Bulvár

Jsou tu zase! Co? Posudky na žáky, kteří chtějí na střední školu

Už jsou tu zase – posudky. Žák deváté třídy (páté a sedmé v případě přechodu na víceletá gymnázia), který se hlásil na střední školu, předkládal ještě loni jen pololetní vysvědčení. Teď k němu nádavkem dostal i hodnocení.

Novela školského zákona nařizuje učitelům základních škol, aby napsali hodnocení žáků svých tříd. Má v nich být uvedeno, jak žák na škole pracoval, jaké má nadání a schopnosti a zda má předpoklady k dalšímu studiu. Ministerstvo školství věří, že hodnocení může pomoci posoudit přijímaného žáka i z jiného hlediska – ne pouze dle vysvědčení a přijímacích zkoušek.

A tak učitelé píší a píší, někdo tak poctivě, že vznikne elaborát, někdo jen stručně, pár řádků. Jak má být dokument napsán, jim totiž nebylo řečeno. Dle některých učitelů není problém popsat dítě s výbornými studijními výsledky. Horší je to prý u žáků průměrných. Těžko psát vyloženě kladně o někom, kdo má trojky a čtyřky. Přitom učitelé dětem nechtějí ublížit. A je tu i další faktor, obava z rodičů.

„Napíši pravdu, a pak si rodiče přijdou v lepším případě jen stěžovat,“ uvádí Dana Králová, učitelka ze základní školy v Ústeckém kraji (název místa a školy nechce uvést). Vzhledem k tomu, že nebylo přesně specifikováno, jak hodnotit a zda budou střední školy povinny k dokumentu přihlížet, některé „základky“ se bojí, že se díky objektivním a pravdivým hodnocením jejich žáci na střední školy nedostanou. „Ředitel nám na poradě naznačil, abychom byli v posudcích velmi mírní, mohlo by to poškodit reputaci školy, kdyby bylo přijato na střední školy méně žáků než v dřívějších letech,“ říká Dana Králová.

Nicméně rodičům a dětem hodnocení zatím nevadí. Děti se na ně dokonce těšily. Jenže učitelé si myslí, že na středních školách k posudkům příliš přihlížet nebudou, pokud vůbec. Nemohou posoudit, zda údaje odpovídají skutečnosti, při výběru přijímaných studentů se budou brát v potaz především známky a výsledky přijímacích zkoušek, jak tomu bylo doposud. Navíc školy hodně žádané, kde mají velký převis přihlášek, na to nemají ani čas. Navíc střední školy nemají „manuál“ od Ministerstva školství, jak vlastně s posudky nakládat a čím se řídit při jejich vyhodnocování.

Pamatuji na svá školská léta, kdy jsem posudky obdržela také, jak na střední, tak na vysokou školu. V druhém případě to nebyl ani posudek, spíš vražení kry do Titanicu, aby se co nejrychleji potopil.

Jediné plus oproti minulému režimu je, že se budou posuzovat pouze žáci a ne i jejich rodiče z pohledu jejich názorů politických a kladnému přístupu a angažovanosti k tehdejšímu „demokratickému“ zřízení. A právě díky tomu jsem si  tenkrát připadala jako ten Titanic, a také tak dopadla. Známky nehrály žádnou roli, zato rozhodovala neúčast mých rodičů ve volbách. Ale to už je z jiného soudku a jen doufám, že se k tomu už nikdy nevrátíme.

Myslíte, že posudky mohou ovlivnit přijetí žáka na střední školu?
Je vůbec správné je psát?
Co byste dělali, kdybyste s posudkem na své dítě nesouhlasili?
Neměly by se posudky dávat jen na umělecké školy a speciální školy?

   
02.02.2006 - Společnost - autor: Míra Šindrbalová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [50] pujka [*]

    Mojí mamce napsali k přihlášce na vysokou "že není studijní typ" tak jí nevzali. Přijali jí až další rok, ve druháku otěhotněla se mnou a školu i přesto dokončila. Brácha je dislektik na 4tou, díky speciální škole úspěšne dokončil základku a teď je na střední. Díky slovnímu hodnocení místo známek prošel, ale hodnotit žáky bez rozdílu, na jakou školu se hlásí, se mi zdá jako holý nesmysl, pro speciálky prosím...tak to ano

    superkarma: 0 06.02.2006, 16:47:02
  2. avatar
    [48] navia [*]

    Shriley: Jsme kolegyně, u nás se přihlíží v 99% případů pouze k výsledkům zkoušky, protože ve znalostech je při stejných známkách na vysvědčení leckdy propastný rozdíl.

    superkarma: 0 06.02.2006, 13:11:10
  3. avatar
    [45] navia [*]

    Marusja: Ne, pod kódem se jen zveřejňují výsledky, protože nějaká chytrá hlava (možná to byl inženýr, že paní Marie) vymyslela, že, pokud pan Vomáčka z vývěsky zjistí, že Toníček Procházka se nedostal do školy, mohlo by to být interpretováno jako poškození dobrého jména rodiny Procházkovy.

    superkarma: 0 04.02.2006, 08:34:40
  4. avatar
    [43] pajda [*]

    sahleb: to je normální i tady, jenom o tom lidé neví. Dokonce máš právo si takový "posudek" vyžádat a přečíst, případně s ním vyslovit nesouhlas. Měnila jsem místo několikrát a vždycky se mnou podobný papír šel - a vím z účtárny, že chodí na každého, i kdyby to bylo jen pár řádků.

    Aner: oni ale v podstatě přecházejí na jinou školu - měli by se jim vyměnit vyučující a část dětí opravdu přejde jinam. Dávno už nerplatí, že kdo začal osmiletý gympl, musí dochodit ten stejný v každém případě.

    superkarma: 0 03.02.2006, 07:28:59
  5. avatar
    [40] Akdar [*]

    babbeta: Souhlas!!

    superkarma: 0 02.02.2006, 21:56:10
  6. avatar
    [39] Akdar [*]

    Nevím, kdo tohle vymyslel , ale je to pěkná blbina. Zbytečná práce navíc.

    superkarma: 0 02.02.2006, 21:53:42
  7. avatar
    [37] rek11 [*]

    Je to pěkná blbost....každá škola je jiná každý učitel jiný a děti už teprve.....Mám vlastní zkušenost a ne zrovna pěknou....přimaturitě jsem zvracela a i teď po 5 letech z toho 4 na mateřské je mi z toho špatně......Ze základky jsem šla s 5 dvojkama ostatní měli většinou samé jedničky.......spousta z nich tu školu ani nedodělala!! jsem pro aby byla možnost...myslím tím přihlédnutí....k zájmu o obor na který se dotyčný hlásí ..... už samotné přijímačky jsou dost stresující ještě mít něco co ty mladý bude stresovat víc........ mimochodem mám u manžela slíbeno že školní výsledky potomstva nebudeme nijak zvlášť dramatizovat

    superkarma: 0 02.02.2006, 18:37:10
  8. [36] sahleb [*]

    No jenze ja to za buzeraci vubec nepovazuji. V cizine je normalni, ze se pise vyhodnoceni ci posudek u kazdeho zamestnavatele a to se pak musi predlozit pri zadosti o praci.
    Myslim ze je to vyborne. Lhat se nesmi.

    superkarma: 0 02.02.2006, 17:24:46

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [35] pajda [*]

    paní Marie: a ono tomu pomůže, že někdo někde napíše papír, jo???? Asi ne, řekla bych já. Ktromě toho budu patřit k těm "stěžujícím si" rodičům, protože syn přinesl hodnocení vylioženě nespravedlivé, což pí třídní učitelka před celou třídou vysvětlila následovně:"No když jsi chodil do té poradny, tak ti tam přece nemůžu napsat samé kladné věci!" Nevím, jaký vliv má dysgrafie na to, jestli se syn učí rád nebo jaký má vztah ke kolektivu - to se půjdu VELMI důrazně zeptat.

    superkarma: 0 02.02.2006, 16:48:27
  2. avatar
    [34] kačinka [*]

    Divím se, že paní Marie nepíše "demogracie"

    superkarma: 0 02.02.2006, 14:54:42
  3. avatar
    [33] navia [*]

    anerim:

    superkarma: 0 02.02.2006, 13:51:03
  4. avatar
    [32] monacha [*]

    ninulka: nektera nastavbova studia jsou lehci nez nektere stredni skoly.... Jednicka ne ucilisti muze odpovidat petce na gymplu... ale psani posudku je strasna neobjektivni blbost... jsou preci zaci, kteri se ve skole moc neprojevuji a pritom jsou nadani. Ten ucitel je nemuze vsechny znat tak dobre.

    superkarma: 0 02.02.2006, 13:49:07
  5. avatar
    [31] Kelly [*]

    ninulka: ... máma nedávno vzpomínala na tř. schůzky u mého bráchy, který koncem 70. let byl v 9 třídě. Musím podotknout, že se vždy učil na vyznamenání ... a učitelky říkaly, že by mu doporučily učiliště, že se na studium nehodí ... a dnes? Má VŠ
    Dcera letos končí učiliště a chystá se na nádstavbové maturitní studium ... a taky měla čtverku z matiky na ZŠ! Nyní ji měla za 2 a vůbec krásné vysvědčení ...

    Nelíbí se mi to, je to takové škatulkování, psaní o ničem ... a nedej Bože, že dítko má za třídní nějakou labilní hysterickou učitelku, která si na někoho zasedne
    Ještě mi nejde do hlavy, jak vůbec může uzřít světlo světa takové nařízení, se kterým lidé, kterých se to týká, nesouhlasí a dokonce ani neví, co s tím ...
    Je to jen důkaz o nějaké činnosti paní Buzkové?

    superkarma: 0 02.02.2006, 13:48:25
  6. avatar
    [29] JanaVi [*]

    navia: Přesně tak, jak píšeš. Nejsem spokojená se vším, ale klady podle mého převažují.

    superkarma: 0 02.02.2006, 12:40:15
  7. avatar
    [28] navia [*]

    JanaVi: Náš většinou do školy "nic nemá". Písemné úkoly mají snad jen z matematiky, jinak v některých předmětech se podle mě moc spoléhá na to, že "jsou to středoškoláci, musejí chtít sami". Mě to moc nevyhovuje, protože si myslím, že v tomto ohledu je dril na základce možná užitečnější, že tady mají až moc velkou volnost. No ale přesto mám pocit, že klady převažují.

    superkarma: 0 02.02.2006, 12:25:20
  8. avatar
    [26] navia [*]

    paní Marie: co jsi tím chtěla říct? Máš představu že někdo napíše do posudku: Dítě je rváč a grázl, takže ho nevezmou do školy, ve škole budou miliusové a rváči a grázlové se budou flákat po ulici.

    superkarma: 0 02.02.2006, 12:17:51
  9. avatar
    [25] JanaVi [*]

    navia: Petr bývá o víkendu doma minimálně jedno dopoledne, kdy se snaží udělat vše písemné. To celkem dodržuje. Mívá jen jednodenní turnaje, většinou v sobotu. Ve všední dny se scházejí se spolužáky odpoledne ve škole a hrajou pinčes, stolní fotbal nebo dračí doupě, Magic a jiné stolní hry. A odtud se mu nechce domů. Opravdu je tolik zajímavějších věcí tak proč trávit čas s těmi nudnými...

    superkarma: 0 02.02.2006, 12:12:43
  10. avatar
    [23] navia [*]

    JanaVi: Tak u nás byly tři 3 . Doma je docela včas, snad kromě nedělí, kdy 1 za 14 dní chodí domů fakt pozdě, ale to je aktivita, kterou vidím docela ráda, takže mhouřím oči.
    U nás jsou spíš problematické víkendy, spousta akcí, třeba i víkendové výpravy se skautem - odjezd v pátek odpoledne, návrat v neděli navečer. Dnes taky odjíždí a vrátí se až v neděli. A učit se mu moc nechce, (vždyť je tolik zajímavějších věcí ) takže to většinou dopadne tak, že chytne zkraje nějakou blbou známku a pak to horko těžko dožene (nebo taky ne, jak se právě ukázalo)

    superkarma: 0 02.02.2006, 11:55:55
  11. avatar
    [22] Žábina [*]

    posudky jsou podle mě zastaralá věc z doby kdy se ještě kádrovali rodiče
    žáci ukáží co umí při přijímačkách, já bych byla pro aby je dělali úplně všichni a bylo by to spravedlivé

    superkarma: 0 02.02.2006, 11:41:02
  12. avatar
    [21] JanaVi [*]

    navia: Starší je v tercii. Zatím stíhá, i se letos začal učit. Teď měl 5 dvojek. Máme jen problém s tím, že má hodně zájmů mimo školu a chodí domů celkem pozdě (trváme na příchodu do 19 mimořádně do 19:30 - jak jste na tom vy?)

    superkarma: 0 02.02.2006, 11:39:06
  13. avatar
    [20] gerda [*]

    Janinas: taky si myslím, že je dost odtržená od praktického života. Možná to není zas tak špatný nápad , ale vyzkoušet by to měla na nějakém reprezentativním vzorku v Praze, než to zavede plošně

    superkarma: 0 02.02.2006, 11:22:52
  14. avatar
    [19] Janinas [*]

    Kelly: to máš pravdu. Normální lidi o ty její novinky vůbec nestojí. Jen nám tím komplikuje život! Měla by občas jít mezi nás a pak by ji takové blbosti nenapadly.

    superkarma: 0 02.02.2006, 10:55:27
  15. avatar
    [18] Meander [*]

    Chachá! Mě jenom nedoporučili ke studiu na střední škole, protože jsem se aktivně neúčastnila činosti PO SSM

    superkarma: 0 02.02.2006, 10:54:57
  16. avatar
    [17] Kelly [*]

    Janinas: ... možná to paní Buzková odkoukala ve škole u své dcery
    Mám pocit, že si z nás dělá jenom el ...
    Komu to prospěje, CO?

    superkarma: 0 02.02.2006, 10:38:09
  17. avatar
    [16] Janinas [*]

    Připadá mi to jako zbytečnost. Nechápu, co tím Buzková zase sleduje. Je to zase další buzerace jako za komunistů. Pravdu měl Klaus ve svém novoročním projevu, když říkal, že pořád podepisuje nové zákony, které nám život jen komplikují!

    superkarma: 0 02.02.2006, 10:26:39
  18. avatar
    [15] navia [*]

    JanaVi: Takže je taky v tercii? A stíhá? Náš drahoušek nic moc, ale je fakt, že se nenudí a hlavně on není typ, který by si něco moc připouštěl (jedna jeho spolužačka se málem bála domů, protože teď v pololetí měla na vysvědčení dvě dvojky )

    superkarma: 0 02.02.2006, 10:07:18
  19. avatar
    [14] JanaVi [*]

    navia: My jsme se rozhodovali také tak, jak ty píšeš, už před třemi lety u syna. A udělali jsme dobře, na základce se nudil a vytáčel učitelku svými dotazy, na které neuměla odpovídat. Na gymplu se nenudí. Letos chce dcera také zkusit přijímačky, tím, že je zkusí, se nic nezkazí.
    Olka: U nás posudek dostaly 4 děti ve třídě, paní učitelka se jich prý někdy ptala, kdo chce jít k přijímačkám. Na naší škola se děti také nepřipravují , ale od kamarádky vím, že na jejich škole píšou děti cvičné testy. Také jsem Katce vytiskla pár testů, aby věděla, jak se vyplňují, ale jinak to necháme osudu.

    superkarma: 0 02.02.2006, 09:57:53
  20. [13] Stua [*]

    Zbytečná buzerace učitelů, hodnocení je na nic a na střední škole k němu nepřihlíží. "Komu to poslouží,soudruzi?"

    superkarma: 0 02.02.2006, 09:39:29
  21. avatar
    [11] Palita [*]

    V úterý jsem četla od dcery, říkala, že paní učitelka si některé věci vymýšlela, aby je nepoškodila na další škole. Myslím, že jsou posudky nanic.

    superkarma: 0 02.02.2006, 09:20:08
  22. avatar
    [10] gerda [*]

    kdyby byla stanovená nějaká obecná pravidla a všem se měřilo stejně spravedlivě, tak by to mohlo být dobré. Ale stejně tak, jak jsou individuality žáci, jsou i učitelé, tož nevím Klad vidím v tom, že slovní hodnocení dokáže při správné a trefné formulaci pomoci takovým trojkařům - ani ryba, ani rak a ze známky se nic nepozná. I žák, který neprospívá, má přece dobré vlastnosti.

    superkarma: 0 02.02.2006, 08:41:02
  23. avatar
    [9] Olka [*]

    JanaVi: U nás si to zjednodušili, posudek budou psát jen těm, kdo příští pondělí (po jarních prázdninách) přinesou přihlášku na střední školu. Doufají asi, že jich moc nebude. Rozhodně je na přijímačky nepřipravují, málem by jim byli zatajili, že taková možnost existuje. O dnech otevřených dveří a přijímačkách nanečisto jsem naštěstí věděla z webu, ze školy ani ťuk. Chápu je, ale mrzí mě to.

    superkarma: 0 02.02.2006, 08:36:21
  24. avatar
    [8] Saturninka [*]

    taky mám doma deváťáka a hodnocení přinesl a vůbec mu nerozumím . Já nevím, jak dělali hodnocení jinde, ale to naše je formou vět typu - "žák si během vzdělávání osvojil potřebné strategie učení", "žák je motivován k celoživotnímu vzdělávání", "dokáže chránit své fyzické a duševní zdraví"... a k tomu je hodnocení dle tabulky vvybráno ze 7 bod" - na vynikájící úrovni, výborně, velmi dobře, na průměrné úrovni, bez vyjádření, částečně a připojení předpony NE .
    Paní učitelka, která to psala, má třídu mého syna 3 měsíce, je na škole úplně nová a tyhle děti vůbec nezná - tak nějak nevím, JAKÝ smysl bude mít konkrétně její hodnocení.
    Když s tím nebudu souhlasit, tak se prý opraví...

    superkarma: 0 02.02.2006, 08:31:05
  25. avatar
    [7] navia [*]

    JanaVi: No, já nevím, jestli je to fér vůči těm nadanějším dětem. Jak k tomu přijdou, že mají být v roli tahounů? Nebylo by pro ně lepší být někde, kde by se nenudily jen proto, že učitel musí některé věci stále opakovat.
    Takhle jsem uvažovala i před pár lety, kdy se syn chtěl přihlásit na osmiletý gympl. Nakonec jsme se rozhodli, že ano. Já vím, že by na základce měl daleko lepší známky, než má teď, ale taky by měl pocit, že je hvězda, na kterou nikdo nemá a protože by se nemusel učit, tak by si na to nezvykl a nevím, jestli by se to naučil v patnácti v prváku.

    superkarma: 0 02.02.2006, 08:26:32
  26. avatar
    [6] Maši [*]

    Taky mi dcera přinesla včera přečíst posudek a musím říct, že jsem až do včerejška netušila, jakou mám doma hvězdu a kolik má dobrých, co dobrých, skvělých a úžasných vlastností a na co všechno je nadaná...Já myslela , že je to hodně drzý a líný puberťák...
    A tohle myslím vypovídá o důležitosti a důvěryhodnosti posudků...

    superkarma: 0 02.02.2006, 08:12:22
  27. avatar
    [5] JanaVi [*]

    navia: Škola, kam chodí dcera, se vůbec netají tím, že chce, aby páťáci zůstaly u nich. Nechtějí mít na druhém stupni jen méně nadané děti a prý potřebují aby někdo chytřejší "táhl" ty ostatní dopředu. Ale posudek jí napsali samozřejmě výborný. Neměla jsem o existenci těchto posudků nejmenší tušení, dokud ho nepřinesla spolu s vysvědčením.

    superkarma: 0 02.02.2006, 08:05:45
  28. avatar
    [4] navia [*]

    Mám doma třeťačku a terciána, takže jak vypadá posudek fakt nevím. Budu mít asi příležitost se s nějakým seznámit za pár týdnů. Pracuji totiž na střední škole a z administrativního hlediska mám přijímací řízení a na starosti. Tj. všechny přihlášky mi projdou (několikrát) rukama. Nedovedu si představit, jak bude ředitel porovnávat dva posudky, v nichž v jednom bude napsáno, že Pepíček je snaživý a ochotný a v druhém , že Toníček je nadaný na matematiku.
    Nehledě na to, že učitelé nebudou chtít děti poškodit, zvlášť deváťáci od nich stejně "někam" odejdou a škola ztrácí kredit, když se velká část žáků nedostane, kam původně chtěla - takže hodnocení budou opravdu jak psal někdo dole - samí superžáci.
    (Mmch. to samé je se známkami - v posledních pár letech se k nám hlásilo spousta uchazečů se samými jedničkami a jejich přijímací test - to byla hrůza. Např. 30 chyb v diktátu.) Paradoxně horší známky mají leckdy páťáci, kteří se hlásí na osmiletý gympl - vypadá to, jako by se jich škola držela zuby nehty - protože co dítě to peníze - a už dopředu jim říkala - na to nemáš, jen u nás pěkně zůstaň.

    superkarma: 0 02.02.2006, 07:57:26
  29. avatar
    [2] Majdinka [*]

    Taky mám doma deváťačku. Když jsem četla posudek, měla jsem dojem, že mám doma superžáka, hvězda až na půdu. Myslím si, že kdyby psal posudek kantor, s kterým si nepadla do oka, zněl by poněkud jinak. Vymysleli posudky, nic nového, ale jak zabezpečit objektivitu? Copak všichni posuzují ty druhé stejně?

    superkarma: 0 02.02.2006, 07:21:19
  30. avatar
    [1] Májík [*]

    Jsem matka deváťáka,takže se mě tato záležitost letos dotkla. Je pravda,že syn je bezproblémový,takže jeho hodnocení bylo napsáno v superlativech,až jsem se místy zarazila a nebyla si jistá,že paní učitelka skutečně popisuje moje dítě ,ale osobně si myslím,že to je naprostá zbytečnost, nevěřím tomu,že k tomu budou střední školy přihlížet. A přesně jak se píše v článku,vedle syna sedí spolužák,který má kázeňské problémy a navíc se i špatně učí,sotva prolejzá,přesto je prý jeho hodnocení vcelku slušné a hodně "zabalené",aby neublížilo,tak nevím,jestli je to ta nejlepší cesta.

    superkarma: 0 02.02.2006, 07:08:28

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme