V tuto dobu už asi máte dostatečnou zásobu ořechů na Vánoce doma. A pokud je ta zásoba větší než množství plánovaného cukroví, vůbec nevadí, pojídejte je jen tak, třeba u televize. Hrst ořechů denně je zdraví velmi prospěšná.

ořechy

Ořechy je nejlépe jíst v syrovém, přírodním stavu, poněvadž pražení nebo jiné tepelné úpravy mohou snižovat účinnost aktivních složek, v nich obsažených.
Ořechy mají velice příznivý vliv na zdravotní stav srdce u mužů, žen a starších osob s vysokým krevním tlakem, a to i vzhledem k tomu, že mají vysoký obsah tuků (tuk představuje kolem 80 % energetické hodnoty ořechů).

Tuky prospěšné zdraví

Tyto tuky však nejsou nebezpečné, naopak. Většina tuků v ořechách obsahuje vysoký podíl pro zdraví prospěšných mono a poly nenasycených mastných kyselin, které mají naopak schopnost snižovat hladinu cholesterolu v krvi. Množství nasycených kyselin, které tvorbu cholesterolu podporují, je v ořechách jen nepatrné množství.

Vysoký obsah živin

Kromě užitečných tuků, obsahují ořechy také bílkoviny, vlákniny a různé směsi minerálních látek a vitaminů, zejména vitamin E, účinný antioxidant, anebo kyselinu listovou, důležitou složku zabraňující zvyšování koncentrace homocysteinu (aminokyseliny přítomné v krvi), představující rizikový faktor onemocnění srdce.
Ořechy obsahují také významný prvek hořčík, který příznivě ovlivňuje tlak krve.

Ochrana proti onemocněním

Častá konzumace ořechů je spojená také nižším vznikem cukrovky typu 2. A údajně mohou mít ořechy i ochranné účinky proti některým typům rakoviny. Tyto studie však nejsou zatím podloženy.

ořechy

Druhy ořechů

U některých osob existuje alergie na různé typy ořechů: para, mandle, lískové ořechy, arašídové oříšky (arašídy nejsou ve skutečnosti ořechy, ale luštěniny, z nutričního hlediska však srovnatelné s ořechy).
Pro ty, kteří alergií netrpí, tu máme malou tabulku předností zdravých, ořechových plodů, které nám příroda nabízí.

Lískové oříšky
Kromě tuků obsahují také bílkoviny, vápník a železo. Jsou zásadotvorné a prospěšné při neurózách, vyčerpání, napomáhají zlepšení paměti a uklidnění organismu.

Mandle
Upravené mandle jsou vhodné pro těhotné ženy, doporučují se také pro výživu malých dětí. Jejich konzumace zlepšuje kvalitu kůže, vlasů a nehtů. Vysoký podíl hořčíku  v nich obsažených uklidňuje nervy.

Vlašské ořechy
Obsahují tuky, vápník, fosfor a vitaminy skupiny B. Řada lékařů jim dává přednost před ostatními druhy ořechů, protože významně posilují nervovou soustavu.

Kešu ořechy
Tyto oříšky pocházejí z Indie. Po důkladném rozkousání jsou lehce stravitelné a vynikají obsahem prospěšných látek. Zdravější jsou nesolené a nepražené.

Para ořechy
Nejlepší je zakoupit je ve skořápce, ale u nás se prodávají většinou už vyloupané a balené v ochranné atmosféře. Přidávají se do řady dezertů, pro některé jedince mohou být však silným alergenem.

Pistácie
Obsahují fytosteroly, které snižují hladinu cholesterolu a prý mají preventivní účinek proti různým typům rakoviny.(zatím nepodloženo)

Arašídy
Arašídy je nejlépe konzumovat nesolené, čerstvě vyloupnuté. Mají pozitivní vliv na snížení rizika vzniku zubního kazu, pomáhají při některých kožních onemocněních, chrání nervy a podporují krvetvorbu

 

Zvyk pojídat ořechy je starý jako lidstvo samo. Tak tuto zdravou tradici neporušujme a konzumujme alespoň hrst denně. Pokud možno, nejen o Vánocích.

použitý zdroj: Avner Laskin, Ořechy, nakl. Ikar, 2006

Čtěte také:

Reklama