Bulvár

Jsem muslimka a nemám to snadné. S nemuslimy!


Noa se nemá proč pod šátkem schovávat. Je to atraktivní pětadvacítka, která nemá ani zapotřebí unikat před neschopností uspořádat si osobní život nebo být rebelkou za každou cenu. Noa prostě jen uvěřila. Bohužel pro ni, uvěřila v nejmladší monoteistickou víru. A ta v našem křesťanském prostředí nenachází moc pochopení. O tom jsme spolu chtěli mluvit.

Sešli jsme se – jak jinak – u „arabáče“, tedy v bufetu u pražského Karlova náměstí, kde prodávají výborná arabská jídla nebo suroviny do nich. Přesunuli jsme se ale raději do poměrně vzdálené kavárny. Odpovídala celkem otevřeně, pak se ovšem nenechala vyfotit bez zahalení, bez šátku...

Bojíte se? Tím přece potvrzujete, že máte strach, že islám vyvolává strach?
To hodně zjednodušujete. Ostatně, k tomu mají lidé zde tendence. Odpověď zní spíše tak, že se na jednu stranu nechci vystavovat plivancům od ortodoxních muslimů, kterým může vadit, že jsem liberálka a že jsem vůbec mluvila se západním novinářem. Obavu ve mně dokážou vyvolat i mnozí zdejší lidé, kteří mají o islámu strašlivě zkreslené informace. Pro ně to jen víra spojená s terorismem a svatou válkou, jak chápou Džihád.

A ti Češi, podléhající tomuto mýtu, vám to nějak dávají najevo?
Samozřejmě. Mám zkušenosti se třemi typy lidí s těmito předsudky. Jedni jsou naoko přívětiví, jste-li s nimi ale delší dobu, poznáte, že jim vaše názory, vyznání a třeba i oblečení vadí. Jako příklad druhé skupiny bych použila svoji nedávnou zkušenost, kdy jsem nakupovala v jednom supermarketu, stála v obchodě, ten den tradičněji oděna se šátkem přes část obličeje. Za mě si stoupla maminka s asi sedmiletým klukem, a když si mě všimla, odtáhla malého za ruku: Pojď, od takových nikdy nevíš, co čekat….

A třetí skupina?
Ta je možná nejmenší, ale nejagresivnější. Už jsem i zažila, že mého exmanžela za bílého dne v Praze dva takoví chytili pod krkem, přirazili ke zdi, jestli u sebe nemá nálož, a rázně mu připomněli, že v Evropě není muslim vítán. Co na tom, že Ahmed byl Evropan, stejně jako čtyři, pět generací jeho rodiny.

Řekla jste doslova: …svatou válkou, jak chápou Džihád. Co tedy je Džihád, když ne svatá válka?
V překladu to znamená nejvyšší úsilí za nějakou zásadní myšlenku. Válka se v arabštině řekne Harb, svatá válka by se řeklo Qiddís harb, případně Muqaddas harb. To by mělo pro vyvrácení mýtu stačit.

Proč je to tedy podle vás spojováno s válkou?
Posuďte sám. Vykladači islámu rozdělují Džihád do čtyř rovin. Džihád srdcem – al-džihád bi l-kalb – prohlubování osobní zbožnosti. Džihád jazykem – al-džihád bi l-lisán – šíření pravdy misijní činností. Džihád rukou – al- džihád bi l-jad – záslužná a charitativní činnost. A ten pro vás kontroverzní džihád mečem – al-džihád bi s-sajf – obranný boj proti vnějšímu nepříteli či boj proti strůjcům rozkladu zevnitř společnosti. O tomto dělení ale zdejší rádoby znalci islámu neinformují. Ono se to nehodí do protislámské atmosféry, kterou je přece třeba podněcovat.

Je vám pětadvacet. K islámu inklinujete už sedm let. Jestli dobře počítám, musela jste k němu hledat cestu někdy v období po 11. září 2001. Neodradily vás tehdejší události - únosy letadel, útoky na New York a další místa?
Možná právě naopak. Byla jsem v té době asi ještě trošku rebelka. A když po útocích na USA narostla iracionální hysterie vůči islámu jako takovému, začalo mě ještě o něco víc zajímat, jestli se v Koránu a jiné islámské literatuře skutečně nachází něco jako přímá výzva k podobným útokům na nemuslimy. Trávila jsem tehdy několik měsíců na Škole afrických a orientálních studií v Londýně, a tam jsou studenti dost angažovaní, ve většině liberální, humanističtí a levicoví aktivisté. A v reakci na hysterii tam koloval Korán, o který do té doby nikdo moc nejevil zájem. To byly mé začátky…

Západoevropští mladí aktivisté se ale silně zabývají genderovými tématy. Ženská práva jsou tam hodně diskutovaná. V tom jste se s přáteli nedostávala do rozporu?
Určitě. V tom, co jsem chtěla cítit, přijmout, hrála ale roli jiná témata. Obzvlášť v době, kdy jsem inklinovala k tomu být spíše ortodoxní. Na druhou stranu si islám na rozdíl od západní společnosti velmi cení mateřství a pečujících kvalit žen. Mateřství je uznáváno jako výkon rovnocenný mužskému zaměstnání, jež musejí muži náležitě podporovat. A to je to, k čemu se zde dopracováváte prostřednictvím feministických či generových aktivit.

Přiznám se, že o takovém docenění mateřství v islámském světě jsem ještě neslyšel…
A je tomu skutečně tak. Když jsem ještě bydlela v Groningenu (městečko na severu Holandska, pozn. red.), moje kamarádka konvertovala od křesťanství k islámu kromě jiného proto, že v holandské společnosti musejí ženy vydělávat, zatímco islám jim dovoluje zůstat doma a starat se o děti.

Zde mnozí lidé žijí s představami, že zatímco podle Koránu je žena takřka otrokyně, Bible je tolerantnější. Co vy na to?
K smíchu. Je vidět, že nemají představu nejen o islámu, ale ani o křesťanství. Jen namátkou.  „...Je pro muže lépe, když žije bez ženy. Abyste se však varovali smilstva, ať každý má svou ženu a každá svého muže.“ „V poddanosti Kristu se podřizujte jedni druhým: Ženy svým mužům jako Pánu, protože muž je hlavou ženy, jako Kristus je hlavou církve, těla, které spasil. Ale jako církev je podřízena Kristu, tak ženy mají být ve všem podřízeny svým mužům.“ První věta je od Pavla z listu Korintským, s původem druhé si teď nejsem jistá. Obě však patří k Bibli, a ani jedna však nevypovídá o úctě k ženě.

To tak dobře znáte Bibli?
Ne, tak bezvadně ne, ale pár výňatků jsem si musela zapamatovat, abych v reakci na podobné otázky byla schopna doložit, že v této otázce není křesťanství neposkvrněno. V žádném případě ale netvrdím, že islám a Korán je nenapadnutelný, a to i když jsem muslimka.
Jsem ale přesvědčena, že muslimským ženám je jasně definována jejich role ve společnosti, stejně jako mužům, aniž by bylo někomu z nich ukřivděno. To mi připomíná například citát, kdy Alláh praví: „A ten, kdo koná dobré a je věřící – ať je to muž či žena – ten vejde do ráje a nebude ošizen ani o slupku pecky datlové.“

Co pro vás znamená být muslimkou?
Klid, vyrovnanost, vnitřní naplněnost… Vnímám to tak od chvíle, co jsem islám začala postupně praktikovat, modlit se a postit. Problémy beru s mnohem větším přehledem, a to i díky tomu, že součástí mé víry je přesvědčení, že i to zlé, co mě potká, mi bude vynahrazeno něčím lepším. Přijímám neúspěchy, ale vím, že za svou trpělivost budu jednou odměněna.

Co si myslíte o islámu  je stejný jako zbývající dvě monoteistická náboženství, nebo je oproti křesťanství a židovství nebezpečný?

   
10.12.2008 - Společnost - autor: Jan Exner

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [169] free [*]

    ....."muslimským ženám je jasně definována jejich role ve společnosti..."   A to se mi nelíbí.

    superkarma: 0 10.12.2012, 18:12:41
  2. avatar
    [168] daska59 [*]

    Já nemám ráda žádné náboženství, vždycky je to tak trochu o fanatismu Sml80

    superkarma: 0 10.12.2012, 18:00:04
  3. avatar
    [167] lenig [*]

    Sml68Sml68jiný svět, jiný život

    neteř si vzala Araba a teď lituje...jsou v rozvodovém řízení, tak jsme zvědaví všichni, jak toto dopadne...mají 2 krásné holčičky...ale manželství jim teda nedopadlo vůbec dobře Sml68

    superkarma: 0 10.12.2012, 16:42:02
  4. avatar
    [166] Hanula [*]

    Sml15je to jiný svět...

    superkarma: 0 10.12.2012, 12:33:36
  5. avatar
    [165] arminka [*]

    Sml16 káždý je v něčem vychováván a já bych to své nemněnila ...

    superkarma: 0 10.12.2012, 12:33:16
  6. [164] musilovahana [*]

    Já bych neměnila. 

    superkarma: 0 10.12.2012, 10:59:34
  7. [163] jerenika [*]

    Každému holt vyhovuje něco jiného... :)

    ekleinovka — #159 tak nějak :)

    superkarma: 0 10.12.2012, 09:09:25
  8. avatar
    [162] Žofie [*]

    Pobavila mě věta, že v Evropě není muslim vítán. A u nich budou mít rádi křesťana? Sml80 Nevšimla jsem si, že zrovna oni by byli ti tolerantní Sml31

    superkarma: 0 10.12.2012, 07:42:01
  9. [161] jithule [*]

    ekleinovka — #159 já taky ne

    superkarma: 0 10.12.2012, 07:34:55
  10. [160] lidicka [*]

    Nějak moc je v naši zemi rozšířen islámismus, až z toho člověka mrazíSml22

    superkarma: 0 10.12.2012, 06:48:26
  11. avatar
    [159] ekleinovka [*]

    Jsem spokojená s tím, jak žiju,nechtěla bych měnit ani zanic

    1. na komentář reaguje jithule — #161
    2. na komentář reaguje jerenika — #163
    superkarma: 0 10.12.2012, 06:28:56
  12. avatar
    [158] tepito [*]

    Líbí se mi názor australské premierky-pokud chci žít v nějaké zemi,znamená to,že příjmu její styl života i tradice bez vyjímky.Když se mi to nelíbí,tak se tam nestěhuju.Muslimská tradice v Evropě není,tak proč se diví naší nesnášendlivosti?Pokud chce být Evropanka muslimkou,tak ať jde bydlet do muslimské země.

    superkarma: 0 10.12.2012, 05:59:37
  13. avatar
    [157] Jindriska8 [*]

    Tento svět mi nic neříká!

    superkarma: 0 10.12.2012, 01:05:49
  14. [156] eli.emanuela [*]

    Dnes jsem narazila na tento příspěvek a nedá mi to, musím to komentovat. Tato muslimka na mě působí, jako by byla hloupá. Hlavně to, že vytrhává z Bible, a to tak, aby se jí to hodilo do krámu, nehledě na kontext. Druhá citace je z Efezským, 5:21-33. Je to o tom, že Kristus se za svou církev obětoval, tak moc ji miloval. A muž má tak moc milovat svou ženu, že by pro její dobro měl být ochoten i obětovat život. O tom, že žena by měla být schopna takové oběti, se tam nepíše. Není to tedy s tím "strašlivým utiskováním křesťanské ženušky" náhodou naopak? Vytrhnout z kontextu, jen aby mohla očernit, je vážně vrchol stupidity. Sml31

    superkarma: 1 02.11.2011, 22:10:24
  15. avatar
    [155] Dudlajlama [*]

    oalison: no jasnacka, urcite ho vyprovokovala, smyslne po nem loupala zbytkem koukajiciho oka

    superkarma: 1 16.12.2008, 22:01:40
  16. avatar
    [154] oalison [*]

    "Islám dovoluje zůstat doma a starat se o děti..." A není to spíš tak že ženám ve většině rodin není dovoleno dělat něco jiného?
    A myslím že nutnost zahalování je ještě nejmírnější zvyk, co třeba když muslimku osloví na ulici cizí muž a ona za to dostane výprask? To někomu připadá v pořádku?

    superkarma: 1 16.12.2008, 13:10:24

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [153] kareta [*]

    catcat: to je dobrá kniha

    superkarma: 0 16.12.2008, 10:14:43
  2. avatar
    [152] mysak [*]

    Mně je vcelku jedno, co se píše v které knize, ale jak se věřící chovají navenek. A pokud se džihád projevuje tak, jak dnes vidíme, nebudu přece říkat, že je islám tolerantním náboženstvím, protože to slovo původně znamená něco jiného.

    superkarma: 0 16.12.2008, 01:08:01
  3. avatar
    [151] catcat [*]

    Četla jsem zajímavou knížku Devět částí touhy. Tahle slečna s těmi ženami opravdu věřícími nemá skoro nic společného

    superkarma: 0 15.12.2008, 17:52:06
  4. avatar
    [150] shb [*]

    Meander: 144: Nemůžu dokázat, že jsou věsměs úchylové, jen vím, že už se za to omlouval i papež. Ano, máš pravdu nemůžu je všechny házet do jednoho pytle, bylo by to to samé, proti čemu brojím na jiných frontách. Tudíž se za toto své tvrzení omlouvám a opravuji na tvrzení: že v mnoha případech jsou to przniči...a to se mi nelíbí

    superkarma: 0 15.12.2008, 16:47:14
  5. avatar
    [149] Subinka [*]

    At si zustanou ve svem islamskem svete a nelezou k nam, batmani

    superkarma: 0 15.12.2008, 13:48:46
  6. avatar
    [148] Dudlajlama [*]

    Mne nevadi zadne nabozenstvi, vadi mi jen extremni migrace do zemi s jinou kulturou, tradicemi, eventuelne i nabozenstvim a neschopnost se prizpusobit zvykum sve nove domoviny. Pokud se rozhodnu opustit svoji zemi, musim pocitat s tim, ze budu muset neco obetovat a ne se divit, ze puvodni obyvatele ze me nepadaji na zadek, v horsim pripade si sva prava hlasite vyrvavat.

    superkarma: 0 13.12.2008, 21:16:49
  7. avatar
    [147] kareta [*]

    "kdy jsem nakupovala v jednom supermarketu, stála v obchodě, ten den tradičněji oděna se šátkem přes část obličeje"

    kdyby byla TRADIČNĚ oděna, tak má na sobě národní kroj Jinak mi to přijde směšné, jakoby se arabská křesťanka oblékala do kyjovského kroje

    superkarma: 1 13.12.2008, 18:38:31
  8. avatar
    [146] Meander [*]

    zeva: Ale jo, máš pravdu

    superkarma: 0 13.12.2008, 11:59:26
  9. avatar
    [145] zeva [*]

    Meander: lukas.cejka: vážení, nepřipadá Vám oponování shb jako nesmyslné mrhání vaším časem?
    Jan Exner: Noa je chytrá, vzdělaná a kultivovaná mladá dáma. Díky za zajímavý článek.

    superkarma: 0 13.12.2008, 07:52:35
  10. avatar
    [144] Meander [*]

    shb: Můžeš prosím dokázat to, co tvrdíš v posledních dvou větách příspěvku 137? Statistiky mi postačí. Oficiální statistiky, samozřejmě.

    superkarma: 0 12.12.2008, 20:53:21
  11. avatar
    [143] aninas [*]

    shb:

    superkarma: 0 12.12.2008, 18:27:56
  12. avatar
    [142] shb [*]

    ...aneb není účelová jako účelová...

    superkarma: 0 12.12.2008, 15:23:19
  13. avatar
    [141] shb [*]

    lukas.cejka: ale je účelová a účelová....

    superkarma: 0 12.12.2008, 15:03:04
  14. avatar
    [140] Lukáš Čejka [*]

    shb: kazda otazka je ucelova - ucelem je dovedet se odpoved

    superkarma: 0 12.12.2008, 14:47:10
  15. avatar
    [139] shb [*]

    lukas.cejka: Tak někdy jsou otázky naschvál kladeny tak, aby následná odpověď někam směřovala nebo něco objasnila nebo sama rozvinula otázku chtěným směrem....tzv. účelová otázka....

    Zbytku tvých tvrzení v 138 zatím nepřikládám žádnou váhu, sama to nevím a nezdá se mi to....takže zdá se mi to taky trochu ořezané tvrzení....ale to by nám asi osvětlila ona slečna Noa...

    superkarma: 0 12.12.2008, 14:38:38
  16. avatar
    [138] Lukáš Čejka [*]

    shb: Měly nám sdělit něco hlubšího? - otazka nic nesdeluje, naznacovat muze snad jedine tzv. "recnicka otazka" , kde neocekavas odpoved, coz prokazatelne neni tento pripad, protoze tady se predpokaldaji dpovedi na otazky v diskuzi .

    pravost viry - pokud tim myslis staroarabstinu, tak to neni co by se libilo nam, souvisi to se vznikem koranu a stavem a pozdejsim vyvojem arbastiny, koran je kniha Bozich prikazu a ty nesmi byt vykladany jinak jen proto, ze se posunul jazykovy vyznam slov.To jsem si nevymyslel, to je postoj muslimu.Proto se take v jejich skolach ucili a uci Koran nazpamet.

    superkarma: 0 12.12.2008, 11:56:32
  17. avatar
    [137] shb [*]

    Galadriel 125: ...takže normální žárlivec jako každej jinej žárlivec....debil jako debil....napříč náboženství

    A k článku ještě: co je na tom, že si zvolili sami sobě tyhle pravidla? Když se svobodně žena podřídí tak jí do toho taky nemá kdo co mluvit, je to její věc, stejně tak jako kdyby mně byl partner nevěrný tak by se mi taky otvírala kudla v kapse, každý to má jinak ale je to jeho svobodná volba. Naopak mi příjde jako zvrácenost právě bezženství křesťanských činitelů, kteří jsou vesměs úchylové a przniči malých dětí. Jak ukazuje nejen historie, ale i současnost.

    superkarma: 0 12.12.2008, 10:24:25
  18. avatar
    [136] shb [*]

    každý má právo vybrat si svou víru, otázky pana Exnera myslím přesně vystihují neinformovanost a netolerantnost české společnosti, ne-li debilitu. Nebo snad ty otázky byly voleny takto schválně? Měly nám sdělit něco hlubšího? Muslim ani nikdo jiný se netolerantním křesťanům líbit nebude, protožr správná víra je přece ta jejich Je to její svobodná volba a jestli se nějaký debilní krávě nelíbí co nosí za hadry tak ať jde někam, nic jí po tom není. Strašáky z těchto lidí udělali stejně křesťani. A jak tu někteří pochybujete o pravosti její víry jenom proto, že není ortodoxní jak by se vám líbilo- tak by mně zajímalo kolik z vás křesťanů je ortodoxních, mám pocit, že většina stáda tady v česku má svou blbou křesťanskou víru taky jen do počtu, rozvedených lidí co si hrajou na křesťany je tu nepočítaně....
    Dík za článek, ale mohl být lepší....

    superkarma: 0 12.12.2008, 10:11:01
  19. avatar
    [135] aninas [*]

    Alena1000:
    http://www.zena-in.cz/auditoria/auditorium_osobni.asp?stranka=1&id=2044

    superkarma: 0 11.12.2008, 14:18:33
  20. avatar
    [134] shb [*]

    to si taky přečtu asi zítra... nestíhačka

    superkarma: 0 11.12.2008, 13:55:34
  21. [133] Alena1000 [*]

    Aninas: Promin, spatne jsem to precetla. Kde je Kosmopolitka. Take zijes v cizine ?

    superkarma: 0 11.12.2008, 13:07:42
  22. [132] Alena1000 [*]

    Eliana: O tom jsem nikdy neslysela. Kde to je ?

    superkarma: 0 11.12.2008, 12:40:56
  23. avatar
    [131] aninas [*]

    Eliana: Alena1000: nechcete zajit na auditko Kosmopolitky? Tam se schazi devcata, co ziji v cizine

    superkarma: 0 11.12.2008, 02:12:35
  24. avatar
    [130] Severacka [*]

    jj Meander, to mě taky

    superkarma: 0 10.12.2008, 23:42:22
  25. avatar
    [129] Meander [*]

    Tohle je nejvíc! "moje kamarádka konvertovala od křesťanství k islámu kromě jiného proto, že v holandské společnosti musejí ženy vydělávat, zatímco islám jim dovoluje zůstat doma a starat se o děti" Uááááááá

    superkarma: 0 10.12.2008, 23:26:22
  26. avatar
    [128] Severacka [*]

    sahleb: mě by zajímalo, když třeba vidím v nějakým dokumentu, jak se malý kluci učí korán nazpaměť, jestli jim to jako k něčemu je, když se ho učej v jazyce, kterým nemluví, učí se i ten jazyk? Nebo jen papouškujou slova, kterým nerozumí?

    superkarma: 0 10.12.2008, 22:20:26
  27. [127] sahleb [*]

    vidim jen a jen jedno: manipulace s verejnosti, intriklarstvi, prolhanost a pozerstvi jedne zastydle pubertacky, ktera se chtela stat v detstvi princeznickou a nikdo to nebral dostatecne vazne.

    Jinak koran je napsan v aramejstine. Proto tolik chyb, nejasnosti a spatnych vykladu (hlavne, aby se to hodilo neurotickym muzum).

    superkarma: 0 10.12.2008, 21:57:24
  28. avatar
    [126] Severacka [*]

    No jo, když ono jim tady za porušení zákona hrozí maximálně pohodlný vězení s teplou stravou a doma by za krádež měli usekaný ruce.......

    Je mi ale divný, jaktože když teda maj zakázanej alkohol, tak tady klidně pijou, já myslela, že jim to zakazuje víra, ale né doma to nemaj a tady jim to nikdo nezakazuje tak klidně chlastaj. U nás ve špitále dělal jeden doktor a ten pravidelně jezdil každou sobotu na alkoholickou pařbu se soukmenovci do Prahy takže to prostě není o víře, ale jenže u nich maj jen prohibici....
    Taky jsme se ho ptaly, jestli tady jí vepřový, prej jo, ale maminka o tom neví

    superkarma: 0 10.12.2008, 21:46:06
  29. avatar
    [125] Dudlajlama [*]

    kareta: mame tu jedny muslimske skoropratele, sousedy. Strasne mili a uspesni profesne. Ti se ale svym souvercum vyhybaji jako cert krizi. Nejhorsi jsou ta seskupovani do jednoho mista, ostatne nemusime chodit daleko, stejne jako u romu.

    Jupíí: tam nemusi byt baba ani neverna, videla jsem dokument, kde manzel pomordoval manzelku jenom proto, ze si on myslel, ze ona na neveru pomysli.

    superkarma: 0 10.12.2008, 19:01:32
  30. avatar
    [124] Suzanne [*]

    Jo. Všechno jí to věřím.

    superkarma: 0 10.12.2008, 18:55:58

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme