Rodina

Je rozumné, když rodiče spolu zůstávají jen kvůli dětem?

Být rodičem je velmi zodpovědná a náročná role. Spadneme do ní nepřipravení a navzdory četným reprízám pořád nemáme jistotu, že si počínáme dobře. Netušíme, co se od nás jako rodičů vlastně očekává. Na jedné straně chceme dětem dopřát volnost a zároveň s nimi vybudovat vztah s otevřenou komunikací. A přitom jim lžeme, že je všechno v nejlepším pořádku, i když není.

Jejich křehkou duši máme ve svých rukách a jsme pro dítě tím nejdůležitějším člověkem v životě. A to už je nějaký závazek, z kterého se nedá vymluvit, protože jejich oči a srdce nás doprovázejí na každém kroku.

A těžko jim může uniknout to, že něco není v pořádku. Rodiče si často neuvědomují, že jejich vztah se odráží v duši dítěte.

Honza s Jitkou jsou manželé dvanáct let. Mají spolu dvě děti. Staršímu synovi je dvanáct let, mladší dceři jsou tři roky. Manželé spolu prakticky nekomunikují. On je zklamaný, protože ona nemá nejmenší pochopení pro jeho práci, která se často protahuje do nočních hodin. Ona je celý den s dětmi sama a vadí jí , že on myslí jen na svou práci. I když se on snaží ve vzácných chvílích volna s rodinou být, ona už z principu taková gesta odmítá. Říká, že je na svého muže alergická. Ti dva jsou spolu jen kvůli dětem. Atmosféra, když se všichni sejdou doma, je napjatá, oba jsou ve vztahu nespokojení, přesto rozvod nepřipadá v úvahu. Nemohli by dětem udělat něco tak hrozného. Přitom jejich děti rostou v napětí, nervozitě, zlobě. Jaký potenciál si nesou pro své budoucí vztahy, když mezi rodiči cítí nenávist?

duse

Změna v chování rodiče citelně ovlivní chování dítěte

Děti totiž velmi citlivě vnímají, jak s nimi rodiče jednají – změna v chování rodiče citelně ovlivní to, jak se bude chovat dítě. Dobré na tom všem je, že my jako rodiče můžeme vztah se svým dítětem ovlivnit zcela zásadně.

Pokud děti budou žít v atmosféře, kdy se mlčenlivost střídá s nenávistí, nevidí, že by se rodiče políbili, zasmáli, navzájem dotýkali, těžko budou v budoucnosti schopni prožít normální partnerský vztah.

Psycholožka Alice Vondrová upozorňuje: „Když jsou lidé bezdětní, tak ať se třeba pokoušou. V životě se už totiž nemusí vidět. Ale když mají děti, tak spolu v podstatě celý život budou muset být nějakým způsobem v kontaktu. A strašně zkomplikují život nejen dětem, ale vlastně i vnukům, protože tyto problémy se přenášejí dál přes generace.“

 Zájmy dítě jsou prvotní

Je velmi náročné vychovávat děti v atmosféře, kdy jejich rodiče nejsou jednotní a soupeří mezi sebou, kdo z koho. Když už se situace vyhrotí natolik a dojde k rozvodu, měli by si rodiče uvědomit, že rodičovství rozvést nelze. Děti, pokud budou svěřeny do péče jednoho rodiče nebo budou v tzv. střídavé péči, je bezpodmínečně nutné, aby spolu rodiče dokázali vycházet korektně.

Ve výchově musí být rodiče jednotní

Faktem také je, že je velmi složité vychovávat děti v atmosféře, kdy se jejich rodiče nejsou schopni na ničem domluvit. Vždy je totiž pro vztah dětí důležité, aby ve výchově byli matka i otec zajedno. A pokud už je situace opravdu tak špatná, že dojde k rozvodu, ve slušných rodinách bývá, s nadsázkou řečeno, zvykem, že se děti budou stýkat i s druhým rodičem. Tedy i s tím, komu nebudou svěřeny do péče. Případně budou vychovávány v tzv. střídavé péči. A právě v takových případech je tedy nezbytně nutné, aby spolu rodiče dokázali vycházet alespoň korektně. Děti jsou v tom nevinně.

„Rodičovství nelze rozvést, jeho naplňování lze komplikovat.“

PhDr. Ludmila Trapková

klinická psycholožka a rodinná terapeutka

   
13.08.2014 - Rodina - autor: Hana Novotná

Komentáře:

  1. [16] llkacaba [*]

    Podle mě je lepší rozvod,děti to stejně vycítí a trápí se oni i rodiče a rodiče maj taky právo na nějaký život.

    superkarma: 0 13.08.2014, 20:01:51
  2. avatar
    [15] peetrax [*]

    MaartinkaH — #10 Sml79 Sml72

    superkarma: 0 13.08.2014, 18:50:45
  3. [14] MagdaN [*]

    je to těžká otázka, děti na rozchod rodičů reagují většinou špatně ... nechápají, že něco není jak bylo dřív ..... nedokážu říci zda-li ano nebo ne, asi jak kdy a jaká je zrovna situace ....

    superkarma: 0 13.08.2014, 13:58:36
  4. [13] Zuza70 [*]

    Těžko říct. Ale nesouhlasím s tím, aby dítě doma nějakému násilí přihlíželo.

    superkarma: 0 13.08.2014, 13:16:51
  5. [12] MaVy [*]

    já tady moc nevidím důvod k rozvodu, ale chtělo by to určitě navštívit manželskou poradnu, když je muž měsíc v cizině a všechno je na mě, tak jsem taky protivná, ale on tam nejezdí na dovolenou, ale pracovně, takže se rychle zklidním, jelikož to dělá páč nás má rád a opět je to o vzájemné domluvě Sml24

    superkarma: 0 13.08.2014, 11:37:02
  6. avatar
    [11] Léthé [*]

    Jak kdy.....

    superkarma: 0 13.08.2014, 10:31:08
  7. avatar
    [10] MaartinkaH [*]

    Rodiče se mi rozvedli v 10letech, už 9let žiji jen s taťkem. Občas si vzpomenu a zapřemýšlím, že jsem pořád sama, chybí mi ustálená rodina a ticho můžu jen závidět kamarádkám jaké to mají doma. Chybí mi si jako rodina sednou společně k snídani, koukat na televizi a podobné maličkosti, kterých si normální člověk ani neváží. Takže ano, děti na to doplácí. Ale určitě bych nevolila cestu, aby rodiče zůstali spolu jen kvůli nám dětem. To není dobré.

    1. na komentář reaguje peetrax — #15
    superkarma: 1 13.08.2014, 09:49:04
  8. [9] Elis19 [*]

    Těžko radit ale i v zájmu dětí by měli navštívit psychologaSml22

    superkarma: 0 13.08.2014, 09:07:36
  9. [8] kf [*]

    Děti potřebují získat model fungování partnerského vztahu, snad nechci ani vědět, co si odnesou z něčeho takového...Sml80 pokud se nechtějí rozvést, pak by jistě bylo na místě se pokusit jejich vztah zkvalitnit a asi nejlépe pomocí manželské poradny, tohle nejspíš sami nezvládnou.

    superkarma: 0 13.08.2014, 07:49:31
  10. avatar
    [7] ToraToraTora [*]

    Rikina — #5 Máš pravdu, předsedo.

    Kvůli dětem by neměli zůstávat spolu. Oni by měli kůli dětem hledat cestu, jak spolu vycházet, jak se pochopit a nasměřovat vztah k nějakému řešení. A také popřemýšlet, jak trávit chvíle, kdy ji neprudí děti a on nemyslí na práci.

    superkarma: 4 13.08.2014, 07:47:07
  11. avatar
    [6] Ivanka [*]

    Rikina: naprosto souhlasím;-)

    A rozhodně bych nemyslela na rozvod, ale na urovnání situace. Čím dřív tím líp. Rozumný lidi se přeci dohodnou a to že má chlap rád svou práci nen. Důvod k rozvodu. To si musí paní v hlavě trochu porovnat:-/

    superkarma: 1 13.08.2014, 07:35:40
  12. [5] Rikina [*]

    No jo, jenže lidi se právě rozvádí kvůli každé hlouposti. Sml80 Nechtějí nebo neumějí hledat jiné řešení. Zrovna ten popsaný případ - co to je za důvod, že pán myslí na práci a je málo doma? Copak to nedělá pro tu rodinu, aby ji uživil? A že je paní alergická? No to má holka blbý, ale že na to přišla až teďka, když už mají dvě děti? Nebo je to jenom klasický případ paní, co jí leze na mozek mateřská, a vyšiluje zcela zbytečně? To bych taky nekomunikovala - chlap přijde domů z práce, tam nafrněná manželka, dvanáctiletý puberťák, kterého maminka celý den prudila ( a on ji taky Sml57 ) a tříleté batole, které ještě ničemu nerozumí, ale o to víc se věší tatínkovi na nohavice, protože maminka ho má za celý den dost. To bych se taky snažila přijít domů o půlnoci a doufat, že už všichni spěj. Sml32

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #7
    superkarma: 11 13.08.2014, 03:02:33
  13. avatar
    [4] xxkouckaxx [*]

    myslím , že napětí v rodině je pro děti daleko horší , než kdyby byli rodiče od sebe !

    superkarma: 1 13.08.2014, 02:10:33
  14. avatar
    [3] margot [*]

    bylo by mi lépe, kdyby se rodiče bývali rozvedli, než toto, vyšperkované o další vychytávky...

    superkarma: 0 13.08.2014, 01:02:26
  15. avatar
    [2] rendvo [*]

    Nevím co je lepší zda odchod či zůstat a hádat se.Myslím že obojí nesou děti těžce. Mám rozvedenou sestru a neteř to nesla opravdu ze záčátku dost zle. Teď už je to tak 6 let zpatky a už se mi zdá že to bere líp, možná je to tím že je starší. Nejleší je když vůbec k něčemu takovému nedojde.Mým vzorem jsou moji rodiče co jsou spolu už 40 letSml59a vypadají že se mají stále rádi

    superkarma: 1 13.08.2014, 00:37:45
  16. [1] dvoři [*]

    pokud spolu zůstanou jen kvůli dětem tak by se měli chovat k sobě slušně aby děti nic nepoznali. Ale těžko do toho kecat když to člověk nezažije.

    superkarma: 2 13.08.2014, 00:04:22

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme