Finská sauna – tento severský národ ví, jak je prospěšná. Proto každý domek, každá chata má svou saunu. Ale i u nás je oblíbená. Nejenže si v ní odpočinete, popovídáte s kamarády, ale zároveň přitom děláte něco pro své zdraví. Saunování pomáhá zlepšit obranyschopnost lidského organismu proti bacilům, zlepšuje krevní oběh a zrychluje látkovou výměnu. Z těla se pocením vyplavují nahromaděné škodlivé látky. Zároveň má pozitivní vliv na lidskou pokožku. Nejen že se zvlhčí kůže, otevřou se póry a probíhá samočištění kůže, ale u žen se redukuje celulitida.

Při návštěvách sauny musíte dodržovat přísná pravidla. Pokud by tomu tak nebylo, můžete si spíše uškodit. Proto než vejdete do vyhřáté kabiny, omyjte své tělo mýdlem nebo sprchovým gelem, aby byla kůže naprosto čistá a pot z ní mohl bez problémů odcházet. Zapomeňte na plavky! Odhoďte vrozenou stydlivost – látka plavek totiž zadržuje pot a mohli byste si odnést nepříjemnou vyrážku. A když stud nepřekonáte, řešení je jednoduché. Použijte prostěradlo, v kvalitních saunách jsou k dispozici zdarma.

Teplota se v sauně pohybuje okolo 80-90 °C. Nejnižší je u podlahy, s každým schodem stoupá. Začátečníci by se proto měli nejdřív posadit či ulehnout na nižší stupně a postupně se přesouvat nahoru. V délce pobytu nelamte rekordy. Ideální je asi deset až patnáct minut, dvacet je podle odborníků maximum. Navíc, pokud jste v sauně poprvé, delší dobu tam stejně nevydržíte. Je třeba tělu dát čas, aby si zvyklo. Mnoho lidí se obává ledové vody v bazénu, kam se po sauně mají jít osvěžit. I tady je řešení. Vlažná sprcha, vodu můžeme postupně ochlazovat. A pokud jste odvážní a chcete do ledové vody – neskákejte do ní po hlavě. Lékaři před tím varují. Tělo se totiž prudce ochladí a stěny cév by to nemusely vydržet a praskly by. Sestupujte proto do vody pomalu a nenamáčejte si hlavu.

Správný pobyt v sauně by se měl třikrát opakovat – umytí, zahřátí v sauně a ochlazení v bazénu nebo pod sprchou. V přestávkách doplňte vypocené tekutiny a odpočiňte si na lehátku. Zapomeňte na alkohol a cigarety. Z těla se vyplavuje voda a lidé se mylně domnívají, že se při saunování hubne. Tu vodu zase do těla doplníte a efekt je nulový. Nicméně je dobré zamířit do sauny po cvičení, doba, kdy je metabolismus po cvičení zrychlený, se prodlouží a zároveň se zregenerují svaly a klouby.

Pokud chcete chodit do sauny pravidelně, měli byste ji navštěvovat asi 1x týdně. Nemusí to být jen na podzim a v zimě, kdy se chcete chránit před infekcemi, především před chřipkou. V létě pomáhá snášet vysoké venkovní teploty, tělo se pak méně potí a kůže se víc pročišťuje.


V sauně byste se měli cítit především příjemně, ale pro někoho vhodná není. Lidé s vysokým krevním tlakem, nemocemi cév, srdce, těhotné ženy – by se saunování měli vyhnout. Ale vy, zdraví, to zkuste, pochopíte, čím Finy tak uchvátilo.


Je více druhů saun. Jaké známe?

Finská – kameny na kamnech se pravidelně polévají vodou. Vzniklá pára zvlhčuje vzduch. A Finové se přitom pro lepší účinek prokrvení kůže šlehají březovými větvičkami. Je vhodná k uvolnění svalů a vyloučení škodlivých látek z těla.
Infrasauna – dřevěná kabina se zářiči. Záření se proměňuje v teplo až při dopadu na tkáň, do které hluboko proniká.
Parní – teplota v páře je kolem 50 °C, vlhkost vzduchu cca 100%. Je ideální pro uvolňování svalů průdušek a pórů pokožky.
Suchá – kameny pouze zahřívají místnost, nelije se na ně voda. Vlhkost vzduchu je cca 10% a teploty jsou nejvyšší ze všech druhů saun.
Indiánská – „potní chýše“. Můžete ji postavit kdekoliv. Stačí pár prutů, ze kterých postavíte konstrukci, pokryjete ji látkami, např. dekami. Uvnitř do dolíku nasypte do červena rozžhavené kameny. Polévejte vodou tak dlouho, dokud se chýše nezaplní hustou párou.

Reklama