Vztahy

Jsme zcela oddaní Krišnovi

Zajela jsem ke Kamale na návštěvu. Malý Sanátan byl zrovna nemocný a ležel, Sarasvatí nám celou dobu asistovala. Kamala uvařila šalvějový čaj s medem a začaly jsme si povídat.

Povězte mi, jak jste se stala oddanou Hare Krišna?
To už bude deset let. Bývala jsem dost velká rebelka, dokonce jsem experimentovala i s drogami. A jednou mě můj bratr přemluvil, abych s ním šla na setkání s Krišňáky, že se tam hezky hraje a tancuje a bude i nějaká přednáška a občerstvení. Byla jsem z nich jako omámená, strašně se mi to líbilo. Hned jak jsem poprvé uslyšela zpívat posvátnou mantru Hare Krišna, cítila jsem tu obrovskou sílu, co v sobě skrývá. Je to čarovný text, zkuste si ho zazpívat, hned se budete cítit lépe, seberete sílu k řešení problémů, začnete duchovně růst.

A jak váš přerod z rebelky na oddanou pokračoval?
Začala jsem mezi ně chodit, účastnit se přednášek a slavností. Od toho prvního setkání  jsem se už nikdy nedotkla drogy. Nakonec jsem přesídlila do pražského védského centra na Zličíně. Tam mi se vším pomáhali starší zkušení oddaní, kteří se snaží, abyste všechno správně pochopili. Radí vám, pomáhají, vysvětlují. Vlastně taková opora do nového života.

Kamala si hlinkou z posvátné řeky Gangy maluje na čelo posvátný znak. Do jeho středu ještě přijde barevná tečka.

m

A tam jste se seznámila se svým manželem?
Ano, stalo se to ale až po třech letech, co jsem žila v Centru pro védská studia. Loka, který v té době žil na farmě, si mě všiml na společných přednáškách a slavnostech. Dostala jsem od něj vzkaz, že by si mě chtěl vzít za ženu. Ani jsem nevěděla, o koho jde, a záleželo na mně, zda svolím k setkání, nebo ne. Zariskovala jsem, byla jsem zvědavá. Poprvé jsme si spolu asi hodinu povídali a zjišťovali, kdo je ten druhý. Líbil se mi a rozuměla jsem si s ním, a tak jsme se dohodli, že spolu budeme „chodit“. Mezi Krišňáky je to ale něco jiného než mezi vámi. Mezi párem vzniká postupné přátelství, náklonnost a láska na ryze platonické úrovni, takzvaném Ášramu. Zkušební doba trvá rok a pak se dvojice domluví, zda se vezmou, nebo se rozejdou. My jsme se vzali.

Jak probíhá svatba?
Jedna běžná na úřadě a druhá nádherná védská. Je to obrovská okázalá slavnost, všude je spousta květin, vystrojí se velká vegetariánská hostina, hraje hudba, tančí se... to musíte vidět sami. Manželé přijímají slib věrnosti před Krišnou, obětním ohněm a oddanými Krišny. Na svatební cestě jsme byli v Indii, to bylo taky strašně fajn.

A na dětech se dohodnete ještě  před svatbou?
Ano, je důležité vědět, jaký názor má váš partner. Ale to přece bez ohledu na vyznání. My jsme se o dětech bavili v té roční zkušební době. Oba jsme se shodli, že je chceme, teď máme dvě.

Kamala se svými dětmi Sarasvatí a Sanátanem.

h

Jak je to s oddanými a sexem?
Sex probíhá pouze v manželském svazku a jen za účelem mít dítě. Jinak ne, ale nemyslete si, že se někdo z nás trápí nebo se nějak přemáhá. Náš vztah je založen na duchovních hodnotách a za sebe můžu říci, že manžela miluji čím dál tím víc. Potěšení tělesné nahrazujeme duchovním ze zpívání Hare Krišna, ze služby Krišnovi a ze společnosti dalších oddaných.

A jak tedy povznášíte tu duši? Musíte plnit nějaké denní normy?
Dalo by se to tak říci. V centrech Hare Krišna vstáváme brzo ráno, okolo čtvrté. Zpíváme společně před oltářem Hare Krišna Mahámantru a další védské mantry. Tančíme, což je mírné pohupování z leva do prava a naopak. Tanec se v návalu blaženosti může změnit na radostný a dynamický. Celý ranní duchovní program v sobě zahrnuje jak společnou, tak i osobní meditaci „japa”“ což je předříkávání Hare Krišna mantry na růženci. Růženec se skládá ze 108 korálků a na každém z nich se odříkává jedna Hare Krišna mantra. Oddaní každý den při meditaci odříkají 16 kol této mantry, což je 1728 krát denně. Další ranní činnosti se týkají péče o Božstvo Krišny, zdobení oltáře a přednášky. Celý program končí společnou snídaní.                                 

A když někdo nežije v chrámu?
Ti, kteří žijí mimo chrám, pořádají stejný duchovní program doma. Samozřejmě pokud žijí v dosahu nějakého centra, je pro ně lepší chodit tam, protože intenzita rituálu je v chrámu větší.

Domácí oltář s božstvem dovezeným až z Indie. Figurky se denně myjí, voní a převlékají. Přijímají také oběti ve formě potravin.

d

Co se stane, když se jako oddaný  rozhodnu z vaší organizace odejít?
Nic, nikdo nikoho do ničeho nenutí. Odejít můžete kdykoli. Stejné je to s finančními prostředky. Kdo je má a chce něco věnovat, tak to udělá, ale je to dobrovolné. Naší prioritou je odpor k násilí.

Opravdu nezabijete ani mouchu?
Opravdu nezabiju. Věřím v reinkarnaci duše i do zvířecích těl. To je taky jeden z důvodů, proč jsem vegetarián. Naučila jsem se od manžela mouchu chytit do dlaně  a živou ji pustit z okna.

Co kdyby vás nějaké zvíře ohrožovalo?
Nejsme žádní fanatici. Kdyby mě chtěl uštknout jedovatý had, tak ho zabiju. Obrana lidského života je důležitější. V jiném případě bych ale ničemu živému schválně neublížila. Říkám schválně, protože při chůzi každý zabije mnoho živých organismů.

Jak vychováváte děti?
Prvořadé je jim vytvořit hezký charakter, založený na pravdomluvnosti, čestnosti, úcty ke starším a nadřízeným, nenásilí, mravní čistotě a schopnosti dobře rozlišit dobro od zla. Děti jsou neustále s námi, účastní se všeho s rodiči. Celý záměr je z dětí vychovat oddané Krišny. Je to stejný záměr, se kterým byly počaty.

A jak je to se školou?
V Čechách žádné krišňácké školy nemáme. V zahraničí ale jsou. Dokonce i střední a vysoké. Mnoho rodin ale využívá možnosti učit děti doma. Ty pak chodí do školy jenom skládat zkoušky. Někteří rodiče dávají své děti do Waldorfské školy, ta se nejvíc přibližuje naší životní filozofii a způsobu výchovy. Jinak naše děti chodí i do normálních škol jako ostatní. 

V co si myslíte, že se převtělíte po smrti?
Doufám, že v tomto životě už moje duše dosáhne takové duchovní úrovně, že se po opuštění těla do žádného jiného nepřevtělí a dostane tělo vhodné k životu v duchovním světě. O to přece jde. O věčnou blaženost.  

Znáte někoho z hnutí Hare Krišna? Ochutnaly jste jejich speciality? Co si o nich myslíte?

   
06.05.2010 - Láska a vztahy - autor: Simona Škodáková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [93] jastura [*]

    U mě doma na stůl zvíře nesmí (co se děje, když jsme v práci však nevím), jedině pečené, ale do postele? Moje postel, moje pravidla - můžou a spí se mi s nimi výborněSml24

    superkarma: 0 10.05.2010, 15:13:08
  2. [92] Rikina [*]

    Eva_Fl — #91 No a mně je to jedno. Sml57 Když mi sem přijde někdo cizí a nemám zrovna čerstvě uklizeno, tak se holt nedá nic dělat. Sml80 Jo, když vím, že přijede má sestra, nebo kamarádka, nebo milenec, tak to si dám záležet, aby bylo uklizeno. Ale kvůli redaktorce z internetového magazínu bych se teda nepřetrhla. Ostatně kdoví, jestli se taková návštěva vůbec ohlásila předem, a za druhé se v článku píše, že jedno dítě bylo zrovna nemocné, tak to jsou většinou na pořadu dne důležitějši aktivity, než šůrovat koupelnu. Sml24 Jinak souhlasím s tím, že zvíře na stůl ani do postele nepatří, a chlupy v jogurtu jsou fuj.

    superkarma: 0 09.05.2010, 10:55:23
  3. avatar
    [91] Eva_CZ [*]

    kareta — #89 Sml52Sml52Sml52Sml52Sml52

    Holky, ja nemam rada vystaveny zadny kokotiny, je mi uplne jedno, jak je byt zarizenej, cim min, tim lip, ja jen nemam rada spinu. Nemam kominky, v obyvaku se mi zrovna na zemi vali balon, jelikoz jsem ho tam vcera po cviceni zakopla, ale jo, kdo me zna, mi rika Monku, ac jsem uz hoooooooodne polevila. Driv jsem uklizela od 4 rano a usedla teprve, az bylo hotovo, tak to uz takhle nemam. Mozna to ma neco spolecnyho s mou zavislosti, mozna jsem jinak cakla, ale zvire do postele ani na stul nepatri a chlupy v jogurtu - to bych blila. To psala molinka, nebo jak se to cune jmenuje. No a na fotce ten malej ma takovou pomuchlanou cepici, jako by ji zrovna vytahli z neci rite. Ja nevim, jak vy, ale kdybych vedela, ze mi nekdo prijede do bytu, krapet uklidim a deti nejak prelstim. Mozna to mate jinak. Uklid neni moje zivotni priorita, ale v bordelu zit odmitam.

    Tezky ,,intelektualky" maji nejakej uklid na haku, no ja jsem zvlastni. Ja doma i varim. Sml22Sml80 Rada. Ke vsemu.

    1. na komentář reaguje Rikina — #92
    superkarma: 0 08.05.2010, 02:46:42

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [90] kuty [*]

    kareta — #89 Sml52Sml52

    superkarma: 0 07.05.2010, 14:38:53
  2. avatar
    [89] kareta [*]

    ach jo, já si představila nevěru po hrekršnovsku- přijde instalatér, a jak si s ním hospodyně začne prozpěvovat, je zle...Sml52

    1. na komentář reaguje kuty — #90
    2. na komentář reaguje Eva_Fl — #91
    superkarma: 0 07.05.2010, 14:11:08
  3. [88] Anai [*]

    Tak sympatický mi je z toho max. ten způsob stravování, klidně mohu být vegetarián s možností jíst ryby, ovšem nevím, zda oni nejedí jen zrní. Jinak s tím sexem a ranním vstáváním a zřejmě i takovou zvláštní pokorou, určitě ne touhou po hmotných statcích, tedy i chudobou zřejmě a taky vzdáním se módy a líčení a tak, zřejmě... to rozhodně bych se nesmířila! Trošku mi to stejně připomíná "jehováky", prostě sektu a sekty já nesnáším jakékoliv....

    superkarma: 0 07.05.2010, 13:42:29
  4. avatar
    [87] Zázvorka [*]

    Souhlasím, že za něco "nesprávného" není řešení se x krát pomodlit a mám zase čistý štít!! To je opravdu blbost! Bohužel věřící již k tomu přistupují tak, že se po "tom" pomodlí, vyzpovídají a je to v poho! Takže proč by to a to neudělali.

    Nikdo mi nevyvrátí, že Krišnovci nejsou sekta!!

    A zajímalo by mě, zda se scházejí se svýma pokrevníma rodinama, které nevyznávají Krišnu. A zda paní na mateřské pobírá dávky........

    superkarma: 0 07.05.2010, 09:49:39
  5. avatar
    [86] Zázvorka [*]

    Už zase jde Sml59

    superkarma: 0 07.05.2010, 09:46:52
  6. avatar
    [85] Zázvorka [*]

    Proč mi nejde odpovídat a vždy mi to zmizí?? Sml80

    superkarma: 0 07.05.2010, 09:46:39
  7. avatar
    [84] RenataP [*]

    OlgaMarie — #63 kdoví, třeba to tak je... Umělý potrat je sporný, ale u toho spontánního to možná tak je, že si to duše rozmyslí nebo na sebe vezme břímě toho, aby potratem jaksi změnila myšlení maminky nebo jí v něčem poučila...

    Kruté to možná je, ale život je sám o sobě mnohem krutější, nějaký potraty jsou ještě slabý čaje Sml15

    Ještě k tomu celibátu. Dokážu si představit, že je to fajn řešení pro oběti sexuálního násilí....

    Umí-li si tu touhu odventilovat jinak (třeba tou motlitbou) pak proč ne? Pořád lepší se někde kývat a modlit, než sedět u péčka.Sml80

    superkarma: 0 07.05.2010, 06:53:48
  8. avatar
    [83] RenataP [*]

    Juana — #67 a proč teda s dědečkem nešli na promenádu a chodili na hřiště?

    superkarma: 0 07.05.2010, 06:49:01
  9. [82] xenie [*]

    a proc ne...sice mi to ve stredni evrope prijde trochu mimo misu, ale hlavne ze jsou stastni... jedine, co mne zarazilo, je  celibat Sml57 jo a jeste diskuse o neporadku, za a zadny nevidim a za b to je to posledni co by mne zajimalo...

    superkarma: 0 06.05.2010, 20:40:39
  10. avatar
    [81] evelyn [*]

    kareta — #80 obalovali v mouce, pak tam flakli ryzi, ten reporter rika, ze je to odporny, ja bych tam hodila savli, fuj

    superkarma: 0 06.05.2010, 20:26:28
  11. avatar
    [80] kareta [*]

    evelyn — #79 jasně...v čem to obalovali? Já bych to smažila, oni to asi  tom banánovým listu dusili, ale nevadí, když se to okoření, může to být chutné jako kuřecí křidélka...Sml20

    1. na komentář reaguje evelyn — #81
    superkarma: 0 06.05.2010, 20:16:48
  12. avatar
    [79] evelyn [*]

    kareta — #77 a kouklas?Sml58

    1. na komentář reaguje kareta — #80
    superkarma: 0 06.05.2010, 19:56:45
  13. [78] Rikina [*]

    S jedním mladým mužem z farmy u Vlašimi jsem onehdy diskutovala, o literatuře a různých filozofických otázkách. Jevil se mi jako inteligentní a vzdělaný muž, ačkoli s jeho světonázorem se ztotožnit neumím nebo nedokážu. Nicméně asi jsme si vzájemně nevadili. Sml57 Jídlo jsem ochutnala mnohokrát, a chválím. Sml67 No, s tím sexem, to by mi taky chybělo, ale třeba to neberou jako dogma... Sml32 

    superkarma: 0 06.05.2010, 18:06:13
  14. avatar
    [77] kareta [*]

    evelyn — #76 no, já sním všechno , nejsem vybíraváSml16

    1. na komentář reaguje evelyn — #79
    superkarma: 0 06.05.2010, 17:59:55
  15. avatar
    [76] evelyn [*]

    kareta — #75nejen vegetariani zijou v IndiiSml16

    http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article7072382.ab

    1. na komentář reaguje kareta — #77
    superkarma: 0 06.05.2010, 17:41:14
  16. avatar
    [75] kareta [*]

    mi to připadá praštěný, asi jako by indové začali chodit v kyjovským kroji a krmit se jitrnicema a zelím a chlastat víno a adorovat MenšíkaSml80  nebo WerichaSml54

    1. na komentář reaguje evelyn — #76
    superkarma: 0 06.05.2010, 17:33:54
  17. [74] magdaj [*]

    DanaD — #58 přesně tak...Sml67Sml67Sml67

    superkarma: 0 06.05.2010, 16:34:09
  18. [73] magdaj [*]

    jastura — #70 víš co..kdybys měla v té prosklené skříni třeba ho..o,tak je to jen a jen Tvoje věc,ne???tak si z toho nic nedělej!Sml67Sml79Sml58

    superkarma: 0 06.05.2010, 16:31:49
  19. avatar
    [72] evelyn [*]

    maje — #65 me, naopak, jako malou nutili maso jist a vim, jak mi to bylo odporne. Holkam jsem ho tedy sama nenutila, taky ho nemilovaly, ale nemyslim, ze by mely nedostatek potrebnych latek ve vyzive. Sml80

    Co se zvirat tyce, ja nerikam, ze bych je chtela mit u jidla na stole, ale jinak, kdyz se tam probehnou, zadnou hysterickou scenu bych teda nedelala. Nic se nema prehanet, ani uklizeni, to mnozstvi alergii dnes je toho dusledek.

    superkarma: 1 06.05.2010, 15:58:19
  20. avatar
    [71] Aspiková [*]

    maje — #6 Stačí, že pohupují hlavou, předkožku nechávají v poklidu. :-)

    superkarma: 0 06.05.2010, 15:48:43
  21. [70] jastura [*]

    Juana — #68 hehe, MonkSml30. Vím, že spousta lidí má ráda naklizeno, navoněno, ale nesnáším, když ostatním vytýkají to, že to tak nemají. Poslouchala jsem takové cancy celý víkend a už toho mám plné zuby a při zmínce o úklidu už vylítávám jako čertík z krabičky. Přítulova sestřenka - z němčour - je přesvědčená, že každá baba musí mít doma vše načančané. Pořád do mě hustila, že když mám prosklenou skříň, tak tam musím mít jenom nějaké stupidní dekorace a podobné capiny a nemůžu tam mít knihy a CD s DVD a prostě to, na co nechci nechat jen tak sedat prach. To jsem si prý měla koupit jinou stěnu do obýváku. Když pak začala všem kámošům, které jsme navštívili, kecat do jejich bytů, tak mi došly nervy...Sml31 Zbytek dne to šeptala přítelovi do ucha, bo měla strach, že ji vyhodím...

    1. na komentář reaguje magdaj — #73
    superkarma: 0 06.05.2010, 15:27:25
  22. [69] jastura [*]

    Kdysi jsem v Praze viděla Krišnovce a děsně mě zaujali (jako puberťačku). Chtěla bych si takový život zkusit (nemyslím ty modlitby, ale tu samostatnost a nezávislost), ale měla bych strach opustit zaměstnání, že už pak žádné nenajdu a nevím, co by mi na to řekl přítul.

    maje — #65 taky jsem proti vegetariánství dětí jen proto, že rodiče se tak rozhodli. Vždyť těm dětem musí z masa chybět živiny. Zelenina podle mě vše nenahradí.

    superkarma: 0 06.05.2010, 15:21:18
  23. avatar
    [68] Juana [*]

    jastura — #66 To máš marný, Eva pravděpodobně trpí nějakou obsesí ze špíny nebo coSml30  Prezentovala to tady už mnohokrát, je to takový pan Monk. Sml30

    1. na komentář reaguje jastura — #70
    superkarma: 1 06.05.2010, 15:20:03
  24. avatar
    [67] Juana [*]

    Bordel v bytě - šťastné dítě.

    Není nic horšího, než vychovávat dítě ve sterilním prostředí a ještě lepší to je zkombinovat s nažehleným a načančaným oblečením. Vzpomínám si na jednu nešťastnou holčičku, která chodila na hřiště s dědečkem, měla na sobě bílé botičky, bílé ponožky a bílou sukýnku a dědeček ji ani nepustil na pískoviště, protože když ji dovedl domů se špinavými ponožkami, tak jim matka té holčičky vynadala. Jak to dítě toužilo po tom, aby si smělo hrát s ostatními, to bylo vidět z jejího pohledu pokaždé.

    1. na komentář reaguje RenataP — #83
    superkarma: 0 06.05.2010, 15:18:53
  25. [66] jastura [*]

    Eva_Fl — #46 ještě, že jogurty jím minimálněSml52. Mám dva psy a jejich chlupy v jídle teda obvykle nemívám (i když občas se stane), ale i v restauraci jsem narazila na zbloudilý vlas. Víš jaká je to paráda, když mě ti psi hezky hřejou? jeden v nohách a druhý na břiše, či zádech.. hmm, to se to spíSml32

    1. na komentář reaguje Juana — #68
    superkarma: 0 06.05.2010, 15:15:57
  26. avatar
    [65] maje [*]

    evelyn — #64 ani já neřeším bordel nebo nevyžehlené prádlo (nevím, podle které fotky to kdo poznal, ale budiž). vadí mi, že jim nedají maso a podobné základní živiny. děti nemají právo volby, jestli chtějí takhle žít nebo ne.

    a evelyn, nezlob se na mě, ale aby mi lezla kočka po stole, kde jím, to ani omylem. pořád je to zvíře a podle toho by mělo být vychováváno. a ne, že mi budou z něho lítat chlupy (a ze zvířat jsou chlupy všude) do talíře. ale souhlasím, že kolikrát se lidi chovají daleko hůř než zvířata.

    1. na komentář reaguje jastura — #69
    2. na komentář reaguje evelyn — #72
    superkarma: 0 06.05.2010, 15:14:45
  27. avatar
    [64] evelyn [*]

    Bordel, jestli nejakej maj, mi teda vadi nejmin, kazdeho vec. Nazehlene deti jsou chudaci, porad vidim brachu, kdy skoro denne dostaval narez, ze si chtel hrat jako kluk a chodil domu spinavej.

    Zvirata v posteli krasne hrejou, nasi psi s nama spali vzdycky, ani na tom stole mi neva, ja se zviraty dokazu zit v symbioze, to horsi jsou nekteri lide, chovajici se jako prasata.Sml16

    1. na komentář reaguje maje — #65
    superkarma: 1 06.05.2010, 15:02:26
  28. avatar
    [63] OlgaMarie [*]

    RenataP — #52 Když jsem se o tomto způsobu života chtěla dozvědět víc, koupila jsem si od nich nějakou literaturu. Nejvíc mnou otřásla právě kapitola o převtělování a o potratech. Jak duše chtějí do života a máma jde na potrat nebo duše si to rozmyslí a potratí se raději než by se u nich narodila.Sml80A to se mi zdálo hrozně kruté pro lidi, kteří si dítě přejí.

    1. na komentář reaguje RenataP — #84
    superkarma: 0 06.05.2010, 14:54:10
  29. [62] murat [*]

    kočky na stole?? Sml43 tak to už ať raděj hárá Kršna a Ráma Sml30Sml52

    superkarma: 1 06.05.2010, 14:40:37
  30. avatar
    [61] Alka1 [*]

    navia — #57 To jsou koťátka plemene ragdoll a nejsou moje, já mám doma britky, na horní fotce je Samsonek a tohle je Natálka...Sml48

    superkarma: 0 06.05.2010, 13:55:12

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme