Reklama

Čísla vycházející veřejně, hrají si s naším podvědomím, ovlivňují náš názor víc, než jsme schopni připustit. Důvěra, kterou chováme k výsledkům nejrůznějších statistik, grafů a průzkumů veřejného mínění je zastrašující. Otevřeme noviny a dočteme se, že průměrný Čech má sex třikrát týdně.

Prověřený průzkum si to zkrátka tvrdí a lidé mají tendenci věřit číslům. Koukneme tiše dolů a zjistíme, že silně pokulháváme, i kdyby měsíc v potazu byl, ale nahlas se tam samozřejmě vejdeme. „To není možné, někdo souloží za mě!“

Průzkumy nám sdělují, který prášek na praní je u většiny národa nejoblíbenější, a když to potvrdí i reklama, ve které uprostřed plesového sálu fešák v obleku třímá dvoulitrovou láhev Perwollu, je rozhodnuto a ten náš - po propraná léta prověřený - zůstane pro tentokrát v regálu. Je zajímavé, že ani sobě nepřiznáme, že jsme se ve snaze nevyčnívat přizpůsobili volbě většiny.

Ovšem jak taková volba většiny probíhá? Pracovník specializované agentury předloží vybraným lidem (respondentům) otázku. Spolehlivost průzkum přitom závisí na výběru respondentů, kterých obvykle bývá kolem tisíce. V rámci bleskových průzkumů, zastavováním lidí na ulici, je to něco kolem tří set.

pac

Schválně, kolik potenciálních respondentů se nechá rychle zastavit a je ochotno sdělit – v rámci nějakého průzkumu – jestli dává přednost vložkám s křidélky, nebo dosahují povznášejícího způsobu v těchto dnech jiným způsobem?  A kolik z dotazovaných nezavěsí ihned poté, co uslyší: „Dobrý den, máte čas na krátký, monitorovaný rozhovor?“ Průzkumníci a pracovníci specializovaných agentur musí být kouzelníky, když dokážou pro své výzkumy získávat stále nové a nové respondenty.

Dokázanými výzkumy se to přitom jen hemží. Víme, která destinace pro trávení dovolené je u lidí in, kolik jsou Češi ochotni utratit za dárky k Vánocům, který politik se těší největší oblibě voličů a jaká strana by případné mimořádné volby s jistotou vyhrála. Myslí si to většina a s největší pravděpodobně to asi tak i bude. Koho zajímá náš osobní názor, který se diametrálně liší od většinového? Psst.

Při přeběhnutí do vítězného tábora nevyčníváme z většinově schválené normy, neriskujeme. Nemusíme svůj názor obhajovat, bojovat za něj proti většině. Co na tom, že jsme na úkor veřejného mínění zradili to vlastní.

Čtěte také: