Rodina

Je mi skoro devadesát a pořád mám doma syna

Kdo má děti, ví, že je jeho povinností se o ně starat, dokud nejsou dospělé nebo dokud nedostudují. Pak už by se o sebe měly děti starat samy. Bohužel někde to tak nechodí.

Stává se totiž poměrně často, že rodiče mají doma ještě třicetileté děti, které se nechtějí osamostatnit. Proč taky, když je tam o ně skvěle postaráno? A platí to zejména o synech, dcery se většinou od mámy odpoutají dřív.

syn

Co mi ale připadá už hodně zvláštní, je společné soužití starých rodičů a jejich dětí. Ze svého okolí znám téměř devadesátiletou paní, už vdovu Ludmilu, s níž žije její 59letý syn Pavel. Paní Ludmila chvílemi nadává, že snad až do smrti nebude mít klid, chvílemi je ale ráda, že tam Pavlíka má, protože jí aspoň pomůže s nákupem. A taky jí pomůže od peněz, říkám si já.

Pavel je totiž v invalidním důchodu, práci většinou nemá, a tak nemá ani moc peněz. Co dostane, to utratí v hospodách za alkohol a cigarety, na jídlo matce přispívá minimálně a na nájem a energii nedává vůbec nic. „Když on zase nic nemá, co po něm můžu chtít?“ hájí ho matka před svými dvěma dcerami, kterým se nelíbí, že Pavel jejich matku tak zneužívá. Neudělají s tím ale vůbec nic, dokud si to matka nechá líbit.

„Naše maminka je prostě tak měkká, že si s ní brácha dělá, co chce. Sice přijde třikrát týdně domů opilý a pořád ztrácí (rozuměj: prodává) její věci - naposled to byl mobil - ale mamka ho bude pořád bránit, že je chudák, že za to nemůže. Vždycky řekne: ´Vždyť se podívej, jakou měl v životě smůlu, tři ženské ho opustily, záda ho bolí, že se pořádně nevyspí, práci nemůže sehnat, a kam by ho taky vzali, když je invalida?´ Už ty řeči nemůžu poslouchat, tak k ní radši nechodím ani na návštěvy,“ vypráví jedna z dcer Dana.

Bratr mamku vysává

Dana i její sestra Hanka jsou z bratra nešťastné. Vidí, jak maminku vysává a jak ji zatěžuje tolik vařit a starat se o něj, a přitom ví, že nic nezmohou. „Co jsme se do ní nahučely! Už jsme jí mockrát říkaly, že to není normální, že chlap v jeho věku by měl bydlet sám, platit si bydlení i jídlo a snažit se, aby se nějak uživil a neobtěžoval skoro devadesátiletou matku, ale není to nic platné. Mamka nám vždycky všechno odkývá, ve skrytu duše samozřejmě ví, že máme pravdu, ale nemá to srdce vyhodit vlastního syna na ulici.

Je pravda, že by Pavel asi skončil někde pod mostem, protože podle mě není schopný najít si stálou práci, ale na druhou stranu, kdyby věděl, že ten azyl u matky nenajde (a už tehdy by ho nenašel), musel by se snažit a třeba by to fungovalo. Vždyť on tam takhle žije jako vyžírka už deset let, nastěhoval se ještě za života našeho táty! A není mu to trapné....,“ zlobí se Hanka.

To Dana má ještě radikálnější názor. „Je to hajzl, on rodiče zneužíval celý život. Po každém rozvodu se vždycky nastěhoval k nim, jako by se nic nedělo, nedával jim peníze, považoval za samozřejmé, že se o něj starají. Nejhorší je, že k mamce teď nikdo nechce chodit na návštěvy, protože Pavla má málokdo rád. Mamka má vnuky a už i pravnuky a kvůli tomu, že se nechá uzurpovat synáčkem, je skoro nevidí. Ale může si za to sama. Hlavně že má doma Pavlíka.“

Napadá mě jen jedno přísloví: Kdo chce kam, pomozme mu tam...

Další články v našem magazínu:

   
12.08.2013 - Rodina - autor: Lucie Paličková

Komentáře:

  1. [22] Lucie Paličková [*]

    Ráda bych ještě doplnila - dcery se na matku rozhodně nevykašlaly. Jedna bydlí daleko a bere si maminku tak třikrát ročně třeba na měsíc k sobě, a druhá si ji bere na nedělní obědy, na výlet, na procházku... Omezily jen návštěvy u ní doma, protože nechtějí vidět bratra. A všichni ostatní tam taky neradi jezdí, protože ho nesnáší, navíc není kde přespat, když bratr zabral jedinou ložnici a babička spí v obýváku...

    Díky, cherinko, přesně takhle to je.

    superkarma: 0 14.08.2013, 12:55:14
  2. avatar
    [21] LadyZ [*]

    Řekla bych, že se to vyřeší samo úmrtím maminky. S tím se nedá fakt nic dělat, jenom snad omezit návštěvy, když mi vadí to stěžování.

    superkarma: 0 13.08.2013, 14:24:19
  3. avatar
    [20] cherinka [*]

    ToraToraTora — #1 Tak to ti budu odporovat, zažila jsem něco podobného s vlastní babičkou, taky milovala svého syna (ne nepodobnému tomu z příběhu) a nedalo se k ní jezdit na navštěvy, vlastěn nás to svým způsobem "vyštvalo" - mamka z toho byla na nervy, protož babi si na něj pořád jedním dechem stěžovala a když jí bylo doporučeno ať ho "vyhodí", tak se zase urazila a řekla, že je vlastě chudák a my na něho nasazujem, tak co dělat? A opravdu to tak bylo při každé návštěvě, vydrželi, nebo spíš vydržely jsme to 10 let, pak už to opravdu nešlo. Sml68 Takže tvůj odsudek, pokud jsi to nezažila na vlastní kůži, je také neadekvátní a z mého pohledu zvrácený. Sml68

    superkarma: 1 12.08.2013, 19:08:12
  4. [19] MaVy [*]

    Suzanne — #14 s tímhle souhlasím,kdoví jestli mu spíš nezávidí,mamka je s ním prostě ráda a není sama

    superkarma: 1 12.08.2013, 18:57:03
  5. avatar
    [18] Prskoletka [*]

    Sousedi pode mnou maj doma syna skoro 60letého už od asi 25 jeho let co se rozvedl,většinu času ani nedělá,matka už umřela -a než zemřela jsem od něj slyšela na ní plno nadávek svině bylo to slušnější,ted asi pracuje jelikož starý táta i on pijí,lépe řečeno chlastají ,tak jim korunky asi nestačí,když ubyl jeden důchod.Sml68

    superkarma: 0 12.08.2013, 17:09:33
  6. avatar
    [17] peetrax [*]

    Rikina — #12 tomu se říká uhodit hřebík na hlavičku. Sml67

    superkarma: 0 12.08.2013, 13:31:01
  7. avatar
    [16] Suzanne [*]

    Solei — #15 To je ono. On pohodlný život není vždycky to nejlepší pro tělo. A když smaží vdolky vedro nevedro, a pak si stěžuje, možná jen chce slyšet, jaká je ještě čupr holka. Ocenění okolí. Moje babi v pětaosmdesáti trvala na tom, že si ve sklepě nandá uhlí do kbelíčků sama a někdo z rodiny jí to pouze vynese nahoru do patra. Říkala, že ji to nutí sejít ze schodů a tam něco dělat. Nákup sice dostala, ale pro drobnosti si ráda zašla na náměstí. Pomalu, ale jistě. Hlavně to byl důvod vzít si halenku a kostýmek, učesat se a jít mezi lidi. Člověk někdy neví, co druhému prospěje.

    superkarma: 0 12.08.2013, 12:47:55
  8. avatar
    [15] Solei [*]

    Suzanne — #14

    přesně tak - příklad naší babičky, vždycky tvrdí, že už na chatu nepojede protože se tam ani nehne a tchán ji vždycky ukecá. Teď nám ji po dvou týdnech vrátil. Babka se musela hýbat, už to nebylo od židle u stolu ke sporáku a zpátky, už musela jít i do jiné místnosti a občas taky sejít tři schody a vyjít ven, takže má teď po těch dvou týdnech lepší kondici a i když si stěžuje tak je schopna nachodit toho mnohem víc.

    Ona si za všechno na co si stěžuje může sama. S vysokým tlakem a artitidou ji v tropických vedrech nenapadne nic lepšího než vařit knedlíky, smažit vdolky apod. To si pak stěžuje, že je oddělaná jako pes. Krabičky s lékama má rozstrkané různě po bytě a musí si vždy když je chystá oběhnout kolečko. No jo, ale kdyby si místo knedlíků uvařila rýži a léky měla při ruce, tak by se určitě nebyla schopna tak dobře hýbat.

    Jen je škoda, že všechno co potřebuje je jí nakoupeno, obchod má 200 metrů od baráku, ale protože jí nákupy nosíme, tak jediná chvíle kdy je ochotna opustit byt a trochu se hýbat je, když jde do schránky pro kaufland. To se tam dohrabe i kdyby se nebyla od rána schopná postavit.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #16
    superkarma: 0 12.08.2013, 12:39:56
  9. avatar
    [14] Suzanne [*]

    A trpí maminka? Zkuste to vzít z druhé strany - je jí devadesát, možná i nalézá smysl života v tom, že se zase o někoho stará. Znala jsem případ, kdy stařenka měla slepice a králíky, mladí jí to zlikvidovali, aby se nedřela (víceméně proti její vůli, mysleli to DOBŘE), vzali si babi k sobě. A ta do půl roku sešla a umřela. Neměla už kvůli čemu být čiperná. Možná právě její nezdárný synek je jako by měla slepice. Ví, že musí být "k něčemu", třeba jí to baví, třeba se díky tomu nezaobírá chorobami, soustředí se na něco jiného. Žij a nechej žít Sml58

    1. na komentář reaguje Solei — #15
    2. na komentář reaguje MaVy — #19
    superkarma: 1 12.08.2013, 12:00:02
  10. avatar
    [13] Alenka0010 [*]

    Ze svého okolí znám několik podobných případů a musím říct, že jak si rodiče děti vychovali, takové je mají.

    margot — #9 znám to, hučet do synka by nemělo smysl, ale ani do matky, ta si postěžuje, ale nakonec ho bude ještě omlouvat

    Rikina — #12 tento názor jsem kdysi měla taky, dnes už ne a doufám, že vnoučat se dočkám když už, tak hodně pozdě, když vidím, jaký je u sousedů celý prázdniny kravál a sousedka se už na konci července těší, až začne škola.

    superkarma: 0 12.08.2013, 09:58:17
  11. [12] Rikina [*]

    Nepíše se pořád, jak je to dobře mít děti a vnoučata, aby člověk na stará kolena nezůstal sám? Sml80 No tak tady to vyšlo, že. Sml57

    1. na komentář reaguje Alenka0010 — #13
    2. na komentář reaguje peetrax — #17
    superkarma: 2 12.08.2013, 09:47:59
  12. avatar
    [11] wich [*]

    *byli Sml32

    superkarma: 0 12.08.2013, 08:46:50
  13. avatar
    [10] wich [*]

    Můj strejda se neoženil a zůstal bydlet s babičkou, byt měli upravený tak, že měl každý svoji část a narozdíl od pána v článku se o babi staral ukázkově. Když pak byla babička stará, byly jsme rádi, že se o ni postaral, když my jsme byli daleko.

    superkarma: 0 12.08.2013, 08:46:12
  14. avatar
    [9] margot [*]

    a proč ty ženský hučej do chudáka devadesátiletý mámy, proč nehučej do něj?Sml80 za trest ji ani nenavštěvujou, no to musí být tuplem ráda, že není na totální samotce a že má k ruce aspoň toho nezdárného syna, co trochu občas vypomůže a bude poblíž, kdyby se jí něco stalo...

    1. na komentář reaguje Alenka0010 — #13
    superkarma: 4 12.08.2013, 08:38:37
  15. avatar
    [8] marde [*]

    Tady je každá rada draháSml80

    superkarma: 0 12.08.2013, 07:27:22
  16. avatar
    [7] Brixik [*]

    Dost podobně to má moje prateta, taky s ní bydlí její syn, který se chová úplně stejně. Jeho bratr už mockrát na maminku apeloval, že si ji vezme domů, měla by tam svůj pokoj ve velkém domě, ale ona nechce. Takže ono je to těžké.

    superkarma: 0 12.08.2013, 07:12:35
  17. [6] lidicka [*]

    Maminka- babička na své roky musí být hodně čilá. Dcerám se ale divím, co jim brání matku i se svými dětmi navštěvovat, třeba jen když není Pavel doma (jak píšou, často sedí v hospodě).Sml80Sml23

    superkarma: 0 12.08.2013, 07:02:47
  18. avatar
    [5] gerda [*]

    gerda — #3 "pomáháním" myslím změnu stavu. Napsala jsem to blbě.

    superkarma: 0 12.08.2013, 06:47:22
  19. avatar
    [4] gerda [*]

    ToraToraTora — #1 souhlasím bez výhrad. Devadesátiletá maminka v její kondici, to je hodno obdivu. Měla by už nárok na to být popletená, křehká a nemohoucí. Pak by tam chodit musely, když jsou tolik spravedlivé. 

    superkarma: 0 12.08.2013, 06:46:38
  20. avatar
    [3] gerda [*]

    Bratr je parazit, maminka už hodně stará a nepřesvědčíte ji, tady je těžko pomáhat. Leda až se něco stane. Cokoliv uděláte proti bratrovi, uděláte proti ní.

    1. na komentář reaguje gerda — #5
    superkarma: 0 12.08.2013, 06:45:23
  21. [2] dadma [*]

    Tak v devadesáti letech to asi nemá již cenu měnit.Vyhodit ho měla již před 30 lety.

    superkarma: 0 12.08.2013, 06:24:55
  22. avatar
    [1] ToraToraTora [*]

    Dcerunky jsou také povedené exempláře. Přestanou navštěvovat maminku kvůli nepovedenému bratrovi. neumím si představit, že bych vlastní mamku zazdila kůli někomu třetímu. Jo, s bratrem to může být voser, a tak tam přestanou jezdit, aby maminka trpěla ještě jejich absencí? To je zvrácené a egocentrické.

    1. na komentář reaguje gerda — #4
    2. na komentář reaguje cherinka — #20
    superkarma: 7 12.08.2013, 06:23:36

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme