.

Je pro dítě lepší, aby mělo dvě matky, nebo vyrůstalo v ústavu?

Vztahy

Je pro dítě lepší, aby mělo dvě matky, nebo vyrůstalo v ústavu?

Registrované partnerství mohou homosexuálové v Česku uzavírat od července 2006. Adopci registrovaným zákon nedovoluje. Platforma pro rovnoprávnost, uznání a diverzitu (PROUD) opakovaně upozorňovala na to, že stejnopohlavní dvojice vychovávají děti, ty ale oficiálně mohou mít jen jednoho rodiče.

Podle platformy PROUD mnozí gayové a lesby potomky mají a vychovávají je. Martina Štěpánková z PROUD-u, už dříve řekla, že děti mohou mít v rodném listě pouze jednoho z rodičů, ten druhý jako by neexistoval. Pokud by se v rodině něco stalo, hrozí, že děti skončí v ústavu.

Aktivisté proto usilovali o novelu zákona o partnerství, která by partnerovi či partnerce umožnila adoptovat vlastního potomka jejich protějšku. Dítě by pak mělo oficiálně dvě matky či dva otce.

zeny

Zde je příběh lesbického páru, Petry (41) a Nikoly (28), které děti mají a nějakou dobu je společně vychovávaly. Starší Petra o své sexuální orientaci říká: „Tak nějak jsem to tušila odjakživa, akorát jsem se pak vdala, vychovávala děti a moc o tom nepřemýšlela. Pak jsem se zamilovala do ženy, platonicky… Až pak jsem si našla Niky. Jak jsem se s tím vyrovnávala? Těžko s ohledem na to, že jsem stále vdaná, ale jinak docela dobře. Odjakživa jsem byla rebel.“

Čím tě Nikola zaujala?
„Něhou a tím, co jsem nikdy nepoznala u mužů. Nepřitahuji něžné chlapy. Jen bačkory, kterým dělám maminku. Takže mě přitáhla něhou, osobností, prostě nábojem.

Takže to bylo oboustranné?
U té první ženy ne, možná jen trochu… ale ne, jen z mojí strany, ale vydrželo mi to 4 roky. Jinak mívám úspěch, protože když se rozhlédneš, máš kolem sebe ženy, kterým nikdo neskládá poklony, nikdo je nehýčká a nikdo by za ně nepoložil život. A protože to bylo to, po čem jsem toužila u mužů a nikdy nedostala, a protože to nedostala téměř každá z nás, nabídla jsem to a samozřejmě měla úspěch. My ženy totiž reagujeme citem, a tudíž méně záleží na pohlaví, jako spíš na osobnosti.

Jak reagovala rodina, manžel, okolí?
„V té době jsme s manželem žili odloučeně. V tom jsem to měla lehčí, lidé by snad spíš odpustili, že žiješ v homosexuálním svazku a vychováváš v něm děti než nevěru. Když jsem poznala Nikolu, mladší dcera byla malá a starší to věděla, ale je tolerantní.

Nikola měla také vlastní děti?
„Poznala jsem ji, když byla ve třetím měsíci těhotenství a rozešly jsme se letos v únoru, když malému bylo 2,5 roku. Otec dítěte nejevil žádný zájem. Stýská se mi po něm, jako když jsi tátou, který přišel o dítě. Byla jsem s ní v nejtěžších chvílích, tahala ji z průšvihů. Když jsem ji dostala z nejhoršího a přijala ji i má rodina, našla si chlapa a mě kopla do zadku.“

Muselo to pro tebe velmi těžké…
„Nemohla jsem se vyrovnat s rozchodem, měla jsem výčitky svědomí, skončila jsem u psychologa. Niky nejdřív trvala na tom, abych se rozvedla, já jsem nechtěla bourat rodinu (manžel se mezitím vrátil domů).“

niky

Jak se dívá Petra, která je relativně krátce po bolestivém rozchodu, na možnost, že by homosexuální pár mohl společně vychovávat děti?

„Jsem pro, aby děti vychovávali dva milující lidi, byť homosexuálové, než život v děcáku. Ale znám i homosexuály, kamarády, kteří jsou proti. Lesby lidem tolik nevadí jako dva chlapi. Nevím proč, ale myslím, že k tomu nejsou od přírody způsobilí. Společnost je daleko tolerantnější k lesbám než ke gayům.“

„Existuje dostatek důkazů o tom, že děti vychovávané rodiči stejného pohlaví si vedou stejně dobře jako děti vychovávané heterosexuálními rodiči. Více než 25 let výzkumů zdokumentovalo, že neexistuje vztah mezi sexuální orientací rodičů a zdravým emočním, psychosociálním a behaviorálním vývojem dítěte.“ (Americká akademie pediatrů)

Podle výzkumů, které provedla Americká asociace psychiatrů a (americká) Národní asociace sociálních pracovníků, děti, které jsou vychovávány v homosexuálních rodinách, vnímají, že jsou nastaveny narážkám a připomínkám, ale na druhou stranu se nepotvrdilo, že by se z nich stali otloukánci bez kamarádů. V průměru bývají stejně oblíbení jako jejich kamarádi, mají stejný počet přátel a jsou se svými vztahy spokojeni.

V rozhovorech s rodiči z homo-rodin vyplývá tolerance jako jedna ze základních hodnot, kterou chtějí předat svým dětem. Je tohle opravdu problém homosexuálů, anebo je to problém náš, že neumíme vychovat své děti k toleranci? Kde jinde než doma by se to měly naučit? Vezmeme si z nich příklad?

„Vzor klasické rodiny? Kolik dětí žije po rozvodu či opuštění otcem jen s matkou? Já osobně jich znám tolik, že by mi na ně nestačily prsty na rukou. A nemám pocit, že by byli nějak narušení. I když by dítě bylo ve škole terčem posměšků (kterým je vystaven nespočet dětí z “normálních rodin” pro nějaký jiný důvod), pořád je lepší, mít milující rodiče, kteří mu umí vysvětlit věci, v jejichž láskyplné péči se připraví na nesnadnosti života, než se vznášet ve vzduchoprázdnu toho, že ve skutečnosti nikam nepatřím. Ještě jednou poukážu na psychologické studie, které dávají jednoznačnou odpověď, že ani domovy rodinného typu nenahradí rodiče, kteří jsou zde jen pro své děti.“

(příspěvek z internetové diskuze)

   
08.09.2014 - Ona s ní - autor: Hana Novotná

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [35] 1anicka [*]

    Dnes je svět zvrácenej.Ne,ne děti homoušům.

    superkarma: 0 15.09.2014, 23:12:23
  2. avatar
    [34] peetrax [*]

    Pentlička — #26 Sml67

    superkarma: 0 12.09.2014, 23:00:34
  3. avatar
    [33] wich [*]

    Zajímavé, jak všichni ví, kde budou mít děti homosexuálních rodičů problémy v kolektivu. To tak vychováváte své děti? K odmítání jinakosti?

    superkarma: 0 09.09.2014, 08:06:42
  4. avatar
    [32] Dudlajlama [*]

    Rikina — #4 Taky mne prijde, za se v tom pani pomerne placa. Natoz chudaci deti.

    superkarma: 0 08.09.2014, 18:13:00
  5. avatar
    [31] Dudlajlama [*]

    Suzanne — #27Sml67, nejak nechapu, ze to v dnesni dobe jeste vadi.

    superkarma: 0 08.09.2014, 18:10:24

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [30] slávenka [*]

    Suzanne — #1souhlasím s Vaším názorem..

    superkarma: 0 08.09.2014, 17:38:19
  2. avatar
    [29] enka1 [*]

    Suzanne — #28 Suzanne — #27 Taky jsem učila kluka h-páru, dnes mají jeho děti 3 babičky a jednoho dědu

    superkarma: 0 08.09.2014, 16:56:01
  3. avatar
    [28] Suzanne [*]

    hada — #18 Znám šest potomků homosexuálních párů (viz komentář níže). Jsou to děcka se zdravým sebevědomím, nikdy se jim kvůli tomu nikdo nesmál. Vlastně jeden kluk měl problémy - smál se mu spolužák kvůli brýlím Sml30

    1. na komentář reaguje enka1 — #29
    superkarma: 1 08.09.2014, 16:39:04
  4. avatar
    [27] Suzanne [*]

    gerda — #8 gerdo, znám se osobně se dvěma "rodinami", kde jsou dvě maminky a mají děti. V té jedné to drží dodnes, matky jsou spolu přes dvacet let. Děti už jsou dospělé, jsou heterosexuální (dívka a chlapec), oba mají své partnery (zatím bez svatby, ale dlouhodobě). Druhá "rodina" se rozpadla. Matka skutečná má novou partnerku už několik let, společně mají čtyři děti. Všechny dobře prospívají, chovají se normálně. Nejstarší holčina honí kluky, takže to evidentně následky nezanechalo, a stýká se se svojí druhou maminkou, protože s ní vyrůstala a logicky mají blízký vztah. To jen tak pro ilustraci, jak to funguje. A když jsme u té přírody, u velkého množství zvířat je potřeba samec a samice, aby vzniklo mládě, které potom ale stejně vychovává tlupa samic. Tož tak.

    1. na komentář reaguje enka1 — #29
    2. na komentář reaguje Dudlajlama — #31
    superkarma: 3 08.09.2014, 16:36:27
  5. avatar
    [26] Pentlička [*]

    Ony ty dětské domovy a kojeňáky jsou hlavně plné dětí, které nejsou tzv. právně volné, takže je stejně nelze adoptovat. To by měly údajně řešit pěstouni a je otázka, zda pěstouni mohou být i homosexuální páry? To nevím.

    Jinak ať si každý žije, s kým chce a nejsem vůbec proti, aby dítě vychovávali dva muži nebo dvě ženy, pokud to bude láskyplný domov pro to dítě. Stejně je spousta matek samoživitelek, nebo těch, co dítě vychovávají každou chvíli s jiným partnerem. A dřív to taky nebyla žádná selanka, vždyť byla spousta sirotků, kterým nejméně jeden rodič zemřel předtím, než děti dosáhly dospělosti, nebo rodina byla tak chudá, že dítě muselo ve 12 letech do služby.

    1. na komentář reaguje peetrax — #34
    superkarma: 0 08.09.2014, 16:26:39
  6. avatar
    [25] wich [*]

    Problem nejsou spoluzaci nebo homosexualni rodice, ale lide, kteri hledaji problemy tam, kde byt nemusi - homofobove.

    superkarma: 0 08.09.2014, 15:52:38
  7. avatar
    [24] ToraToraTora [*]

    Stát programově omezuje různé dětské domovy a odkladiště pro děti bez domova. Pokud nebude schopen nabídnout jinou alternativu, která by vedla k harmonickému rozvoji dítěte a zajištění jeho sociálních nároků, bude muset koukat i po nestandartních párech. Ani my, tzv. spořádaní, nejsme zárukou, že z našeho dítěte nevyroste zmetek a kriminálník. Pokud vím, kriminál byl plný ještě před samotnou úvahou o možnosti adopce homosex. páry.To, že je doma otec a matka ještě neznamená, že má tatík koule a dává dítěti do vínku správný model.

    superkarma: 4 08.09.2014, 13:51:02
  8. avatar
    [23] paníliška [*]

    gerda — #8 Já s Tebou souhlasím. Děti bych do toho nezatahovala.

    superkarma: 0 08.09.2014, 13:18:47
  9. avatar
    [22] enka1 [*]

    patricia077 — #19 hada — #18 Dětem by to bylo fuk, návod na "šikanu" mají z domova od dospělých a jejich řečíSml24

    superkarma: 4 08.09.2014, 13:07:19
  10. [21] cilani [*]

    hada — #18 děti šikanují za leccos, ale znám osobně dítě, které má matku lesbičku žijící s jinou lesbičkou a dítě z toho žádné trauma nemám, děti se mu neposmívají. To by pak děti nemohly nosit ani brýle, oblékat se jinak než ostatní..

    superkarma: 1 08.09.2014, 12:53:59
  11. avatar
    [20] Eldridge [*]

    Pokud vezmu v úvahu, že žadatelé o adopce procházejí mimo jiné a poměrně důkladným psychologickým vyšetřením, budu DOUFAT, že psychicky nevyrovnaným žadatelům, kteří neví co sami se sebou, nevyhoví. Potom bych neměla žádné námitky proti svěřování dětí do péče homosexuálním párům. Pokud homosexuální pár o dítě opravdu stojí, stejně si nějak poradí. A zcela upřímně - to, jak by se na děti homosexuálních rodičů dívaly ostatní děti, je v první řadě výsledkem výchovy v jejich rodinách. Takže kde je ten problém? U homosexuálů, nebo u homofobů?

    superkarma: 5 08.09.2014, 12:52:34
  12. [19] patricia077 [*]

    hada — #18Bohužel dětská šikana existuje v mnoha případech nejen v tomto :-(..tohle je složité posuzovat, co je správné a co ne..

    1. na komentář reaguje enka1 — #22
    superkarma: 0 08.09.2014, 12:49:11
  13. [18] hada [*]

    patricia077 — #17 no já myslím že i když budou rodiče dvě nebo dva v pohodě tak mu to dají pěkně pocítit ve škole. Chudák pak to dítě jak se asi bude cítit až na něj budou křičet že bude stejný homo jako rodiče a ať se k nim nepřibližuje. A myslím že tohle přijde.

    1. na komentář reaguje patricia077 — #19
    2. na komentář reaguje cilani — #21
    3. na komentář reaguje enka1 — #22
    4. na komentář reaguje Suzanne — #28
    superkarma: 0 08.09.2014, 12:43:39
  14. [17] patricia077 [*]

    Já si osobně myslím, že lepší dvě nebo dva v pohodě, kteří poskytnou dítěti vše, co potřebuje, než pár muž - žena, kteří se věčně hádají, stresují sebe i dítě a to dítě v tom žije...zkrátka nelze to brát v globálu, ale hodnotit jednotlivě co je dobré a co zlé..

    1. na komentář reaguje hada — #18
    superkarma: 0 08.09.2014, 12:28:10
  15. avatar
    [16] wich [*]

    Za mě to napsala v podstatě Suzanne - hlavní je láska a harmonické prostředí. Jediný problém vidím v zapšklých a záškodnických lidech v okolí.

    superkarma: 3 08.09.2014, 11:54:19
  16. avatar
    [15] gerda [*]

    cilani — #13tak to je jasný. Jakoby to, že spolu žije nějaká homo dvojice zaručovala, že to budou mít v hlavně srovnaný - žádný patent na rozum z toho nevyplývá. Bohužel. Takže děti v tom podle mě potom mají zmatek na druhou.

    superkarma: 0 08.09.2014, 11:53:41
  17. avatar
    [14] rendvo [*]

    gerda — #8 souhlasím líp bych to asi nenapsala, nějak tak to cítím já.

    superkarma: 0 08.09.2014, 11:35:44
  18. [13] cilani [*]

    gerda — #8 tak rozhodně větší zmatek mají z toho, jak se baby nemůžou rozhodnout a furt jsou s někým jiným, než když mají stabilně dva rodiče jedno jakého pohlaví. Teplý neteplý, dobrý příklad je v něčem jiném, než v pohlaví..

    1. na komentář reaguje gerda — #15
    superkarma: 0 08.09.2014, 11:26:24
  19. avatar
    [12] Brixik [*]

    A já znám právě dva gaye, kteří mají své vlastní děti - odnošené matkou v USA. A to jak o své děti pečují, by si mnozí v heterorodinách mohli vzít za příklad. Je to o lásce a o tom, co těm dětem dám a je jedno, jestli máma a táta, táta a táta nebo máma a máma.

    superkarma: 1 08.09.2014, 11:22:04
  20. avatar
    [11] gerda [*]

    enka1 — #10já nevím. Jenom vím, že mám velkou kliku, že jsem tohle nemusela nikdy řešit. Ani u sebe, ani v rodině. To by se pak teprve vidělo. Jak nedojde na lámání chleba, člověk může jenom teoretizovat.

    superkarma: 0 08.09.2014, 10:23:19
  21. avatar
    [10] enka1 [*]

    gerda — #8 Jinak samozřejmě plodit nejde, ale jak je možné, že ze "vzoru" heterorodiny ta 4% prostě jsou? v tom vzoru to nebude.

    1. na komentář reaguje gerda — #11
    superkarma: 3 08.09.2014, 10:07:55
  22. avatar
    [9] Rybulka [*]

    Článek jsem nečela, ale odpověď na otázku v nadpisu mám stejnou jako Suzanne. Sama mám malý dítě a vidím, že za den potřebuje stovky pohlazení, něžných slov a povzbuzení, ne jen přebalit a nakrmit. A i když pracovníci ústavů dělají záslužnou práci, dítěti to lásku nenahradí...

    superkarma: 4 08.09.2014, 10:01:24
  23. avatar
    [8] gerda [*]

    Když já nevím....mně to celé přijde jako velký blázinec, ve kterém se motají malé děti, co z toho nemůžou mít už vůbec rozum.Sml80 Já teda teď asi řeknu něco, co lidi popudí, ale vidím to takhle: ať si spolu žijí jedinci stejného pohlaví jak chtějí. Ať mění partnery taky jak chtějí. Ale ať v tom nerostou děti! Příroda moudře zařídila, že dítě vznikne JENOM spojením ženy a muže. V jiných případech asi dobře věděla, proč to neumožnit. Na začátku nového života musí být pouze tito dva opačného pohlavíSml33 Neumím si představit, jak bude dospívajícímu dítěti s většinovou orientací, když bude mít před očima vzor dvou žen nebo dvou gayů. Co mu můžou radit lidé, kteří cítí jinak?Sml80

    1. na komentář reaguje enka1 — #10
    2. na komentář reaguje cilani — #13
    3. na komentář reaguje rendvo — #14
    4. na komentář reaguje paníliška — #23
    5. na komentář reaguje Suzanne — #27
    superkarma: 0 08.09.2014, 10:00:32
  24. avatar
    [7] enka1 [*]

    Suzanne to napsala jasně a Rikina má taky pravdu - případ výše zmíněných žen je pro děti chaotický stejně jako u klasických párů často měnících partnery. Vybraný příběh celé věci spíš ublížil, než prospělSml80

    superkarma: 6 08.09.2014, 09:04:15
  25. [6] V19 [*]

    Rikina — #4 Sml22 presne tak

    superkarma: 0 08.09.2014, 08:07:30
  26. avatar
    [5] kuzle [*]

    Suzanne — #1 presne tak Sml22

    superkarma: 0 08.09.2014, 07:24:29
  27. [4] Rikina [*]

    Tak ve výše popsaném případě ale musí mít ty děti opravdu zmatek. Napřed měly tatínka, pak dvě maminky, pak si jedna maminka našla chlapa, a ta druhá nechce rozbíjet manželství a tatínek se k nim zase vrátil. To je guláš i pro dospělého, natož pro děti. Sml80 To by si ta paní měla ujasnit, jak to vlastně míní do budoucna. Děti by měly vychvávat především dospělé a svéprávné bytosti, které jsou toho schopny, a ne že se samy plácají jak třtina ve větru a netuší, co se svým životem. Sml24

    1. na komentář reaguje V19 — #6
    2. na komentář reaguje Dudlajlama — #32
    superkarma: 7 08.09.2014, 07:09:10
  28. [3] ruzka [*]

    také souhlasím Suzanne — #1

    superkarma: 0 08.09.2014, 06:59:35
  29. [2] xxsumoxx [*]

    Suzanne — #1naprostý souhlas Sml59Sml59Sml59Sml59Sml59Sml59Sml59Sml59Sml59Sml59

    superkarma: 0 08.09.2014, 01:06:12
  30. avatar
    [1] Suzanne [*]

    Já mám v tomhle absolutně jasno. Pro dítě nejdůležitější láska. A je jedno, jestli mu ji dají dvě ženy nebo dva muži, když už nemůže být ideálně matka a otec. Ať to jsou třeba dva krokodýli, ale člověk potřebuje někoho, kdo ho miluje, ne instituci.

    1. na komentář reaguje xxsumoxx — #2
    2. na komentář reaguje ruzka — #3
    3. na komentář reaguje kuzle — #5
    4. na komentář reaguje slávenka — #30
    superkarma: 17 08.09.2014, 00:13:08

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme