Bulvár

Jsme postižení my, nebo ti na vozíku?

Postižené děti chodí s těmi zdravými do škol, pokud to jde. Staví se bezbariérové domy, obchody. To je v pořádku. Ale co pocity?

Jaký máte pocit, když vidíte vozíčkáře, jak se snaží zdolat obrubník u chodníku? Chcete mu pomoci...
No jo, ale jak? A nezahanbím ho nakonec, když ho odvezu o kus dál, kde je možná nižší nájezd? Nedám mu tím najevo, že je úplně neschopný? Není to nakonec horší než fyzické omezení?

Nedám mu vlastně najevo, že nebýt mě, tak tam zápolí s vozíkem možná ještě hodinu? Nedám mu pocítit akorát to, že vnímám jeho handicap?
Že vlastně nevidím barvu jeho očí, že neobdivuji jeho krásné kudrnaté vlasy, které by mě nejspíš zaujaly, pokud by byl zdravý, ale že vidím především ten invalidní vozík?

Už jste se naučily brát tyto lidi jako naprostou součást davu, takže jste se oprostily od těchto myšlenek, a nevidíte důvod, proč se tím zaobírat? Nebo máte podobně chaotické myšlenky, které se vám v tu chvíli nekontrolovaně honí hlavou?

No, ono je to možná ještě trochu jinak. Zatímco já vidím člověka na vozíku, tedy jeho postižení, jeho v tu chvíli nenapadne, že je svým způsobem nemohoucí. On tu svoji tělesnou vadu v tu chvíli nejspíš nevnímá. Já ano.
On před sebou vidí mladou ženskou. Možná přemýšlí o tom, jestli mě už někde neviděl, možná uvažuje o tom, co si dá k večeři nebo že si koupí vyhlédnutou knihu raději v knihkupectví dole na náměstí, protože by tam mohla být levnější.

Jak říkám. Někdy nevím, co udělat či co neudělat. A taky vím, že nejsem sama. Je nás víc...

     
   
08.12.2003 - Společnost - autor: Annamarie

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [82] krokouš [*]

    amputářka: Ahoj Kačko,posílám krásný pozdrav z Prahy.
    po přečtení Tvého příspěvku jsem se vzpměl na svou bývalou lásku,která také přišla o nohy.
    No a tak opravdu vím,jak to je těžká se na to asoiň trochu zvknout. Proto máš můj obrovský obdiv a sympatie. Bylo to hrozně těžké začít zase tak nějak normálně žít a chodit mezi lidi a později i třeba na koupák. No ale vše sme nakonec zvládli.
    Budeš li si chtít někdy popovídat,napiš. Budu moc rád. S pozdravem Jirka Krokošný

    superkarma: 0 22.11.2008, 21:15:19
  2. avatar
    [78] Ťapina [*]

    Vivian: Ale co je k tomu vede? Doufám, že ne špatné zkušenosti se zdravýma.

    superkarma: 0 09.12.2003, 23:44:54
  3. avatar
    [76] bouba [*]

    pajda: ... máš naprostou pravdu... , i když charitativních organizací je celkem dost... k těm potřebným se mnoho penez nedostane... a pokud tak si nastaví takové podmínky, že je to až ostudné... (příklad?... příspěvek pro imobilní dítě na kočárek - kočár stojí řádově desetitisíce, charita nabídla příspěvek 2 tis, ale podmínila to tím, že se stane výhradním vlastníkem a rodině kočár pouze zapůjčí... ... další okolnosti rozepisovat nebudu... to by bylo na dlouhé povídání...)
    Organizace dostávající granty nebo dotace na projekty práce s handicapovanými (nejen vozíčkáři) s nimi nakládají prarůzně... málokdy jsou plně využity tak jak bylo určeno... bohužel... a vše je to o lidech... a stále se naráží na dotaci a podporu organizací... nikoli jednotlivců...

    ... tím jsem trochu odbočila od soužití handicapovaných se zdravou populací, ale ono víceméně souvisí... :o) protože pro zdravé je např. pohyb samozřejmostí... a je jen správné ho těm, pro které není UMOŽNIT... (lze aplikovat na různé handicapy...)... vyspělost společnosti se odvíjí od toho, že je schopna se postarat o své slabé... a je třeba vzít v úvahu, že mnozí jsou přes své handicapy schopni neuvěřitelných věcí...

    superkarma: 0 09.12.2003, 10:25:57

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [75] Andula [*]

    Vivian: usilovat o to, aby se ty zakony zmenily, pokud vim, snazi se o to napriklad organizace postizenyhc, upozornuji na tento problem media a podobne.

    superkarma: 0 08.12.2003, 19:59:18
  2. avatar
    [74] pajda [*]

    monca13: mě na tom spíš vadí, že není žádná kontrola...trochu jsem si čichal k těmhle věcem a setkala jsem se s tím, že to, co je všude - že nahoře sedí pár, kteří nenasytně hrabou a dole z toho nikdo nic nemá, je mezi postiženými rozvinuté do naprosto abnormálně obludné podoby...vím, že ne u všech, sama mám bratra na vozíčku, dělám i kurzy pro postižené lidi, ale těm, kdo se o jim starají o finance, bych nevěřila ani nos mezi očima (u pár akcí jsem viděla výúčtování)...

    Asistenti josu problém a je to ostuda...měli by být dostupní.

    superkarma: 0 08.12.2003, 19:21:27
  3. avatar
    [72] bouba [*]

    monca13: ...:o) ano, s osobními asistenty je potíž a bude ještě větší, po skončení povinné vojenské služby a tím pádem i civilní služby... možností je zaměstnávat nezaměstnané formou vytvoření pracovního místa (tedy s dotací na plat od ÚP), problém je samozřejmě ve výběru a tom, že většině se to dělat prostě nechce... nehledě na to, že dotace od ÚP nepokryje veškeré náklady na asistenta... stát tohle v dohledné době řešit nebude... (jak mi bylo řečeno ), protože zatím se to vždycky nějak vyřešilo... u těch několika, kteří se nedali odbýt tím, že to nejde... nebo přistoupili na náhradní řešení... jeden asistent na tři nebo i více handicapovaných... atp... a aby asistenta dítěti dělal rodič (ve většině matka) se považuje za nevhodné ... (z mnoha důvodů)...

    O nevhodném chování a neskutečných příhodách z obou stran bych mohla psát romány... lidé jsou prostě dobří a špatní, bez ohledu na míru zdraví, ať už fyzického nebo psychického... zneužívat svého handicapu pro prospěch... je zlé... zneužívat zdraví na úkor handicapovaných... také...

    superkarma: 0 08.12.2003, 18:29:41
  4. avatar
    [71] Vivian [*]

    Andula: usilovat? kdo má usilovat? a k čemu to bude? jak "usilovat" tak, aby to k něčemu bylo?

    Ťapina: taky jsem se s takovýma setkala...

    superkarma: 0 08.12.2003, 18:23:22
  5. avatar
    [70] Andula [*]

    Ťapina: to je prostě druhý extrém... ten vozíčkář u nás na vŠ se dožadoval toho, aby šel hned na řadu u zkoušek a podobně, ač k tomu neměl opodstatnění

    superkarma: 0 08.12.2003, 18:12:10
  6. avatar
    [69] Ťapina [*]

    pajda: Takový přístup jsem taky zažila. Paní v tramvaji s postiženým klukem - špatně chodil. Tu tramvaj doběhla slečna s pudlíkem, měla v ruce košík a hned mu ho nasazovala, protože to prostě venku nestihla a te ženská s klukem začala vřískat, že pes má mít košík, na to je zákon, ona má postiženého chlapce a co kdyby něco. Jedu tou trasou podruhé a byla tam zas, tentokrát potřebovala vystoupit, ale místo aby řekla "s dovolením", tak tam někoho odstrčila a ještě mu vynadala, že ona má postiženého chlapce a nikdo ji nenechá vystoupit.

    superkarma: 0 08.12.2003, 18:00:06
  7. avatar
    [68] Andula [*]

    Vivian: tak snad lze usilovat o zmenu blbych zakonu

    superkarma: 0 08.12.2003, 17:49:22
  8. avatar
    [67] Vivian [*]

    monca13: stát nelze přinutit žádným způsobem k tomu, aby plnil svou funkci, bohužel. Na to už spousta lidí rezignovala.

    superkarma: 0 08.12.2003, 17:06:20
  9. avatar
    [66] monca13 [*]

    Vivian: v podstatě máš pravdu, ale pro mne není ponižující jakákoliv pomoc, protože jen díky tomu, že se mně obtížně a pracně daří shánět peníze většinou od drobných dárců, můžu žít doma se svojí 13letou dcerou a samozřejmě s mojí maminkou, bez jejíž pomoci bych se neobešla. Stát by měl pomáhat, ale když si to řekne většina lidí, moc postižených venku potkávat nebudeš, protože se tam prostě nedostaneme. A stát (tedy poslance) takovým přístupem stejně nepřinutíš, aby se choval jinak.

    superkarma: 0 08.12.2003, 17:02:09
  10. avatar
    [65] Andula [*]

    Vivian: stát ano, ale to je právě jak tady píše monca13, mel by jim dat sanci, aby se o sebe starali sami

    superkarma: 0 08.12.2003, 16:53:11
  11. avatar
    [64] Andula [*]

    monca13: osobní asistence jistě, já myslela peníze od sponzorů, které jistě taky přijdou vhod, například na různá centra a podobně

    superkarma: 0 08.12.2003, 16:52:44
  12. avatar
    [63] Vivian [*]

    Andula: jo aha... to je pravda... ale podle mě je ta primární chyba v systému. O handicapované lidi by se měl dokázart postarat především stát, státní instituce. Na péči o ně by měl být vyčleněn dostatek financí (v současné době mají bohužel přednost platy poslanců, jejich služební vozy a další neskutečné výhody). Copak je v pořádku, že na to, aby mohli postižení lidé slušně žít, se musíme mezi sebou skládat? Není to pro postižené ponižující?

    superkarma: 0 08.12.2003, 16:50:41
  13. avatar
    [62] monca13 [*]

    Andula: ale ta osobní asistence není určena jen pro děti nebo vozíčkáře, ale pro všechny zdravotně postižené, ať už tělesně nebo mentálně. Není možné porovnávat mezi různými postiženími, které je horší. Já to snad můžu posoudit u vozíčkářů, protože jako kvadruplegička (mám ochrnuté nohy, trup a částečně i ruce) závidím paraplegikům, kteří mají ruce a třeba i záda zdravé, ale na druhou stranu jsem se seznámila s řadou lidí, kteří nedokáží pohnout ani těma rukama (a snažím se jim pomáhat) a v porovnání s nimi si vážím těch schopností, které mně zůstaly. A taky že mně zůstala v pořádku hlava (aspoň doufám)

    superkarma: 0 08.12.2003, 16:43:48
  14. avatar
    [61] Andula [*]

    Vivian: ostatni postizeni... konkretne treba slepi nebo neslysici. je pro ne problem sehnat sponzory na pomocniky, pomucky a podobne, protoze kam se obrati, sylsi - davame uz na vozickare... cimz nechci rict, ze vozickarum nic, samozrejme.

    superkarma: 0 08.12.2003, 16:42:53
  15. avatar
    [60] Vivian [*]

    Andula: to jsem nějak nepochopila... kdo má smůlu?

    superkarma: 0 08.12.2003, 16:36:03
  16. avatar
    [59] Andula [*]

    Vivian: ono s tím humbukem... je tam ještě jeden problém. Mnoho firem, které dnes někdo poždá o fiancnování něčeho pro postižené, řekne, žedává na děti nebo na vozíčkáře, ono to dobře zní, ale ostatní mají smůlu. Což taky není ideální.

    superkarma: 0 08.12.2003, 16:13:47
  17. avatar
    [58] Vivian [*]

    Škromach je debil...

    superkarma: 0 08.12.2003, 16:11:02
  18. avatar
    [57] Vivian [*]

    Já beru tyhle lidi úplně normálně. Připadá mi, že se kolem nich dělá pořád dost velký humbuk, takže většinou je prostě jako normální brát nemůžete. Protože se o nich pořád všude mluví, protože se o nich všude píše, všude o nich slyšíte... A to, co slyšíte, vám prostě nedovolí uvažovat o nich jako o normálních lidech... Ale ten humbuk je nejspíš potřeba k tomu, aby je někteří z nás vůbec začali vnímat a uvědomili si, že je potřeba je vnímat. Protože ti, v jejichž moci je změna stávající situace, je zatím odsunují až na okraj svého zájmu, protože postižení prostě nejsou atraktivním ani finančně lukrativním zájmem.
    Je to věc srdce.

    superkarma: 0 08.12.2003, 16:09:02
  19. avatar
    [56] Andula [*]

    monca13: to je pravda, tohle vim, protoze muj kamarad s ev tom angazuje. Do ustavu jdou miliony a vlada s tim nic nedela.

    superkarma: 0 08.12.2003, 16:05:39
  20. avatar
    [55] monca13 [*]

    Jsem asi první člověk na vozíku, který do této diskuse píše. Takže především díky všem, kteří chtějí pomáhat, i když jsou někdy odmítnuti
    Nedávno strávil na výzvu Veroniky Žilkové a občanského sdružení PROSAZ 1 den na vozíku ministr Škromach. Řekl, že to na něj velmi zapůsobilo, ale když jej vedoucí o.s. PROSAZ požádala o prosazení změn v legislativě, aby postižení získali peníze na osobní asistenci, řekl, že takovou změnu není možné udělat ze dne na den. Když si tuto odpověď přečetl věci neznalý člověk, řekl si, že pan ministr má pravdu. Jenže o uzákonění nároku na osobní asistenci se jedná už víc než 10 let, všechny vlády uznávaly, že osobní asistence je vynikající řešení, levnější než pobyty v ústavech sociální péče, ale skutek utek. Takže pan ministr měl raději strávit den v rodině s těžce postiženým člověkem a celý den sám o tohoto člověka pečovat - potom by možná něco pochopil. Něco o osobní asistenci u nás si můžete přečíst na stránkách www.knihkm.cz/handy/asist.html .
    Pro člověka, který není soběstačný a chce bydlet doma, jsou peníze důležité, protože bez nich to opravdu nejde. Proto se přimlouvám, abyste přispívali třeba na konto Bariéry (co si koupíte měsíčně za 50 korun?). Před 5 lety jsem jen četla prosby různých nadací o pomoc, občas si koupila pohlednici vydanou Bariérami, ale spíš mě to nezajímalo. Jako vozíčkářka jsem se 3 kamarádkami "adoptovala" holčičku z Indie, protože vím, že mne 100 korun měsíčně nezachrání, ale tomu dítěti to hodně pomůže. V zahraničí je charita běžná, lidé jsou k ní od dětství vychováváni, ale my si její význam bohužel ještě neuvědomujeme.
    Přeju vám všem hodně zdraví

    superkarma: 0 08.12.2003, 15:56:58
  21. avatar
    [53] Andula [*]

    Nikita: takovéhle povolání je hodně těžké, naše kamarádka tam taky pracovala

    superkarma: 0 08.12.2003, 14:31:11
  22. avatar
    [51] Andula [*]

    medved: ja necekam, ze jsou apriori hodni

    superkarma: 0 08.12.2003, 14:05:49
  23. avatar
    [50] Andula [*]

    Eva_Fl: voziky pro tluste?... to je moc...
    me tady ste, ze se plati leky tlustym, ackoli si za to muzou catso sami

    superkarma: 0 08.12.2003, 14:05:21
  24. avatar
    [49] Milala [*]

    jednou jsem chtěla pomoci slepému sejít se schodů,protože pořád nemohl nějak najít začátek schodku.a se zlou se potázala,ohnal se po mě svou holí a řekl,že nikoho o nic neprosí.Vím,že zrovna mohl mít špatnou náladu.Ale od té doby pomáhám všem postiženým jenom tehdy,když o to požádájí a je jedno jestli slovy či pohledem.

    superkarma: 0 08.12.2003, 13:55:54
  25. avatar
    [47] Charmed [*]

    zsoka: Vím, že mluvíš z velice blízké zkušenosti. Ono je to totiž těžké. Někdo se zcela změní tím, že se z něj "stane" vozíčkář a někdo zůstane stejný, jen s tím rozdílem, že teďka nechodí po nohách, ale jezdí na vozíčku. Když se na člověka usměješ (a je úplně jedno, zda-li se jedná o vozíčkáře, či nikoliv) a ten člověk ti úsměv vrátí, tak se ho bez jakýchkoliv předsudků zeptáš, zda-li nepotřebuje pomoc a nebo mu pomůžeš sama od sebe. Ale pokud se na tebe člověk zakaboní, tak se ti moc pomáhat nechce. Ne proto, že nechceš, ale proto, jak ten člověk zareagoval. Mně se také lépe pomáhá člověku, který je "přístupný" a ne "zakaboněňák" .

    superkarma: 0 08.12.2003, 12:34:36
  26. avatar
    [46] Charmed [*]

    *Kotě*: Kdybych viděla, že vozíčkář se marně snaží přejet přes nějaký ten obrubník, tak mu určitě pomůžu, aniž bych čekala, jestli si o pomoc řekne. To je jasná situace, kdy pomoci. Ale někdy nastane situace, kdy ten dotyčný pomoci nechce a pokud mu pomoc nabídneš, tak se může cítit nepříjemně.

    superkarma: 0 08.12.2003, 12:29:01
  27. avatar
    [44] Jarunka [*]

    Eva_Fl: takovym bych voziky nedala, ale vzala

    superkarma: 0 08.12.2003, 12:22:56
  28. avatar
    [43] medved [*]

    Andula: pajda: ja nevim, proc ocekavat, ze postizeny clovek je apriori hodny az do hloubi duse ...postizeni jsou NORMALNI tj. jsou mezi nimi lide hodni, zli, protivni i zlati....jisteze postizeni cloveka poznamena...pozitivne i negativne...ale to jadro zustava stejne...takze to ze me serval slepec neznamena, ze vsichni slepi jsou takovi stejne jako to, ze znam prima lidi na voziku neznamena, ze mezi vozickari se nenajdou blbci co zneprijemnujou zivot kazdemu na koho se podivaji
    na tabore jsme meli i postizene deti...reknu Vam, ze snad nejvetsi zmetek jakeho jsme kdy na tabore meli byl vozickar ...shnile jadro + totalni rozmazleni od rodicu udelali sve ....presto jsme brali na tabor vozickare dal...nekteri byli super, nekteri ne...proste bezy prurez populaci

    superkarma: 0 08.12.2003, 12:09:43
  29. avatar
    [42] Eva_CZ [*]

    Tady chodi do skol postizeny s nepostizenymi.
    I mentalne postizeni chodi do stejne budovy, jen maji specialni tridy. Myslim, ze to nikomu neprijde...

    Ale vcera jsem se nastvala : v obchodech jsou elektricke voziky pro tluste. Ti jsou postizeni tak, ze preziranim a nedostatkem pohybu se proste dopracovali k nepohyblivost.
    Maji spec.vybavena auta, pak se prevalej na vozik.
    Jsou samozrejme doma, protoze nemuzou CHODIT, natoz do prace.
    Takze NEMUSI nakupovat o vikendech, nota bene na bronzovou nedeli, kdyz vyrazi na nakupy lidi, kteri moc nemaji jinou volbu.
    Presto samozrejme vyrazili, v davech si vynucovali RESPEKT - at jdou do prdele!
    Je to neco jako problem s duchodci v MHD....
    Ja bych jim dala voziky!

    Samozrejme na rozdil od normalnich lidi, kteri se vypravi koupit darky pro sve blizke, oni jedou nakoupit pro zmenu zradlo.... Fffffffffff......

    superkarma: 0 08.12.2003, 11:56:23
  30. avatar
    [41] Lucylle [*]

    Ja jsem uz vice slepym lidem pomohla pres prechod a zatim me nikdo neodbyl Naopak,vzdycky mi hezky podekovali a ja mela dobry pocit
    A postizenym pomoc nevnucuji,ale nabidnu

    superkarma: 0 08.12.2003, 11:41:18

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme