Rodina

Je nástřih hráze opravdu nutný?

Z dotazů nastávajících maminek vybíráme ty nejčastější týkající se zákroku prováděného u porodu - nástřih hráze.

 

Dělá se nástřih hráze při porodu vždy?

Pokud probíhá porod spontánně a žena je schopná do jisté míry tlačení usměrňovat, aby vstup hlavičky do východu porodních cest nebyl extrémně rychlý, není nutné nástřih – epiziotomii dělat. I porodník musí při porodu hlavičky hráz spolehlivě chránit. Jestliže se rozhodne epiziotomii provést, je to nejčastěji z těchto důvodů:

-          nejste schopná tlačení usměrňovat

-          hlavička dítěte je veliká a nemá ve východu dostatek prostoru

-          dítěti se již nedaří dobře

-          jako příprava na porodní kleště

-          při porodu dítěte v poloze koncem pánevním

-          pokud se dítě rodí předčasně a hrozí poranění hlavičky

-          také u anatomicky nepoddajných a vysokých hrází

 

Slyšela jsem, že při nástřihu hráze při porodu jsou velké rozdíly co do rozsahu či provedení. Kamarádka rodila kleštěmi a tvrdí, že jí udělali veliký nástřih. Dají se obecně tyto rozdíly popsat?

Nástřih hráze je běžný výkon, který se při porodu provádí. Jde o nástřih hráze, tedy svalové části mezi pochvou a konečníkem. Většinou se dělá lehce do strany a bývá dlouhý nejčastěji 5–7 cm. Cílem je zvětšení vaginálního otvoru. Zda se epiziotomie – nástřih hráze udělá, je na zvážení porodníka, který musí spolehlivě chránit hráz při porodu hlavičky dítěte. Nástřih se provádí ve chvíli, kdy vychází děťátko prakticky ven. Celý výkon je velice rychlý, dělá se speciálními nůžkami a trvá 3–5 vteřin. Nástřih se dělá ve chvíli, kdy maximálně tlačíte, hráz je úplně napjatá a citlivost v tomto místě je prakticky nulová.

Po porodu miminka a po porodu placenty se musí epiziotomie zašít. Před zašitím se tato část lokálně znecitliví, neškodí vám. Epiziotomie při spontánním porodu bez komplikací je většinou bezproblémová záležitost, které se nemusíte bát, a ze zkušenosti vím, že maminky často po porodu ani neví, že jim nástřih byl udělán. Některé však mohou mít s jizvou po porodu větší či menší problémy (bolestivé sezení, bolestivý pohlavní styk, ztvrdnutí jizvy, a pod). Epiziotomie při použití kleští je mnohem větší, a tak mohla přítelkyně pociťovat nepříjemné pocity.

Ve které fázi se nástřih provádí? Jsem ve 38. týdnu a od 36. týdne provádím masáž hráze. Pokud nebude vážný důvod, musím s epiziotomií souhlasit?
Pokud nebude k provedení epiziotomie závažný důvod, pak vám ji neudělají, jelikož se nedělá plošně. Jestliže je ovšem pravděpodobné, že by při porodu mohlo dojít k ruptuře (natržení), je jistě nástřih hráze lepší volbou. Váš souhlas se provedením epiziotomie nehraje tedy roli. Správně prováděná masáž hráze zvýší její elasticitu a šance, že porodíte bez nástřihu, je větší.

Jaké je poranění po nástřihu a čím se šije? Kolik bývá přibližně stehů? Mám veliký strach z porodu, z velké části kvůli nástřihu hráze (mám špatné hojení ran, tvoří se mi tuhé jizvy – přes veškerou péči).

Epiziotomie je výkon, který se provádí v okamžiku, kdy je hráz maximálně napjatá a citlivost je prakticky nulová. Jde o nástřih svalové části mezi pochvou a konečníkem o délce 5–7 cm. Množství stehů je relativní, uvědomte si, že se šije několik anatomických vrstev (kůže, podkoží, svaly) a všechny stehy nejsou vidět. Avšak šije se v místním umrtvení, vstřebatelnými materiály, které po zhojení rány sami vypadají.

Do jaké míry je lepší nástřih a do jaké míry porodní poranění?
Epiziotomie by se už dnes neměla používat v porodnicích rutinně, ale provádět jen tam, kde je třeba. Pro vyvarování se nástřihu vám mohu doporučit provádění masáže hráze. Provedení nástřihu je jinak závislé na způsobu vedení porodu, stavu hráze (tloušťka, elasticita) a také na tom, jak se porod vyvíjí. Někdy je lepší menší trhlinka než čistý chirurgický řez, oproti tomu jindy je lepší nástřih než rozsáhlé poranění hráze. Situaci musí v poslední chvíli zhodnotit porodník nebo porodní asistentka a rozhodnout se, jestli lze porod zvládnout bez nástřihu.

Zdroj: Více informací o cvičení pro těhotné se dozvíte na DVD „Cvičení pro těhotné“ podle Magdaleny Mikulandové nebo v knize: Těhotenství, porod a šestinedělí – Nejčastěji kladené otázky a odpovědi. Studio pro ženy

   
27.11.2007 - Těhotenství a porod - autor: Markéta Breníková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [167] maat [*]

    V porodnici v našem městě se při šití umrtvení nepoužívalo a mám dojem, že do dneška nepoužívá.Maminka a několik kamarádek si nesedlo půl roku.Navíc už půl století jsme pověstní otřesným přístupem personálu(nejlepší jsou žákyňky)Spousta lidí raději jezdila do okresních nemocnic po okolí, např.Prachatice, Krumlov, Tábor.

    superkarma: 0 06.01.2008, 14:00:33
  2. [166] ula [*]

    Já protože mám větší sezení, tak problémy nebyly, jen manžel si myslel, že má jinou ženu. Nutné to je, doktoři nedělají nikdy nic zbytečně.

    superkarma: 0 27.12.2007, 13:21:03
  3. [165] mamča123 [*]

    při porodu jsem byla šitá,nepocítila jsem ani nástřih ani šití ,ale potom to bylo peklo nemohla jsem si ani sednout

    superkarma: 0 23.12.2007, 20:42:15
  4. avatar
    [163] BRONTOSAURUS [*]

    mamoch: souhlas....šití hrůza! Bolesti jsem vydržela i bez injekcí a dalších dryáků a to jsem je měla pomalu 48 hodin...

    superkarma: 0 10.12.2007, 20:50:44
  5. avatar
    [162] Meander [*]

    Jardine: Proto tvrdím, že by měl být samozřejmostí CS na přání. Mně taky alternativní čmoudíčky přijdou uhozené. A stejně tak mi přijde uhozený "přirozený" porod, na kterém nezbylo přirozeného zhola nic vyjma toho, že jeho výsledkem je dítě.

    superkarma: 0 30.11.2007, 14:06:06
  6. avatar
    [161] Jardine [*]

    meander: nestěžuji si proto, že ty dílčí nepříjemnosti spojené s vedením porodu jsou naprostou prkotinou proti faktu, že bez asistence invazivního porodnictví bych asi vůbec neporodila. Možná zním jako exot, ale poté, co jsem si svoji zdravou dcerku odnesla domů, poslala jsem porodnické klinice děkovný dopis a dětským sestřičkám pohled s poděkováním. Příliš často se tady na porodnice nadává, ale minimální novorozenecká úmrtnost v naší zemi hovoří za vše. Radši si něco vytrpím v klasickém nemocničním prostředí, než přijdu o dítě při porodu doma nebo v nějakém "new-age" porodním ústavu, kde mi budou předhazovat, že porod je "krásný zážitek" a čmoudit nade mnou aromaterapií za tónů reiki hudby.

    superkarma: 0 29.11.2007, 21:32:17
  7. [160] mamoch [*]

    Nevím, jestli má někdo takouvou zkušenost, ale u obou porodů bylo šití tím nejbolestivějším. Všechno šlo, řekla bych v pohodě, o nástřihu jsem nevěděla, ale to šití bylo DĚSNÝ!!

    superkarma: 0 29.11.2007, 20:39:44
  8. avatar
    [158] Karmela [*]

    No hrůza,ja jsem na tohle slaboch.I když, je fakt že u porodu to chce mít ženská co nejdřív za sebou,tak to ani pořádně nevníma ... - ja jsem rodila císařem a jsem ráda že to už mám zasebou.

    superkarma: 0 29.11.2007, 17:55:34
  9. avatar
    [157] Evik8 [*]

    Des!!!V trieslach cítim úplnu bolesť už teraz ...toto ma dokáže odradiť od toho,aby som niekedy rodila...môj strach už je dostatočne veľký

    superkarma: 0 29.11.2007, 15:49:43
  10. [156] benndy [*]

    Tak já jsem nástřich měla, je fakt, že to potom není moc příjemný, člověk si několik dní nemůže sednou, ale na druhou stranu mi tím hodně urychlily porod. Tak pokud to doktor uzná za vhodný a pomůže to, tak proč ne.

    superkarma: 0 29.11.2007, 11:39:26
  11. avatar
    [155] Meander [*]

    Jardine: Proč? Protože pak by se to nestalo nějaké méně ocelové ženě. Měli by strach chovat se sadisticky.

    superkarma: 0 29.11.2007, 11:16:38
  12. [154] GABRUŠ [*]

    Ježíšmarjá...když to čtu, tak mně v oněch místech úplně bolí!! Jestli je to tak děsný, tak to snad ani nechci nikdy rodit!!

    superkarma: 0 29.11.2007, 11:00:44
  13. avatar
    [153] Jardine [*]

    pujka: já je měla, vím, co to je. Proto mě nějaký nástřih vůbec nemohl rozhodit ....

    meander: ženská u porodu myslí a cítí jinak, než když má doma v klídku otevřený net. Jediná její touha je mít to už za sebou a tak jednotlivosti moc neřeší ... až zpětně jí třeba dojde, co mohlo být jinak nebo jak se ten či onen zachoval. Při porodu to vše prostě snáší, dokud se nedočká onoho šťastného okamžiku, pro který to celé podstupuje. Já jsem si taky při zpětném pohledu mohla na některé věci stěžovat, ale proč ... vydržela jsem, mimi bylo zdravé, tak co? Vše špatné je dávno zapomenuto!

    superkarma: 0 28.11.2007, 20:06:41
  14. avatar
    [152] pujka [*]

    Taky je pravda, že jsem rodila 29 hodin a při konci porodu jsem již nebyla moc při smyslech, malýho vyndali v poslední chvíli.
    Z vyprávění manži vím, že jsem dokonce mezi kontrakcemi stihla na pár chvil usnout .

    Horší než nástřih a šití jsou křížové bolesti!!! To jsem myslela, že umřu...a to doslova. Ale o tech ženy moc nemluví.

    superkarma: 0 28.11.2007, 19:14:06
  15. avatar
    [151] pujka [*]

    Záleží komu se dostanete pod "kudlu", já měla štěstí a nástřih ( měl velkou hlavičku, 4,20kg a 54cm) a šití bylo v pohodě za 3 týdny už jsem o ničem něvěděla. Sedět jsem mohla skoro hned (nejprve na nafukovacím kruhu ). Lékařka co mě šila má zlaté ručičky

    superkarma: 0 28.11.2007, 19:10:06
  16. avatar
    [150] jiti [*]

    Vůbec jsem nevěděla že mě nastřihli. šití nebolelo vůbec, v šestinedělí to trochu táhlo, ale už naprosto v pohodě. Bych to nedramatizovala.

    superkarma: 0 28.11.2007, 18:26:36
  17. avatar
    [149] Meander [*]

    Jardine: Kopnout do huby ho může kdykoliv, ne? Jak to tak čtu, tak k porodu ne otce, ale právníka.

    superkarma: 0 28.11.2007, 15:02:55
  18. avatar
    [148] Jardine [*]

    Nevím, proti porodu bylo šití naprosto v klídku .... asi jsem měla osvícenou doktorku a něco na znecitlivění mi píchla.

    meander: no, ona je v době porodu ženská těm doktorům tak trochu vydaná na milost a nemilost. Ale myslím, že už se to mění a přání rodiček začínají být více respektována ... alespoň v těch osvícenějších porodnicích.

    superkarma: 0 28.11.2007, 13:53:26
  19. avatar
    [147] Meander [*]

    Proč se necháváte šít zaživa? To jste až takové Predátorky nebo v tom spatřujete nějaký hlubší smysl? Tohle si snad nemusí nechat líbit ani ženská, která odevzdala mozek na vrátnici.

    superkarma: 0 28.11.2007, 11:20:02
  20. [146] Diamanta [*]

    má matka také tvrdila, že oproti nástřihu a následnému šití byl porod brnkačka, takže holky, hledat porodní dům, kde nenastřiují:)

    superkarma: 0 28.11.2007, 10:32:52
  21. [145] anité [*]

    osobně zkušenost ještě nemám tak doufám že někdy v budoucnu nebude negativní

    superkarma: 0 28.11.2007, 00:02:09
  22. avatar
    [144] danap [*]

    pro mě byl porod hrozně moc dlouhej, samozřejmě mě udělali nástřih, ale můžu říct, že konec jsem už vůbec nebrala... o něm nic nevím...skončila jsem v narkoze a bylo to...

    superkarma: 0 27.11.2007, 23:48:24
  23. [143] bedanek [*]

    Pro mě šití bylo u druhého mimi horší než vše před tím. První porod byl super, ale ten druhý už horší. Uvidíme jaký bude někdy v budoucnu ten třetí. :o)))

    superkarma: 0 27.11.2007, 23:09:01
  24. avatar
    [142] ivetah [*]

    pro mě taky šití bylo z celého porodu nejhorší,nekonečně dlouhé a cítila jsem každý vpich.

    superkarma: 0 27.11.2007, 22:58:56
  25. [141] lencicak [*]

    Také mě nastřihli, šití bylo opravdu horší a delší než samotný porod Špatně to srostlo a znovu mě nastřihli a zase zašili:-D Uf, uf.ještě, že je to už dávno:-D

    superkarma: 0 27.11.2007, 22:05:24
  26. [140] anetka [*]

    podle mě šití bylo horší než celý porod. nástřih vůbec nebolí

    superkarma: 0 27.11.2007, 20:40:04
  27. avatar
    [139] Deta [*]

    Mě nastřihli poprvé, podruhé ne, to šití je ale podle mě nejhorší

    superkarma: 0 27.11.2007, 20:31:12
  28. avatar
    [138] majazd [*]

    Svojí dceru jsem rodila koncem pánevním a tak mě taky nastřihly.Měla jsme asi 2 stehy.

    superkarma: 0 27.11.2007, 18:03:50
  29. [137] mindulinka [*]

    Mámě doktorka neudělala nástřih, výsledkem bylo natržení až k pr----li. Půl roku poposedávala a pořádně si na židli nesedla. Já nástřih vůbec necítila. A řekla bych, že šití je mnohem horší než samotný porod (tlačení), ale roztržení bych určitě neriskovala.

    superkarma: 0 27.11.2007, 18:01:22

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [136] Pavlačková [*]

    átéčko: Tak to jsme na tom byly podobně. V mém případě ale doktorka přemýšlela nad koupí nového auta a při šití mi řekla, že když jsem vydržela porod, tak snad přežiju i šití bez znecitlivění.

    superkarma: 0 27.11.2007, 16:55:56
  2. [135] hajt [*]

    nejlepší by bylo, kdyby při porody probíhaly bez problému a bez nutnosti použít císařský řez

    superkarma: 0 27.11.2007, 16:38:56
  3. avatar
    [134] LudPa [*]

    Taky jsem rodila za socialismu a 2x jsem to v pohodě přežila.Vůbec si nemůžu stěžovat.

    superkarma: 0 27.11.2007, 16:29:33
  4. avatar
    [133] ŠTÍSTKO [*]

    Malýmu budou na vánoce 2 roky a jizva po nástřihu mě občas ještě dává pěkně zabrat

    superkarma: 0 27.11.2007, 16:25:09
  5. [132] Majdaš [*]

    preji vsem porod bez problemu

    superkarma: 0 27.11.2007, 16:06:01
  6. avatar
    [131] MEK [*]

    to mi zase řekli,že budu mít dvojčata a bum a bylo jenom jedno

    superkarma: 0 27.11.2007, 15:50:09
  7. avatar
    [130] kareta [*]

    LídaKo: já byla u porodu velmi neakční, chtěla jsem ležet a sedět a houpat nohama. ¨Na polohu se mě ptali, bylo mi to jedno, tak mě napolohovali do polosedu. Oni byli sqělí, díky jim .

    superkarma: 0 27.11.2007, 15:47:05
  8. avatar
    [129] átéčko [*]

    Když jsem rodila prvně, naše socialistické zdravotnictví perlilo. Nejdříve mu tvrdili, že se budu tvářit jinak, až budu rodit opravdu, sebrali mi hodinky a zhasli.

    Jenže můj pernamentní úsměv nezmizel a na tehdy nezbytnou depilaci tupou žiletkou a klystýrek nebyl čas.
    Sestra mě odváděla na sál a když jsem si přidřepla, protože to už
    dost bolelo, řekla mi ta milá osoba? Abyste se neposrala. ... je to první děcko!...a já měla pocit, že fakt jo
    Pak jsem chvíli čekala než sestavili monstrum, postel pro rodičku. Vypadalo to tam jako v kuchyni. Porosila jsem zda by mi nedali napít a ta milá osůbka mi sdělila , že ne.." poblila byste nám to tady" Což by byla fakt škoda, vše bylo pod vixlajvantem.
    Připravili mě do pozice start, já jsem zatlačila nadvakrát a Syn byl venku.
    Narodil se postižený. (Ne vinou zdravotnictví.)
    Než vyšla placenta, stál lékař, který se dostavil po porodu, opřený naproti mě. Klasik by řrkl, naproti mé jeskyňky a povídal si se sestrama o tom, jaké si půjde koupit boty.
    Pak mě začal šít. O žádném nástřihu nevím. Asi to prdlo samo.
    Pípla jsem, že to bolí.
    Odpověděl, že mi nic ne znecitlivění píchat nebude, že mě to nemůže už bolet, neboť je to rozbolavělé celé porodem. Počítala jsem stehy a u 37 jsem přestala...
    Pak tam dal ještě stehy vyndávací a to už jsem se ptala, jestli mu tam něco i vyšil. Odvětil, že šije jen to, co musí
    I vyndávání 7 stehů bolelo 4 měsíce jsem nemohla sedět, sex byl jen nepříjemný. Myslím, že bych mu s radostí zašila prdel
    U druhého porodu to bylo docela jiné. Socialistické zdravotnictví asi zrovna spalo. Lidé byli skvělí!!! Sestry sdílely můj smysl pro humor. Před nástřihem se lékař zeptal a píchl malou injekci, kterou jsem neregistrovala. Ani ten jediný steh potom nebolel.
    Všechno je v lidech.

    superkarma: 0 27.11.2007, 15:36:39
  9. avatar
    [128] Suzanne [*]

    Mě nastříhnout nestihli, nenatrhla jsem se a měla jsem jeden vnitřní steh, kterej mě při šití bolel jako kráva Po tomhle článku se mi do dalšího porodu fakt nechce. Asi bych to prostě neměla číst

    superkarma: 0 27.11.2007, 15:24:49
  10. avatar
    [127] LídaKo [*]

    kareta: Porodní poloha na zádech je velmi pozdní "vynález". Je to fakt jen pro pohodlí porodníka. Pokud ti do volby polohy nikdo nekecá, obvykle tě nenapadne si lehnout na záda. Pro většinu žen je to ke konci těhotenství hodně nepříjemné.

    superkarma: 0 27.11.2007, 15:24:48
  11. avatar
    [126] femme [*]

    Siloma: jj, očistec to byl nemohla jsem si vůbec sednout

    superkarma: 0 27.11.2007, 15:24:43
  12. avatar
    [124] LídaKo [*]

    vlcice: Jenomže on se ten nástřih většinou roztrhne dál. Navíc rovně střižená tkáň se sice líp šije, ale daleko hůř hojí. K natržení dojde většinou v místě, kde je tkáň slabší, zatímco u nástřihu to nejde vybrat.
    Při porodu v rozumné poloze (tedy nejlépe ve vertikální, ne na zádech) dochází k natržení daleko méně často.

    superkarma: 0 27.11.2007, 15:22:53
  13. [123] Siloma [*]

    femme: tak to je mazec,musel to být pro tebe očistec....ach to naše zdravotnictví

    superkarma: 0 27.11.2007, 15:10:21
  14. avatar
    [122] femme [*]

    kaataa: drsný to bylo do té doby, než mi ty stehy vyndal když jsem to pak říkala doktorce, tak jen pokrčila rameny, že se to prý stává

    superkarma: 0 27.11.2007, 15:08:05
  15. avatar
    [121] kareta [*]

    madda: jak jsi na to přišla?
    1) dřív rodily ženy první děti v průměru dřív
    2) děti byly drobnější
    3) pokud nerodily v džungli u stromu, taky ležely na zádech

    superkarma: 0 27.11.2007, 14:52:38
  16. [119] Siloma [*]

    Mě přítel od 35týdne prováděl masáž hráze a ono to stejně bylo prdlajs platný.Museli mě nastřihnou,protože se mimískovi nedařilo dobře a museli mu pomoct na svět vexem.Šití bylo opravdu ze všeho nejhorší.Za dva dny mě vypadl ten největší steh,rána se rozjela a pěkně si i pohnisala.BRRR

    superkarma: 0 27.11.2007, 14:47:55
  17. avatar
    [118] Meander [*]

    spili: Né

    superkarma: 0 27.11.2007, 14:47:29
  18. avatar
    [117] tortora [*]

    tak tohle tady dlouho nebylo

    superkarma: 0 27.11.2007, 14:39:32
  19. [116] spili [*]

    Můžu říct, že nástřih byl to poslední co mě při porodu zajímalo. A že mě nastřihli jsem zjistila až po celém "procesu" při šití. To bolelo z celého porodu nejvíc. Jenže pro mimi vydržíme všechno, no né

    superkarma: 0 27.11.2007, 14:36:15
  20. [115] kaataa [*]

    femme: No, to je drsny

    superkarma: 0 27.11.2007, 14:29:02
  21. avatar
    [114] Lesana [*]

    vlcice: no jistě, ale nástřih nikdy nemůže být malý, vždycky zasahuje svaly, mezitím co natržení může být i povrchové. Ale s tou spolehlivostí porodníka souhlasím - já se k nástřihu stavěla tak, že v porodnici, kde jsou zvyklí stříhat je lepší, když si střihnou, protože nedokáží odhadnout, nemají dostatečné zkušenosti, co ještě můžou nechat natrhnout. I když na druhou stranu nepříliš spolehlivý porodník zas ten nástřih nemusí umět ohlídat a nůžkami narušená tkáň se snáz roztrhne ještě víc. Nicméně osobně jsem u dalších porodů radši dala přednost porodnici, kde stříhají opravdu minimálně, v řádu několika procent (ono popravdě tím, že tam ženy rodí v poloze, jaká je jim příjemná, takže ono by kolikrát střihnout nemohli, ani kdyby chtěli, protože by se k hrázi nedostali , takže dle mého názoru to nestříhání je jenom takový vedlejší produkt )

    superkarma: 0 27.11.2007, 14:19:21
  22. [113] kominíček [*]

    paji: Přeji hodně štěstí při adopci.

    superkarma: 0 27.11.2007, 14:18:59
  23. avatar
    [112] femme [*]

    mne stříhali při každém porodu, jestli to bylo fakt nutné, to nedovedu posoudit jen si vzpomínám, že mi tam poprvé zapomněli dva stehy, které mi pak doma vyndaval manžel

    superkarma: 0 27.11.2007, 14:09:27
  24. avatar
    [111] vlcice [*]

    Lesana: To hodně záleží na okolnostech. Nikdo neví, jaký bude mít porod. Každopádně natržení je náhodné a může být malé i velké, na dobrém i špatném místě. Ale nástřih by se měl dělat na tom nejlepším možném místě a měl by být velký jen tolik, kolik je potřeba. Samozřejmě záleží na spolehlivosti porodníka. Ale myslím si, že jsou na světě horší věci, než je nástřih. Vydržela jsem trhání nervu z neumrtveného zubu, tak vydržím i nástřih.

    superkarma: 0 27.11.2007, 13:53:25
  25. [110] A.linka [*]

    sítí po nástřihu mě bolelo víc než porod,raději 3krát rodit než 1krát šít

    superkarma: 0 27.11.2007, 13:32:30
  26. avatar
    [109] Lesana [*]

    vlcice: na "mém" kurzu zase spíš upřednostňovali natržení - že prý zpravidla tolik nepoškozuje svaly, jako nastřižení a lépe se hojí

    Já měla štěstí, u prvního porodu jsem se natrhla a opravdu to bylo lepší, než nastřižení, ani šít se to nemuselo. Podruhé a potřetí jsem rodila bez poranění, ale když už zmiňuješ to močení, tak na rozdíl od poprvé mě to vevnitř bolelo jak ďas, měla jsem pocit, že musím být zevnitř celá rozervaná a že mě čeká spousta zašívání a ono ne, ani trhlinka. Ale čůrat jsem zpočátku chodila jedině pod sprchu, jinak bych to nezvládla

    superkarma: 0 27.11.2007, 13:30:57
  27. avatar
    [108] vlcice [*]

    Paji. Jsem prvorodička a tak se snažím být maximálně informovaná a předejít zbytečným problémům. Říkám si, že dnešní doma poskytuje rodičkám takové vymoženosti, které dříve nebyly a bylo by škoda toho nevyužít.

    Přeju hodně štěstí při adopci.

    superkarma: 0 27.11.2007, 13:30:31
  28. avatar
    [107] kwiny [*]

    Rodila jsem 2x.U prvního porodu mě nastřihli,ani jsem o tom nevěděla.Akorát mi zakazali si sednout.A u druhého mě nenastřihli.A to jsem si myslela,že budu nastřihla bůhví kde!!!

    superkarma: 0 27.11.2007, 13:24:44
  29. avatar
    [106] paji [*]

    vlcice: Tak to jsi byla na dobrém kurzu!Poradili Ti tam moc dobře!Jako zdravotník takové kurzy jenom schvaluji!!!

    superkarma: 0 27.11.2007, 13:14:48
  30. avatar
    [105] paji [*]

    Před pár lety jsem asistovala u epiziotomie-nástřihu hráze.Byla to veliká zkušenost.Rodičky to opravdu nemají jednoduché.Já bohužel děti mít nemohu,takže nástřih osobně nazažiju,ale do 5 ti let chceme s manželem adoptovat dítě do 2 let.Věřím tomu,že i když nebude naše dítě biologické,budeme ho mít rádi stejně,jako by bylo naše!

    superkarma: 0 27.11.2007, 13:13:13

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme