Domácnost

Jedna domácnost, dvě hospodyně

house

Vylétnout z hnízda a zařídit se po svém, to je snem každého odrostlého kusu toho našeho lidského stádečka. Jenže někdy to okolnosti zařídí tak, že se sejde pod jednou střechou a v jedné domácnosti hned několik generací tak, jako tomu je u nás...

Náš příběh

Žena má pochází z Ostravy a v Praze nemá žádnou přízeň. Když jsme pro naši novou domácnost hledali zázemí, chvíli jsme bydleli sólo, ale to vždycky na něčem zkolabovalo. A tak nám nabídla pomocnou ruku moje maminka, se kterou tehdy ještě bydlel bratr ve velkém bytě. Bratr se ale měl záhy stěhovat za svojí ženou do jiného města, a tak jsme zůstali s maminkou sami. Jenže...

Dovedete si představit, že byste žila s matkou partnera?

Možnost%
Ano.15,2
Ne.84,8

Dvě slípky na jednom hnojišti

Moje žena je duše dobrá a nemá v lásce, když jí do starání se o domácnost někdo mluví. Tak se rozhodla, že mamince ubere její práce a začlení ji do té naší domácnosti - tedy alespoň částečně. Maminka má vlastní stravovací návyky, takže má i vlastní ledničku a vaří si sama, ale všechno ostatní je naše starost. Bohužel ale třecí plochy zůstaly. Proč? Maminka má docela jiné zvyky. Žena je někdy příliš pořádkumilovná a maminka zase malinko bordelář. A tak se občas stane, že nějaký nepodstatný odložený hrníček vyvolá hádku, stejně tak někam pečlivě uklizená naběračka. Maminka si zkrátka věci odkládá „na potom“ a pak je hledá, zatímco je žena někam uklidí.

Komplikace

Situace je o to komplikovanější, že s námi žije i puberťák, který občas těžko chápe, že na něj nakládáme nějaké povinnosti, které maminka nemá. Prostě občas nerozumí tomu, proč by měl po sobě odnést nádobí do myčky, když vidí, že u maminky se povaluje talířek už dva dny.

Aby to nevypadalo

Výše popsaným nechci nijak pošpiňovat svou maminku. Každý máme své zvyklosti a považujeme některé věci za důležité a jiné nikoli. Sám jsem se musel přílišné pořádkumilovnosti své ženy chvíli přizpůsobovat. Osobně jsem příznivcem zlatých středních cest a vždycky, když to u nás doma vře, bublám také a volám po kompromisu.

Dohoda

Jestli si myslíte, že fungují dohody, tak vás zklamu. Vždycky se něco najde a vypilovat fungování domácnosti o dvou ženách k ideálu asi nejde. Takových dohod bylo, ale nedodržely se. Není to ale žádná hrůza, jen máme občas doma menší Itálii, což zase na druhou stranu znamená, že se máme rádi a nejsme si lhostejní, jinak bychom se přece nehádali.

A jak to bude jednou

Možná, že právě tohle nás drží tak pěkně pospolu, ta představa: „Jak to bude jednou.“ Jednou bychom chtěli dvojdům, ve kterém budeme mít dvě oddělené domácnosti - maminka tu svou a my tu naši. Oddělené pěkně chodbou nebo dvorkem, abychom mohli na stárnoucí maminku přihlédnout a chodit se navštěvovat.

Co si myslíte vy: Je možné, aby fungovala domácnost o dvou hospodyňkách?

   
10.03.2010 - Dům a byt - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [33] VeeDee [*]

    wich — #32 Naopak.. my jsme spolu už rok bydleli (v bytě společně s mým bratrem a to velice levně, jen za energie), ale poté, co mu umřel táta se rozhodl, že musí maminku "zachránit", pečovat o ní (aby nebyla ani chvilku sama) a starat se o dům. Takže se nastěhoval zpátky domů. Tečka. A žádný diskuze. Teď bydlím tady a jiná možnost neexistuje. Takhle on to bere. :-( A to tam maminka není sama, bydlí tam ještě jeho sestra, víš?

    superkarma: 0 12.03.2010, 15:23:27
  2. avatar
    [32] wich [*]

    VeeDee — #29 Takový za to fakt nestál Sml23 Je to mamánek, co se bojí osamostatnit, tak se drží maminky zuby nehty. Jestli jste byli oba pracující, proč jste třeba nešli do podnájmu? Není to sice úplně ideální, ale aspoň trochu "vlastní".

    1. na komentář reaguje VeeDee — #33
    superkarma: 0 11.03.2010, 14:04:33
  3. [31] Rikina [*]

    Hm, s tchyní nevím, to by asi nešlo... nezažila jsem, netuším. Sml80 Dva roky jsem bydlela u mých rodičů, když jsem po svatbě byla sama se synem, a manžel byl na vojně. To ale šlo všechno dle přání a pořádku mojí máti, protože to byla její domácnost a já jen měla dovoleno tam bydlet, dokud se nepostavíme na vlastní nohy, což se pokládalo za velkorysost, která není samozřejmá, a tudíž bych si netroufla vyskakovat, že chci něco nějak měnit. Dávno tomu, a ty dva roky to šlo celkem bez problémů, přesto jsme vypadli z domu prakticky okamžitě poté, co se manžel vrátil z vojny. Zůstávat tam déle by nebylo moudré a přínosné pro nikoho ze zúčastněných. Sml57 

    superkarma: 0 10.03.2010, 15:54:25

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] kareta [*]

    VeeDee — #29 v tom případě nestál za toSml79 Co s chlapem, kterej se za ženu nepostaví?Sml80

    superkarma: 0 10.03.2010, 15:42:44
  2. [29] VeeDee [*]

    kareta — #27 To je pravda. Sml22 Jenže je jedno, na které straně je problém. Jelikož přítel se staví za matku, vztah se rozpadá....Sml15

    1. na komentář reaguje kareta — #30
    2. na komentář reaguje wich — #32
    superkarma: 0 10.03.2010, 15:38:55
  3. avatar
    [28] kareta [*]

    VeeDee — #26 btw- když se mi něco nelíbí, tak to vpálím matce i tchyni stejněSml30 I když jí vykámSml57

    superkarma: 0 10.03.2010, 15:38:29
  4. avatar
    [27] kareta [*]

    VeeDee — #26 no jo, ale to byl problém na jejich straně, ony to nezvládly, ne tySml80 S normální ženskou by jsi vyšla..Sml58

    1. na komentář reaguje VeeDee — #29
    superkarma: 0 10.03.2010, 15:37:06
  5. [26] VeeDee [*]

    kareta — #25 Já jsem taky snášenlivá, vždy jsem si říkala, že se dokážu přizpůsobit čemukoliv, ale tohle teda ne. Život bez soukromí, kdy žiješ v průchozím pokoji, kam ony dvě neustále chodí, lezou mi i do skříně...kdy na mě tchýně vyjíždí, že nic nedělám poté, co přijdu z práce a třeba jsem zrovna vyžehlila a sednu si na chvíli k počítači? Kdy na mě vyjíždí, že se o svého přítele málo starám, protože mu neuvařím večeři, přestože mi řekl, že nemá hlad a pak si něco vezme?....To fakt ne... Já nikdy nebudu ta, co se obětuje pro svého muže, zbaví se všech svých zájmů a bude mu posluhovat. Jestli si takový život vybrala ona, její věc. Po mě ať tohle ale nechce.

    Je také něco jiného žít s vlastní matkou, kterou můžeš klidně drzeji usměrnit, a s tchýní, ke které si přeci jen nemůžeš nic moc dovolit.

    1. na komentář reaguje kareta — #27
    2. na komentář reaguje kareta — #28
    superkarma: 0 10.03.2010, 15:35:04
  6. avatar
    [25] kareta [*]

    VeeDee — #24 ehm, já v tom vyrostlaSml80 Jsem ale snášenliváSml24

    1. na komentář reaguje VeeDee — #26
    superkarma: 0 10.03.2010, 15:30:41
  7. [24] VeeDee [*]

    kareta — #23 Ono to vůbec není tak jednoduché, jak si myslíš. Je vidět, že s tím nemáš zkušenost. Sml80 

    1. na komentář reaguje kareta — #25
    superkarma: 0 10.03.2010, 15:27:31
  8. avatar
    [23] kareta [*]

    já bych klidně nechala hospodařit matku partnera...kdyby se jí chtělo, proč bych jí brááánila, jsou zábavnější činnosti než kmitat kolem plotny, baráku...bych dělala jiné věciSml57

    1. na komentář reaguje VeeDee — #24
    superkarma: 0 10.03.2010, 15:24:09
  9. avatar
    [22] kareta [*]

    Bébina — #10 super! Sml67 Tchyně je asi prima!

    Já mám vlastní domácnost hned od školy, ale nedělao by mi problém se komukoloiv přizpůsobit...takže bych se v kuchyni nikomu nepletla pod nohy, popřípadě ho poslala uklízet, kdyby chtěl pomáhat u vaření...nevidím důvod v tom hledat problémy...Sml80

    superkarma: 0 10.03.2010, 15:20:12
  10. [21] VeeDee [*]

    Právě se mi rozpadá vztah kvůli společné domácnosti né dvou, ale tří žen: já (+ přítel), jeho matka a sestra. Musela jsem se odstěhovat, nešlo to... zkoušela jsem to třičtvrtě roku. Bohužel jsem úplně jiná než ty dvě. Mám absolutně jiný názor na život. Nejsem líná, jen upředstňuju život před prací... ony musí mít nejdřív vydrhnuté vše do puntíku, až pak si dovolí sednout k televizi (jiné zájmy jsem u nich nezaznamenala). Nezvládala jsem to. Byla jsem považovaná za vyvrhela, když jsem vstala o víkendu v 9 hodin. Ony vstávají běžně v 7 a v 8 vaří oběd. Jsem z toho strašně smutná, ale přítel se nehodlá osamostatnit. Vrátil se domů, když mu před necelým rokem zemřel táta a má pocit, že se musí starat o matku a dům. Asi to nezvládnu. :-(

    superkarma: 0 10.03.2010, 15:04:46
  11. [20] Anai [*]

    Jakube, vyřiď můj obrovský a upřímný obdiv své úžasné ženě a taky asi své mamince. Protože já to byť se sebelepší tchyní a při své povaze navíc v hodně mladém věku prostě nezvládla a ona se mnou. Jsem hrozně moc ráda, že dnes je móda oddělených domácností a ne, jako když jsem byla malá, že žily tři generace v jedné kuchyni (u nás jen v domě, ale i tak to byl mazecSml16) a že tudíž nehrozí ničit si spolužitím úžasné a nádherné vztahy, které se svýma snachama mám! Sml30  Takže si myslím, že jste vyjímka, která potvrzuje pravidlo, že to prostě nikdy klapat nemůže a ani nemělo, myslím, že každá žena má "právo" na svou domácnost, kde si to dělá "po svém".  Potřebu soukromí má navíc člověk tím větší, čím je starší, aspoň tedy já...

    superkarma: 0 10.03.2010, 14:45:27
  12. avatar
    [19] Klim [*]

    wich — #12 K Dr. Šilerovi jsem chodila taky a také v mnohém souhlasím. Myslím si, že lidé, kteří bydlí s rodiči zažijí skutečnou svobodu až po jejich smrti. Potvrdila mi to starší paní, která žila se svou rodinou a rodiči. Říkala, že vycházeli skvěle a nikdy to necítila jako újmu. Ale teprve po smrti rodičů pocítila volnost a slast samostatnosti, teprve ve svých téměř šedesáti letech se cítila skutečně dospělá.

    superkarma: 0 10.03.2010, 12:34:27
  13. avatar
    [18] navia [*]

    Bydlela jsem s tchýní v jednom domě, ale každá jsme měla svou domácnost. Hospodařily jsme společně asi úpůl roku... a nedalo se to, pořád jsem tam byla jako na návštěvě. Bála jsem se něco udělat, že by to ona dělala jinak.. nehádaly jsme se, to ne, ale bylo to divný. Pak jsme se odstěhovali a pak zasnastěhovali zpět, ale už do !svého! bytu, se svou kuchyní, koupelnou..

    Teď žiju sama a musím říct, že moc nesnáším kohokoliv ve "své" kuchyni, asi mám přehnané sklony pro teritorium Sml52

    Zrovna nedávno jsem zjistila, že přítelova maminka celý život žije v jedné domácnosti se svou matkou, a prý to nikdy neskřípalo, tvrdí přítel..ale nevím, třeba je to prostě jen chlap a ničeho si nevšiml Sml52

    superkarma: 0 10.03.2010, 12:11:04
  14. avatar
    [17] ToraToraTora [*]

    Nebudu křičet Nikdy!, protože nevím, co má pro mně osud schované v rukávu...ale jedno vím jistě:Saigon je proti tomu kinderpárty Sml57

    superkarma: 0 10.03.2010, 11:56:01
  15. [16] macamala [*]

    Nepředstavitelná věc - nemohla bych žít v jedné domácnosti s mojí mami, natož s tchyní. Pamatuji dobře, že po odstěhování se od rodičů úplně vymizely hlasitější výměny názorů. Nejlepší je dělat si na svém písečku a chodit jen na návštěvu.

    superkarma: 0 10.03.2010, 11:39:57
  16. avatar
    [15] myše [*]

    no já bydlím s mojí mámou v jednom domku, v jedné domácnosti s jednou kuchyní.... Prostě to nejde zařídit jinak, tak co, beru to tak jak to je. K třecím plochám samozřejmě dochází, je spousta věcí, které mi vadí a určitě spousta věcí vadí jí... ale tak nějak jsme si rozdělily činnosti a snažíme se jedna druhé do toho neplést. Já peru (pro všechny dohromady), máma žehlí. Já vařím taky pro všechny, dokonce když mají děti prázdniny, tak vařím na den dopředu aby mamka jídlo jenom ohřála nebo dovařila těstoviny apod.  Já uklízím celý barák, máma jenom svůj pokoj + svoji koupelnu - ale já ji přelíznu taky...

    Máma chystá dětem snídani a svačinu do školy, i když já vstávám zároveň s nimi, mám o tom trochu jiné představy, ale mámu nepředěláš. Občas to zkusím, ale stejně se vrátí ke stereotypu, když jí to zakážu, tak brečí a vyčítá, že půjde bydlet pod most...Sml80, tak to prostě nechávám být...

    superkarma: 0 10.03.2010, 09:51:21
  17. avatar
    [14] OlgaMarie [*]

    wich — #13 Nám zas babička, jakmile jsme vypadly, chodila ošlouchnout hrnky po snídani. A to doslova. Byla už stará, špatně viděla, ale pracovitost a akčnost by jí mohl každý závidět.Sml30

    superkarma: 0 10.03.2010, 09:15:35
  18. avatar
    [13] wich [*]

    OlgaMarie — #9 Ono se sbírá z těch maličkostí, které člověk dělá jinak a pak to může vést až ke konfliktům. Neumím si představit už jen společné praní, kdy já třídím a peru vždy striktně jen jednu barvu, zatímco přítelově mamince jdou do pračky mixy Sml80 Když mi náhodou něco prala, vracela mi podprsenku s "kudrnatým" ramínkem, což mi se nestalo po 20 praní Sml57

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #14
    superkarma: 0 10.03.2010, 09:06:44
  19. avatar
    [12] wich [*]

    Na VŠ jsem na téma dvougeneračních bydlení navštěvovala přednášky Dr. Šilera. Ten tvrdil, že mladí, kteří bydlí s rodiči, se nikdy nestanou plně autonomními osobnostmi, které si samy rozhodují o všem. Vždycky nadhazoval takové ty fráze "podívejte se, jak spolu ti mladí se starými hezky vychází, i ty záclonky v oknech mají stejné" Sml57 A já s ním v mnohém souhlasím.

    1. na komentář reaguje Klim — #19
    superkarma: 0 10.03.2010, 09:02:27
  20. [11] FAXÍK [*]

    to nemůže nikdy fungovat!!

    superkarma: 0 10.03.2010, 08:50:28
  21. [10] Bébina [*]

    S tchyni klidne. Ona totiz neni hospodynka a nelpi na zadnych pravidlech. Jestli je neco tak ci onak je ji srdecne jedno, dokonce i jestli je to vubec nejak. Znam ji dobre, nez jsem s pritelem bydlela, travila jsem u ni cele vikendy, takze by mi do niceho nemluvila. I nekolik kratkych dovolenych jsme spoli stravili vcetne spolecneho hoteloveho pokoje. Ovsem nevim, jestli by tohle souziti zvladnul pritel, protoze mame s tchyni tendenci se na nej domlouvat.

    1. na komentář reaguje kareta — #22
    superkarma: 0 10.03.2010, 08:26:12
  22. avatar
    [9] OlgaMarie [*]

    Věřím, že může, ale je to boj o moc. O místo vůdce smečky, o místo šéfa firmy. Ale aby mi někdo odnesl hrnek od kafe, když jsem zvyklá uvařit si do něho ještě jedno, či odnesl od mého PC popelník, umyl ho a někam uklidil z mého místa soukromí, to bych ho brzy poslala do...

    1. na komentář reaguje wich — #13
    superkarma: 0 10.03.2010, 08:22:52
  23. avatar
    [8] wich [*]

    Ani náhodou Sml57 Každý má jiné způsoby vedení domácnosti (ne dobře, ne špatně, prostě jinak), jiné biorytmy. Nesnesla bych, kdyby mi kdokoli mluvil do praní, vaření, úklidu, ale i osobních věcí... Jsem ráda za volné ráno, kdy stihnu nejvíc věcí a mám čas sama na sebe, o což bych přišla.

    Bratranec mého přítele se takhle nechal navrtat do společné hypotéky s tchánovci a už padly kecy typu - na co tady nahoře (u sebe) budeme dělat kuchyň, když dole bude velká Sml32

    superkarma: 0 10.03.2010, 07:56:46
  24. avatar
    [7] maje [*]

    chápu výhody - hlídání dětí, nájem a pod. ale já bych nemohla. o víkendu spím do 8, necepuji dceru, aby se hned po probuzení převlékla, nemám sterilní čistotu v celém bytě. takže moje mamka by brmlala, ale tchýně by to nesnesla. jednou nám dokonce nabídl tchán ve slabší chvilce, že nám nechá postavit domek. ale u nich na zahradě. s díky jsem hned odmítla. takže nebyl ani domeček, ani nic jiného. ale aspoň mám klid a nikdo mě neprudíSml24Sml24

    superkarma: 0 10.03.2010, 07:24:34
  25. avatar
    [6] enka1 [*]

    Nešlo by to. Ani s mamkou, s tchyní tuplem.Měli jsme štěstí, že si naši postavili družstevně byt a původní zůstal nám.

    superkarma: 0 10.03.2010, 07:17:17
  26. avatar
    [5] gerda [*]

    a nešel by ten byt vyměnit za malý domek, kde by byl "výměnek"? Lidi nejsou andělé, můžou se mít všichni rádi, ale ponorková nemoc zasáhne i ty nejlepší. I tak jste dobří...Sml67

    superkarma: 0 10.03.2010, 07:10:03
  27. [4] Anime Otaku [*]

    A co teprve tři v jedné kuchyni - takhle to vypadalo u nás, když jsme se sestrou začaly dospívat. Každou chvíli byly věci jinde, protože mamce vyhovovaly jinak než mě nebo sestře - a do toho nám ještě míchal svoje nenechavé ručičky můj táta, takže u nás v kuchyni byla vždycky mela. Ale co, to už je pryč, každá už máme svoji kuchyni (v odtatečně velké vzdálenosti). Takže se už jen přetahují táta s mámou - táta je hodně pořádkumilovný a máma necháva věci tak, kde jí upadly od ruky...

    superkarma: 0 10.03.2010, 06:59:25
  28. avatar
    [3] Věrulinka [*]

    Sml15 mám to za sebou, nebylo zbytí, ale někdy to bylo o nervy a oboustraně Sml15, ale byla jsem tchánovcům vděčná, že jsme měli kde bydlet, při odstěhování jsem jim poděkovala a pelášila do svého Sml30

    superkarma: 0 10.03.2010, 06:14:55
  29. avatar
    [2] Suzanne [*]

    Já jsem nesnesitelná a nesnášenlivá, u mě by to nefungovaloSml80Sml23

    superkarma: 0 10.03.2010, 02:14:02
  30. [1] pateta [*]

    Nám to z nutnosti fungovalo, i když občas drhlo,ale dřív nebylo zbytí. Soužití mladých se starými mělo i své klady,např. jsme nemuseli řešit nájem a taky péče o děti byla jednodušší.Školka v místě byla dřív jen sezónní od jara do podzimu , mateřská dovolená skoro žádná a tak péče prarodičů nutná.Babičce jsme tehdy museli ty lány cukrovky pomoct okopávat a sklízet po práci a víkendech všichni.I když pak už děti chodily do školy a ráno se objevila horečka, byli starouškové po ruce.

    superkarma: 0 10.03.2010, 01:41:12

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme