Rodina

Jsem v přechodu a mám doma puberťačku

V lidském životě jsou období, kdy nás hodně ovlivňují hormony: puberta, těhotenství, přechod. V této době se pak chováme trochu jinak než obvykle a lidé v okolí to mohou těžko snášet. Jak to vypadá, když se sejdou dva takoví jedinci? Není to snadné.

Následující příběh je vyprávěním o složitém vztahu matky s dospívající dcerou. K jejich problémům přispívá i to, že se zrovna obě nacházejí v životní etapě, kterou řídí hlavně hormony - matka je v přechodu, dcera v pubertě. Když jsem to slyšela, bylo mi chvílemi smutno.

pubertal

„Kdybych tušila, co budu muset vydržet, snad bych si dítě ve čtyřiceti ani nepřála... to samozřejmě přeháním, jsem šťastná, že Nikolku mám,“ začíná své vyprávění třiapadesátiletá Majka. „Jenže já ji dřív mít nemohla, nějak jsem nepotkala chlapa, s kterým bych dítě mohla mít. Když jsem pak poznala Rudu, bylo mi skoro čtyřicet a nedovedla jsem si představit, že bych dítě neměla. Nikolka byla vymodlená, navíc naše jediné dítě, možná i proto jsme ji dost rozmazlovali. Už jako malá mohla skoro všechno, dovolili jsme jí toho dost, a teď do toho přišla puberta. Ach jo...

Kolikrát nevím, co s ní, je na mě protivná a pořád naštvaná, neposlouchá, odsekává, nebo se se mnou pro změnu nebaví, všechno je blbý, já ničemu nerozumím a vůbec ji nechápu. Nedávno začala hodně chodit ven s kamarádkami, takže mám strach, aby nezačalo ještě něco horšího. To už bych asi nevydržela!“

Kdybych byla mladší, asi bych to zvládala líp

„Když má člověk děti dřív a je sám mladší, má na ně nervy. Jenže já sama mám teď problémy, už půl roku se potýkám s přechodem a asi mám zrovna tohle období složitější než jiné ženy, nevím. Pořád jsem unavená, bolí mě hlava, mám návaly, často bych nejradši někam zalezla a týden s nikým nemluvila. Občas bezdůvodně vybuchnu a řvu na celý barák, až je mi z toho zpětně špatně, jak se chovám. Vlastně se chovám podobně jako ta holka! Manžel se mezi nás radši nemíchá, protože když to zkusí, dostane nakonec taky vynadáno. Je to prostě složité, hádáme se, křičíme na sebe, rozčilují nás maličkosti, třeba mě vytáčí, když nemůžu najít nějaké oblečení a zjistím, že ho má na sobě Niki, ale že by se zeptala, to ne. Nemám na to sílu...

Snad tohle období obě přežijeme. Opravdu jsem si nepředstavovala, že to bude takhle těžké, nedošlo mi to, když jsem ve čtyřiceti otěhotněla. Já ale dřív neměla možnost, takže mi nic jiného nezbylo. Přemýšlím o tom, když už mám tu zkušenost, a nechápu ženy, co mají děti pozdě dobrovolně. Vždyť dneska skoro všechny začínají přemýšlet o dětech až po třicítce, to je pak jasné, že budou mít puberťáka v období, kdy ani jim nebude zrovna veselo. I když možná že některé mají lehký přechod (a některé děti lehčí pubertu). No, já bych samozřejmě dceru nevyměnila za nic na světě, ona z toho taky vyroste. Jen myslím, že kdybych měla tu možnost, pořídila bych si ji o deset let dřív...“

   
08.02.2013 - Rodina - autor: Lucie Paličková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [40] helča 65 [*]

    Sml15 Vždycky jsem zastávala názor, že puberta je nemoc vyléčitelná. Přijde, nědy více a jindy méně potrápí okolí a jednoho dne zmizí, ani nevíme jak. Paní nepíše, jestli má její dcera nějaké koníčky, co ji zajímá, jak tráví volný čas. Pokud se většinu času nudí, má možnost vymýšlet různé hlouposti, jak "vytočit" své rodiče. Docela souhlasím s některými předcházejícími názory, že když dítě přijde večer "servané" z tréninku, nemá na tyto hlouposti čas, ani dostatek energie. Mně ale připadá, že paní si neví rady spíše se sebou, pořád se pozoruje a lituje. Přechod není věc jednoduchá, ale patří k životu ženy a každá si tímto obdobím musíme projít. Dceři stanovte mantinely a trvejte na jejich dodržování. A zapojte i manžela, muži mají snahu často schovávat "hlavu do písku". A smiřte se s tím, že každý puberťák si myslí:" Jak je to možné, že tak chytré dítě má tak hloupé a nemožné rodiče?" Vydržte, oni na to časem přijdou, že to není pravda.Sml16Sml79

    superkarma: 0 14.02.2013, 08:26:32
  2. avatar
    [39] macasev [*]

    Mám puberťáky momentálně doma 2. Sice nejsem v přechodu, ale zatím u nás fungují jasně dané mantinely a jasně dané sankce za jejich porušení. Jo a taky spousta koníčků, takže jsou servaní jak borůvky. A na odfrkávání, brblání, hudrání buď nereaguju a pokud je toho víc v klidu je odvelím do jejich kutlochů. Protože jim jde hlavně o to rodiče vytočit, aby se s nima mohli hádat o kravinách.

    superkarma: 1 10.02.2013, 18:38:35
  3. avatar
    [38] ekleinovka [*]

    Rikina — #4 jj, je to tak, zaměstnat je, to u nás fungovalo.Přišli večer urvaní z tréninků a na nějaké dohady nebyl čas. Cěti jsem vychovávala tak, aby měly vytyčené mantinely v chování vůči náma a povětšinou to fungovalo. Jasně, že to občas zaskřípalo, ale řešit problémy s puberťáky křikem? To je k ničemu.....

    superkarma: 0 10.02.2013, 18:15:21
  4. avatar
    [37] ekleinovka [*]

    pan klikač — #33 Copak tady nabízíteSml57Sml57Sml57, jděte jinam

    superkarma: 0 10.02.2013, 18:08:22
  5. avatar
    [36] gerda [*]

    moc mě baví, jak se dnes vlastně rodiče svých dětí bojí. Puberťáka vyslechnout, pochopit, ale neustupovat a především - neuplácet!

    superkarma: 0 10.02.2013, 17:23:19
  6. [35] Trefa [*]

    Trefa:asi na tom nezalezi kdy jste ji porodila.ale dnesni mlades je uplne jina nez treba pred 30roky.

    superkarma: 0 10.02.2013, 16:09:57
  7. avatar
    [34] kobližka [*]

    pan klikač — #33 Pane Klikači,trapně se cpete se svým inzerátem skoro do všech diskuzí.Však ona si na vás redakce posvítí....

    superkarma: 0 09.02.2013, 14:12:37
  8. [33] pan klikač [*]

    http://www.penizezaemail.cz/?ref=3211 

    100 kč za registraci až 8 kč za email.

    1. na komentář reaguje kobližka — #34
    2. na komentář reaguje ekleinovka — #37
    superkarma: 0 09.02.2013, 12:10:24
  9. avatar
    [32] Markýza [*]

    pajda — #24 Sml30 no, my jsme se dost tahali o ponožky, ještě tak před pěti lety, pak klukům velikost nohou opustila číselnou řadu pro boty a tím pádem já mám zas pokoj - a co do tenisek Sml32

    superkarma: 0 09.02.2013, 10:31:20
  10. avatar
    [31] Markýza [*]

    na přechod jsou hormony Sml80 a bylinky

    na pubertálního rozmazleného spratka řemen Sml80

    ale mám takový pocit, že pár facek by si "zasloužily" obě

    superkarma: 1 09.02.2013, 10:25:35

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [30] olinka55555 [*]

    kamarádka má 5 dětí a nejmladší měla ve 42, pubertu a ostatně i všechno kolem dětí zvládala bravurně a obdivuhodně - děti porodila během 10 let.

    Myslím, že problém má pisatelka hlavně sama se sebou, navíc její dceři je podle textu kolem 12, což je asi nářez.

    superkarma: 0 08.02.2013, 20:39:29
  2. avatar
    [29] denkas [*]

    Já si myslím,že za prvé ji rozmazlili a za druhé prostě mají obě stejnou povahu a proto jsou pořád v soběSml80. Já měla děti brzo a když bylo nejmladšímu 12,mě 39,tak už 1.vnouče.takže mě naštěstí ani nenapadlo pořizovat si benjaminka. Vnoučata sou lepšíSml30a hlavně se dají vrátit.Sml30

    superkarma: 0 08.02.2013, 17:21:51
  3. avatar
    [28] diblice [*]

    hm, tak tohle mně taky v budoucnu čeká, ale naštěstí to už bude čtvrtá puberta, tak to snad nějak přežijem, momentálně válčím s pubertálním synkem, se slečnou nás to čeká za pár let, ale na zabití je už někdy i teď

    superkarma: 0 08.02.2013, 15:01:21
  4. [27] anina4 [*]

    také jsme měla nejml.dceru ve 40 letech, jsem zvědava až půjde do puberty, zatím to je před námi a vše v pohodě

    superkarma: 0 08.02.2013, 14:17:59
  5. [26] FAXÍK [*]

    Taky mne to čeká, mám dceru Nikolku a narodila se mi v 35- ti letech. Tak v období její puberty budu asi v přechodu a to bude mazec...Sml52

    superkarma: 0 08.02.2013, 13:22:07
  6. avatar
    [25] kareta [*]

    Barbucháč — #20 aha...já se přehlídla, že je jí 17Sml30Sml30. Každopádně třeba v Mexiku..nebo SA, nebo indii by bbyla holka na vdáváníSml47.

    superkarma: 0 08.02.2013, 12:56:16
  7. avatar
    [24] pajda [*]

    Barbucháč — #23 je to divný, ale syn si taky nic nepůjčujeSml52Sml52Sml52a ven smí sám už od šesti let. Dokonce dál než na dvoreček...

    1. na komentář reaguje Markýza — #32
    superkarma: 0 08.02.2013, 12:55:47
  8. avatar
    [23] Barbucháč [*]

    pajda — #22 Sml52 jestli taky dcera nechodí víc ven zhruba tak poslední půlrokSml16

    Oblečení máme doma celkem jasný. Rozdíl 4 konfekčních velikostí mluví za všeSml57

    1. na komentář reaguje pajda — #24
    superkarma: 1 08.02.2013, 12:41:13
  9. avatar
    [22] pajda [*]

    Jestli měla holku ve "skoro čtyřiceti", tak je jí teď taky třeba 15, a paní by potřebovala psychologa - přinejmenším. Řešit, že holka v tomhle věku chodí ven s kamarádkami a půjčuje si matčino oblečení není normální ani v přechodu. Doufám, že aspoň už nekojí...

    1. na komentář reaguje Barbucháč — #23
    superkarma: 4 08.02.2013, 12:32:41
  10. avatar
    [21] Barbucháč [*]

    átéčko — #16 no nevím, mám kamarádku, která měla syny v 18ti a 20ti letech a pak se jí ve 43ti narodila dcera. 

    Holčičce jsou dnes tři roky a kamarádka říká, že se hodně obávala, jak bude mrně zvládat psychicky, a to že je pohoda - no, puberta je taky ještě v nedohlednuSml16, že s klukama mívala mnohem míň trpělivosti.

    Teď že je tedy naopak mnohem víc utahaná fyzicky. Že občas zálibně kouká po babkách na lavičkách a závidí jim jejich klídek a odpočatostSml16

    Takže ono to bude hodně individuální, jak kdo v kolika zvládá děckoSml80

    superkarma: 0 08.02.2013, 12:32:37
  11. avatar
    [20] Barbucháč [*]

    kareta — #18 ve 13ti vlastní děti a domácnost?Sml80 Sekla ses o deset let, že jo?Sml16

    1. na komentář reaguje kareta — #25
    superkarma: 0 08.02.2013, 12:20:21
  12. avatar
    [19] Barbucháč [*]

    pořídila jsem si dceru o těch deset let dřív, než pisatelka, nerozmazlovala jí a pubertální projevy má stejné, jako popisovaná dcera, tomu asi zkrátka zabránit nelze, je to přirozený vývojSml80

    přechod nemám a taky někdy vybouchnu - ovšem důvod si k tomu tedy vždycky nějakej najduSml54

    řekla bych, že pisatelka má problém hlavně sama se sebou, měla by se poradit s lékaři a řešit svoje přechodové stavy, dnes už ta možnost rozhodně je 

    pak se zklidní i ta dceřina šílená pubertaSml33 , na kterou tedy ještě žádné bylinky ani medikamenty nikdo myslím nevynalezl - kdybyste o něčem někdo přece jen věděl, pošlete mi vzkazSml57

    superkarma: 2 08.02.2013, 12:18:16
  13. avatar
    [18] kareta [*]

    Moc se soustředí na dceru...ta už by klidně mohla mít vlastní děti a domácnost, jinde ve světě je to běžné. Už to není dítě, ačkoliv se k ní tak chovají.

    1. na komentář reaguje Barbucháč — #20
    superkarma: 0 08.02.2013, 11:40:25
  14. avatar
    [17] Altamora [*]

    átéčko — #16 I ty holka nemoderníSml30. Přece to, že dnes ženy vypadají v padesáti lépe než před třiceti lety vypadaly třicátnice, znamená, že i uvnitř jsou jiné, tudíž žádný problém mít dítě po čtyřicítceSml32. Žertuji, samozřejmě. Jsem spíš pro ranější mateřství, když to jde ovlivnit. Ono ženě nic neuteče. Cestovat jde i po padesátce nebo v důchodu nebo i s dětmi. A mít nervy na pubertu dětí, když jsou temperamentnější, to není od věci. Vidím na sobě, jak jsem za posledního půlroku zchátrala, a to jsem zdravá a dlouho jsem se cítila lépe než ve čtyřiceti. Mít teď doma maturanta nebo puberťáka by bylo na mašli.

    superkarma: 2 08.02.2013, 11:25:20
  15. avatar
    [16] átéčko [*]

    Proč je optimální doba na těhotenství a dítě do 27, 28 let? Ona příroda není hloupá. Je jasné, že když budu mít dítě kolem 40, že bude jediné a tím pádem si ho rozmazlím. Kolem 50 už nebudu mít tolik trpělivosti...nebo si snad někdo myslí, že je to jinak?

    1. na komentář reaguje Altamora — #17
    2. na komentář reaguje Barbucháč — #21
    superkarma: 1 08.02.2013, 11:08:30
  16. [15] cilani [*]

    Nemyslím si, že by hlavní chybou bylo to, že měli děcko pozdě, ale to, že si ho rozmazlili a teď se diví..

    superkarma: 0 08.02.2013, 10:16:13
  17. avatar
    [14] ToraToraTora [*]

    Očividně je to jedna z žen, která nesnáší pžechod dobře a měla by se tak zaměřit sama na sebe. Zkonzultovat to s lékařem a poptat se po vhodných preparátech na zmírnění stavu. když bude v pohodě, určitě se jí bude lépe zvládat dceřina puberta.

    superkarma: 1 08.02.2013, 09:26:49
  18. avatar
    [13] Pentlička [*]

    Já měla děti ve 26 a 28, tehdy jsem byla stará matka (oficiálně zaznamenáno v lékařské dokumentaci) a přechod v 44 letech. Naštěstí kromě pár návalů a nočního pocení zcela bez příznaků, takže pohoda. U nás puberta nebyla nijak zvláštní, dcera sice často plakala a neřekla proč a syn nadával, když musel s námi na procházku, ale jinak žádný sex, drogy, alkohol nebo party. 

    Já sama jsem se narodila mamince v 36 letech, maminka měla v přechodu docela potíže, ale já jsem byla celkem hodné dítě, spíš jsem seděla doma zahrabaná v knížkách, naši mě prosili, ať jdu ven a někam se pobavit, zatancovat si. S maminkou jsem se občas pohádaly, ale to i po pubertě.

    superkarma: 1 08.02.2013, 09:20:34
  19. avatar
    [12] margot [*]

    OlgaMarie — #10 na vnoučata se v nějakém delším horizontu těším - mají tu výhodu, že se vždy dají vrátitSml16

    superkarma: 0 08.02.2013, 08:46:08
  20. avatar
    [11] átéčko [*]

    OlgaMarie — #8 OlgaMarie — #10 Souhlasím. Já jsem přechod jaksi nezaznamenala, existují léky a rodina nemusí pociťovat nálady. Kluci prošli pubertou bez jakéhokoliv problému. je to asi i výchovou.

    A jestli paní řve na celý barák, tak může počítat s tím, že bude ještě hůř...řvaním si úctu nezjedná a dcerku odradí od toho, být s ní doma...

    superkarma: 0 08.02.2013, 08:34:56
  21. avatar
    [10] OlgaMarie [*]

    margot — #9 Moje zkušenost: děti mít tak včas, abys byla mobilní, když vnoučata  začnou rozum brát. To je taková sranda, jakou jsi s vlastními dětmi buď nezažila nebo jsi na ni pro starosti zapomněla.

    1. na komentář reaguje átéčko — #11
    2. na komentář reaguje margot — #12
    superkarma: 2 08.02.2013, 08:25:41
  22. avatar
    [9] margot [*]

    OlgaMarie — #8 to "poznávání sebe sama" v dítěti mě právě iritovalo ještě vícSml57 není nad to mít doma takovou malou vlastní kopii. kdo přežije pubertu svých dětí, přežije všechnoSml30

    jinak já měla odjakživa jasno, že děti nechciSml52 z vlastní zkušenosti pak doporučuji mít je A) brzy - a rychle se jich zbavit, příp. za B) pozdě - a puberty se pro jistotu nedožítSml32

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #10
    superkarma: 1 08.02.2013, 08:18:39
  23. avatar
    [8] OlgaMarie [*]

    Tohle asi bude řešit čím dál víc žen. Patřím k těm ženám, které ani nevěděly, že jsou v přechodu a děti byly dávno po pubertě. Ženské v práci si chválily jakýsi čaj z prodejny léčivých rostlin proti nočním návalům. Puberta dětí? Syn ji přeskočil a dcera dostala párkrát pár facek. A to měla ještě kliku, že jsem se v ní poznávalaSml30.

    1. na komentář reaguje margot — #9
    2. na komentář reaguje átéčko — #11
    superkarma: 1 08.02.2013, 07:35:16
  24. [7] lidicka [*]

    Tak když si ji rozmalili, pozdě teď bycha honit. Taky mám jedinou dceru, docela pozdě v mém přechodu měla 17 let, ale nikdy jsme podobné situace nemuseli řešit, i když je jedináček, byla vychovaná tak, že věděla, co si může a nemůže vůči rodičům dovolit, měla respekt vůči nám.

    superkarma: 4 08.02.2013, 05:52:02
  25. avatar
    [6] peetrax [*]

    peetrax — #5 ale jinak samozřejmě trochu jo, kdybych žila za minulého režimu, tak by mi kvůli původu povolili max. učňák, žádnou vysokou, takže co potom, než se množit. Sml15

    superkarma: 0 08.02.2013, 01:58:30
  26. avatar
    [5] peetrax [*]

    Rikina — #3 ta okolnost byla třeba to, že jsme se rozešli před plánovanou svatbou s budoucím manžel a otcem našich potencionálních dětí, to nebylo dobou. Sml57 A tak...

    1. na komentář reaguje peetrax — #6
    superkarma: 0 08.02.2013, 01:55:24
  27. [4] Rikina [*]

    Jinak na "přechod" přece existují léky, bylinky, doporučují se cvičení, masáže, relaxace, lázně. Určitě se s tím dá něco dělat, aby se ty příznaky zmírnily. Z vlastní zkušenosti zatím nic takového neznám, ač jsem byla strašena, že se taky dočkám. Sml80 Na pubertu sice nejsou bylinky Sml57 ale hodně pomáhá dotyčného jedince řádně zaměstnat. Puboši, co mají už od dětství nějaké koníčky, zejména sport, jsou na tom líp, vyčerpají energii tam a doma jsou pak klidnější. Sml16

    1. na komentář reaguje ekleinovka — #38
    superkarma: 0 08.02.2013, 01:15:41
  28. [3] Rikina [*]

    peetrax — #1 v tomhle je poměrně dost znát, že je "jiná doba". Ve třiadvaceti jsem měla druhého syna... okolnosti sem nebo tam, nebylo to plánované. Prostě se nám to s manželem přihodilo. Sml80 Ovšem kdybychom si tenkrát dávali lepší pozor, a nějaký čas si počkali, je celkem pravděpodobné, že bychom pořád měli jiné věci na práci a k pořízení potomků bychom se taky nemuseli dostat. Po 35tce už bych o to nestála, natož ve 40. Sml80 Ve výše uvedeném případě lituju toho chlapa, ten musí mít svatozář.

    1. na komentář reaguje peetrax — #5
    superkarma: 1 08.02.2013, 01:09:29
  29. avatar
    [2] Altamora [*]

    Vždyť Majka říká sama:"Občas bezdůvodně vybuchnu a řvu na celý barák." A dcera je asi po ní, tak jsou pořád v sobě. No, nemůžeme být všichni kliďasové.

    superkarma: 0 08.02.2013, 00:58:42
  30. avatar
    [1] peetrax [*]

    Jsem přemýšlela o dítěti od třiadvaceti, jenže to je těžké, když člověk fakt nemá toho pravého, se kterým by to dítě aspoň trochu chtěl a když ho pak má, jsou okolnosti, kvůli kterým to nejde. Zásadní problém bude asi i v tom, že rodiče dřív všechno dovolovali a teď se nestačí divit, že dcerka hodlá pokračovat v zajetém modelu. Návaly a řev jsou pak jen taková třešnička na dortu. Sml80

    1. na komentář reaguje Rikina — #3
    superkarma: 2 08.02.2013, 00:11:32

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme