Snídaně

Jogurty a cereálie: Co vás zajímá?

Jednou z nejběžnějších snídaní u nás je jogurt. Ať už ovocný, nebo bílý, samotný, nebo s cereáliemi. Taková snídaně je nejen časově nenáročná, levná, ale i zdraví prospěšná. Proč? Na to jsme se zeptali odbornice na zdravou výživu. O jogurtech a cereáliích jsme si popovídali s nutriční terapeutkou Karolinou Hlavatou.

khCo konkrétně je obsaženo v jogurtu, že je tak zdravý, jak se říká?

Jogurt patří mezi zakysané mléčné výrobky, o jejichž pozitivním účinku byli přesvědčeni již naši předkové. Stěžejním technologickým krokem při výrobě zakysaných mléčných výrobků je kysání (fermentace). K fermentaci se používají speciální mikroorganismy (probiotické kultury). Probiotické kultury patří mezi velmi „přátelské“ a jejich význam pro zdraví byl prokázán v mnoha klinických studiích. V průběhu fermentace přemění bakterie mléčného kvašení část obsažené laktózy (mléčného cukru) na kyselinu mléčnou. Kyselina mléčná snižuje pH (zvyšuje kyselost) výrobku, což má řadu výhod (lepší vstřebatelnost vápníku a železa, lepší stravitelnost mléčných výrobků). Při fermentaci současně vznikají další důležité látky – mastné kyseliny s krátkým řetězcem, některé vitaminy, aromatické látky. Uvedené látky jsou rozhodující pro výsledné senzorické i nutriční vlastnosti fermentovaných mléčných výrobků.

Vedle uvedeného jsou jogurty cenným zdrojem kvalitních bílkovin. Z minerálních látek jsou mléčné výrobky cenné zejména pro vysoký obsah vápníku, který se v mléčných produktech nachází ve velmi dobře vstřebatelné formě.

Před jakými konkrétními nemocemi nás „chrání“ jogurt a před jakými cereálie?

Pravidelná konzumace jogurtů přispívá ke správnému složení mikroflóry (s převahou bakterií mléčného kvašení), což významně ovlivňuje zdraví. Správné složení mikroflóry pomáhá chránit střevní sliznici před tvorbou a vstřebáváním toxických látek, zlepšuje zažívání, posiluje imunitní systém a snižuje hladinu cholesterolu v krvi.

beV souvislosti s celozrnnými cereáliemi je vyzdvihován především zdravotní efekt vlákniny, jejíž příjem bývá často nedostatečný. Celozrnné cereálie obsahují hlavně nerozpustnou vlákninu, v menší míře i vlákninu rozpustnou.

Zdravotní význam nerozpustné vlákniny spočívá v tom, že zvětšuje objem stolice a zlepšuje střevní peristaltiku. Uplatňuje se proto v prevenci zácpy, žaludečních a duodenálních vředů, dráždivého tračníku, hemoroidů a nádorových onemocnění střev. Rozpustná vláknina dobře bobtná, a tím navozuje rychlejší pocit sytosti. Proto sníte i menší množství jídla. Vláknina také zpomaluje trávení a vstřebávání živin. Výsledkem je pokles hladiny krevního cukru a inzulínu, takže nemáme brzy pocit hladu. To má velký význam např. pro diabetiky.

Nebudeme mít po tak lehké snídani, jako je například jogurt s cereáliemi, brzy hlad? Nebudeme pak o to víc jíst během dne?

Důležité je množství a poměr mezi jogurtem a cereáliemi. Pokud sníte dvě lžičky jogurtu a misku cereálií, hlad mít budete. Pokud si dáte kelímek jogurtu, tři lžíce cereálií nebo půl balíčku BeBe Dobré ráno s jogurtem, k tomu kousek ovoce a do kávy nebo čaje mléko, hlad mít zcela jistě nebudete.

bebe

Proč se klade důraz především na zdravou snídani? Proč máme jogurty a cereálie jíst především ráno, a ne například večer?

Není důvod, proč si nedat k večeři jogurt a cereálie. Spíš jde o to, aby to nebylo na úkor pestrosti stravy – ráno, v poledne i večer to samé.

Je důležité snídat hned, jak člověk vstane? Znám mnoho lidí, kteří mají chuť k jídlu třeba až 2–3 hodiny po probuzení.

Snídat se nemusí ihned po probuzení, nicméně se nevyplácí snídani opomíjet. Kdo nesnídá, je méně výkonný a hůře se soustředí.

Je vhodné jíst ovoce a zeleninu už k snídani?

Určitě ano. Podle doporučení bychom měli za den sníst alespoň 500 g zeleniny a ovoce, přičemž tato dávka by měla být rozdělena do pěti porcí. Za porci ovoce se např. považuje i sklenka džusu.

 

Čtěte také...

Zdravá snídaně. Víme, co to je?

   
22.07.2009 - Zdravá snídaně - autor: (red)

Komentáře:

  1. [17] Dana90 [*]

    jogurty mám ráda,hlavně laksymáček a takové ty tvarohové,třeba čokoládový termix...mňam

    superkarma: 0 22.12.2009, 22:11:31
  2. [16] dasad [*]

    Ja na sladkou snidani moc nejsem, takze mivam pecivo, ramu, syr a zeleninu. Vyjmecne si dam bily jogurt.

    superkarma: 0 23.08.2009, 20:49:42
  3. [15] flowerlily [*]

    já mám ráda bohaté snídaněSml16

    superkarma: 0 27.07.2009, 12:15:35
  4. avatar
    [14] Myškomedvídek [*]

    Sml67snídaně by měla být pestráSml22

    superkarma: 0 26.07.2009, 14:40:54
  5. [13] haninecka [*]

    Sml59

    superkarma: 0 25.07.2009, 20:15:46
  6. avatar
    [12] Veronka22 [*]

    Sml67

    superkarma: 0 25.07.2009, 17:56:28
  7. [11] Eve2004 [*]

    dazou — #4 ja mam taky radsi ty klasicke - ale s tim bilym jogurtem jsou taky dobre : ) uz jsem si koupila i ty růžové, tak jsem zvedava, zatim na ne jenom koukam : )

    superkarma: 0 24.07.2009, 17:56:55
  8. [10] Jilia [*]

    Taky snídám celozrnné cereálie, někdy s bílým jogurtem, někdy jen s mlíkem, kupuju si ale ty s pečetí celozrnnosti. Na www.cerealie.cz je i pár receptů, kde se dají cereálie ještě použít, aby to nebylo jen o té snídani:-)

    superkarma: 0 23.07.2009, 20:33:01
  9. avatar
    [9] Tulinka [*]

    Cinderela — #8 mám to stejně,denně 1x bíly jogurt už kvůli zažívání Sml20

    superkarma: 0 22.07.2009, 20:49:09
  10. avatar
    [8] Cinderela [*]

    Aniž bych znala všechny tyto kvality jogurtů, jogurty miluju, jsem na nich přímo závislá.Nemít tak den jogurt, asi bych silně abstinovala. Sml22

    1. na komentář reaguje Jitulinka — #9
    superkarma: 0 22.07.2009, 19:10:41
  11. [7] madam [*]

    Na snídani určitě kávu a pečivo.Sml67

    superkarma: 0 22.07.2009, 18:45:54
  12. avatar
    [6] lenagirl [*]

    k snídani mám ráda ovoce

    superkarma: 0 22.07.2009, 18:35:20
  13. [5] Rára [*]

    Eve2004 — #3 Nejsou špatný, normální plněná sušenka.

    superkarma: 0 22.07.2009, 12:29:21
  14. avatar
    [4] dazou [*]

    Eve2004 — #3 meli, na muj vkus maji moc chemickou chut. radsi si dam mlecne bebe dobre rano a jogurt k tomu.

    1. na komentář reaguje Eve2004 — #11
    superkarma: 0 22.07.2009, 12:20:10
  15. [3] Eve2004 [*]

    neměl jste někdo ty nové Bebe? Jeste jsem nemela moznost je ochutnat

    1. na komentář reaguje dazou — #4
    2. na komentář reaguje Rára — #5
    superkarma: 0 22.07.2009, 12:12:50
  16. [2] Zdenča [*]

    Sml22ano-občas taky snídám zeleninuSml22

    superkarma: 0 22.07.2009, 11:06:15
  17. [1] Rára [*]

    Ovoce a zeleninu občas ke snídaní máme Sml67

    superkarma: 0 22.07.2009, 09:16:26

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme