Bulvár

Je statisticky dokázáno, že slunce vyjde každé ráno

Čísla vycházející veřejně, hrají si s naším podvědomím, ovlivňují náš názor víc, než jsme schopni připustit. Důvěra, kterou chováme k výsledkům nejrůznějších statistik, grafů a průzkumů veřejného mínění je zastrašující. Otevřeme noviny a dočteme se, že průměrný Čech má sex třikrát týdně.

Prověřený průzkum si to zkrátka tvrdí a lidé mají tendenci věřit číslům. Koukneme tiše dolů a zjistíme, že silně pokulháváme, i kdyby měsíc v potazu byl, ale nahlas se tam samozřejmě vejdeme. „To není možné, někdo souloží za mě!“

Průzkumy nám sdělují, který prášek na praní je u většiny národa nejoblíbenější, a když to potvrdí i reklama, ve které uprostřed plesového sálu fešák v obleku třímá dvoulitrovou láhev Perwollu, je rozhodnuto a ten náš - po propraná léta prověřený - zůstane pro tentokrát v regálu. Je zajímavé, že ani sobě nepřiznáme, že jsme se ve snaze nevyčnívat přizpůsobili volbě většiny.

Ovšem jak taková volba většiny probíhá? Pracovník specializované agentury předloží vybraným lidem (respondentům) otázku. Spolehlivost průzkum přitom závisí na výběru respondentů, kterých obvykle bývá kolem tisíce. V rámci bleskových průzkumů, zastavováním lidí na ulici, je to něco kolem tří set.

pac

Schválně, kolik potenciálních respondentů se nechá rychle zastavit a je ochotno sdělit – v rámci nějakého průzkumu – jestli dává přednost vložkám s křidélky, nebo dosahují povznášejícího způsobu v těchto dnech jiným způsobem?  A kolik z dotazovaných nezavěsí ihned poté, co uslyší: „Dobrý den, máte čas na krátký, monitorovaný rozhovor?“ Průzkumníci a pracovníci specializovaných agentur musí být kouzelníky, když dokážou pro své výzkumy získávat stále nové a nové respondenty.

Dokázanými výzkumy se to přitom jen hemží. Víme, která destinace pro trávení dovolené je u lidí in, kolik jsou Češi ochotni utratit za dárky k Vánocům, který politik se těší největší oblibě voličů a jaká strana by případné mimořádné volby s jistotou vyhrála. Myslí si to většina a s největší pravděpodobně to asi tak i bude. Koho zajímá náš osobní názor, který se diametrálně liší od většinového? Psst.

Při přeběhnutí do vítězného tábora nevyčníváme z většinově schválené normy, neriskujeme. Nemusíme svůj názor obhajovat, bojovat za něj proti většině. Co na tom, že jsme na úkor veřejného mínění zradili to vlastní.

Čtěte také:

   
15.07.2014 - Společnost - autor: Hana Novotná

Komentáře:

  1. [16] karolina78 [*]

    Tak každý máme svou hlavu a podle toho si vybíráme i sortiment. Já jsem si třeba našla kvalitní policový systém do své knihovny a nikomu ho nevnucuji. Ať si každý pořídí, co vyhovuje jemu.

    superkarma: 0 02.09.2014, 10:46:30
  2. avatar
    [15] Jitullinka [*]

    Já se reklamou teda ovlivňovat nenechávám Sml23

    superkarma: 0 15.07.2014, 19:31:08
  3. [14] babcace [*]

    statistika věda je ....

    superkarma: 0 15.07.2014, 15:37:14
  4. avatar
    [13] Suzanne [*]

    margot — #12 Jasný, o čem nevíš, to nemůžeš koupit. Mně reklama jako taková nijak nevadí, ale pocitově kupuju raději věci se skromnější propagací.

    superkarma: 0 15.07.2014, 12:45:00
  5. avatar
    [12] margot [*]

    Suzanne — #11 však samozřejmě - produkt, který není propagován, jakoby nebyl, nikdo by ho neznal, tím pádem zřejmě ani nekoupil - tedy by se buď přestal vyrábět, nebo by ho potkala zas ta reklamaSml30

    1. na komentář reaguje Suzanne — #13
    superkarma: 0 15.07.2014, 12:25:03
  6. avatar
    [11] Suzanne [*]

    margot — #10 Mě třeba reklama ovlivňuje Sml22 Vždycky koupím výrobek vedle toho s velkou reklamou Sml30 Je to normální dobře promyšlená hra Sml24

    1. na komentář reaguje margot — #12
    superkarma: 0 15.07.2014, 12:14:07
  7. avatar
    [10] margot [*]

    takhle jednoduché to fakt neníSml16 pokud by výzkumy probíhaly popsaným způsobem, tak by byly výstupy dost k ničemu. takže na zaplnění prostoru dobré, ale bez sebemenší znalosti problematiky bych řekla. zkuste příště nastínit rozdíly mezi kvantitativními a kvalitativními výstupy, něco o problematice náhodného výběru či reprezentativním vzorku a na jaké typy zjištění se co používá.

    ano, jinak např. bandwagon effect či Neumannové spirála mlčení funguje, to bylo prokázáno už tuším v polovině minulého století. také velmi zajímavé téma by bylo o manipulaci médii, o tom, jak nás ovlivňují, i když to popíráme. i ta zmiňovaná reklama např.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #11
    superkarma: 0 15.07.2014, 11:46:16
  8. avatar
    [9] átéčko [*]

    Rikina — #8 Nevyhrabali. Bojím se že je to horší, koukni jak dopadají volby!

    superkarma: 0 15.07.2014, 11:25:03
  9. [8] Rikina [*]

    Ovšem pomýlené jest hlásat, že se snad někdo těm výsledkům přizpůsobuje - to by musel být hodně slabá osobnost, aby podlehl, a nevyčníval, jak praví článek výše. Jo, možná někdy v devadesátých letech se dali lidi ovlivnit reklamou a koupili si ten úžasný prášek na praní a zírali. Sml57 To ale tady bylo všechno nové a neznámé, všichni byli na všechno natěšení a zvědaví, všechno chtěli zkusit, tak to měly agentury snadnější. Pochybuju, že dneska se někdo skutečně vzdá svého vlastního mínění a názoru na cokoli jenom proto, že viděl reklamu nebo si někde přečetl nějakou statistiku, že si dav myslí něco jinýho. A už vůbec nechápu, proč by měl člověk něco riskovat tím, že si dovolí mít vlastní názor. To bejvávalo. Z toho už jsme se snad probůh vyhrabali. Sml80

    1. na komentář reaguje átéčko — #9
    superkarma: 1 15.07.2014, 09:44:24
  10. avatar
    [7] kobližka [*]

    Nejlepší statistika,která má fakt smysl je ta,při které se dokážu smát i po letech.

    superkarma: 1 15.07.2014, 09:37:01
  11. [6] Rikina [*]

    Onehdy jsem se zúčastnila - nějaký zoufalec mě odchytil v Praze na Andělu. Museli jsme si na to jít sednout do obchodního centra, poněvadž to bylo na dlouho. Zhruba u šedesáté otázky mi už docházela trpělivost, ale dokončili jsme to. Bezmála hodina času. Bylo mi ho líto, protože je mi jasné, že hodně lidí ho odešle kamsi, někteří hned a jiní třeba u otázky č.30. Ovšem pán se legitimoval, vysvětlil mi, pro jaký účel se táže a co se s těmi daty bude dít a též posléze zdvořile poděkoval. Čili jednou za čas jsem ochotna přispět, když se to dělá slušně, kdyby na mě někdo na ulici jen tak vybafnul otázku, tak to bude mít smůlu.

    superkarma: 0 15.07.2014, 09:36:27
  12. avatar
    [5] Brixik [*]

    Seriozní průzkumy seriozních agentur opravdu o něčem vypovídají. Chtěla jsem to jednou dělat jako přívýdělek, ale zjistila jsem, že bych neměla, kde brát stále nové a nové lidi a že bych si někoho vymyslela? To ani omylem, oni to zpětně ověřují. Takže něco na tom bude, ale to jde o vzorky nad 1000 respondentů, ostatní průzkumy jsou zkreslené.

    superkarma: 0 15.07.2014, 09:01:27
  13. avatar
    [4] Pentlička [*]

    Statistika je přesný součet nepřesných čísel.

    superkarma: 4 15.07.2014, 08:21:20
  14. avatar
    [3] helikoptera [*]

    na číslech možná něco je, to ano, ale statistika se vždycky dělá podle toho kdo si ji zaplatí. Když vezmeme výzkumy před volbama, každý vyjde jinak, jak je to možné? Jedině tak, že se každá strana optá hold svých příznivců. Já žiju podle svého vlastního uvážení a mám radost, když se těm jejich statistikám vymykám

    superkarma: 1 15.07.2014, 07:42:36
  15. avatar
    [2] ToraToraTora [*]

    Na ulici se nemusím vyznávat ze své lásky k tamponům, jelikož většina průzkumů probíha například prostřednictvím internetu a mnohdy jsme toho byli účastni i zde na tomto magazínu. Některé ¨statistiky vycházejí pouze z exaktně získaných dat např. ekonomických či z různých centrálních registrů, statistického úřadu nebo jiných dokumentů.

    superkarma: 1 15.07.2014, 07:42:25
  16. avatar
    [1] LudPa [*]

    Můj otec kdysi dávno sázel sportku a dával čísla narození nás dětí. Dělal to tak x let než mu došla trpělivost a vsadil čísla o jedno vyšší nebo nižší. A co myslíte? Vyšla samozřejmě ta původní a do jednoho.Já kupuju na plesech losy s číslem mého narození a vyhraju vždycky.Něco na těch číslech bude.Sml22

    superkarma: 0 15.07.2014, 07:09:44

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme