Reklama

Velkolepý večírek na počest křtu nového kalendáře Josefa Klíra se konal v prostorách bývalého kina llusion a Žena-in byla u toho. V převlečení za obávanou módní policistku Františku Ćížkovou se tam vloudila naše redaktorka Dana Svobodová

klir

Pro návrháře Josefa Klíra mám slabost. Ani ne tak z důvodu, že se mu říká český Galliano a přirovnává se k dalšímu mému oblíbenci světového jména, ale proto, že je to „divadelník“. Možná by se urazil, kdyby věděl, že ho spojuji se světem dramat a komedií, a možná by byl naopak potěšen. Co já vím. Jak jsem k tomu přišla? Z jeho modelů a přehlídek na mě čiší zvláštní teatrálnost, která má pro mě kouzlo, tajemství, skrytý význam, nebo dokonce příběh.

Alespoň tak to bylo doposud a byla jsem zvědavá, jestli tomu bude i nadále. To jsem se měla dozvědět na křtu jeho nového kalendáře nazvaného Clear colors by Josef Klír 2011.

klir

Večírek na počest této události se konal včera v prostorách vznešeně nazvaných Palace Illusion na pražských Vinohradech, což možná nechtěně nahrávalo mé představě, chcete-li iluzi, o Klírově tvorbě. Ale to byla asi jen náhoda.

klir

Nicméně bych byla ráda, kdyby se naplnila. Nezklame mě? Bude to stále ten Klír s dokonale vypracovanými modely nádherných siluet, v nichž chtě nechtě vidím slavnou a zidealizovanou dobu, trefně nazvanou - Belle Epoque. 

Nevěříte? Mrkněte na video

Ukazuji pozvánku, předávám vizitku, procházím kolem vonícího cateringu a vstupuji do sálu.

Tradiční welcome drink, tradiční napjaté očekávání, tradiční společnost plná snobských póz, naučených gest, falešných polibků a nucených úsměvů, ve které se necítím zrovna ve své kůži. Přestože ji znám právě z prostředí mně důvěrného - divadla. A jsme zase u toho. Ale k tomuto návrháři takový svět prostě patří a jeho módě vytváří tu nejlepší kulisu.

klir

Na stěnách visí velkoformátové fotografie zatím ještě nepokřtěného kalendáře. Musím uznat, že je  to pastva pro oči. Každý měsíc má svoji barvu, do níž jsou laděné nejen modely, ale prostředí, v němž jsou fotografovány. Odtud název Clear colors.

Klírův rukopis je ještě košatější, dekorativnější a v dobrém slova smyslu teatrálnější.

Milým překvapením večera je módní přehlídka, v níž vám kalendář ožívá před očima. Můžete se kochat skvěle vypracovanými modely s tradičními korzety, bohatými aranžemi, vlečkami a aplikacemi. Příjemnou dekadenci modelů podtrhuje líčení a účesy ve stylu němého filmu dvacátých let.

klir

Po módní show nastává zlatý hřeb večera - křest fungl nového kalendáře, který se podle slov Josefa Klíra rodil dlouho, v bolestech, zato s láskou.

Samotného křtu se ujali Klírovi přátelé Tereza Černochová a frontman skupiny Support Lesbiens s manželkou, jimž Josef Klír navrhoval svatební oblečení.

Kalendářové dítko může konečně vstoupit do světa  a všichni se nedočkavě vrhnout na dobré papáníčko a bumbáníčko, které je díky štědrým sponzorům zdarma.

klir

A to je pro mě vždycky signál k odchodu, přestože mi kručí v žaludku.

Ale večer má ještě docela roztomilou pointu. Zavolám si taxi a čekám před Palácem Illusion. V tom ke mně přistoupí elegantní dáma s bílou kožešinou a mrkne mi pod klobouk. „Františka?“ Měla zřejmě na mysli obávanou módní policistku Františku Čížkovou. Přemýšlela jsem, jestli se mám urazit, nebo to brát jako lichotku.

„Ne,“ usměju se a ona se s úlevou omlouvá.
„Tak promiňte, já myslela, že se maskujete v tom klobouku.“

Hm, pro příště docela dobrý nápad.