Bulvár

Jez kulturně, nebo...

„Jez kulturně,“ hřímala odjakživa moje babička a to, že jsme vylizovali talíře, nepokládala za doklad svého kuchařského umu, ale za nehoráznou nezdvořilost. A při každé slavnostnější příležitosti nás obšťastňovala sadami příborů na nejrůznější pokrmy, upozorňováním na to, že lokty nepatří na stůl, že máme sedět rovně a že u jídla se nemluví.

Že to, čemu se říká kultura stolování, má pramálo společného s hudbou, knihami či divadlem, i když divadlo to občas je řádné, jsem tedy seznala brzy. Že se kultura stolování liší v jednotlivých zemích jsem objevovala pozvolněji a často s nemalým údivem.

Několik příkladů za všechny:
V zemích islámských, ale i hinduistických se často jí rukama. V takovém případě je považováno za krajně nezdvořilé uchopit jídlo do levé ruky – ta je „nečistá“ a slouží k intimní hygieně, kdežto pravou rukou se jí. Pro našince, který obvykle používá, je-li pravák, k intimní hygieně ruku pravou, vytváří tento požadavek často obtížně překonatelnou překážku.

Příbory jsou přitom samy o sobě poměrné „moderním vynálezem“ – nejstarší lžíce sice pochází už ze starověku, posléze zdomácněl na stole i nůž, vidlička však byla dlouho odmítána jako Ďáblův vynález. Souprava „vidlička a nůž“ začala být používána až ve druhé polovině sedmnáctého století. Do dnešních dní se pak základní příbory rozrostly na cca 200 druhů, určených ke konzumaci nejrůznějších pokrmů.

Některá jídla však stále nejen mohou, ale i mají být jezena rukou. Můj pokus „rozebrat“ pečeného raka v čínské restauraci hůlkami skončil, k velkému pobavení personálu, lovem raka pod stolem a následným udiveným dotazem, proč ho nejím „normálně“.

Stravování se jídelními hůlkami je vůbec zábavné. V Japonsku, ale například i v Číně, se veškeré nudle a špagety kolem jídelních hůlek neomotávají jako kolem vidličky, ale jejich konce se vloží do úst a zbytek se „vsrkne“. Jakou spoušť dovede především v případě vlnitých nudlí při tomto postupu způsobit omáčka, si jistě dovedete představit. Za nezdvořilé se naopak považuje jídelní hůlky „oslintávat“ – do úst patří jídlo, ne hůlky. Naopak přijatelné je umístit si misku s jídlem těsně pod ústa, aby vzdálenost „nesení“ jídla hůlkami byla co nejkratší.

V řadě kultur – například mezi kavkazskými a sibiřskými národy – je mlaskání a krkání považováno za důkaz toho, že strava byla skutečně dobrá a za vyjádření pochvaly kuchaři.

Pro odlišnosti ovšem nemusíme chodit zdaleka tak daleko: Zatímco většinu z nás učily naše matky, že při jídle se nemluví, Francouzi si chutné jídlo bez zábavné konverzace nedovedou představit. V Rusku je zase zvykem jídlo nejprve nakrájet a poté jíst jen vidličkou, kteréžto chování bývá v Čechách považováno za nevhodné.

Učili Vás rodiče, co se při jídle smí a co nesmí? Vzpomenete si na to ještě? Říkali vám také, že u jídla se nemluví, lokty nepatří na stůl a máte sedět rovně? Umíte jíst jídelními hůlkami? Stravovala jste se někde, kde je kultura stolování zcela odlišná? Zažila jste při tom nějaké zajímavé příhody?

Napište mi o nich na redakce@zena-in.cz a můžete získat body do VVS!

   
03.01.2008 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [91] saruz [*]

    ano, učili, tak jako já pak své děti Sml16

    superkarma: 0 19.02.2013, 13:18:55
  2. avatar
    [90] stepka [*]

    rodiče rádi poučují

    superkarma: 0 04.01.2008, 22:55:19
  3. [89] Broskvička [*]

    Myslím, že základy stolování a pojídání učí snad každá matka. Já se o to snažím teď taky. A obdivuji mojí mamku, že měla takovou trpělivost. Nu což. Hlavně že se to naučí. Jestli to bude používat i později záleží jenom na nich.

    superkarma: 0 04.01.2008, 15:23:23
  4. [88] Broskvička [*]

    Myslím, že základy stolování a pojídání učí snad každá matka. Já se o to snažím teď taky. A obdivuji mojí mamku, že měla takovou trpělivost. Nu což. Hlavně že se to naučí. Jestli to bude používat i později záleží jenom na nich.

    superkarma: 0 04.01.2008, 13:56:21
  5. avatar
    [87] o. u. [*]

    Myslím, že pokud se člověk u jídla chová slušně, nesrká, nekr.., tak může být jedno, že jsem použila špatnou vidličku, nebo vzala pizzu do ruky - ueda pokud mám ubrousky

    superkarma: 0 04.01.2008, 09:40:49
  6. [86] benji [*]

    Různé rady a poučení se mi matka ,,tloukla do hlavy" a jájsem je učila svoje děti. Myslím, že na tom není nic zlého za předpokladu, pokud se to nezvrtne až do nepřirozených extrémů.

    superkarma: 0 03.01.2008, 22:25:14
  7. avatar
    [85] reditelka [*]

    Učili, učila jsem já, učím i další pokolení. Je to základ.

    superkarma: 0 03.01.2008, 21:26:03
  8. [84] Gizel [*]

    Já myslím, že za posledních 100 let už jsme se snad naučili jíst aspon trošku kulturně, doufám.

    superkarma: 0 03.01.2008, 21:25:55
  9. [83] zzz [*]

    Ano, ano, ano, ano, ano, ano.

    superkarma: 0 03.01.2008, 20:36:09
  10. [82] dwolfova [*]

    Stolování mám na slušné úrovni, naučila jsem se od mládí a i díky svému zájmu a hůlkami moc jíst nemusím, zvládnu to, ale asi bych umřela hlady, hůlkami hodně jedla dcera a že ji to šlo?

    superkarma: 0 03.01.2008, 20:11:15
  11. avatar
    [81] Ni-ka [*]

    No naši mě učili co se smí a co se nesmí,ale nikdy jsem se nenaučila jíst těmi hůlkami,má doma 2 páry,přivezla jsem si je z Německa,ale tam jsem s nima neuměla jíst,tak jsem tlačila papání normálka vidličkou.Byli na to připravení:))))Skoro všichni jedli vidličkou a hůlky si poté brali domů jako suvenier:)))

    superkarma: 0 03.01.2008, 19:46:32
  12. [80] mindulinka [*]

    Moje tchyně učí stolování a vše co k tomu patří na střední škole. Paradoxem je, že manžel měl ve zvyku sníst polévku a nandat si na ten samý talíř druhé jídlo a pojídat ho lžící . Naštěstí jsem ho už naučila používat příbor a druhý talíř.

    superkarma: 0 03.01.2008, 17:35:39
  13. avatar
    [79] cibulicka [*]

    při stolování by se nějaká obecná pravidla měla dodržovat,ale abychom si při jídle nemohli popovídat,tak to bych měla doma skoro tichou domácnost.Nejvíce se nás sejde právě u jídla

    superkarma: 0 03.01.2008, 17:26:44
  14. avatar
    [78] MEK [*]

    hůlkami jsem ještě nejedla,špagety si dávám jenom doma,a od rodičů jsem poslouchala,nemluv,nesrkej,foukej,nehrb se a musíš všechno sníst,nebo nebudeš velká

    superkarma: 0 03.01.2008, 17:19:42
  15. avatar
    [77] Duppinka [*]

    Akorát, když jím špagety tak to může vypadat trochu nekulturně , jinak jíst hůlkami neumím, jo a pizzu si raději vezmu do ruky než příborem

    superkarma: 0 03.01.2008, 17:12:26
  16. avatar
    [76] LudPa [*]

    Jím docela kulturně,ale hůlkami neumím,nesnáším mlaskání.

    superkarma: 0 03.01.2008, 16:32:35
  17. [75] Mialau [*]

    Ani si nepamatuju, že by mě někdo nějak cepoval za to co se u stolu dělá nebo nedělá. Ani mě díkybohu nenutili dojídat všechno až k prasknutí. O to větší šok to by vždycky na návštěvě u jedné kamarádky, kde se muselo tiše sedět dokud se všechno nedojedlo. Takže já jsem vždycky u stolu seděla několik hodin, protože jsem prostě neměla šanci do sebe ty megaporce narvat. Poté se na mě vždycky zhnuseně podívali a talíř s tou studenou kejdou mi uraženě vzali.
    Ale jinak taky nesnáším, když někdo olizuje nůž, nebo když je na stole třeba nějaká společná omáčka v misce a lidi si z ní nabírají vlastní oslintanou lžící... Fuj.

    superkarma: 0 03.01.2008, 16:24:19
  18. avatar
    [74] fructia [*]

    Když jím v mé milované pizzerii špagety, stolování jde kamsi

    superkarma: 0 03.01.2008, 15:53:01
  19. [73] VendaZ [*]

    Jasně, klasika - nemluv, seď rovně, nenípej se v tom a jez normálně. S odlišným stolováním jsem se nesetkala.

    superkarma: 0 03.01.2008, 15:40:57
  20. avatar
    [72] Aloren [*]

    Určitě si vzpomínám na výchovu u stolu a také jsem v ní pokračovala u svých dětí...Hůlkami jsem jíst nezkoušela, asi bych se nenajedla...

    superkarma: 0 03.01.2008, 15:26:44
  21. [71] Jasminek [*]

    Rodiče se snažili abychom u jídla nekrkali, nesrkali a nevydávali jiné zvuky včetně mluvení...jinak jíme tak aby nám chutnalo, klidně i rukama...

    superkarma: 0 03.01.2008, 15:00:21
  22. avatar
    [70] Mirly [*]

    Babička pisatelky mi připomněla mého otce,ten také velmi dbal na správné stolování/lokte,sedět rovně,atd./.Není na škodu si to uložit do paměti,pak se nemůže stát,že se někde stanete trapnou.

    superkarma: 0 03.01.2008, 14:52:39
  23. avatar
    [69] shb [*]

    no jak koukám na diskuzi...hlavně se má jíst s chutí a ostatní propriety jsou jen něčím výmyslem- kdo řekl že právě tak a ne jinak?

    superkarma: 0 03.01.2008, 14:38:32
  24. avatar
    [68] shb [*]

    jiný kraj jiný mrav, respekt, např. v číně je vrcholem neslušnosti u jídla smrkat- no něco na tom je a jejich kultura je daleko starší než moderní západní a to o něčem svědčí....

    superkarma: 0 03.01.2008, 14:35:34
  25. [67] Reni [*]

    Jistě rodiče mě učili ke správné etice - při jídle.
    Proto já příšerně nesnáším, mlaskání, srkání.
    To mě vadí ve veřejné jídelně v našem závodě.

    superkarma: 0 03.01.2008, 14:15:07
  26. [66] zahr [*]

    Hůlkama jsem zatím nejedla, že se u stolu nemluví ví snad každý, protože to říkají rodiče svým dětem od malička.

    superkarma: 0 03.01.2008, 14:14:58
  27. avatar
    [65] femme [*]

    já při jídle nesnáším srkání, mlaskání a jiné pazvuky ale u jídla mluvíme, samozřejmě, jen když zrovna nemáme plnou pusu

    superkarma: 0 03.01.2008, 13:59:38

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [64] wendy18 [*]

    Hůlkami jíst neumím.

    superkarma: 0 03.01.2008, 13:56:57
  2. avatar
    [62] femme [*]

    můj přítel, jinak velice inteligentní chlap, mě děsně sroutí tím, že olizuje nůž

    superkarma: 0 03.01.2008, 13:51:18
  3. avatar
    [61] ivana.kuglerova [*]

    Japina: Tyjo, tak to se musím zeptat kamaráda, ten tam teď studuje a rád courá po vesnických oblastech

    superkarma: 0 03.01.2008, 13:08:59
  4. [60] elis-67 [*]

    základy stolování snad zná každý

    superkarma: 0 03.01.2008, 12:58:23
  5. avatar
    [59] aiša [*]

    krkání u stolu prostě nééééééééééé

    superkarma: 0 03.01.2008, 12:56:38
  6. avatar
    [58] Japina [*]

    To krkání u sibiřských a kavkazských národů rozšiřuji na Švýcary (obyčejné vesničany) a to jim zato ještě kuchařka s úsměvem děkovala.

    superkarma: 0 03.01.2008, 12:53:10
  7. avatar
    [57] Madison [*]

    Mluvení u jídla nemám ráda, někteří lidi si někdy ani neuvědomí o čem mluví A hlavně nesmí nikdo mluvit na mě, chci si jídlo vychutnat.

    superkarma: 0 03.01.2008, 12:48:17
  8. avatar
    [56] OlgaMarie [*]

    inka35: No,já kdysi do školy párkrát vlítla s přáním,ať mé děti do jídla nikdo nenutí.Dlouho jsem nevěděla,čemu dnešní školáci říkají "UHO".Univerzální hnědá omáčka.Nejvíc kraválu ve školních jídelnách dělají učitelky.

    superkarma: 0 03.01.2008, 12:27:49
  9. avatar
    [55] šája [*]

    Nejstrašnější příhody u stolování jsem zažívala u rodičů mého exe......bylo naprosto normální, že se všechno jí z jednoho hlubokého talíře a lžící. Když si jeho tatík nechal naložit do neopláchnutého talíře po rajský polívce brambory a řízek, zvedl se mi kufr.....

    superkarma: 0 03.01.2008, 12:15:08
  10. avatar
    [54] kareta [*]

    gentiana: jsem přesvědčena, že uchopím-li sushi mezi palec a ukazovák a pokrčím-li rokokově malíček, jím předpisově

    superkarma: 0 03.01.2008, 12:07:17
  11. [53] gentiana [*]

    inka35: Takpiš učitelkám protipoznámky, že ti narušujou společenskou výchovu syna:D

    superkarma: 0 03.01.2008, 11:51:32
  12. [52] gentiana [*]

    Solei: Já je dostala od babičky. Jsou to asi tři neúplné sady a pravdou je, že vidličkama by se dalo házet seno. Občas, když na to někdo kouká stylem Helevole buržoust, tohle jsem viděl minulej týden ve starožitnictví za x tisíc, tak se dopustím nonšalantní poznámky, že já to taky nemusím, ale na nerezové nemám.
    Kareta: pokud vím, tak suši vzniklo přesně jako náš sendvič - něco, co se dá nadpat do úst, aniž by člověk upatlal příliš mnoho nádobí. Ale odborník nejsem:D
    Meander: Já taky uměla jíst příborem od mala, protože moji rodiče si potrpí na jistou noblesnost (máti vyrostla na statku mezi králikárnou, chlívkem a hnojníkem a příbor byl považován mým rudým dědou za kapitalistickej výmysl, komunista má lžíci; otcova famílie byli burani, co klidně žrali rukma z pekáče) - ona se dá jíst i tlačenka z papíru elegantně a se šarmem. Ale ve školce jsme buďto příbory měli nebo jsem si je prostě vymrčela. Školku konkrétně si nepamatuju, ale když mi někde na návšetěvě dávali k jídlu lžíci, tak jsem trvala na příboru, že jsem už velká a šikovná

    superkarma: 0 03.01.2008, 11:50:59
  13. avatar
    [51] závislá na čokoládě [*]

    Syna jsem učila jíst příborem doma, ve školce musel jenom lžící, tak se to učíme znovu do družiny Nutím syna nemlaskat u jídla, ale nějak se to nedaří. Povídáme si u jídla normálně, jinak bych se nic nedozvěděla

    superkarma: 0 03.01.2008, 11:37:14
  14. [50] inka35 [*]

    To mě zase strašně vadí, že děti ve škole mají zakázáno u jídla mluvit. Syn je naučen z domova si právě u jídla povídat. Je to jedna z mála chvil kdy se sejdeme po hromadě. Jídlo si pomalu vychutnáme a popovídáme co nového.Ve škole dokonce dávají za to poznámky.

    superkarma: 0 03.01.2008, 11:35:41
  15. avatar
    [49] Ťapina [*]

    Sasa: Já se dusím, když piju, to si nevybereš

    superkarma: 0 03.01.2008, 11:35:35
  16. avatar
    [48] murena [*]

    Na Silvestra jsme si s dcerou zašly na suši,přinesli na hůlky,ale nás to nerozházelo,tohle už zvládáme dávno.... a lehká konverzace u stolu by měla být podle mě povinná

    superkarma: 0 03.01.2008, 11:28:17
  17. avatar
    [47] Meander [*]

    Největší problém nastal, když jsem já, zvyklá jíst velkým příborem, nastoupila do školky. Tam mě nutili jíst lžící
    Konverzace u jídla je fajn, pokud to někdo umí.
    Hůlkami jíst umím.
    Ano, nejzábavnější byla slavnostní večeře v jedné rodině ve Walesu, kde byli všichni v šoku z mého tužkového držení příboru a nabírání (nikoliv napichování) hrášku
    To byla ta zajímavá příhoda.
    A zaručeně nejvíc zásad, kterak nakládati s patřičným příborem, jsem se naučila na hotelovce. Docela šikovná škloa.

    superkarma: 0 03.01.2008, 11:20:30
  18. avatar
    [46] Olina [*]

    Teď jsem si vzpomněla, jak obědvám a zároveň si to tu pročítám na jednu kolegyni. Ta měla kdysi žaludeční problémy (to jsem ji ještě neznala) a vždycky když jedla v práci, tak při tom vůbec nic nedělala. Nekoukala na monitor, jako všichni kolem, nejedla mezi hromadama papírů, nic nečetla, nic neřešila. Maximálně ji mohl vyrušit telefon... Jinak vždycky jedla v klidu. Asi věděla proč...

    superkarma: 0 03.01.2008, 11:17:37
  19. [45] Čírina [*]

    Doma jíme jak chceme, ale co mě u jídla fakt vytáčí, je puštěná TV. Nemám ráda, když se mi u večeře vraždí cizí lidé.
    Staré příbory jsou nejlepší.

    superkarma: 0 03.01.2008, 11:09:34
  20. [44] Sasa [*]

    Můj chlap tvrdí, že se při jídle nepije.....no občas se dusí, ale důsledně to dodržuje

    superkarma: 0 03.01.2008, 10:49:43
  21. avatar
    [43] jochova [*]

    přesně tak, u jídla se nemluví říkala moje maminka, ale já to stejně nedodržovala a nedodržuji...
    hůlkami jíst neumím...

    superkarma: 0 03.01.2008, 10:29:14
  22. [42] Pianistka [*]

    Základy stolování nám byly taky dány stylem nehrb se, lokty nepatří na stůl a hlavne MLČET.
    Nechápu proč, my si doma popovídáme nejlíp u jídla a v dnešní době kdy je pořád někdo někde v luftě mi přijde společné jídlo u kterého se povídá jako ideální a příjemná rodinná chvilka. Můj má někdy tendence nabrat si omáčku a knedlíky do hlubokého talíže až to přetýká a jíst to lžící, ale většinou včas zasáhnu Takže zásady stolování dodržujeme ,ale jiné než mě doma učili. Mlčet nebudu a lokty na stole vůbec neřeším a nikoho tím buzerovat nehodlám.

    superkarma: 0 03.01.2008, 10:28:57
  23. avatar
    [41] kareta [*]

    Solei: 1. jsem nevědomý znalec sushi
    2. staré těžké vidličky máme a chlap je chce pořád vyměnit za nové. A že lžíce jsou moc velké... Asi mu koupím k narozeninám obyčejný příbor a bude klid.

    superkarma: 0 03.01.2008, 10:25:22
  24. avatar
    [40] edith1975 [*]

    Když jsem byla malá, tak mně rodiče samozřejmě daly základy stravování, nůž do pusy nepatří, nehrb se a pod. Hůlkama jíst neumím,a žádné příhody nemám.

    superkarma: 0 03.01.2008, 10:17:19
  25. avatar
    [39] Solei [*]

    gentiana: s přítelem se shodujeme na tom, že nejlepší příbory jsou ty staré - nože s dlouhým ostřím a vidličky s dlouhými bodci - ale takové bohužel už dnes nikde neseženu

    superkarma: 0 03.01.2008, 10:16:57
  26. avatar
    [38] Solei [*]

    kareta: může, dokonce Ti co se považují za znalce ho jinak nejí

    superkarma: 0 03.01.2008, 10:14:08
  27. avatar
    [37] kareta [*]

    gentiana: sushi se MÁ jíst rukama??

    superkarma: 0 03.01.2008, 10:04:25
  28. [36] gentiana [*]

    kareta: Však suši je japonský sendvič:D

    Já přivádím lidi k úžasu a skvrnám na oděvu tím, že je nutím jíst svýma starožitnýma příborama, které jsou obrovské a těžké a pokud si to člověk neuvědomí, tak s tím šavluje jako se zemědělským nářadím. Taky je to takový test čecháčkovství - kdo řekne, že jíst sto let starýma stříbrnýma příborama je škoda, dostane černej puntík.

    superkarma: 0 03.01.2008, 10:02:24
  29. avatar
    [35] kareta [*]

    Naši mě cosi učili. Hlavně že se u stolu nemlaská!!!! Asi by se měl stolující přizpůsobit společnosti a okolnostem. Hůlky mě bavily, ale už jsem je asi zapomněla pouívat. Sushi jím rukama ( jím to jen doma). Chtěla bych umět jíst po arabsky rukama a nezašpinit se jídlem

    superkarma: 0 03.01.2008, 09:56:43
  30. [34] FAXÍK [*]

    rodiče mě to nenaučili, naučili mě to n základní škole a na učňáku

    superkarma: 0 03.01.2008, 09:41:56

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme