Zdraví

Jezte tuky, jsou zdravé!

Základní a pozitivně laděné informace o tucích

Konzumace určitého množství tuků je pro normální chod organismu nezbytná. Pokud vám někdo tvrdí, že jí zdravě, protože nekonzumuje vůbec žádné tuky, je vedle jako jedle. Některé tuky jsou cennými zdroji v tucích rozpustných vitaminů A, D, E, K a též umožňují jejich vstřebávaní z jiných zdrojů. Tuky jsou nezbytné pro udržení zdravé kůže, vlasů i nehtů a pro regulaci mnoha tělesných funkcí. Také plní funkci „izolačního materiálu“, a to jak pod kůží, tak i kolem vnitřních orgánů. Některé složky tuků hrají v organismu velmi důležitou roli při tvorbě nervové tkáně.

Tuky se skládají z glycerolu a mastných kyselin, ty jim dodávají specifické vlastnosti  - např. příchuť a konzistenci. Velmi zjednodušeně řečeno, existují dvě základní formy tuků -  n a s y c e n é   a   n e n a s y c e n é. Nasycené tuky jsou pro lidské tělo všeobecně považovány za škodlivé, jsou obsaženy ve většině výrobků živočišného původu (masné a mléčné výrobky) a zabývat se jimi nyní nebudeme. Nenasycené tuky jsou pro tělo zdravější, jejich zdroje najdeme převážně v rostlinné říši v podobě olejů z rostlin, ořechů a semen. Výborným zdrojem jsou i ryby.

 

Nenasycené - zdraví prospěšné rostlinné oleje a tuky se dělí na mononenasycené a polynenasycené

M o n o n e n a s y c e n é - samy o sobě hladinu „špatného“ cholesterolu nesníží. Pokud jimi ale nahradíte v jídelníčku nasycené tuky (většinou živočišného původu), výsledná hladina cholesterolu, jehož nadměrný příjem z nevhodné stravy stojí za zvýšeným rizikem některých srdečně-cévních onemocnění, je nižší. Mononenasycené  tuky nalezneme především v olivovém a řepkovém oleji, lískových ořeších, kešu ořeších, mandlích a avokádu.

 

P o l y n e n a s y c e n é  - jsou z hlediska zdravotního přínosu pro náš organismus nejvýhodnější, protože snižují hladinu špatného cholesterolu a dále jsou schopny v krvi snižovat riziko vzniku krevních sraženin. Z těchto důvodů mají takřka výsadní úlohu v prevenci kardiovaskulárních onemocnění. Jsou zastoupeny v rostlinných olejích a rostlinných tucích z nich vyrobených. Vhodným zdrojem jsou i ryby.

 

V poslední době se stále více omluví o tzv. OMEGA 3  a  OMEGA 6 mastných kyselinách, které jsou právě v polynenasycených tucích obsaženy.

 

O M E G A   3 - snižují tzv. špatný cholesterol. Regulují krevní tlak a jsou rovněž „přírodními krevními ředidly“, neboť snižují přilnavost (lepkavost)  krevních destiček a jejich hromadění v krevním řečišti, což může vést k tvorbě krevních sraženin a k srdečnímu infarktu. Podílejí se na zvyšování imunity, mají protizánětlivé účinky a pomáhají při některých psychických potížích (např. při schizofrenii, dyslexii u dětí). Některé studie naznačují, že se podílejí na prevenci potíží spojených s různými druhy zánětlivých procesů v těle. Tyto kyseliny najdeme v mořských rybách chladnějších vod jako je např. losos, makrela, pstruh, tuňák a sleď apod. Dobrým zdrojem může být i olej ze lněných semínek, olej z vlašských ořechů, řepky a sóji. Omega-3 jsou obsaženy i v tzv. mikrořasách (např. Chlorella). Denní příjem vám zajistí např. jen jedna lžička lněného oleje (zakoupíte v prodejnách zdravé výživy a je nutné ho skladovat v lednici!), jeden a půl polévkové lžíce lněných semínek (musí být pomletá) nebo jeden a půl polévkové lžíce řepkového oleje.

 

O M E G A   6 - snižují hladinu dobrého i špatného cholesterolu! Jsou obsaženy ve slunečnicových, sezamových a dýňových semínkách, ale též v oleji, který je z těchto semen vyroben. Dobrým zdrojem je i olej sojový, z vlašských ořechů, kukuřičný a z pšeničných klíčků. Dále omega-6 nenasycené mastné kyseliny najdeme i v obilovinách, drůbeži a vejcích. V lékárnách lze zakoupit i olej z pupalky dvouleté a brutnáku lékařského. Narozdíl od omega-3 nenasycených mastných kyselin bývá v západní stravě omega-6 kyselin většinou dostatek.

 

A závěr? Ve zdravé a vyvážené stravě není až tak důležité naprosto se vyhýbat tukům, spíše je vhodné vědět, jakým dávat přednost a které konzumovat v omezeném nebo dokonce minimálním množství.

 

Zdroje: Vegetariánská výživa v kostce, Marek Voršilka / MUDr. Zbyněk Luňáček
vitaminy.doktorka.cz

Tiskové materiály Fóra zdravé výživy

Co bychom měli vědět o tucích, Mgr. Tomáš Volný, klinický farmaceut a konzultant Inovačního institutu. 

A jaké druhy tuků máte oblíbené vy, milé ženy-in? 

...já jsem máslová a olivoolejová :-)

   
28.12.2006 - Zdraví - autor: Martina Machova

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [84] crhonkova [*]

    Já jsem oříšková, jednou za čas snad to není hřích.

    superkarma: 0 06.01.2007, 17:34:28
  2. avatar
    [83] Lilinka [*]

    MOJEELISKA:

    superkarma: 0 02.01.2007, 14:20:06
  3. avatar
    [81] Meander [*]

    Samík97: Jako vtip dobré. Jsi obchodní zástupce Unileveru?

    superkarma: 0 01.01.2007, 19:23:35
  4. [80] Samík97 [*]

    Olivový olej je sice zdravý,ale HNUSNÝ,proto ho přikapávám jen trošku,aby to moc nepokazilo jídlo.Ráda mám FLORU.

    superkarma: 0 01.01.2007, 18:27:45
  5. [79] MOJEELISKA [*]

    spomínam jak mi třídni radila at jím ořechy na nervy pomáha a jsou dobré i s těma tuky

    superkarma: 0 31.12.2006, 22:09:12
  6. avatar
    [78] Lilinka [*]

    Naky: Tak z představy kýblu sádla se mi zvedl kufr

    superkarma: 0 29.12.2006, 19:42:07

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [76] standa1 [*]

    X-tá: Tohle se mi líbí, to si musím zapamatovat - reklama je hůl, kdo jí věří je vůl !!

    superkarma: 0 29.12.2006, 10:15:20
  2. avatar
    [75] Evik8 [*]

    Pokiaľ sa všetko rozloží tak akurát,tak ani tie tuky nie sú zlé.Prídu mi zbytočné tie dristy okolo toho jak sa má človek stravovať,čo má a čo nemá jesť...proste každý vie,že sa nemá prepchávať a má mať dostatok pohybu...

    superkarma: 0 29.12.2006, 08:57:25
  3. avatar
    [74] Ťapina [*]

    pastel.ka: Nó, nedostatek cholesterolu znamená nedostatek některých hormonů. Třeba i serotoninu, i když neznám jeho přesné složení.

    superkarma: 0 28.12.2006, 23:55:55
  4. avatar
    [72] Canadian [*]

    Vseho s mirou, proc na tom porad nekdo hleda klicky
    (mozna je "rozumna mira" pro nekoho moc imaginarni pojem )

    Martina Machová: Viv ma pravdu. Ta reakce je esterifikace, tudiz neesterifikovane

    superkarma: 0 28.12.2006, 22:31:36
  5. avatar
    [71] MEK [*]

    u nás používáme Perlu,olej a sádlo občas,

    superkarma: 0 28.12.2006, 22:31:15
  6. [70] standa1 [*]

    pastel.ka: podle mě kec. Jediný co jsem slyšel, že extrémně málo cholesterolu znamená extrémně malý přísun potravy a u mužů může způsobovat krvácení do mozku. Ale jak říkám, je to v extrémních případech. Tolik prozradil ineternet.

    superkarma: 0 28.12.2006, 20:50:18
  7. avatar
    [69] Korina 1 [*]

    Já používám máslo Eisy a olivový olej.

    superkarma: 0 28.12.2006, 20:11:13
  8. avatar
    [68] pastel.ka [*]

    Sádlo, oleje, margaríny (klasické máslo nemám ráda).Doktorka mi řekla, že mám mále cholesterolu.Nedostatek prý způsobuje smutek. Je to pravda ,nebo kec ????

    superkarma: 0 28.12.2006, 19:29:51
  9. avatar
    [67] Blueberry [*]

    Juana: Diky za ten odkaz, uz jsem si to hodila na desktop a budu tam studovat, je tam mnoho zajimavych veci.

    superkarma: 0 28.12.2006, 19:28:54
  10. avatar
    [66] paníliška [*]

    standa1: jo, reklama je reklama , pravdu v ní nehledej

    superkarma: 0 28.12.2006, 19:19:46
  11. [65] standa1 [*]

    paniliška: podobnou zkušenost má naše známá. Přestala s Ramou, přešla na máslo, a ejhle, cholesterol v normě. Fakt by mě zajímala pravdivost reklamy na Ramu.

    superkarma: 0 28.12.2006, 19:13:34
  12. avatar
    [64] Vivian [*]

    Ťapina: živím se překládáním

    superkarma: 0 28.12.2006, 18:45:32
  13. avatar
    [63] aiša [*]

    máslo a olej občas sádlo

    superkarma: 0 28.12.2006, 18:28:30
  14. avatar
    [61] paníliška [*]

    Před pár lety jsem se nechala zblbnout, vyřadila z jídelníčku máslo a přešla na Ramu. A měla jsem vysokou hladinu cholesterolu. Tak jsem Ramu zase vyřadila, pokorně se vrátila k máslu a ejhle, cholesterol v normě. Taky mám ráda slunečnicový a olivový olej.

    superkarma: 0 28.12.2006, 18:02:22
  15. avatar
    [60] edith1975 [*]

    máslo je máslo. Zdravé rádoby máslo jsme doma mazali také, pak jsme jednou dostali chuť na normální máslo a od té doby ho už kupujeme pořád. Ale používáme i olivový olej.

    superkarma: 0 28.12.2006, 17:34:46
  16. avatar
    [59] pajda [*]

    Ťapina: Vivian nejí, ona dožírá ty okolo

    superkarma: 0 28.12.2006, 16:57:58
  17. avatar
    [58] Meander [*]

    Martíšek: Mám pro tebe překvapení - za čárkou se dělá mezera.

    superkarma: 0 28.12.2006, 16:39:18
  18. avatar
    [57] Ťapina [*]

    Vivian: Ty už jsi jen za dobu, co tě znám z ženy-in, stihla vyjmenovat všechny mně známé pokrmy s tím, že je nejíš. Když se tě někdo zeptá, co jíš, konkrétní odpověď nedáš, jen že jíš "zdravě". Vůbec se těm otázkám nedivím, taky by mě zajímalo, co vlastně jíš

    superkarma: 0 28.12.2006, 16:33:02
  19. [56] Martíšek [*]

    Rama-různé druhy,např. s vlákninou,mořskou solí,pak Heru,olivový olej,slunečnicový,řepkový...pestrost a všeho s mírou

    superkarma: 0 28.12.2006, 16:30:51
  20. avatar
    [55] Vivian [*]

    Midsummer: tuhle otázku já slyším vždycky, když někde řeknu, že nejím chleba - A co teda vůbec jíš??
    Jako by neexistovalo jiné jídlo než chleba s něčím...

    superkarma: 0 28.12.2006, 15:58:56
  21. avatar
    [53] Meander [*]

    Používám normální máslo a olivový, sezamový a mandlový olej. Margarín mi nesmí přes práh. Víc už dělat nemohu.

    superkarma: 0 28.12.2006, 15:50:42
  22. avatar
    [52] Midsummer [*]

    Nyotaimori: mám pocit, že ty tuky jsou jen otázkou zvyku. Já mám jednu láhev oleje (litrovku) na celý rok - používám při návštěvě mé dcery, jejíž nejoblíbenější jídlo jsou kuřecí řízky. Nic nemažu - takže nějaké "mazadlo" kupuju taky jen při návštěvě dcery. No, a když to někde řeknu, tak první reakce je většinou: "A co prosím tě jíš???" No co asi - všechno, jenom volné tuky nepoužívám

    superkarma: 0 28.12.2006, 14:47:15
  23. [50] gentiana [*]

    Při lisování zatepla se totiž do výsledku dostane spousta ne až tak úpplně zdravých látek. Ale to asi ničemu nevadí - pokud si tedy konzument nemusí hlídat zdraví, protože kdejakého svinstva zdlábnem i tak dost.
    Každopádně, igelitové flašky se na olej moc nehodí, protože propouštějí kyslík, olej by měl být ideálně v tmavé skleněné.
    Co se výraznosti chutě týče, tak nejvýraznější je čerstvej. Bohužel, v Záalpí se nesežene... takže hody s čerstvým olejem, který je hustý, kalný a "chuťově výrazný" je mírný výraz, se už dlouho nekonaly. Ale teď je sezóna, nechte si dovézt od někoho z Itálie a máčejte si v tom chleba.
    Jinak, já oleje spotřebuju strašně moc, do salátu, do těstovin, do čehokoli. smažím na něm taky, ale to spíš proto, že smažím dvakrát do roka a kvůli tomu si sušit v ledničce extra flašku se mi nechce.

    superkarma: 0 28.12.2006, 14:38:38
  24. [48] Rikina [*]

    Juana: když myslíš... mně to připadá podobné, jako kdyby chtěl někdo dělat svařák z ledového vína.

    superkarma: 0 28.12.2006, 12:58:20
  25. [47] Rikina [*]

    Manx: jsou lidi, že používají panenský olivový olej i na smažení, ale to je jednak škoda, druhak ho tím poněkud znehodnocují. Zvlášť když si můžou koupit olivový olej ke smažení přímo určený, a levnější než panenský.

    superkarma: 0 28.12.2006, 12:56:02
  26. avatar
    [46] Juana [*]

    Manx: Píšou to, ale asi proto, že tak se nejvíc využijou látky, co obsahuje. Ta chuť se při tepelné úpravě změní. Ten pomace olej je prostě druhák, tepelně upravovanej z odpadů, co zbyde po prvním vylisování. Volím kompromis, kupuju levnější panenské v plastové flašce, teda kupuje ho manžel v Makru a stojí to kolem 130 Kč za litr, je taky chuťově výraznější, ale opravdu to v jídlech, co vařím, není poznat. Je pravda, že hodně kombinuju maso se zeleninou, takže na to mi to připadá hodně vhodný, ale klidně s tím poleju i klasickou vepřovou pečínku a v chuti omáčky to pak není poznat, nebo nám to už nepřijde.

    superkarma: 0 28.12.2006, 12:49:28
  27. avatar
    [42] kareta [*]

    Vivian: průměrný věk našich předků snižovala významně dětská úmrtnost a úrazy, byli ale v lepší kondici než my

    superkarma: 0 28.12.2006, 11:53:55
  28. avatar
    [41] Midsummer [*]

    Juana: dobrej odkaz - to jsem neznala. Je tam spousta zajímavých věcí

    superkarma: 0 28.12.2006, 11:46:18
  29. [40] FAXÍK [*]

    snažím se tuky omezit

    superkarma: 0 28.12.2006, 11:45:59
  30. avatar
    [39] JasiS [*]

    nejraději mám slunečnicový a olivový olej, ale pro manžela řízky smažím jedině na sádle

    superkarma: 0 28.12.2006, 11:39:53

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme