Rodina

Je mu 15 a kašle na učení: Co s tím?

ucit

Máte doma puberťáka, puberťačku? Synovi je 15 a neučí se? Dceři 14 a k učení sedne jednou za uherský rok? Věřte, nejste v tom samy, milé čtenářky. S podobným problémem se setkal snad každý rodič. Jak ho ale řešit, když nechci dítě třískat vařechou či páskem?

Oslovil jsem tři odborníky a zeptal se jich na jednu jedinou otázku...

Jak motivovat patnáctileté dítě k tomu, aby se učilo?

Lidé z praxe

Psycholožka Ivana Bernardová z Křesťanské pedagogicko-psychologické poradny (www.kppp.cz)
Záleží hodně na tom, kam se chce dítě z deváté třídy dostat. Motivovat ho lze přijímačkami na školu. Vysvětlit dítěti jak může dosáhnout svých snů při studiu střední školy. Jednoduché to ale rozhodně není.

Psycholožka Helena Hudečková z Pražské pedagogicko-psychologické poradny (www.pppp.cz)
O tom by se dala napsat celá kniha, nebo říct jedna krátká, nic neříkající odpověď. Patnáctileté dítě se motivuje těžko. Je potřeba si představit každé dítě zvlášť, neexistuje univerzální rada, každé dítě je jiné a v jiné situaci. Dítě, které je už na střední škole, má motivaci jasnou, musí se učit tak, aby nepropadlo. Dítě, které se chystá na školu s přijímačkami, má taky dobrou motivaci. Ale dítě, které jde na školu bez přijímaček, můžete zamknout v pokoji, přivázat ke skříni, a učit se stejně nebude. Obecně pro puberťáky platí, že se staví na zadní, když jim někdo něco nutí, ale to ví každý rodič nejlépe sám.

Jaká je teorie

Doktor Pavel Vacek, katedra pedagogiky a psychologie Pedagogické fakulty UHK (http://pdf.uhk.cz/kpp)
Nejdříve to, co bezpečně nefunguje: zdůrazňování dobrých studijních výsledků pro budoucí povolání (pro dítě v pubertě nepředstavitelně „daleko“), význam studia pro kvalitnější život (nejen profesi) a často nefunguje ani to, že udělá někomu z blízkých radost, „když se bude učit“ a nosit pěkné známky. Dokonce někdy platí, že čím více je ze strany rodičů s ustaranou tváří vyjadřována starost o osud vlastního neučícího se dítěte, tím více je mu to jakoby „jedno“, jaksi na truc. Paradoxně může být někdy pozitivním podnětem - byť předstíraný a krátkodobý - nezájem rodičů o učení potomka. Tím nepřímo na něho přenášíme odpovědnost („už je to na tobě“). Takže spíše uspějeme krátkodobou a velmi konkrétní motivací materiální povahy, slibem možnosti trávit čas se svými vrstevníky, někam s nimi jít a podobně (konkrétní něco za něco). Je to sice výměnný obchod, ale pro dítě jasný a srozumitelný impuls. Nicméně každý případ je nějak jedinečný, a ne nadarmo se říká, že zvládnout pubertu vlastních dětí je „rodičovská maturita“.

Jak motivujete puberťáky vy, milé čtenářky?

   
12.04.2010 - Děti - autor: Jakub D. Kočí

Komentáře:

  1. avatar
    [29] wich [*]

    mi-ki — #27 Vůbec jsi nepochopila můj příspěvek.

    superkarma: 0 14.04.2010, 17:37:37
  2. avatar
    [28] Alenka0010 [*]

    Odmaturovaly mi dvě děti celkem bez problémů, ještě nás čeká ten nejmladší a tak nějak tuším, že to bude ještě trápení, je totiž hrozně línej po tatínkovi Sml30.

    Dcera už pracuje, v bance, a tajně se modlím, aby tam vydržela, dnes nic lepšího nenajde. Starší syn studuje VŠ, a to se taky modlím, už má skoro 3 roky za sebou, tak by byla škoda s tím praštit...jenže být dnes chudým studentem není mezi vrstevníkama žádnej med.

    superkarma: 0 13.04.2010, 08:19:12
  3. avatar
    [27] mi-ki [*]

    wich — #7 Srovnani VS ucitele s tezce manualne pracujicim clovekem mi pripada hloupe. Jsou dobri klempiri a spatni klempiri - ostatne jako v kazdem povolani. Spatny klempir nikdy nebude mit vic penez nez vs ucitel. A dobry klempir muze mit, proc ne. Taky se ale na ty svoje penize nalezite nadre. Ona neni zadna sranda lezt kazdy den po strese a to za kazdeho pocasi mnohdy az do pozdniho podzimu a vlastnima rukama denne vytahat nahoru nekolik desitek kilo materialu. Navic s pribyvajicim vekem clovek o to vic pocituje projevy stari. Takze zatim co ucit muze clovek v podstate az do duchodu, tak takovy klempir obycejne konci nekde mezi 40 a 50 rokem, dal uz mu telo dovoli jen malokdy. VS ucitel zase vykazuje jiny druh namahy. Jak ale znam nektere z nich, tak se na svoje penize rozhodne nenadrou. Nevim, proc by mel byt VS titul automaticky predpokladem vyssiho platu - mely by o tom rozhodovat schopnosti.

    1. na komentář reaguje wich — #29
    superkarma: 0 13.04.2010, 00:57:34
  4. [26] Rikina [*]

    K tomuhle můžu maximálně mlčet. Sml15 Mí synové nemají maturitu, ani jeden, a motivovat jsem mohla do aleluja. No ale jsem ráda, že není hůř, neb jejich puberta byla natolik bouřlivá, že taky mohli skončit v některé nápravně výchovné skupině, a že se to nestalo, je nejspíš náhoda a štěstí, než něčí zásluha. Sml57 Ale zastřelit je nemůžu, nakonec ty geny mají taky po mně, z toho se nevyvlíknu. Sml80 

    superkarma: 0 13.04.2010, 00:52:41
  5. [25] Sixty [*]

    Moji drahoušci byli od mala extrém, dle odborníků velmi silný pocit "jáství" - jakéhosi sebeuvědomění... Tak jsem to vzala tak, že škola je jejich věc, jejich práce, od mala věděli, že bez dobrého vzdělání to budou mít v životě hodně těžké - a fungovalo to... Ale to se buduje ještě než do školy vůbec jdou a pak když tam začínají, než jdou do puberty. V pubertě se moc usměrnit nedali, pokud se teda kdy dali...

    superkarma: 0 12.04.2010, 20:39:05
  6. [24] abil [*]

    Můj případ, jako bych to psala já, do puntíku.Připadám si uplně neschopná a maturita přede dveřmi.Sml32

    superkarma: 0 12.04.2010, 18:34:51
  7. avatar
    [23] femme [*]

    jastura — #21  myslím si, že já to můžu s klidem říct Sml24 bo jsem jim kontrolovala žákovský knížky, chodila jsem na třídní schůzky a byla jsem ve spojení s jejich třídními učitelkami Sml58 

    superkarma: 0 12.04.2010, 15:22:00
  8. avatar
    [22] wich [*]

    dajdada — #17 To je možné do té doby, než zjistí, že studovanému pracujícímu se důchod vypočítává z vyměřovacího základu jeho mzdy a Cikánovi z průměrné mzdy Sml32

    superkarma: 0 12.04.2010, 15:00:25
  9. [21] jastura [*]

    femme — #18 to si rodiče mysleli takySml52. Tak je pomalu vyvádím z omylu, že jsem nebyla tak hodné dítko, jak si mysleli, ale že jsem to jen uměla dobře tutlat. Čím jsem byla starší, tím méně mě ve škole bylo možno potkat 

    1. na komentář reaguje femme — #23
    superkarma: 0 12.04.2010, 14:14:42
  10. avatar
    [20] myše [*]

    Májík — #19 přesně vím o čem mluvíš... Můžeš ho donutit vyrobit maturitní otázky, ale do hlavy mu je nenaleješ, pokud nebude sám chtít...

    Je to hrozný, oni si to časem uvědomí (až si rozbijou čumák), ale pak už je pozdě...

    superkarma: 0 12.04.2010, 12:37:33
  11. avatar
    [19] Májík [*]

    Syn byl až do deváté třídy naprosto vzorný žák, teda,co se učení týká,jinak nějaké to rozbité okno bylo. Ale jen co se dostal na střední školu,tak jako když nám ho někdo vyměnil Sml15, na učení kašle, ve druháku musel dělat reparát z matematiky, prakticky celou dobu prolejzá jen taktak, prohlašuje,že ho škola prostě nebaví, dokonce ani měsíční letní brigáda na kolejích,kdy opravdu makal rukama a domů chodil utahanej jako pes, jako motivace moc nezabrala Sml15, teď  je ve čtvrťáku, zrovna píšou maturitní písemky a jestli odmaturuje,tak se,jak jinak moc nepiju, ožeru jak Dán. A že jsme za ty 4 roky zkusili možný i nemožný, po dobrým, i po zlým,prostě když si puberťák umane, tak s ním nehne ani pár volů Sml31

    1. na komentář reaguje myše — #20
    superkarma: 0 12.04.2010, 12:13:50
  12. avatar
    [18] femme [*]

    naši puberťáci, teď už dospělí lidé, nikdy s učením a docházkou do školy problémy neměli Sml23 Sml80 

    1. na komentář reaguje jastura — #21
    superkarma: 0 12.04.2010, 11:13:54
  13. avatar
    [17] dajdada [*]

    my doma strašíme cikánama a lopatou, zatím to fungujeSml32

    1. na komentář reaguje wich — #22
    superkarma: 0 12.04.2010, 11:09:09
  14. [16] avokmis [*]

    Poslat na brigádu - syn když přišel z první brigády - dělal pomocného stavebního dělníka - tak říkal, že se asi radši bude učit. Moc dlouho mu to sice nevydrželo, ale metoda se dá pravidelně obnovovat.

    superkarma: 0 12.04.2010, 10:24:12
  15. avatar
    [15] SENSITIVESKIN [*]

    nic nedělat, sami na to přijdou

    superkarma: 0 12.04.2010, 10:12:07
  16. [14] Tobbi [*]

    Ne každý je studijní typ. Od určitého věku se v člověku objevuje něco jako "touha po poznání" a většinou se věnuje oboru, který ho baví, a třeba fláká ty, které ho nebaví. Pak ho lze motivovat tím, že bez češtiny se fyzice a počítačům prostě věnovat nebude moci.

    Pokud nemá zájem, je lepší neprudit a nechat ho vyučit. A pokud se rozhodne nedodělat učňák, moc nevím, co s takovým člověkem... Asi bych si pořídila jiné dítě Sml57

    superkarma: 0 12.04.2010, 10:09:16
  17. avatar
    [13] wich [*]

    Juana — #12 Souhlas. Taky jsem se nijak zvlášť neučila a měla vyznamenání (ZŠ, SŠ), na vysokých školách už to samozřejmě bez učení nešlo. Asi je to o člověku. Měla jsem spoustu spolužaček, co se učily na zš i pět hodin (nevím co Sml2) a známky měly hrozné. Ale zase JAK se učily Sml80

    superkarma: 0 12.04.2010, 10:04:32
  18. avatar
    [12] Juana [*]

    wich — #7 No, on si ten klempíř vydělal víc i za  komoušů, když jsem vyrůstala já.

    Nevím, co je to nutit dítě do učení. Dcera je v první třídě a je hodně iniciativní a pilná sama od sebe, chce být prostě dobrá, nechybí jí asi sportovní duch. A syn to samé, je v tercii, v životě jsem ho doma neviděla s učebnicí, ale i tak je nejlepší ve tříde. Učí se prý o přestávce nebo v metru - zrovna dneska teda vyndal v autě učebnici biologie, když jsem ho vezla na konečnou metra. Takže to holt asi v člověku je od malička, nebo není. Já byla stejná jako  moje děti a ostatně moji sourozenci taky, rodiče nás nikdy do učení nenutili, protože neměli důvod. Já sama jsem se začala učit /no, trochu/ až na gymplu, většinou mi taky stačilo jen si to přečíst o přestávce.

    1. na komentář reaguje wich — #13
    superkarma: 0 12.04.2010, 09:29:15
  19. avatar
    [11] rusalka2008 [*]

    Já musím na syna dohlížet, jinak už nepomáhá žádná motivace... Sml80  Kdyby byl hloupý, nechám ho v klidu, ale on je jen roztěkaný a rád to fláká

    superkarma: 0 12.04.2010, 09:22:36
  20. [10] murat [*]

    s klukama to bývá složitější. prožili jsme si to taky a jsem ráda, že je to za náma. musí si to uvědomit sám...syn opakoval ročník na střední, pak si zopáknul i maturu...no bylo to o nervy...ted má naštěstí dobrou práci, osamostatnil se...Sml16..mohl by pokračovat ve vzdělávání v práci..ale kdepak Sml30 ani ho nehne...Sml30

    superkarma: 0 12.04.2010, 09:17:18
  21. avatar
    [9] vladka006 [*]

    Nikdo mě do učení nenutil, nemotivoval. Už  na základce jsem se rozhodla, že budu mít lepší život než rodiče a moje děti nepoznají, co jsem musela poznat já. Ale své děti do učení nutit budu.

    superkarma: 0 12.04.2010, 09:06:02
  22. avatar
    [8] wich [*]

    molinka — #1 A moje kamarádka si stěžuje - nemůže sehnat práci, nikda ji nechtěji přijmout, nemá peníze.... a je šikovná mladá slečna VŠ vzdělaná, pořád známky nad průměr, na praxích chválená Sml57 Jak dnes ty hodnoty pokulhávají a snažení není oceněno Sml68

    superkarma: 0 12.04.2010, 09:05:29
  23. avatar
    [7] wich [*]

    Rodiče dětem často ráda říkají "učíš se pro sebe", ale stejně se za dělo koná bugr Sml80

    Argumenty o budoucích pracovních příležitostech už mi dnes v kontextu s realitou připadají úsměvné - katastrofální pracovní trh a kdejaký klempíř si vydělá víc než VŠ učitel Sml32 Ale motivovat je třeba Sml22

    1. na komentář reaguje Juana — #12
    2. na komentář reaguje mi-ki — #27
    superkarma: 0 12.04.2010, 08:53:35
  24. avatar
    [6] myše [*]

    krona — #4 naprosto s tebou souhlasím. Molinka bud nemá děti, nebo je má ještě malé... Pochopí to časem...

    Razím heslo - důvěřuj, ale prověřuj. Kontroluji pravidelně žákovskou a problémy řešíme okamžitě. ¨

    Ano, sliby, zákakazy - to všechno funguje. Ale v rozumné míře. Když vydám zákaz, musím ho dodržet za každou cenu!!! Proto vydávám zákazy, které dodržet lze.

    superkarma: 0 12.04.2010, 08:28:18
  25. avatar
    [5] myše [*]

    jo jo, o tom bych mohla psát romány... mám zkušenostiSml15

    můj nevl. syn maturuje za pár týdnů - a donutit ho k učení je neskutečná práce (možná pro psychiatra). 3,5 roku to jakž takž šlo neustálou kontrolou, donucováním, rozhovory, zákazy... I za cenu probdělých nocí, mého volného času jsem ho dostrkala k maturitě. Ted uz musí sám - ale problém je, že nechce. tak uvidíme. Už jsem to vzdala...Sml80

    Mladší syn - nyní v devítce - problém s učením není a nebyl - ví co chce. Nicméně ted, když ví, že na střední ho vzali (dokonce na všechny 3 co si napsal)tak už má učení "na háku" a podle toho to vypadá... Tak jsem pohrozila - že pokud ve čtvrtletí (za týden) bude nějaká trojka - zabavuji PC tak na 2-3 týdny, pokud bude náběh na trojku - omezuji PC - to je největší trest...Sml31

    Dcera je v páté - začíná puberťačit, ale učení se to zatím netýká...

    superkarma: 0 12.04.2010, 08:25:10
  26. [4] krona [*]

    molinka — #1 A na kolika dětech jsi tenhle názor vyzkoušela? V 15. letech chápou děti leccos, ale rozhodně ne všechno a rodiče mají pořád odpovědnost. Taky proto jsou dospělí až v 18. letech. Normální rodiče dělají hodně, aby si dítě nepokazilo život. Koneckonců do něj hodně investovali - lásku, zájem, čas, peníze. A o svou investici nechtějí přijít. Momentálně máme 15. letého syna a občas je to brnkačka na nervy (naše), chlapec je úplně cool. Praktikujeme něco za něco, důsledně trváme na dodržení dohody a s učením problémy nejsou (ZATÍM).

    1. na komentář reaguje myše — #6
    superkarma: 1 12.04.2010, 08:15:47
  27. [3] Marie Dymackova [*]

    Já problémi nemám s učením dětem to jde,ale známé syn sekl se školou týden před koncem.Šla do školy a domluvila mu opakovat ročník.Syn jí řekl pod podmínkou ,že mi koupíš auto. Auto koupila chodil půl roku a sekl se školou znova.Ted je na pracáku 

    superkarma: 0 12.04.2010, 08:01:17
  28. avatar
    [2] OlgaMarie [*]

    Já se tedy na střední docela flákala a pak to doháněla. Latinu jsem nedohnala nikdy a plavala a plavala. Nikdo mě nehlídal, nenutil, nedohlížel, rodiče se rozvedli a máma z obvodu na tři směny...

    U kluka honění do učení neznám, holka problémy na střední, tam hrál velkou roli intr a její velká huba. Nevím, nevím, jak bych to zvládla nemít manžela. Bylo to o přes hubu. Myslím si, že jsem jí nahnala dost strach ze zařezáváním na píchačku ve fabrice a nevyučená. 

    superkarma: 0 12.04.2010, 07:34:55
  29. [1] molinka [*]

    Proč motivovat děcka k učení??? Je to jejich život... jednou provždy bych jim vysvětlila (ve 14 nebo 15 letech už by to dávno měly pochopit samy), že se neučí pro školu ani pro rodiče ani pro dobré známky, ale PRO SEBE! tudíž záleží jen na nich, jak se svým životem naloží. pokud se chtěj flákat, tak ať, ale ať si pak ve 20 nebo ve 30 nestěžují, že si nemůžou sehnat práci, a nebo že je nikde nechtěj přijmout a že nemají peníze. jejich smůla Sml80

    nějaké přemlouvání typu "uč se a pokud budeš mít hezké vysvědčení, koupím ti tohle.." ani náhodou...

    1. na komentář reaguje krona — #4
    2. na komentář reaguje wich — #8
    superkarma: 0 12.04.2010, 00:22:17

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme