké PRDSml73

    1. na komentář reaguje Florencie — #9
    superkarma: 0 15.03.2013, 10:40:14
  24. avatar
    [7] ToraToraTora [*]

    Státy, které umožňují existenci školek a jeslí od tak útlého věku, si ani nemohou dovolit "živit" matky čtyři roky na mateřské. Náš to neumožňuje, tak platí. nevím, jestli si žijeme lépe my nebo oni. Možná o něco víc my protože ty první roky života s dítětem jsou přeci jen krásné ale nedají se ohodnotit financemi ani kariérou.

    1. na komentář reaguje doginka — #11
    2. na komentář reaguje risina — #34
    superkarma: 6 15.03.2013, 10:27:02
  25. avatar
    [6] gerda [*]

    kdyby ti rodičové, kteří kalkulují s přídavky na děti a mohou si za to u nás královský žít - za předpokladu, že "matka" začne rodit v plodném věku a pokračuje tak, co to jde - mohli žít v zahraničí, to bychom si všichni oddechli!Sml57 Je pravda, že šikovná rodina si to umí zařídit, aby už do práce nikdy nemusela.Sml30 A platíme jim to my blbci, co děláme celý život, aby se oni měli dobře.

    superkarma: 3 15.03.2013, 10:22:24
  26. avatar
    [5] carmi [*]

    lidicka — #2 Tam, kde manžel uživí svou ženu, když je doma, tam se asi moc o podmínky mateřské nezajímají. V dnešní době ale už většina žen musí do práce. Jinak by jim taky hrozilo, že o tu práci přijdouSml22

    superkarma: 0 15.03.2013, 10:08:27
  27. [4] Rikina [*]

    V zahraničí jsou hlavně lidi zvyklí, že se musí starat sami. Že stát není zaopatřovací ústav, a že především oni sami musí uživit sami sebe a svoji rodinu. Tady ne, tady kdekdo natahuje ruce "státe, dávej". Sml80 

    superkarma: 6 15.03.2013, 10:08:01
  28. avatar
    [3] danap [*]

    lidicka — #2 přesně souhlasím...Sml22

    superkarma: 0 15.03.2013, 09:52:56
  29. [2] lidicka [*]

    V zahraničí však asi manželé dokážou uživit rodinu, u nás jsou však mzdy nízké, náklady na živobytí hodně vysoké.A běda, jestli by otec rodiny ztratil práci...Sml80

    1. na komentář reaguje danap — #3
    2. na komentář reaguje carmi — #5
    superkarma: 3 15.03.2013, 09:44:13
  30. [1] balsda [*]

    Zajímavý článek Sml22, koukám, že v ČR jsme na to ještě dobře.

    superkarma: 2 15.03.2013, 00:19:28

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme