Bulvár

Její jméno je válka

12.7., ve středu tohoto roku, došlo při srážce na izraelsko-libanonských hranicích k zabití osmi izraelských vojáků. Další dva byli zajati hnutím Hizballáh. Křehké příměří se zhroutilo a vybuchl další z válečných konfliktů na Blízkém východě. Konflikt, při kterém umírají lidé – nejen vojáci, ale i ti, kterým jsme si my Evropané navyklí říkat civilisté.

Izrael versus Libanon
Tento článek zahajuje seriál, který se bude izraelsko-libanonskému konfliktu nebo přesněji řečeno konfliktu státu Izrael a organizace Hizballáh věnovat po delší dobu. Nehodlám suplovat zpravodajství – spíše se vás pokusím v následujících reportážích seznámit s pozadím této války, s dějinami států Izrael a Libanon i hnutí Hizballáh a Hamas. Zároveň podám stručný přehled dosavadního vývoje konfliktu a pokusím se pro vás získat vyjádření lidí, kterých se osobně dotýká – humanitárních pracovníků i těch, kteří mají ve válečné zóně své blízké a známé.

Úhel pohledu
O věcech takto citlivých nelze nikdy hovořit nezaujatě. Konkrétní informace a fakta budu čerpat především ze zpráv tiskových agentur, nemohu ovšem zabránit jejich ovlivnění vlastním úhlem pohledu a tak vás s ním pro jistotu seznámím hned na úvod. Očekávám přitom samozřejmě vaše reakce, názory a pohledy a v případě delších textů je ráda uveřejním.

Mají právo tam žít?
Fakt, že kdysi v dávné minulosti žili na území Palestiny Židé nepovažuji za jednoznačné oprávnění tohoto národa k vytvoření moderního státu. Židovští osadníci ovšem přicházeli na území Palestiny, ke kterému je poutají hluboké kulturně-náboženské vazby, už před první světovou válkou a především v období meziválečném a usilovali o založení vlastního státu. Jejich vztahy s domácím arabským obyvatelstvem byly v rámci možností dobré. Británie, jejímž mandátním územím v té době Palestina byla, vyhlásila v takzvané Balfourově deklaraci z roku 1917 souhlas s vybudováním Židovského národního domova. Vše vypadalo nadějně. Poté však začala Británie přistěhovalectví omezovat, což mělo zvláště tragické důsledky v době pronásledování Židů za druhé světové války. Ještě v poválečném období a po hrůzách holocaustu shromažďovali Britové židovské uprchlíky do sběrných táborů na středomořských ostrovech, potápěli jejich lodě a odmítali je vpustit na palestinské území. Evropané, kteří se jen obtížně vyrovnávali s druhou světovou válkou a byli šokováni hrůzami holocaustu, kterému mnozí mlčky přihlíželi, se nakonec rozhodli věnovat Židům jejich vysněný stát. Ovšem ne na svém území, ale v zemi národa, kterého se nikdo neptal na souhlas, protože byl považován za součást britského mandátu. Ostatně byli to opět především Britové, kteří dlouho kladli vzniku Izraele překážky. Mladý stát Izrael, vyhlášený 14. května roku 1948, je tak nakonec jakýmsi reliktem koloniální politiky – vytvořený navzdory odporu okolních států se spolu s taktéž vniklou samostatnou Palestinou stal ohniskem konfliktů, které neskončily doposud. Stát Palestina byl okamžitě okupován ostatními arabskými zeměmi a stejný osud měl potkat i Izrael, ten se ovšem ubránil. Pokus Evropy očistit se od viny holocaustu na cizí úkor tak doposud plodí nenávist a smrt. Paradoxně je to právě Evropa, která nyní nejostřeji kritizuje úsilí Izraele nenechat arabské organizace beztrestně napadat jeho občany.

Konflikt v Libanonu
Každá válka je humanitární tragédií. My, Evropané, bychom si však měli uvědomit, že pojem civilní obyvatelstvo je poměrně moderní, rozšířil se v podstatě až po druhé světové válce, a stará náboženství ani kultury ho neznají. V tomto jsou si Židé a Arabové rovni – obojí jsou to národy hluboce prostoupené prastarou náboženskou tradicí a pojem civilního obyvatelstva tak v jejich kultuře není nijak hluboce zakořeněn – jejich válka je vždy válkou totální. Vyčítat tak jedné či druhé straně, že nedbá životů civilistů, je nepochopením mentality obou válčících národů a snahou vnutit jim naše vlastní hodnoty.

Válka ano nebo ne?
Přesto všechno politiku státu Izrael neschvaluji, i když i mnozí z mých předků jsou Židé a i když je mi tento národ více než blízký. Ne proto, že bych ji považovala za krutou a nespravedlivou nebo že bych si myslela, že Libanonci jsou nevinné oběti nezodpovídající za činost Hizballáhu na jejich území – ale proto, že se ve svých důsledcích nijak zvlášť neliší od přístupu Hizballáhu. A od národa, který sám zažil nesčetnou bolest a utrpení a který považuji za přinejmenším kulturně a politicky vyspělejší než jsou jeho sousedé zkrátka očekávám víc. Ať už válka mezi Izraelem a Hizballáhem skončí jakkoli, pro Izrael je prohrou už jen to, že se k ní nechal přinutit – je to selháním tajných služeb a speciálních jednotek, že došlo k otevřenému vojenskému konfliktu. Stejně tak je to selhání dlouhodobě nedůsledné a polovičaté politiky vůči arabským organizacím a státům - lavírování mezi "tvrdou cestou" a ústupky.

Co si o válce v Izraeli myslíte Vy? Schvalujete postup Izraelců? Nebo si myslíte, že měli jednat jinak? Považujete Libanonce za nevinné oběti? Nebo je Libanon zodpovědný za činy Hizballáhu?

   
02.08.2006 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [78] andreabo [*]

    válka se mi nelíbí

    superkarma: 0 18.08.2006, 11:22:16

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [77] Pavlačková [*]

    Každá válka je špatná

    superkarma: 0 06.08.2006, 17:42:43
  2. avatar
    [74] ALISKA [*]

    superkarma: 0 04.08.2006, 17:15:08
  3. avatar
    [73] Kikinka001 [*]

    no coment.

    superkarma: 0 04.08.2006, 12:11:15
  4. avatar
    [72] zanetinka [*]

    superkarma: 0 03.08.2006, 17:00:22
  5. avatar
    [71] boudicka [*]

    ivana.kuglerova: Vynikající článek! Popravdě, čekala jsem kapku jiný úhel pohledu, nicméně o to větší překvapení a přínos pro čtenáře. Už teď se těším na pokračování. A co si o tom všem vlastně myslím? Nevím, jak se vyjádřit nejlépe. Mám názor na každou jednotlivou věc v tomto konfliktu, ale nejsem schopná zaujmout nějaké globální stanovisko. Je to jedna z mála věcí na světě, kdy musím říct NEVÍM...

    superkarma: 0 02.08.2006, 23:33:50
  6. avatar
    [70] blesksoft [*]

    pokud neznáme dobře mentalitu muslimu, tak moc dobře nemůžeme pochopit to co se tam děje

    superkarma: 0 02.08.2006, 22:09:45
  7. avatar
    [69] ivana.kuglerova [*]

    Ehm, a omlouvám se za hrubky :)

    superkarma: 0 02.08.2006, 21:32:56
  8. avatar
    [68] ivana.kuglerova [*]

    man-mimo, karymary: Ovšem to území - tedy Palestina - bylo okupováno až po té, co ho nejprve okupovali ostatní arabské státy. Stručný závdavek z historie (budu se tomu podrobněji věnovat v jednou z připravovaných článků) - v roce 1948 vznikly dva samostatné státy - Izrael a Palestina. Palestina byla okamžitě po svém vzniku okupována sousedními arabskými státy. Izrael toto okupované území obsadil v takzvané šestidenní válce v roce 1967 (šlo o válu, ve které Izrael předešel plánovaný útok arabských států a tudíž je porazil - tedy o válu bezesporu obrannou - i když oběti, i civilní, v ní také byly). Od tohoto roku se Izrael v podstatě pomalu snaží vrátit Palestině samostatnost - problém je, že Palestina nemá jednotné politické vedení - což ostatně ukázaly následky nedávného stažení Izraelských vojsk - Palestinci se prakticky okamžitě začali zabíjet mezi sebou. Ostatní arabské státy, na jejichž území jsou uprchlické tábory plné Palestinců, přitom nejeví nejmenší tendenci těmto lidem skutečně pomoct - v podstatě zabránily pokusům o jejich integraci a pracovní zařazení a více méně násilím je drží v táborech. Používají je pouze jako politický argument ve chvíli, kdy se jim to hodí. Především z těchto lidí, vyrůstajících v jakýchsi ghettech, se rekrutují teroristé - tedy selhání není jen na straně Izraele ale stejně tak, ne -li více, na straně ostatních arabských států, které nejen nedokázaly, ale ani se nepokusily svým soukmenovcům pomoci. O Palestincích se říká, že jsou to Cikáni Blízkého Východu - ostatními Araby asi tak stejně milovaní, jako Rómové u nás.

    ellinor: Což o to, hoši z Hizballáhu jim to řeknou, ale oni ti vesničané moc nemají jak odejít. A také nemají kam. To není česká krajina, kde je nejbližší vesnice za kopcem, všude relativně sjízdné silnice a každý druhý má auto. Navíc Izrael silnice i auta celkem systematicky ničí - mohly by sloužit teroristům z Hizballáhu, že... Obvykle se vesničané pokusí skrýt do sklepů a jak dopadne takový sklep vesnického stavení po dopadu bomby si asi umíte představit...

    superkarma: 0 02.08.2006, 21:31:46
  9. avatar
    [65] Meander [*]

    Škoda slov

    superkarma: 0 02.08.2006, 17:07:36
  10. avatar
    [63] Meander [*]

    man-mimo: A jim tam pak někdo házel bomby a pořádal sebevražedné atentáty? Ne, nemám jedinou omluvu pro islámský terorismus a nikdy mít nebudu. Kus rodiny mi vybil Hitler, další kus Stalin. A o ten zbytek se teď pokouší Hizballáh a spol.

    superkarma: 0 02.08.2006, 16:59:15
  11. avatar
    [62] ellinor [*]

    Slyšela jsem, že Izrael vždy dopředu varuje, kterou vesnici vybombarduje. Otázkou zůstává, jestli to hoši z Hizballáhu řeknou těm ženám a dětem...

    superkarma: 0 02.08.2006, 16:54:20
  12. avatar
    [61] man-mimo [*]

    Meander: asi jako Němci po obsazení Sudet.

    superkarma: 0 02.08.2006, 16:46:36
  13. avatar
    [60] Meander [*]

    Ten český antisemitismus a podlézání muslimům, to je děsivé.

    superkarma: 0 02.08.2006, 16:40:42
  14. avatar
    [59] Meander [*]

    man-mimo: Jak okupovaného?

    superkarma: 0 02.08.2006, 16:39:39
  15. avatar
    [58] sevenofnine [*]

    no nevim jestli tady bude někdy opravdový (trvalý) mír

    superkarma: 0 02.08.2006, 16:35:04
  16. avatar
    [57] man-mimo [*]

    Meander: vyklidil část okupovaného území.

    superkarma: 0 02.08.2006, 16:33:42
  17. avatar
    [56] Meander [*]

    karymary: Pokud vím, tak Izrael vyklidil Palestincům pásmo Gazy. A Palestinci se odměnili čím? Dalšími útoky.

    superkarma: 0 02.08.2006, 16:26:15
  18. avatar
    [55] Meander [*]

    karymary: Ustoupit terorismu?

    superkarma: 0 02.08.2006, 16:24:44
  19. avatar
    [53] Dedida [*]

    Jsem moc vděčná za tento a další články. Snad to alespoň trochu pochopím!

    superkarma: 0 02.08.2006, 15:07:24
  20. avatar
    [52] Luciš [*]

    Nemá smysl obviňovat jedny nebo druhé, prostě už tam jsou a měl by být klid jak v Izraeli, tak v Palestině (Libanonu, Sýrii atd) Ani jedni obyčejní lidé nemohou za to že tam žijí.

    superkarma: 0 02.08.2006, 15:05:44
  21. avatar
    [51] man-mimo [*]

    Ekologická katastrofa v Libanonu
    http://www.zvedavec.org/pohledy_1688.htm?PHPSESSID=432a82e39d4575cbc394cb51a9a4d43b

    superkarma: 0 02.08.2006, 14:50:11
  22. avatar
    [50] murena [*]

    Podle mě je tohle vysoká politika ...

    superkarma: 0 02.08.2006, 14:44:24
  23. avatar
    [49] arjev [*]

    V rodině ještě máme Židy,kteří žijí v Kanadě a Holandsku.Podle toho řeknu svůj názor.
    Evropští vládnoucí představitelé poválečné Evropy neměli dopustit včlenění Izraelců vedle Arabů.Mají sice prastarou náboženskou tradici,ale tyto tradice se nemohou sloučit mentalitou lidí.To je podstata,protože jedněm bylo sebráno území a druzí ho dostali.

    superkarma: 0 02.08.2006, 11:58:10
  24. avatar
    [48] Meander [*]

    ivana.kuglerova: Tak. Jsme pouhými pozorovateli. A jaký si uděláme úsudek je na nás. Nikdy nemůžeme mít kompletní a úplně nestranné informace, a to ani kdybychom byli u zdroje. Což zaplať pánbůh nejsme.

    superkarma: 0 02.08.2006, 11:43:31
  25. avatar
    [47] ivana.kuglerova [*]

    grizzly: Ne jen hnutí Hizballáh... Je to hlavní myšlenka většiny podobných hnutí...

    Kocicka: Nesmíš ovšem zapomínat na to, ža Arabové jim tam stát nedali. Ti s ním nesouhlasili od samého počátku a nesouhlasí s ním (až na vzácné výjimky) dodnes - někteří mlčky, jiní se zbraní v ruce.

    Meander: Tak. S tím zkrátka nic nenaděláme :)

    superkarma: 0 02.08.2006, 11:39:41
  26. avatar
    [46] Clerenc [*]

    Skvělý článek, takových jen houšť

    superkarma: 0 02.08.2006, 11:31:44
  27. avatar
    [44] Kocicka [*]

    tohle není úplně náboženský konflikt....tohle je boj o život izreaelců, boj o jejich vlast, kterou se jim za ten čas již stal stát Izrael.

    superkarma: 0 02.08.2006, 11:28:51
  28. avatar
    [43] Kocicka [*]

    Je mi líto, že je nechají na pokoji, nejdřív jim dají stát a pak zjistí, že se jim žije líp protože nejsou líní a už mají o jejich území zase zájem.Kam mají jít? Kam asi tak patří? Tohle je a byla vždy jejich země...

    superkarma: 0 02.08.2006, 11:27:59
  29. avatar
    [41] Meander [*]

    sigi: To ti tady bohužel asi nikdo neobjasní. Vždycky budou články tendenční.

    superkarma: 0 02.08.2006, 11:23:29
  30. avatar
    [40] Beruška1 [*]

    sigi: Také čekám, až se konečně dozvím, proč se na východě neustále válčí, co je smyslem a cílem těchto věčných válek. Pamatuji si totiž, že když jsem byla malá, tak jsem občas zaslechla v televizi o válce Izraele s okolními státy a když jsem se zeptala rodičůp, o co tam vlastně jde, ani tenkrát pořádně nevěděli, proč se tam válčí. A ta válka stále pokračuje, Izrael, Libanon, Palestina, pásmo Gazy, o co vlastně jde, kdo komu vadí, kdo se s kým nesnese?
    Ale jedna věc je jistá, každá válka v historii i současnosti je buď kvůli majetku(to se týká hlavně USA a jejich mamonství po ropě) nebo je kvůli různým náboženským názorům a vyznáním.A proto nenávidím náboženství jako takové a je mi jedno, co vyznává a čím se řídí.

    superkarma: 0 02.08.2006, 11:23:02

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme